Når man bare føler at hesten ikke er helt iorden {{forumTopicSubject}}
Har brug for at komme ud med min bekymring.. har ikke brug for at høre, at man ikke har hest hvis man ikke har råd osv og at jeg er en dårlig heste ejer fordi jeg ikke har gjort det og det. for gør apsolut alt jeg kan...
Har haft min kære hest i 5år og vi har boet væk hjemme fra i 2år nu, og synes ikke rigtig det går fremad længere, og har mistet lyten mere eller mindre til ham og hest. Har kastet rundt regnet 40000kr efter dyrlægen pga skader og sygdom og ja mange penge efter massør og smed..
det sidste er at han kom til skade d. 5. November og stod i boks frem til 1. febuar. så gik der hvad en måned, så fik vi konstateret mavesår. og der stod jeg med en "død" hest der var sløv mat og ville ikke spise så han tabte sig voldsomt.
Så igang med at finde ud af hvad han faktisk ville æde, med lavt sukker og stivelse, og noget som ikke kostede en milion...
begyndte så småt at ride ham igen, men synes der var noget glat, så massør ud, og ja en hest der havde av av i musklerne, og gik forkert pga spændinger, så intens massage og ingen ridning.
synes stadigvæk der var noget galt så af sted til Tove Due som behandler med Osteopati, Kiropraktik, Akupunktur og Kranio Sakral Terapi, hun fandt ikke noget slemt slemt, spændt i krydset låst i skulder og hovledet. ikke noget der behøvede videre behandling, massøren skulle bare være opmærksom på de punkter, da spændingerne kommer fra gamle skader.
Og der er ikke noget at gøre ved han går mærkeligt på bagbene, sådan går han, og jeg skal være opmærksom på det under ridning da det ellers ender ud i spændt kryds igen..
og nu står jeg og kigger på min hest, og tænker, han står altså forkert, på den måde at han trækker for og bagben ind under sig, og jeg må ærligt indrømme, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved ham mere, han trives og er glad, han spiser og er begyndt at tage på men, har bare ikke råd til at poste flere penge i ham, på 2år, har han suget hele min opsparing ud af mig, og har overhovedet ingen penge til mig selv længere.
er virkelig bare kørt surt i det og har ind i mellem lyst til at ringe til dyrlægen og bede dem lægge ham ned
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Forstår godt du er kørt død i det /:.
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Jeg kan godt frostå du kører død i det, og nogen gange spørger man lidt sig selv hvorfor man invisterer i medicin mod cushing, operation for arvæv, undervisning fra jylland (vi bor KBH, og har nu fundet en lokal underviser), 1 år hvor hesten skiftevis kommer under kiopraktor og fys (han var så låst at de måtte skiftes til at komme for at kunne rette noget) og så kommer opstaldning og smed oven i. Hvad er meningen med at putte så mange penge i et kræ?
Men vi elsker jo stadig den lille lort på 115 så selvfølgelig bruger vi da pengene
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
det også dejligt når man kna se bedring, men det føler jeg bare slet ikke der er pt
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 428
Det er 100 % din beslutning, men uanset hvilken vej du vælger så kommer der ingen "du er et ondt menneske" kommentarer herfra
dec 2007
og løsdrift lyder jo fantastisk, og ville jeg også ønske for min hest, han trives bare ikke i løsdrift.
savner ikke at ride, er bare træt af at have en hest som kan rides, men hver gang jeg kommer op har jeg en føelse af der er et eller andet galt, så pt går han og hygger sig bliver striglet og vi går nogle ture.
det er ikke fordi han er dyr i drift, men når der så lige er det ene og andet galt, så forsvinder pengene nu, det eneste der pt kunne være billigere nu er foder, men når herren ikke spise hvad som helst er det sådan
dec 2007
TAK ja der er jo massere at gå igang med endnu, men er på et eller andet plan bare bare bange for at finde noget slemt og så får jeg jo dårlig samvitighed over jeg har redet ham eller gjort noget forkert
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 428
Og jeg tror det er de færreste heste ejere der har mere end det beløb til at kunne betale for sådanne ting.
Det jeg mener man som hesteejer skal have råd til er alm. akut dyrlæge (skrammer, vrid, kolik), jeg mener ikke man behøver have råd til årelang behandling med dyre ting og for så at få en hest der bliver ved med at være noget galt med. Kald mig bare en dårlig ejer, men sådan har jeg det
mar 2011
Mvh TT
dec 2007
Jamen er helt enig, men det bare svært når man selv står med "lorten"
TT:
Tusind tak, jeg tror vi hygger sommern over og ser hvordan kroppen på ham udvikler sig.
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
dec 2007
Han er begyndt at tage på igen, men kun ved hjælp af døggræs og "fedefoder" som han stadigvæk ikke helt gider at spise.
han har ikke tabt al vinterpelsen endnu.
han er blev en msule utilregnelig, i det han lige pludselig panikker, og man kan ikke få kontakt til ham, han er flere gange revet sig løs når man trækker ham i ren panik.. og han har nu 2 gange pludselig taget flugten på folden lige igennem hegnet.
kan ikke have ham med på ridebanen da han panikker og gå tur panikker han pludselig også.
Hans venstre forben og højre bagben, er pludselig voldsomt hævede.
han 2 vorter, er begyndt at vokse utrolig stærkt.
Han står og trækker maven voldsomt ind og holder vejret i momenter.
Har lige haft dyrlægen ude, som kunne kigge på min hest og sige jeg kan ikke komme med et godt bud, fordi der er så meget galt og det kan være meget forskelligt. men et er sikkert han har det ikke godt og er syg...
Han har fået taget gødnings prøve. og der er belvet tabbet en masse blod, der bliver først taget en test på klinikken og alt efter hvad den siger, bliver der sendt blod til tyskland for at få en udvidet prøve.
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
mar 2011
Mvh TT
dec 2007
mar 2011
dec 2007
han har altid været nem til panik, men slet ikke på den måde...
Dyrlægen mistænker dog mere hans syn, i det han også er blevet en del nevøs og vender den ene side af hovedet mod det farlige osv
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Jeg har selv aflivet en hoppe for nogle år siden. Hun fejlede ikke noget fysisk, men begyndte pludselig at ændre markant adfærd. Fra at være varm men super cool begyndte hun at fare sammen og nogle gange stikke af ved selv de mindste ting.
Dyrlægen mistænkte noget med syn eller hørelse, men kunne ikke komme det nærmere, da det kan være svært at teste. Vi valgte at give hende fred, da det ikke var ok hun skulle være så angst.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Min Pony begyndte i december 2012 at stejle og være underligt, i januar begyndte han så at halte skiftevis på forben og bagben, jeg havde diverse mennesker ude og tjekke ham, men ingen kunne umiddelbart finde noget og mente bare haltheden skyldes hans stejle baghove ( det havde han da jeg købte ham, og smeden var igang med at rette det) , lod ham stå og hans hove blev pænere, han blev haltfri og begyndte langsomt at genoptræne ham, efter nogle uger begyndte han igen at gå underligt på bagparten og haltede on/off, denne gang mente dyrlægen at det nok var pga de bank han fik på folden, så han kom på sygefold og fik fri nogle måneder, begyndte igen at genoptræne ham, men som tidligere begyndte han igen at halte. lod ham derefter gå som foldbums, da jeg på det tidspunkt ikke havde flere penge at gøre godt med.
i august flyttede jeg ham et nyt sted hen og i nogle måneder var han halt fri, men opførte sig stadig underligt, slut oktober begyndte han så igen at halte, denne gang på 3 ben, efter at han var blevet redet nogle gange, skiftede dyrlæge og i december kom han så endelig igennem den helt store undersøgelse på klinikken, med scanning, blokader, røntgen osv, og de fandt 2 store huller på gaffelbåndet på bagbenet, derefter gik det bare ned af bakke med ham, han nægtede at spise, blev syg med feber, måtte ha laser akupunktur i alle 4 ben for at kunne gå, fik smertestillende osv. i marts blev han indlagt og fik først lavet en alm. scanning i benet, som viste nye huller på gaffelbåndet og derefter blev han lagt i fuld narkose og fik lavet en MRI scanning, som desværre viste at hans gaffelbånd var vokset sammen med griffelbenet og at griffelbenet begyndte at vokse ud over gaffelbåndet, hvilket gjorde at hver gang han gik blev gaffelbåndet langsomt revet mere og mere i stykker.
Vi havde dyrlæger fra USA inde over omkring operation osv. men der havde jeg allerede taget beslutningen om at han skulle aflives, havde simpelthen ikke flere penge at gøre godt med. De mente så heller ikke han kunne opereres, heldigvis for det gjorde det lidt nemmere at sige farvel.
Hele forløbet var langt, hårdt og ikke mindst DYRT. Jeg havde langt fra pengene til at betale for det hele og har lånt rigtig, rigtig mange penge af mine forældre.
Det jeg egentligt bare ville sige var at det er ok, at sige stop og give hesten fred, man er ikke en dårlig heste ejer fordi man ikke kan betale flere 100.000kr i dyrlæge regninger..
dec 2007
mar 2011
Mvh TT
dec 2007
vi har haft besøg af fotograf og hun kommer igen og tager flere billeder.
hans sko skal jeg beholde og hans hale skal laves til smykker
Når man bare føler at hesten ikke er helt iorden