hvad gør jeg - halthed {{forumTopicSubject}}
hej HG'ere.
er godt nok i tvivl hvad jeg skal stille op lige nu, så tænkte jeg ville høre om nogle har prøvet noget lignende, eller hvad i ville gøre hvis i stod i situationen.
Jeg havde smed til min hest for ca. 2 måneder siden, og den trækker så foden fra ham og hamrer det ny indslåede søm lige ind i piben på det andet ben. han stopper så blødningen, og giver den skoende færdigt på.
da den stadig er halt på venstre forben, og måske også lidt på højre, ringer jeg til dyrlægen, som kommer ud og kigger, hun giver den så noget pencilin og smertestillende og siger jeg skal vente og se om det hjælper, eller er det nok en sene skade grundet sømstikket i piben. nå det går rigtig fint, og den får penicilin i 5 dage. 1,5 dag efter den er stoppet på penicilinen er den så stok halt på venstre ben igen ( selv synes min far og jeg det var højre, men dyrlægen mente det var venstre).
dyrlægen kommer så ud og giver den noget mere smertestillende, da det er helligdag.
næste hverdag kommer de så ud igen for at scanne benet, hvilket viser at den har en lille skade på bøjesenen. og hun tror så måske at den evt. kunne have en hovbyld på højre ben, da den lugtede ret grimt under. vi bader så højre, og har den på boksro, men det bliver bare værre og værre, og vi får så igen dyrlægen ud, da jeg vil have ren besked hvad der er. det er så en meget dyb hovbyld mener hun, og så har tre af sømmene på det højre ben så siddet for langt inde, så den er muligvis sømstukket også.
hesten har nu en seneskade på venstre forben og er måske sømstukket og har en hovbyld på højre forben.
jeg bader benet hver dag i en halv til en hel time, i nogle uger, hvorefter dyrlægen igen skal komme og kigge om det går frem af. betændelsen vælter ud af sømhullerne, strålen, og små huller i hoven, men den er stadig stok halt.
nå hun mener så at seneskaden ikke er et problem mere, og den gerne må komme på fold igen, og så skal jeg have en smed ud og skære sålen op.
men nu er det så bare, 3 dage efter hun har været, at hesten er stok halt på begge forben igen, samt øm i resten af kroppen, så den faktisk krampagtig halter afsted på alle 4 ben
spørgsmålet er hvad dælen jeg skal gøre, umiddelbart ser jeg de her løsninger.
giv hesten en helveds masse smertestillende i aften og morgen tidlig, og lad den have en god forhåbentlig smertefuld dag mandag, og så få den aflivet tirsdag, hvilket jeg lige p.t synes er det mest humane, da jeg næsten ikke kan holde ud og kigge på hvor skidt den har, og den bare står og hænger.
ringe efter dyrlægen igen,
ringe efter en ny dyrlæge og få en ny mening om den.
vente og lade smeden ordne det højre ben, og så bare be til at resten går iorden.
triste og fustrerede hilsner her fra.
jul 2013
Følger: 108 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 147 Svar: 728
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 430
det bedste råd jeg kan give er hvad jeg personligt selv ville gøre.
ringe til dr. dyr og få tjekket hesten igen, spørger hvad der ville bedst og hvordan vil fremtiden se ud, hvis den få smertestillende hele tiden eller ikke kommer sig 100%
hvad er chancen for at den kommer sig og hvor længe skal den have ro?
håber det kan hjælpe
jul 2009
Følger: 62 Følgere: 81 Heste: 8 Emner: 35 Svar: 278
jan 2011
har du evt en anden dyrlæge du kan opsøge, evt en med erfaringer inden for seneskaber/ halthed?
de kan evt hjælpe dig hvis du forklare hvad hvordan og hvorledes heste har det nu, har haft det og spørge til råds om hvad der skal ske med den?
jul 2009
jan 2011
har du nogen heste kyndige personer i din omgangskred der bruger en anden dyrlæge? de kunne måske anbefale nogen?
jul 2009
jan 2011
jan 2010
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 453
Jeg kender ikke lige dyrlægerne i dit område, men man hører da meget godt om Højgård, som godt nok er fra Fyn, men de kører nok gerne vejen.
Held og lykke.
hvad gør jeg - halthed