{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.287 visninger | Oprettet:

Når man bare føler at hesten ikke er helt iorden {{forumTopicSubject}}


Har brug for at komme ud med min bekymring.. har ikke brug for at høre, at man ikke har hest hvis man ikke har råd osv og at jeg er en dårlig heste ejer fordi jeg ikke har gjort det og det. for gør apsolut alt jeg kan...


Har haft min kære hest i 5år og vi har boet væk hjemme fra i 2år nu, og synes ikke rigtig det går fremad længere, og har mistet lyten mere eller mindre til ham og hest. Har kastet rundt regnet 40000kr efter dyrlægen pga skader og sygdom og ja mange penge efter massør og smed..

det sidste er at han kom til skade d. 5. November og stod i boks frem til 1. febuar. så gik der hvad en måned, så fik vi konstateret mavesår. og der stod jeg med en "død" hest der var sløv mat og ville ikke spise så han tabte sig voldsomt.

Så igang med at finde ud af hvad han faktisk ville æde, med lavt sukker og stivelse, og noget som ikke kostede en milion...

begyndte så småt at ride ham igen, men synes der var noget glat, så massør ud, og ja en hest der havde av av i musklerne, og gik forkert pga spændinger, så intens massage og ingen ridning.

synes stadigvæk der var noget galt så af sted til Tove Due som behandler med Osteopati, Kiropraktik, Akupunktur og Kranio Sakral Terapi, hun fandt ikke noget slemt slemt, spændt i krydset låst i skulder og hovledet. ikke noget der behøvede videre behandling, massøren skulle bare være opmærksom på de punkter, da spændingerne kommer fra gamle skader.

Og der er ikke noget at gøre ved han går mærkeligt på bagbene, sådan går han, og jeg skal være opmærksom på det under ridning da det ellers ender ud i spændt kryds igen..

og nu står jeg og kigger på min hest, og tænker, han står altså forkert, på den måde at han trækker for og bagben ind under sig, og jeg må ærligt indrømme, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved ham mere, han trives og er glad, han spiser og er begyndt at tage på men, har bare ikke råd til at poste flere penge i ham, på 2år, har han suget hele min opsparing ud af mig, og har overhovedet ingen penge til mig selv længere.

er virkelig bare kørt surt i det og har ind i mellem lyst til at ringe til dyrlægen og bede dem lægge ham ned


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man bare føler at hesten ikke er helt iorden
  • #1   13. maj 2014 Synes ikke man kan kalde dig en dårlig ejer, når du har smidt så mange penge efter ham. Du har jo gjort hvad du kunne.

    Forstår godt du er kørt død i det /:.


  • #2   13. maj 2014 Jeg forstår dig godt. Vi har også kastet alt for mange penge efter vores lille krikke. Vi har brugt så meget på kiopraktor og fys fordi han var så skæv i kroppen at han rent faktisk ikke kunne gå i venstre galop (hans hofter låste) og da kiopraktoren testede hans balance ved at trække skævt i hans hale var han ude af stand til at rette sig selv op inden han ramte væggen på staldgangen - det er bestemt ikke sjovt at se!

    Jeg kan godt frostå du kører død i det, og nogen gange spørger man lidt sig selv hvorfor man invisterer i medicin mod cushing, operation for arvæv, undervisning fra jylland (vi bor KBH, og har nu fundet en lokal underviser), 1 år hvor hesten skiftevis kommer under kiopraktor og fys (han var så låst at de måtte skiftes til at komme for at kunne rette noget) og så kommer opstaldning og smed oven i. Hvad er meningen med at putte så mange penge i et kræ?
    Men vi elsker jo stadig den lille lort på 115 så selvfølgelig bruger vi da pengene smiley


  • #3   13. maj 2014 der er bare nogle folk der mener at når man har hest har man også altid råd til at behandle, men han er mere eller mindre tørlagt mig.

    det også dejligt når man kna se bedring, men det føler jeg bare slet ikke der er pt


  • #4   13. maj 2014 Du er ingen dårlig ejer..langt fra. Har din hest ondt af at bare gå som foldbums.. ?? Hvis ikke synes jeg den skal få lov til dette hvor den kan gå i løsdrift og spise hø ad libitum et sted som ikke koster dig kassen i opstaldning. Så må du tage ud til den et par/tre gange ugentlig og nusse og strigle den...Og hen ad vejen når økonomien igen er der købe en ny som du kan ride smiley Savner du virkelig ridningen findes der jo parter i mens smiley

    Mvh TT


  • #5   13. maj 2014 Ærlig talt så lyder det jo som om du har gjort alt du kan for den hest, og du har jo postet så mange penge i forskellig behandling at er der snart noget tilbage at prøve?

    Det er 100 % din beslutning, men uanset hvilken vej du vælger så kommer der ingen "du er et ondt menneske" kommentarer herfra


  • #6   13. maj 2014 TT: ja det lyder jo fantastisk, men nej han har ikke ondt, han "udvikler" spændt, overlinje, som skla masseres væk og har div øvelser jeg gør med han dagligt for at holde det på afstand.
    og løsdrift lyder jo fantastisk, og ville jeg også ønske for min hest, han trives bare ikke i løsdrift.

    savner ikke at ride, er bare træt af at have en hest som kan rides, men hver gang jeg kommer op har jeg en føelse af der er et eller andet galt, så pt går han og hygger sig bliver striglet og vi går nogle ture.
    det er ikke fordi han er dyr i drift, men når der så lige er det ene og andet galt, så forsvinder pengene nu, det eneste der pt kunne være billigere nu er foder, men når herren ikke spise hvad som helst er det sådan


  • #7   13. maj 2014 Nikita:

    TAK smiley ja der er jo massere at gå igang med endnu, men er på et eller andet plan bare bare bange for at finde noget slemt og så får jeg jo dårlig samvitighed over jeg har redet ham eller gjort noget forkert


  • #8   13. maj 2014 Hvis min får sådanne skavanker og jeg poster 40000 i ham i div. regninger så har jeg altså ikke råd til at blive ved og så må jeh finde en løsning.
    Og jeg tror det er de færreste heste ejere der har mere end det beløb til at kunne betale for sådanne ting.
    Det jeg mener man som hesteejer skal have råd til er alm. akut dyrlæge (skrammer, vrid, kolik), jeg mener ikke man behøver have råd til årelang behandling med dyre ting og for så at få en hest der bliver ved med at være noget galt med. Kald mig bare en dårlig ejer, men sådan har jeg det


  • #9   13. maj 2014 Så har jeg desværre ingen flere råd andet end at du må følge dit hjerte... smiley Kan godt forstå du ikke vil ride på ham, ville jeg heller ikke turde..Godt I i det mindste får hygget lidt sammen. smiley
    Mvh TT


  • #10   13. maj 2014 Nikita
    Jamen er helt enig, men det bare svært når man selv står med "lorten"

    TT:
    Tusind tak, jeg tror vi hygger sommern over og ser hvordan kroppen på ham udvikler sig.


  • #12   13. maj 2014 Hvis man skulle være dækket ind for alle eventuelle skader så skulle man have 150.000 kr til skader - jeg har set en hest der væltede på fold, lavede en skade på en benknogle og endte med udgifter for over 100.000 kr, så man kan ikke forberede sig på det hele. jeg syntes det er flot at du er gået så langt smiley

  • #13   26. maj 2014 OPDATE..

    Han er begyndt at tage på igen, men kun ved hjælp af døggræs og "fedefoder" som han stadigvæk ikke helt gider at spise.

    han har ikke tabt al vinterpelsen endnu.

    han er blev en msule utilregnelig, i det han lige pludselig panikker, og man kan ikke få kontakt til ham, han er flere gange revet sig løs når man trækker ham i ren panik.. og han har nu 2 gange pludselig taget flugten på folden lige igennem hegnet.

    kan ikke have ham med på ridebanen da han panikker og gå tur panikker han pludselig også.

    Hans venstre forben og højre bagben, er pludselig voldsomt hævede.

    han 2 vorter, er begyndt at vokse utrolig stærkt.

    Han står og trækker maven voldsomt ind og holder vejret i momenter.

    Har lige haft dyrlægen ude, som kunne kigge på min hest og sige jeg kan ikke komme med et godt bud, fordi der er så meget galt og det kan være meget forskelligt. men et er sikkert han har det ikke godt og er syg...

    Han har fået taget gødnings prøve. og der er belvet tabbet en masse blod, der bliver først taget en test på klinikken og alt efter hvad den siger, bliver der sendt blod til tyskland for at få en udvidet prøve.



  • #14   26. maj 2014 Puha, øv for en masse I skal/har været igennem :(.

  • #15   26. maj 2014 Undskyld jeg siger dette... Jeg tror din hest har en svulst der trykker på hjernen...Derfor panikker han og bliver kontaktløs, er svær at holde huld og får mange andre lidelser... Du har gjort dit..Lad ham hvile på de evige græsmarker før det går slemt ud over nogle andre.. Har så ondt af dig og du må bare trøste dig med at du har gjort alt hvad du kunne for ham. Dette ved han godt og han vil ikke bære nag over at du giver ham fred. Han vil takke dig for alt når i en dag mødes igen... smiley

    Mvh TT


  • #16   26. maj 2014 Du skal ikke undskylde (:

  • #17   26. maj 2014 Det er hårde ord jeg kommer med..Men har set det i en lidt mildere grad tidligere på min venindes afdøde fuldblod.. Han eksploderte fuldstendig (til sidst) der resulterede i at han faldt bagud med sadel på, brækkede ribben som punkteret hans lunge... Han var svær at holde huld på og kunne lukke fuldstendig af og blive kontaktløs (selv ikke på en normal måde for en fuldblod). Han var dog ikke ret gammel. Han blev 4år....

  • #18   26. maj 2014 Er lidt forberedet på det værste.

    han har altid været nem til panik, men slet ikke på den måde...
    Dyrlægen mistænker dog mere hans syn, i det han også er blevet en del nevøs og vender den ene side af hovedet mod det farlige osv


  • #19   26. maj 2014 Hvor er det trist med dig hest - jeg håber for jeg begge, at der hurtigt kommer en afklaring, da det jo ikke er til at bære for nogen af jer.

    Jeg har selv aflivet en hoppe for nogle år siden. Hun fejlede ikke noget fysisk, men begyndte pludselig at ændre markant adfærd. Fra at være varm men super cool begyndte hun at fare sammen og nogle gange stikke af ved selv de mindste ting.

    Dyrlægen mistænkte noget med syn eller hørelse, men kunne ikke komme det nærmere, da det kan være svært at teste. Vi valgte at give hende fred, da det ikke var ok hun skulle være så angst.





  • #20   26. maj 2014 Først og fremmest du er ikke en dårlig heste ejer. Har selv stået med en hest som krævede en masse dyrlæge osv uden at have pengene til det.

    Min Pony begyndte i december 2012 at stejle og være underligt, i januar begyndte han så at halte skiftevis på forben og bagben, jeg havde diverse mennesker ude og tjekke ham, men ingen kunne umiddelbart finde noget og mente bare haltheden skyldes hans stejle baghove ( det havde han da jeg købte ham, og smeden var igang med at rette det) , lod ham stå og hans hove blev pænere, han blev haltfri og begyndte langsomt at genoptræne ham, efter nogle uger begyndte han igen at gå underligt på bagparten og haltede on/off, denne gang mente dyrlægen at det nok var pga de bank han fik på folden, så han kom på sygefold og fik fri nogle måneder, begyndte igen at genoptræne ham, men som tidligere begyndte han igen at halte. lod ham derefter gå som foldbums, da jeg på det tidspunkt ikke havde flere penge at gøre godt med.

    i august flyttede jeg ham et nyt sted hen og i nogle måneder var han halt fri, men opførte sig stadig underligt, slut oktober begyndte han så igen at halte, denne gang på 3 ben, efter at han var blevet redet nogle gange, skiftede dyrlæge og i december kom han så endelig igennem den helt store undersøgelse på klinikken, med scanning, blokader, røntgen osv, og de fandt 2 store huller på gaffelbåndet på bagbenet, derefter gik det bare ned af bakke med ham, han nægtede at spise, blev syg med feber, måtte ha laser akupunktur i alle 4 ben for at kunne gå, fik smertestillende osv. i marts blev han indlagt og fik først lavet en alm. scanning i benet, som viste nye huller på gaffelbåndet og derefter blev han lagt i fuld narkose og fik lavet en MRI scanning, som desværre viste at hans gaffelbånd var vokset sammen med griffelbenet og at griffelbenet begyndte at vokse ud over gaffelbåndet, hvilket gjorde at hver gang han gik blev gaffelbåndet langsomt revet mere og mere i stykker.

    Vi havde dyrlæger fra USA inde over omkring operation osv. men der havde jeg allerede taget beslutningen om at han skulle aflives, havde simpelthen ikke flere penge at gøre godt med. De mente så heller ikke han kunne opereres, heldigvis for det gjorde det lidt nemmere at sige farvel.

    Hele forløbet var langt, hårdt og ikke mindst DYRT. Jeg havde langt fra pengene til at betale for det hele og har lånt rigtig, rigtig mange penge af mine forældre.

    Det jeg egentligt bare ville sige var at det er ok, at sige stop og give hesten fred, man er ikke en dårlig heste ejer fordi man ikke kan betale flere 100.000kr i dyrlæge regninger..


  • #21   2. jun 2014 Han bliver aflivet om 2-3 uger

  • #22   2. jun 2014 Det var længe... Troede du skrev det var gjort.. smiley Husk nu at nyde den sidste tid! Tag billeder, klip af haletot og sørg for at beholde en sko. Han vil være dig taknemlig for denne handling selv om det er hårdt. Føler så med dig og er ved at sidde at pibe... smiley

    Mvh TT


  • #23   2. jun 2014 Der er taget nogle blodprøver jeg venter svar på (:

    vi har haft besøg af fotograf og hun kommer igen og tager flere billeder.
    hans sko skal jeg beholde og hans hale skal laves til smykker


Kommentér på:
Når man bare føler at hesten ikke er helt iorden

Annonce