{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
908 visninger | Oprettet:

Gjord {{forumTopicSubject}}

Hej
søger jeres erfaringer. Jeg har en pony hvor der for lidt plads bag forbenene til at jeg kan bruge alm. Dressurgjord. Den gnaver ham, da den er for bred og ikke kan være der. Hvilken slags gjord kan jeg prøve at bruge til ham? Den skal fylde så lidt som muligt bag forbenene men stadig give god støtte.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gjord
  • #1   20. maj 2014 har du evt. prøvet med lammeskind? og er du sikker på at sadlen ligger som den skal, at den ikke ligger for langt fremme? smiley

  • #2   20. maj 2014 Har pakket den ind i lammeskind. Det blev den for tyk af. Det hjalp ikke. Synes det tager hans bevægelsesfrihed. Sadlen ligger pænt, men han er bare så kort på det stykke hvor gjorden skal ligge. Har prøvet at lægge gjorden længere tilbage, men det passer ikke rigtig. Ved godt han er lidt tyk så det hjælper selvfølgelig ikke men det burde vel være muligt at få noget. Den gamle ejer havde også problemer.

  • #3   20. maj 2014 Bucas gjorde og Proff. choice er rimlig smalle synes jeg.
    Har hørt at de der snore/bomulds gjorde skulle være gode til heste der nemt får sår af gjorden, de kan dog være svære at finde til andre sadler end western. smiley


  • #4   21. maj 2014 Måske Flexi girth? Den er smal men også meget tynd smiley

  • #5   21. maj 2014 Tak for det. Ville der ske noget ved at bruge en springgjord til en dressursadel eller købe en gjord som egentlig i teorien er lidt for lang i forhold til hvad normalt ville købe, så spænderne kom til at sidde længere oppe mod sadel kanten? Så kunne den klump der altid vil være ved spænderne måske blive flyttet lidt væk (længere op) så friheden kom for ham?

  • #6   21. maj 2014 Hvad med en af de der bananformede gjorde? De skulle eftersigende ligge ret godt, og ikke "hæmme" hesten smiley

  • #7   21. maj 2014 Lige nu har han en bananformet gjord i blød neopren. Den ligger faktisk også godt men der hvor spænderne sidder er den lavet bred og lige nøjagtig så bred at han går imod den hele tiden.
    Hvis bare de ikke havde lavet den bred der så ville han ikke gå imod.
    Det er så bøvlet med ham. Ved det er fordi gjorden ikke ligger som den skal, men han er ikke længere det stykke smiley
    Måske jeg skulle tage et billede og lægge herind, så i kunne se hvordan den sad.
    Måske i bedre kan se problemet og kan hjælpe.


  • #8   21. maj 2014 Spænderne bør være over hestens albue.ellers er den for kort,fortalt af sadelmager.så ville prøve en længere gjord:-)
    det gir os større overflade til at fordele trykket på


  • #9   21. maj 2014 Okay. Prøver lige at tage et billede og lægge ind så i kan se gjordens længde. Måske jeg har en forkert længde så den ligger forkert. Kunne være fedt hvis i kunne se.


  • #10   21. maj 2014 Havde selv samme problem med en a mine på et tidspunkt skiftede til en wintec gjord og problemet var løst

  • #11   21. maj 2014 Hvilken model fra Wintec brugte du? Synes der er en del forskellige på nettet?

  • #12   21. maj 2014 Holder stadigvæk på den her:

    http://t-horse.dk/index.php?manufacturers_id=12


  • #13   21. maj 2014 Minder de om Professionel choice's gjord, Sofie? Har ikke prøvet den du snakker om, men skal da lige ind og læse om den.


  • #14   21. maj 2014 Den ganske normale, med alnue frihed ikk den med cair

  • #15   22. maj 2014 Jeg har set en gjord, hvor breden ved albuen er ca 5 cm, elastikbrede, hvis den har den rigtige længde.

    Men hvis ellers sadel og gjord sidder rigtig og længden er rigtig, burde en anatomisk være det bedst, fordi den buer bagud ved albuen.
    For mig lyder det som om, den er noget kort, for banangjord sku ku ligge fint bagved.
    Tykke ponyer ka være svære, at ha en sadel til at ligge rigtig på, og det hele glider frem, er det måske tilfældet?
    Har selv brugt en for kort gjord, der lavede mærker, så jeg købte en 10 cm længere gjord og det løste problemet.


  • #16   22. maj 2014 Hvad hedder din gjord?
    Min gjord er bananformet. Der hvor spænderne sidder er den bred, og det er det stykke der sidder i vejen. Så spænderne sidder lige bag albuen, er det for kort?
    Hans nedre bryststykke er kort så der er ikke meget plads.
    Jeg har bestilt en sadelmager til at se på det. Har fået tjekket sadlen at den model var fin til ham, men dengang spurgte jeg selvfølgelig ikke, om hun ville hjælpe med gjord også, om det sad rigtigt.


  • #17   22. maj 2014 Jeg har bla. banangjorden med gel.
    Men denne burde gi mere plads http://vedsted-molle.dk/horseline-dressurgjord-p-6505.html
    Ellers tænker jeg sån noget her http://www.fynsrideudstyr.dk/passier-gjord den findes noget billigere, men ka pt ik huske, hvor jeg har set den:)
    Men spænderne ska gerne længere op, end albuen.
    Fx som her http://www.hestegalleri.dk/galleri/236478-dansk_varmblod_california


  • #18   22. maj 2014 Tak for gode råd. Hvor lang er din dressurgjord? Kan se der står 60 cm. På min. Måske skulle jeg prøve en der var de 10 cm. Længere som du prøvede. Hvis gjorden kunne sidde som din springgjord gjorde, så var det meget bedre.

  • #19   22. maj 2014 Dressursadlen på billederne har ret lange stropper, så der sidder en 60 cm.
    Men på min nye sadel, bruger jeg 70 cm.
    De sidder sån set samme sted, vil tro at spænderne sidder 20-30 cm over albuen nu.
    Og de har dermed ingen kontakt.
    10 cm vil ik være en dårlig ide, det gir 5 cm på hver side, så ka du vurdere om det er nok.
    Tænker at sån noget som horseline-gjorden ka gøre, hvis den vender rigtigt:)


  • #20   22. maj 2014 Ja det gør mine spænder ikke. De sidder ud for så han rammer det bredde stykke der altid er ved spænderne. Rigtig god ide.
    For det er sådan set ikke gjorden der gnaver. Han er rigtig pæn under gjorden. Men skindet foran er gnavet rød og irriteret.


  • #21   22. maj 2014 Det ku ogsåvære at stropperne på sadlen skal flyttes længere bagude, så han får mere frihed bag albuen

    Men det kræver en sadelmager kigger og vurderer hvad det gør for sadlens tilpasning ellers


  • #22   22. maj 2014 Så tror jeg en længere gjord muligvis ka løse problemet:)

  • #23   23. maj 2014 Har lavet et album under min profil med billeder af gjordlejet på min pony. De to første billeder er af højre side hvor jeg har problemerne. Det sidste billede er af venstre side hvor der ikke er noget.
    Jeg har givet ham to dage med ro nu for at det kunne hele. Det heler fint og kommer fin skorpe på, men det hjælper selvfølgelig ikke hvis jeg starter igen med samme problem.
    Gjorden sidder for langt fremme, men det er simpelthen ikke til at få den længere tilbage når han ikke har ret meget plads. Han buler ud med det samme, så der er ikke noget fladt sted den kan ligge. Ved godt han er tyk nu, men i vinters hvor han var rigtig pænt, der var der stadig ikke noget plads.


  • #24   23. maj 2014 Det er hvert fald ik spænderne der gør det.
    Men det ser ik behagligt ud.
    Det er lidt underligt det er forskelligt.
    Gjorden måtte godt komme en smule mere tilbage, men jeg tænker det måske ku være matrialet der gør det, at det slider og samtid er sart der.
    Har du prøvet med læder?
    Jeg tænker osse, at et stykke lam ku hjælpe, et stykke der bare lige sidder ved problemet.


  • #25   23. maj 2014 Nej det kunne jeg også se da jeg tjekkede det igen. Men jeg prøvede at spænde den helt ud i venstre side og helt op i højre side. Gjorden var meget blødere når man kommer længere midt på.
    Kan se han ømmede sig i højre side da han skulle gå. Han synes ikke det er rart. Kan jeg godt forstå.
    Men der er intet i venstre side.
    Mon læder ville være bedre for ham? Tror også sådan en anatomisk som du nævnte ville være godt. Det ville rykke gjorden lidt længere tilbage.
    Vil en lædergjord give sig når han bevæger sig? Har et stykke lammeskind som han kan få på det sted der er sart.


  • #26   23. maj 2014 Nogen heste er bedre til naturlige matrialer, nogen ik.
    Det ville være et forsøg værd, tænker jeg.
    Det ka være du ka finde en fin billig en på markedet..?
    Og kig efter en anatomisk med en go bue, så ka du få rykket gjorden lidt mere tilbage.
    Ka godt forstå han er lidt øm, det ka vel samlignes med en vabel, man fortsætter med at gå med:)
    Men vil tro lammet vil løse det nu og her, så der ik kommer mere - men et par dage uden gjord på, vil være godt.
    De par gange jeg har haft det på mine, har jeg brugt lam, og det var virket:)
    Har dog haft plads til en hel gjordbeskytter:)


  • #27   23. maj 2014 Helt sikkert et forsøg værd. Vil prøve hvad som helst, hvis bare det hjælper.
    Ja det må være lidt som en vabel. Det er synd for ham.

    Jeg vil prøve at kigge på nettet og se om jeg kan finde noget jeg kunne prøve.
    Skal have løst det for ham i hvert fald.

    Tusind tak for alle rådene.


  • #28   23. maj 2014 Så lidt, hvis jeg støder ind i noget brugbart, ska jeg nok sende et lidt:)

Kommentér på:
Gjord

Annonce