{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.098 visninger | Oprettet:

kat 1 eller kat 2 {{forumTopicSubject}}

Jeg har en datter på 9 år som er 1.43 og meget langbenet.
Hvad vil i anbefale ved køb af pony inden for det næste års tid en kat 1 eller kat 2 ?
Hun er fortsat nok det, man vil betegne som nybegynder, men absolut ikke bange eller nervøs ved omgang med heste.
Det skal nævnes, at vi knytter os meget til de dyr vi har, og vi nok vil have svært ved at skulle sælge en pony igen.
Håber i har nogle gode råd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kat 1 eller kat 2
  • #2   17. maj 2014 Ville nok tage en 1'er, hvis hun er så langbenet som du siger. Enten det eller en mellemstor 2'er ^^'

• #3   17. maj 2014 Vi havde det samme problem, vi købte en stor kat1 som var lidt spinkel og det kom til at passe helt fint

• #4   17. maj 2014 Puha hun er kun 9 år . Hvis hun vil ride stævner ville jeg vælge en kat 3 lærepony og give hende nogle rigtigt gode år der på en super lærepony . En kat 1 bliver hurtigt for stor og meget mere teknisk at ride end en kat 3 el kat 2. Hun burde kunne ride kat 3 selvom hun bliver 160 høj .

Jo større hest, jo mere skal din datter kunne og kæmpe sig igennem . smiley

Hellere havde 2 år på en rigtigt god pony der kan styres og som kan lære fra sig, og så rykke videre på større pony , end at hun allerede nu skal kæmpe så meget på en kat 1 smiley

• #5   17. maj 2014 Tusind tak for alle jeres gode råd, som vi med stor glæde "suger" til os:)

• #6   17. maj 2014 En pony med lidt fylde og så med et godt sind, sindet er det vigtigste smiley

Her min lille kat. 1, som jeg rider selvom jeg for længst er over "ponyalderen". Her uden stigbøjler, så jeg har ekstra lange ben.

profilbillede
  • #7   17. maj 2014 Altså - den Shagya Araber jeg er opvokset med var ligeså nem som min barndoms shetlænder. Så det er ikke altid størrelsen smiley

Men hvis man vil have en som skal "udskiftes", så skal man nok være fast besluttet på det. Jeg har i hvert fald lært at der er to kategorier af heste - dem jeg har for altid og dem der er der for en kort stund. Bestemt fra starten.

• #9   17. maj 2014 Josefineal - den "skal" da ikke sælges - du må GERNE ride stævner på din kat. 2 eller 1 pony når du er over 16. Til klubstævner som hest, til og med sværhedsgrad 2 og en kat. 1 kan opklasses og rides også til C stævner smiley

Jeg er 26 og må gerne ride min Taura på 141 til klubstævner.

• #10   17. maj 2014 min veninde har lige købt pony til sin 10 årige (lille) datter. Vi var i i starten fast besluttet på at en kat 2'er var den størrelse hun skulle have, men ikke mindre end 135. De endte ud med at købe en 1'er på 144 og 6 år... De har nemlig også svært ved at skulle skille sig af med dyrene så her er en pony som mor kan ride lidt og datteren kan vokse til at passe...

datteren har redet i nogle år nu, men er stadig kun en lille pige på 10 år så sindet var absolut det vigtigste, men samtidig skulle det være en pony som ikke blev kedelig om to år...

jeg ville vælge at kigge på ponyer mellem 135 og 145 som vi gjorde.... sindet er vigtigere end højden

• #11   17. maj 2014 En stor 2'er eller en lille 1'er smiley

• #13   17. maj 2014 Til alle jer der skriver at sindet er vigtigere end højden, tænker jeg i har ret.
    Da hun gerne vil ud og starte stævner, er jeg lidt ked af det med en kat 3 pony, da hun jo kun må starte på den, til hun er 12, og jeg ved, at vi ikke ville kunne nænne, at skille os af med den der, men samtidig har vi heller ikke har råd til at beholde den + købe en større.
    Jeg kan sagtens se fordelen ved en mindre pony, men tænker at en max kat 2, alligevel ville være den bedste løsning i vores tilfælde.
    Tak fordi i er så søde til at skrive.:)

• #15   17. maj 2014 Nåh for pokker. Troede det var 12 år.
    Det er mange år siden, jeg selv har redet pony, så der er meget at sætte sig ind i igen:).

• #16   18. maj 2014 Husk at hun kun er 9 år smiley der er hele 4 år til hun fylder 13, det er lang tid !:)

• #17   18. maj 2014 Til Julie
    Ja det har du helt ret i, og også det du skriver om håndteringen længere oppe.
    Jeg er bare bange for, at hun bliver for høj, inden hun bliver 13 år, og så er der tanken om, at vi skal "skifte den ud" med en større, hvis hun skal videre smiley

• #18   19. maj 2014 Jeg er 13 nu og for stor til kat 1

• #19   19. maj 2014 Ja så kan jeg jo godt se, at der også er en stor mulighed for, at min datter bliver for stor til en kat 3 pony, inden hun er 13 år:)

• #20   19. maj 2014 Jeg har ingen forstand på hvor hurtigt sådan nogle piger vokser. Jeg er selv endt på 168 og jeg rider gerne pony også kat II.

Dengang jeg var 12 år gammel og en pind i luften købte min mor mig en max etter. Jeg kunne ikke nå ned over sadelklapperne og jeg fik faktisk ikke rigtigt glæde af min ret gode pony før tre år senere hvor jeg var vokset så meget til at jeg kunne passe den. Vi har tit siden snakket om at hun burde have købt mig en toer. Jeg ville have lært meget mere og haft mange flere gode stævner hvis hun havde købt mig en pony der passede.
    Jeg synes jeg rundt om til stævnerne ser mange STORE ponyer med meget små piger på ryggen som helt sikkert ville vinde flere sløjfer og ride højere klasser hvis ponyen passede.
    At man ikke kan holde ud at skille sig af med dem er desværre en del af det at have hest. De bliver meget sjældent 40 år gamle så på et tidspunkt skal de væk. Køber i en god lærepony der passer i størrelsen nu så vil hun lære rigtigt meget mere som hun kan tage med videre. Når man rider på for store heste, specielt når man er urutineret kommer det til at handle mere om at styre og hænge fast end om at ride.

• #21   20. maj 2014 Tak Line, det vil jeg tage med i mine overvejelser.
    Det med en kat 1 pony er nok droppet smiley
    Jeg tror vi ender med en kat 2 pony,da hun er meget langbenet.

• #22   20. maj 2014 Hun må ride 3'er sit 13. år ud - hvis hun er fyldt 9 i år vil det sige 5 år, men hvis hun er langbenet kan det jo blive et "problem" inden hun bliver 13. Jeg har haft en del ponyer til mine piger, vi har valgt at købe den pony som passede til dem her og nu, og så giver det jo lidt flere udskiftninger, men det har også betydet, at de har fået gode oplevelser. Hvis jeg skulle gøre det om igen - så ville jeg igen vælge at købe ponyer der passer i "nuet" og så skifte dem ud, når den tid er.... Ved godt at mange vil synes det er kynisk, men når man sørger for at få dem gode steder hen bagefter, så er der jo bare en ny pige/dreng, der kan få glæde af ponyen.

• #23   20. maj 2014 Hej Lene
    Ja du har nok ret,men jeg har også haft både pony og hest, da jeg var barn og ung, og er endt med ikke at kunne skille mig af med dem igen smiley . Dengang var det bare ikke så stort et problem for os, da vi havde hestene derhjemme.Nu bor vi i et villa kvarter og skal have den opstaldet, så det er jo noget helt andet.

Kommentér på:
kat 1 eller kat 2

Annonce