{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.382 visninger | Oprettet:

Hööks og 60 dages fuld returret {{forumTopicSubject}}

Nogle af jer der præcis ved, hvad deres 60 dages fuld returret indebærer?
Jeg har fx købt et produkt, som påtrods af korrekt anvendelse og tilpasning, har forårsaget to store skarvmærker efter kort tids brug.
Jeg rengører derfor produktet, pakker det i original emballage, medbringer kvittering for købet, - og alligevel bliver jeg afvist i butikken.
Jeg er fuldt ud klar over at varen ikke er i samme stand, som ved køb, men dette står ej oplyst som et krav på deres hjemmeside, ej heller er der informeret om dette ved køb. Ergo bør de overholde deres returret.
Jeg er pt i dialog med deres danske kundeservice, og tager sagen videre til Sverige, hovedkontoret, såfremt sagen ikke falder til min fordel ved den danske afdeling.
Andre der har erfaringer omkring dette?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hööks og 60 dages fuld returret
  • #2   6. maj 2014 Der står faktisk på deres side at det skal være i samme stand smiley

"Du har altid 60 dages bytte/fortrydelsesret på alle varer mod forevisning af kvittering/faktura. Tidspunktet regnes fra den dag du modtog varen.

Hvis du returnerer en vare og udnytter bytte/fortrydelsesretten, kan det kun ske ved, at varen returneres i samme stand og mængde, som du modtog den. Du må naturligvis pakke varen ud og prøve den."

• #3   6. maj 2014 Gud jøsses - hvor står det? Måske jeg har læst for hurtigt?

Varen er købt i en fysisk butik, - gad vide om det gør en forskel.... Jeg må deres hjemmeside igen....

• #5   6. maj 2014 Ja varen skal være i samme stand som ved køb.. ellers kunne man jo bar slide vildt på det i 60dage, ligge det i pose og bytte det..

Husk det skal kunne sælges i butikken igen, kan det ikke hvis det ikke er i samme stand som ved køb..

• #6   6. maj 2014 Argh okay under deres FAQ.... Jeg læste et andet sted...

• #7   6. maj 2014 Men jeg undrer mig over at man på ingen måde er interesseret i at vide at man sælger et produkt som kan forårsage den slags skader....
    Men kan godt se at det står under deres FAQ - men et eller andet sted bør den jo så kunne gå under fejl og mangler, idet produktet ikke fungerer uden af skade hesten?
    Argh det er måske at gribe efter et halmstrå.....

• #8   6. maj 2014 Så du har ingen sag overhovedet, og vil aldrig få medhold i det.. så ville skynde mig at droppe det, og se om du kan sælge på nettet i stedet..

• #9   6. maj 2014 Hvad er det for et produkt ?

Der er jo nogen heste der for sår af en ting hvor en anden hest ikke har problemer med det.. har jeg oplevet rigtig rigtig mange gange.. og det har været ligegyldigt hvordan man indstillede det..

• #10   6. maj 2014 produktet kan vel godt fungere på andre heste.... ikke alle pasforme passer til alle heste

• #11   6. maj 2014 Det er en mundkurv . en greenguard. Korrekt, men man ved jo ikke om den passer førend man har prøvet den på hesten??
    Da han fik den på sad den nøjagtigt som på billedeillustrationen der medfulgte...

Hende fra deres kundeservice gav mig medhold i at man ikke kunne se om varen passede førend den var prøvet på, og endvidere at hun godt var klar over at mundkurven havde meget skarpe kanter/hårdt plast.
    Ja, jeg kan sælge den igen, men jeg købte den i torsdag til 550 kr. - det får jeg jo langt fra for den igen.

• #12   6. maj 2014 Man må godt prøve den på hesten står der jo også men så er det også af bagefter, bruger man den mere kan man ikke returnere..

Desuden er returret blot en service butikker giver kunder, der er INGEN lov om at man skal have returret..

Du har af hvad jeg har kunne forstå haft hesten til at gå med den.. ergo er det med at prøve den overskredet og den er ikke samme stand længere..
    derfor er det bar øv for dig men sådan er det..

• #13   6. maj 2014 Nej der er intet krav om det - men når de reklamerer med det, skal de jo overholde det.
    Ja hesten har gået med den, den passede jo som den skulle. Men har jo forårsaget skaden.
    Jeg kan godt se at det nok bare er bad luck for mig, men sure penge at miste på et produkt der skulle være ihhh og øhhh så godt.... smiley

• #14   6. maj 2014 Men dropper ikke sagen endnu smiley

• #15   6. maj 2014 På den anden side, ville du så købe en vare som andre har brugt i en rideudstyrsbutik? Det gad jeg godt nok ikke, hvis du har brugt den, hvorfor skulle de så tage den tilbage?

• #16   6. maj 2014 Det er desværre set før, at mundkurve gnaver hestene.
    Hvis du kan se den har skarpe kanter i plast, så er det vel ikke så mærkeligt at den kan give sår. Det kan jo også være, at din hest har prøvet at få den af, har kløet sig voldsomt mv. Og derved har fået sår. Det er jo ikke produktets skyld.
    Jeg ville droppe sagen og tænke mig godt om næste gang jeg købte noget lignende.

• #17   6. maj 2014 Team Mølkjær - nej ikke til fuld pris.
    Winnie S - Mundkurven er jo som den er - den er jo lavet i hård plast - det kan man jo ikke lave om på. Om hesten har kløet sig??? Det bør den jo netop kunne klare - ellers går fidussen jo af?
    Selvfølgelig er det da produktet skyld - det er da hverken hestens eller min skyld - mundkurven sælges jo netop for at hesten skal kunne græsse og færdes i flokken stort set på lige fod med andre heste.

• #18   6. maj 2014 jamen så må du jo gå videre med sagen, men du skal nok få den behandlet som en reklamation, fremfor en returnering....

Men må nok sige jeg tvivler stærkt på du får noget ud af det

• #19   6. maj 2014 Altså nu arbejder jeg inden for butik.. og ja de skal holde deres returret og det gør de også, men varen er ikke i standen som den blev købt..

Eneste tidspunkt jeg ville give dig pengene tilbage var hvis jeg havde mange som havde haft samme problem som dig..
    For ellers jamen alle ved der er en risiko for at udstyr gnaver, nogen gør det ikke på andre gør det på, sådan er det bar.. det kan ikke passe alle typer hest jo..
    Må ærligt indrømme at jeg ikke håber du for pengene tilbage for de har deres på det rene, du måtte prøve den nothing more, da det blev til mere end det jamen så mistede du retten..

Du går jo heller ikke ind i en tøj butik, prøver en kjole og den passer fint, du køber den og går med den til en hel fest hvor den så måske har gnavet og så går du tilbage og forlanger pengene tilbage..
    Altså hvis du gør det må jeg ærligt indrømme du er en dårlig kunde, en af de kunder jeg virkelig ikke bryder mig om at have når jeg er på arbejde..

Måske det bar er mig men det er min mening

• #20   6. maj 2014 Nu er det sådan at jeg selv arbejder i butik, og OFTE afviser folk fordi de tror de kan lave det nummer, med at åbne og prøve, også aflevere retur... No go.

Vi tager KUN retur hvis varen kommer så jeg kan sælge den igen. Du vil ikke komme nogen vegne med din sag... Desværre smiley

• #21   6. maj 2014 Ja det kan godt være du har ret i at den skal gå under reklamation i stedet for... Jeg er spændt på hvad de siger fra kundeservice - har sendt dem en mail med billeder osv., - som hende jeg talte med ville sende til chefen for kundeservice...
    Kan godt ske at det er en tabt sag, men hvis de så måske kan sende informationen videre til producenten, som så kan ændre i materialet, så andre heste er fri for samme oplevelse.... Så er der da vundet lidt...

• #22   6. maj 2014 Josephine - nu står det jo sort på hvidt på deres hjemmeside at man må åbne og prøve - så det er IKKE et no go hos dem. Desuden skal man, hvis man tilbyder returret, oplyse forbrugeren om hvilken stand varen skal retur i....
    Som Hööks jo så også gør....
    Men produktet lever ikke op til forventningen, og kan så måske gå under fejl og mangler....

• #23   6. maj 2014 Reklamation er det ikke, da varen intet fejler..
    Fejl og mangler, igen den fejler intet, og mangler intet..
    Returret, den er mere end prøvet og returretten er derfor ophævet..

Ærligt er mit gæt at den har kløet sig kraftigt og derfor rykket rundt på den, hvilket selv med en grime giver slid mærker (ved jeg alt om med mine 2 som ikke kan tåle at gå med grime i sommeren)..
    Og det er hverken produktet, butikken eller producentens skyld..

• #24   6. maj 2014 Fejl og mangler = Varen lever ikke op til lovede - det er ikke kun fysiske fejl der er tale om.
    Og det er ikke bare slidmærker, men gnavmærker/kødsår...

• #25   6. maj 2014 Tja det er super syndt for hesten og trist at spilde så mange penge, men helt ærligt synes jeg lidt du udnytter systemet og vil bar have nogen penge hjem..

Men måske er det bar mig som er så ærlig at har man mere end bar prøvet ja så det bar trist.. medmindre det kan gå under reklamation og det kan dette på ingen måde

• #26   6. maj 2014 Udnytter systemet? Det er da mine surt tjente penge som ligger i Hööks kasse? Og jeg står med en ubrugelig vare, som jeg kan vælge at sælge til en anden stakkels hest... smiley

• #27   6. maj 2014 Fedt at du ikke lader dig slå ud og bliver ved at tale for din sag! smiley
    For det må da netop være i forhandlerens interesse at have tilfredse kunder og hvis ikke må de da ønske at kende til årsagen, så de kan vurdere eventuelle forbedelser i forhold til deres produkter fremadrettet.

Så jeg håber du får god respons for din henvendelse hos Hööks smiley

• #28   6. maj 2014 Mht. mundkurven så ved jeg at MANGE har problemer med Grrenguard mundkurven - ved os er det KUN dem fra Waldhausen eller Globus der fungerer smiley

Men mht. din Greenguard, så prøv at køb en lammedut til trenser og sæt på, ved at andre har haft stor succes med det smiley

• #29   6. maj 2014 Det er inde i selve kurven, altså der hvor græsset skal komme op at problemet opstår, så det er desværre ikke muligt at polstre den. - Men tak for forslaget smiley
    Dog superærgeligt at andre også oplever problemet, men rart at vide at man ikke står alene....

• #30   6. maj 2014 Hvis mange andre også oplever problemet, kan i vel ringe til hooks og fortælle om at der er mange der har det problem. For, hvis det er en produktionsfejl skal de kalde varen retur smiley

• #31   6. maj 2014 Altså vores er ikke fra Hööks, men det er den samme slags smiley

• #32   6. maj 2014 Cecilie - er det denne der fungerer for jer?

http://www.smhrideudstyr.dk/product/waldhausen-mundkurv-11387/

• #33   6. maj 2014 At prøve betyder jo ikke "lade kræet gå med den i en uge og se om det gnaver" nej at prøve betyder lige ligge det på og se om størrelsen passer.
    Du har ingen sag mod hooks, tilgengæl kan du tage sagen op med firmaet som har produceret Greenguard mundkurven.

• #34   6. maj 2014 Det er næsten den der, vores har bare gummibund, den der gik ret hurtigt i stykker da det kun var nylon smiley

Det er denne her vi har smiley
    http://jo-po.dk/shop/mundkurv-graesreducerer-1436p.html

DOG skal du lige være obs. på størrelsen, min shetlænder måtte vi have op i en str. cob, da han har et abnormt hoved, han bruger pony i hovedtøj og cob i næsebånd smiley
    Så et tip er at du lige måler din hest/pony rundt om mulen der hvor kanten af mundkurven sidder, og så skriver det i din bestilling smiley

• #35   6. maj 2014 Super - tak for det :o)

• #36   6. maj 2014 Dem med gummi kan hestene dog overophede i og få noget ligende forbrændinger.

• #37   6. maj 2014 Han har jo ikke gået med den i en uge - men få timer....

• #38   6. maj 2014 Syntes stadig ikke det tæller som at prøve varen. Det svare jo til du køber et par sko, efter at have gået med dem i et par timer erkender du de ikke passer da de gnaver og vil derfor returnere dem - selvom de er brugt. Ej den går altså ikke

• #39   6. maj 2014 Du har ikke kun prøvet varen, du har også brugt den og derfor mener jeg absolut heller ikke du er berettiget til at få dine penge retur... De vil jo ikke kunne sælge den igen... GreenGuard mundkurvene ændre de ikke i metrialet pga en reklamation ud af de utrolige mange de sælger. ..

• #40   6. maj 2014 Team Grafik - når du nævner skp, så er der flere forretninger der tager dem retur påtrods af brug, - men det er jo en anden sag...

Men når mundkurven passer ved prøvningen (logisk ellers havde han jo ikke fået den på) - så skal materialet ikke forårsage skade IMO.
    Cille - det lyder til at der er flere der har bøvl med dem, - men hvis én ikke starter reklamationen kan producenten jo umuligt ændre det, som de tror fungerer....

• #41   6. maj 2014 Har endnu ikke set en eneste skoforretning som tager brugte sko retur.

• #42   6. maj 2014 Jeg arbejder i en rideudstyrs butik og har solgt utrolig mange af dem, jeg har aldrig haft en utilfreds kunde eller reklamation på dem... Men tværtimod de billige mundkurve, med dem er der ingen positive tilbagemeldinger på. ..

• #43   6. maj 2014 Tænker lidt om du har købt den for lille ?

• #44   6. maj 2014 Undskyld men er lidt undrende over det her... Du købte denne GreenGuard mundkurv i torsdags, dvs den 1 Maj.. Du prøver og bruger den på din hest, hvorefter du mener den er skadelig for hesten. .. og alligevel byder du på en brugt GreenGuard mundkurv den 4 maj... Hænger ikke sammen... For mig lyder det nærmere som om du har fortrudt dit køb...

• #45   7. maj 2014 Vi har haft en greenguard til vores (store) 3´er pony og vil sige den skal bare sidde helt perfekt for at den ikke gnaver eller ponyen kan få mulen ud ved siden af.
    Det klarede vi ved at montere den på en grime permanent dvs. der kom isoleringstape rundt om spænderne (skulle spændes ret meget sammen) samt lammeskind rundt om næsestykket på grimen PLUS lammeskind på kindstykkerne. Det så lidt sjovt ud men virkede! smiley OBS grimen skal være med fast ring (den under hovedet til trækketovet)

Vedr. returnere - det kan du efter min mening ikke forlange da den er "brugt" og vil også sige med hensyn til at returnere sko - så kan man normalt ikke gøre dette så snart man har haft skoene på udenfor så det kan ses på sålerne.

mvh Ponymor

• #46   7. maj 2014 Cille
    Lyder mere som om hun godt kan lide produktet, men fandt noget der var billigere..

• #48   7. maj 2014 Nu er det jo en anden model jeg har budt på, eftersom den åbne ikke fungerede på ham....
    Hooks har kun den åbne i deres sortiment og kurven fåes kun i pony og full - ergo kan man ikke købe den større end full...
    Men det er da godt at I kan tillægge mig alle mulige motiver... Skørt...

• #49   7. maj 2014 Morkaren: Næh jeg googler også tit produkter inden jeg køber dem smiley Er meget rart og kende folks erfaringer med et produkt inden det bliver købt.
    Og ved elektronik/IT læser jeg altid et par af de der test som forskellige it-nørder (ikke ondt ment) laver smiley

• #50   7. maj 2014 Problemet er endvidere at skarvmærkerne er på læbens front - altså den del af læben som altid vil gå imod mundkurven, når hesten græsser, så uanset størrelse vil mundkurven altid blive trykket op mod mulen....

• #52   7. maj 2014 Okay så men han kan så gå med den billige model uden mærker - men købte greenguarden fordi den netop skulle være bedre og mere luftig... Og jo selvfølgelig har jeg undersøgt det først, men der er jo ligeså mange erfaringer som der er mundkurve, og jeg fandt dem overvejende gode...
    Og hvordan skal man vide at hesten ikke fungerer på den type mundkurv? Der er jo ikke en advarsel eller en vejledning med der forklarer hvad man evt skal være opmærksom på... Ej heller nogen vejledning eller lign ved køb.

• #53   7. maj 2014 Apropos sko, og returret påtrods af brug

http://www.growingfeet.dk/shop/cms-151.html

• #54   7. maj 2014 http://sportmaster.dk/kundeservice/retur-og-ombytning

Ja det kræver blot en hurtig Google søgning..

• #55   7. maj 2014 Hvad med at du lægger et eller flere billeder herind på siden, så folk kan se, hvad det er for nogle sår, den har fået af det? smiley

• #56   7. maj 2014 Jeg er ikke VIP, så det kan jeg ikke.
    Men det ville heller ingen forskel gøre, det var mere om der sad nogen som havde forstand på købeloven, og ikke bare foregav at have det smiley
    Jeg havde simpelthen blot Googles Hööks og returret, og blev så forhippet på de 60 dage at jeg ikke fik læst siden ordentlig igennem.
    Jeg kan så se at reglerne er anderledes ved reklamationsloven, så den må jeg henvise til, når kundeservicedamen vender tilbage.

• #57   7. maj 2014 Altså det var nu lige så meget for at når der en dag er andre, der vil høre om erfaringer med netop denne mundkurv, så vil folk jo finde billederne i denne tråd. Og derfor muligvis vælge den fra. :o)
    På den måde kan du hjælpe andre til ikke at stå i din situation.
    Du behøver ikke være VIP. Du kan lægge det i et fotoalbum eller uploade det på en anden hjemmeside og linke til det, f.eks. brug "Tinypic.com". smiley

• #58   7. maj 2014 Ophæve købet – hvad er det?

Det er ophævelse af købet, når du leverer varen tilbage til butikken og får dine penge igen. Det beløb, du har krav på, er det, du i sin tid betalte for varen, og ikke det, varen koster på det tidspunkt, hvor købet ophæves.
    Gå til indhold
    Reklamationsret i to år
    Hvem skal bevise, hvad der er galt
    Ophæve købet – hvad er det?
    Afhjælpning - hvad er det?
    Valget mellem ombytning og reparation
    Afslag i prisen – hvad er det?
    Ombytning – hvad er det?
    Spørgsmål og svar
    Firmatjek
    Afgørelser

Hvis varen fx i mellemtiden er kommet på udsalg, skal du have den fulde pris tilbagebetalt og ikke kun udsalgsprisen.

Du kan kun ophæve købet og få pengene tilbage, hvis du kan aflevere varen tilbage i væsentlig samme stand, som den var i ved købet. Du kan derfor ikke regne med at få pengene tilbage, hvis du har ødelagt varen.

• #59   7. maj 2014 Og jeg har netop i dette øjeblik modtaget en mail fra Hööks om at jeg kan tilbagelevere varen og få mine penge retur.
    Så - man skal ikke altid bare bøje sig i støvet smiley

• #60   7. maj 2014 Det var ikke for at dunke dig i hovedet overhovedet, beklager at jeg måske fik det skrevet på en forkert måde...
    Der bliver lavet pony-cob-full i GreenGuard noget nyt fra i år, kunne jo være at du havde købt en cob...

• #61   7. maj 2014 Cille - det er helt i orden, jeg bliver bare irriteret når folk påtvinger andre et skjult motiv uden overhovedet at have spurgt ind til det.
    Men der findes kun den åbne model i full hos Hööks indtil videre i hvertfald.

Jeg påstod heller ikke at den skadede ham, jeg konstaterede det eftersom han havde skarvsår der var helt kødfarvede - samt en hævet læbe.

• #62   8. maj 2014 Sjovt som absolut ingen respons der er, udover fra Cille smiley

• #63   8. maj 2014 Hvad forventer du af respons?.... jamen tillykke med du fik dine penge igen...

• #64   8. maj 2014 Jeg undrer mig bare lidt over at folk har travlt med at påstå både det ene og det andet, og når det så bliver modbevist, ja så har man pludselig ikke så travlt... smiley

Tillykke er måske lige overkill nok, - men måske folk kan bruge oplysningen/oplevelsen til selv at kæmpe for sin sag.....

• #65   8. maj 2014 Giver altså ret, hvad skulle man skrive?

"Når fint, tillykke"

Virker måske noget nedladende...

• #66   8. maj 2014 Tja du skriver blandt andet: "Nu er det sådan at jeg selv arbejder i butik, og OFTE afviser folk fordi de tror de kan lave det nummer, med at åbne og prøve, også aflevere retur... No go."

Hvis folk ikke engang må prøve varen (kommer an på varen jo) - så skal I da vist ha gennemlæst købeloven.... smiley

Andre havde travlt med at man skulle google alting og undersøge på kryds og tværs, og at de havde oplevet en skobutik tage brugte sko retur...... Prøv at google Green guarden mundkurv - der er jo både gode og dårlige erfaringer, og hvilke skal man tro?
    Prøv at google brugte sko retur og vupti - to firmaer popper op.....
    Så nogle gange skal man måske tænke to gange inden man smider skjulte motiver efter folk....

• #67   8. maj 2014 Kan godt give respons

De har kun givet penge tilbage for ikke at have utilfredse kunder
    synes ikke du fortjener det og burde ikke have haft dem tilbage, du er heldig men burde ikke have fået dem da de havde loven på deres side

• #68   8. maj 2014 Ha ha fortjener det ikke....

• #69   8. maj 2014 I mit hoved nej
    du ville have respons det fik du

• #70   8. maj 2014 Jamen det er os vældigt - tak for det smiley

• #71   8. maj 2014 Ja fint du har fået trumfet pengene tilbage - tillykke.
    Nej jeg mener heller ikke du burde have krævet pengene tilbage, for du havde ikke kun prøvet med decideret brugt vanen. Det er ikke det samme.

• #72   8. maj 2014 Jeg har skam læst købeloven - eller skimmet smiley

Men nu er det også sådan at jeg arbejder i Fona, og for at tale retur SKAL jeg kunne sælge igen..

Så folk kan ikke bare købe en iPad, tage den med hjem, prøve den og aflevere retur - no go der. Men kabler, tager jeg retur som det passer mig...

Men ja, de gør det kun for en tilfreds kunde, jeg tager kun "forbudte" varer retur hvis det er et virkelig nødstilfælde...

Men ja fint at du fik dine penge igen, fortjent eller ej kan man jo så diskutere smiley

• #73   8. maj 2014 Nej, det er korrekt at den var brugt ca 3 timer - på de 3 timer fik den så skarvet et forholdvis stort hul på hans overlæbe, samt forårsaget hævelse. Et produkt der er solgt for at hesten kan gå på græs, skal IMO ikke forårsage den slags skader, så er produktet for dårligt - IMO

• #74   8. maj 2014 Og mange heste har ingen problemer med den mundkurv. Man kan ikke forvente at alle heste kan passe samtlige ting på markede.
    Min kan f.eks ikke gå med gummiklokker uden at få kæmpe gnavsår efter 15 minutter men andre heste kan gå med dem 24 timer i døgnet uden at få det mindste lille mærke. Skulle jeg gå ned i butikken og overtrumfe mine penge tilbage, blot fordi min hest er sart?

• #75   8. maj 2014 Det ville jeg gøre.
    Hmm så vidt jeg kun læse mig til, så har folk lavet diverse nødløsninger for at få mundkurven til at fungere - det kan ikke være rigtigt at man skal ty til isoleringsbånd, gaffatape osv osv for at et produkt fungerer?
    Måske producenten slet ikke er klar over at folk tyr til den slags løsninger, måske min oplevelse kan få flere til at henvende sig - det ved jeg ikke, jeg kan kun håbe.

Jeg kunne måske os ha solgt den videre til halv pris, velvidende hvilke skader min hest havde fået - nej tak, det rækker min samvittighed ikke til...

• #76   8. maj 2014 Og det var jo ikke fordi den ikke passede ham - så havde han jo aldrig fået den på ud - og den sad som den skulle jf billedvejledningen der medfulgte...

Nej hvis jeg vidste at den ville skarve ham, som du ved at din hest ikke kan gå med gummiklokker, havde jeg aldrig købt den - det burde være logik smiley

• #77   8. maj 2014 Det er jo ikke producentens skyld at din hest får gnavsår af masken.

• #78   8. maj 2014 Det er vel materialets skyld? Or just bad luck?
    Igen det er jo tydeligvis ikke kun min hest - måske jeg blot er en af få som har valgt at gøre opmærksom på det?

• #79   8. maj 2014 Læste lige købeloven i gennem, og snakkede med dem fra mit arbejde smiley

Og der står INTET sted at vi SKAL tage retur. Nu er købeloven dog beregnet til elektronik... Men vi skal tilbyde at sende til repation 2 gange inden pengene kan forlanges retur - eller vi kan ombytte. Ingen sted med at vi SKAL tage retur fordi at din hest ikke kan gå med den...

Købeloven kan altså ikke altid trækkes som et argument smiley

Og de har blot taget den retur for god kundeservice, men damen i butikken gjorde det rigtige ved først at sige nej smiley

• #80   8. maj 2014 Der står også at de fleste butikker tager retur hvis den kommer tilbage i samme stand (og en masse andre grunde), og din kom jo ikke tilbage i samme stand...

Men ja, er da glad for at du fik din sag igennem smiley

• #81   8. maj 2014 "Du kan kun ophæve købet og få pengene tilbage, hvis du kan aflevere varen tilbage i væsentlig samme stand, som den var i ved købet. Du kan derfor ikke regne med at få pengene tilbage, hvis du har ødelagt varen."

Ophævelse af køb jf forbrug.dk
    (link fjernet)

• #82   8. maj 2014 Ja, men nu går grænsen, du ser den jo som i væsentlig samme stand, men ser hun den som ødelagt? smiley

• #83   8. maj 2014 Hvor dejligt du har fået dine penge tilbage! smiley

- Jeg forstod det dog sådan at din hest havde gået med varen i flere uger?

• #84   8. maj 2014 Men der står jo ikke du har ret til pengene men at du kan smiley

• #85   8. maj 2014 Efter tre timers brug er den på ingen måde ødelagt. Og jo hvis jeg ophæver købet har jeg krav på at få pengene retur.
    Team Nødkjær - det ved jeg ikke hvor du har fra, jeg købte mundkurven D.1 maj, og prøvede den D.2 maj og efter tre timer var skaden sket - altså på hesten.

• #87   8. maj 2014 Min hest går ikke med dækken, så nej det har jeg ikke.
    Men hvis et dækken skarvede hul på hesten - ikke kun pelsen - efter tre timer, så ja, så kan du tro de fik besked om det, jeg ville gøre hvad jeg kunne for at få pengene retur.
    Men et dækken blir jo fyldt med hår, og mudder og lort - det gør en mundkurv ikke.

• #89   8. maj 2014 Nu er der ingen jord på vores græsfolde - men græs - så nej den ikke blev fyldt med alt muligt, men blev da selvfølgelig rengjort ingen aflevering.
    Hmm flere af de dækner som staldkammerater går med har da lort på undersiden, på stropper og hår selvom det ikke er fleece osv., og skidt osv fra bid/spark fra andre heste.

• #90   9. maj 2014 Du behøver ikke kalde mig "Nødkjær"?

Men helt ærligt, det er sku lidt dårlig stil bare at bytte det!
    Det er jo ligesom hvis du købte en læbestift, prøvede den derhjemme og gik ind og byttede den igen, lækkert.

• #91   9. maj 2014 Ej det var da en fejl - rolig - mølkjær...
    Jeg har ikke bare byttet den - jeg har gjort opmærksom på problemstillingen... Hvis du havde købt en læbestift som ætsede huden på dine læber - vil du så sige skidt pyt - det må andre selv finde ud af?

• #92   9. maj 2014 Jeg har den som en længere oppe linker til -gummibund - Jasmin fik nogle ret store sår på hendes mule. Greenguard er det eneste der funker for hende smiley

Jeg håber du taber din sag ærlig talt.

• #93   9. maj 2014
    Hestemuler er forskellige, ligesom hestekroppe og dækkener.
    Nogle har løst det med fleeceforing e.l for og undgå det.

Så nej, jeg vil ikke mene du kan kræve pengene tilbage.

• #94   9. maj 2014 Ærgerligt for jeg har fået mine penge og derved vundet min sag - og heldigvis skal jeg ikke videresælge et produkt der laver skader efter tre timer smiley

Ingen hestemule bør have skader efter så kort tids brug

• #95   9. maj 2014 Som sagt så er hestemuler forskellige - nogle er meget mere tyndhudede end andre, og en mundkurv kan ikke være tilpasset til alle.

• #96   9. maj 2014 Det kan jo bare være din hest den ikke fungere på. Helt ærligt der findes ikke et eneste produkt som samtlige heste i hele verden kan benytte.

• #97   9. maj 2014 Nej men I kan selv læse hvad folk i denne tråd har måtte ty til af diverse lappeløsninger, - har I overvejet at producenten aldrig er blevet gjort opmærksom på det, og derfor ikke tager højde for det?
    Verden ville da gå i stå, hvis alle sad på deres flade og passivt til... smiley

Nej min hest fungerer ikke på produktet, tydeligvis, derfor vil jeg hverken eje eller ha det, og jeg ville heller ikke sælge det til andre.

• #98   9. maj 2014 Jeg har også haft lammeskin på en grime fordi hesten mistede pelsen, hvorfor skal producenten vide dette?

• #99   9. maj 2014 Hvorfor ikke? Hvordan skulle man ellers fortage ændringer i produktet? Hvorfor tror du at man foretager brugerundersøgelser af alle mulige produkter? - Fordi man ønsker tilfredse brugere og derved kan øge sit salg...

Hvis du køber et produkt som ikke fungerer, køber du selv samme produkt igen? Nej vel - du køber et tilsvarende produkt muligvis fra anden producent...

• #100   9. maj 2014 Jeg er skam helt rolig smiley

-Men producenten får intet ud af at du kræver penge tilbage hos Hooks?
    Så skal du jo kontakte producenten.
    Og hvis jeg købte en læbestift der ødelagde min hud, kunne jeg da ikke finde på bare at kræve pengene tilbage? Så sælger de lige netop varen videre til en anden!

• #101   9. maj 2014 Hööks bør ligeledes kontakte producenten, men hvorfor skulle de det når de ingen klager får - folk affinder sig jo tydeligvis med at man er tvungent ud i at modificere produktet med alverden tape, remme, lam mv.

Jeg har kontaktet producenten.

Så du tror at det lige netop kun er den ene læbestift der gør skade, og de tusinde andre de fik ind i samme parti er uskadelige? Så du vælger at tie og lade andre gøre sine erfaringer?

Tvivler på en eneste her ville takke nej, hvis de havde produkt som ikke virkede og butikken tilbød at tage det retur...
    Hvad er forskellen på en mundkurv og et par brugte sko? Eller et mylerbid??

• #102   9. maj 2014 Producenter ved mere end du tror smiley
    Selvom de ikke bliver gjordt opmærksomme på det af lige præcis dig, så ved vi det godt... Man læser jo også selv anmeldelser, og jeg tror altså bare at de svarer på din mail med "tak for din henvændelse, vi er opmærksomme på problemt, hav en god dag" smiley

• #103   9. maj 2014 Helt ærligt håbede jeg ikke du fik dine penge tilbage...

Synes ærlig talt du ikke kan anklage Hooks for være fejlen når de har deres på det rene.. Der står tydeligt de kun returnere hvis varen er i samme stand som da den blev solgt. varen er ikke i samme stand når varen er blevet brugt i 3 timer!

Når du prøver en bluse i butikken så går du da forhåbentlig ikke ud og bruger den til middag hvorefter den får pletter på sig.. du vil ikke have den alligevel, vasker den og derefter levere den tilbage.. jeg gider da ikke have noget folk har brugt.

Samme som folk ikke gider købe den vare din hest har brugt. så kunne folk jo ligeså godt købe den hos privat sælger brugt til halv pris.

Og som alle siger er det forskelligt fra hest til hest hvad de kan bruge!! En sadel i forkert bom kan også give mén. men det er ikke foretningens skyld du har valgt en forkert bom.

Har du overhovedet tænkt over den mundkurv du købte var i forkert størrelse?

• #104   9. maj 2014 Den fåes ikke i andre størrelser, og hvis du ellers gad ulejlige dig med at læse mine indlæg, så ville du vide
    - at skarvmærkerne sad på fronten af læben, altså den del som altid vil gå imod mulen når hesten græsser uanset tilpasning.
    - at mundkurven er købt i str. Full, som er den størrelsen hesten bruger
    - at den kun findes i str pony og full
    - at mundkurven var tilpasset præcist efter den billedvejledning der medfulgte.

Og med fare for at gentage mig selv? Hvad er forskellen på et brugt myler bid? En "brugt" mundkurv? Og et par brugte sko?

Og nej pletter på tøjet laver ikke sår og skader på mig - det gjorde mundkurven, - det kan ikke sammenlignes IMO.

Dejligt at producenterne tilsyneladende er opmærksomme på problemet - så må man jo håbe de gider gøre noget ved det, så man ikke skal ty til isoleringsbånd, gaffatape, lam og diverse andre modificeringer.

• #105   9. maj 2014 heldigt du fik pengene tilbage for lovmæssigt var Hooks ikke forpligtet til det, men jeg synes nu normalt de plejer at have en rigtig god kundeservice og tager kundens tilfredshed i betragtning i henhold til hver enkelte tilfælde.

rigtig træls at din hest ikke kunne tåle lige netop det materiale og det kunne have været dyrekøbte erfaringer for dig, men sådan er det jo desværre nogle gange.

vedr. grimer som laver mærker så har jeg en hest som de grimer jeg normalt har købt laver mærker på, hvorimod de intet laver på mine andre heste, så ligesom med mennesker er der heste med mere sensitiv hud præcis som os mennesker smiley

men jeg er også af den holdning at man gør producenten en tjeneste ved at gøre dem opmærksomme på problemer på produkterne, uanset om man får sine penge retur eller ej, for hvordan skal de ellers optimere produkterne fremadrettet.

• #106   9. maj 2014 Sjovt nok TS har jeg fuldt denne tråd lige fra første svar, men har tiet. Så du kan da godt tie med jeg ikke læser.

og så kan jeg sige dig ligemeget hvor meget jeg tilpassede det vinterdækken min hest gik med i vinters så mistede han da stadig pelsen på bringen. dette er ikke varens skyld eller producentens.. udstyr er jo ikke naturligt for hestens krop og det ville det aldrig være.. Heste går jo ikke med mundkurv i naturen som jo siger sig selv. samt man godt kan tænke sig om. hvis du knubbede dit skind op af dit tøj i 3 timer så ville du nok også få sår..

Derved er det ikke forhandlerens skyld din hest ikke kan tåle det udstyr som du har købt.

tjoe forskellen er butikkerne let og enkelt ikke sælge det videre af ren hygienisk grund. så kastes den brugte mundkurv ud i containeren og forhandleren kan ærge sig over en kunde har været sur og går imod deres returretsregler.

En tøjbutik tager ikke imod brugt tøj da tøjet af ren hygienisk grund kan være blevet vasket i vaskepulver med parfume. Det kan nemlig lave samme "skader". nemlig en parfumeallergiker køber blusen og får direkte allergisk anfald og derved kører retsag imod butikken netop fordi forhandleren har solgt en brugt parfumeret bluse.

Min far er parfume allergiker og kan ikke tåle parfume uden nærmest at kvæle sig selv.

Der ryger også lige pengene der grundet sure kunder.

• #107   9. maj 2014 Ligesom vi i fakta ikke sælger varer som har åbnet sig fra embalacen da det kan risikere at blive sunhedsskadeligt, eller derimod ulækkert at røre ved, som kommer an på hvad vare der bliver åbnet ved fejl.

• #108   9. maj 2014 Dejligt at høre at jeg ikke er den eneste der mener at produkter bør optimeres, hvis muligt, og at producenterne bør orienteres.

Vedr købeloven, så nej ved returret havde jeg nok ikke noget at komme efter, men rent reklamationsmæssigt så skulle jo producenten jo have truffet den afgørelse.
    Jeg forstår ikke hvorfor nogle sammenligner skader jeg påfører en vare, og skader som varen påfører hesten. Det er to vidt forskellige ting...

• #109   9. maj 2014 Du skal da vist være glad for at det var Hööks du havde købt den i. I mange andre forretninger havde du ikke fået dine penge tilbage.

Og helt ærligt, jeg syntes faktisk ikke du burde have dem tilbage. Du har BRUGT mundkurven, og dermed er den ikke i samme stand som ved køb.

Jeg har en hoppe som har gået med GG 24 timer i døgnet. Og ja hun bliver slidt bag på hagen, hvis jeg ikke forer med lidt fleece. Men langt hellere det end en af de lukkede modeller, hvor det bliver varmt og fugtigt indeni.

• #110   9. maj 2014 Hvordan skulle jeg vide at du læst tråden, når du stiller spørgsmål, som der er svaret på?
    Hvad er forskellen på et brugt mylerbid, som folk leverer retur, og en brugt mundkurv?
    Hvorfor vil du/I ikke svare på det?

I dit tøjeksempel er det mig der laver skaden og ikke omvendt smiley

• #111   9. maj 2014 Mette indlæg #81:
    "Du kan kun ophæve købet og få pengene tilbage, hvis du kan aflevere varen tilbage i væsentlig samme stand, som den var i ved købet. Du kan derfor ikke regne med at få pengene tilbage, hvis du har ødelagt varen."

• #112   9. maj 2014 Ved et bidtestcenter betaler du jo for at låne bidet, og levere du så bidet tilbage får du altså ikke beløbet fuldt retur.

• #113   9. maj 2014 der er ingen forskel for tror heller ej Myler's forretning vil tage retur for et bid som har været brugt under ridning i en time..

• #114   9. maj 2014 Der er forskel på reklamation og returret.

I det link du selv har sat ind fra sportsmaster står der:
    Varen må som udgangspunkt ikke være brugt/prøvet mere end hvad der svarer til at varen er prøvet i en butik. Original embalage skal så vidt muligt returnes sammen med varen. Husk på, at vi skal kunne sælge varen igen, så varen skal være i en stand, som du ville forvente en ny vare var, hvis du købte den fra ny.

Og Growingfeet gør faktisk udtrykkeligt opmærksom på, at det er en ekstra service de yder på børnesko. Altså ud over det købeloven foreskriver, som er ubrugt stnd.

Du har fået dine penge tilbage, men det kan IKKE begrundes i købeloven, så forvent ikke du vil have mulighed for dette i alle andre forretningen.

• #115   9. maj 2014 Jamen, vi ser jo forskelligt på væsentlig og ødelagt stand.

Du vil som kunde se den i væsentlig stand hvis der bare er et par hår på - du ser det i denne synsvinkel da det er dig der vil få gevinst af returhandlen.

Hööks ser den som ødelagt hvis der er skravemærker på den - de ser det på denne måde da de vil tabe på at tage den retur.

Derfor kan du ikke sige om den er ødelagt eller i væsentlig stand, da butik og kunder ser forskelligt på sagen smiley

• #116   9. maj 2014 Mylers bid kan du i flere forretninger levere tilbage påtrods af at du har redet med dem i en periode. Så får du 90% af betalingen tilbage.
    Så hvad er forskellen på at købe en mundkurv som hesten har haft på i tre timer og et bid som er redet med i tre timer?
    Sportsmaster tager brugte sko retur hvis man er medlem er deres klub - læs linket.
    Growingfeet tager brugte sko retur - at det så er børnesko er vel ikke relevant?

• #118   9. maj 2014 Hvis du er Klub SPORTMASTER medlem tilbyder vi desuden 30 dages tilfredshedsgaranti på sportssko, hvor du kan bytte til et andet par, selvom du har brugt skoen aktivt og finder ud af, at de ikke passer. Læs mere om vores Klub SPORTMASTER tilfredshedsgaranti.

• #119   9. maj 2014 Forskellen er at mylers, og de sko forretninger du nævner har lavet nogen regler for deres produkter om at dem må man gerne bruge og sende retur på trods af det er brugt..

MEN den mundkurv du købte hos hooks der er der kun regler om at man må prøve varen som i det du gjorde i stalden, den må IKKE bruges for så har du ikke længere krav på pengene tilbage..

Det har noget med at gøre at i købeloven står der INTET om at butikkerne hverken skal bytte eller give pengene tilbage overhovedet.. det er ren service som hver butik vælger at give..

Det er forskellen..

Kan for resten fortælle jeg står pt i en undertøjsforretning hvor man ikke kan få pengene tilbage når først man har købt ligegyldigt hvad, man kan få et tilgodebevis eller bytte produktet nothing else..

Og det er de i deres gode ret til for der er INGEN krav om pengene tilbage i købeloven..

• #120   9. maj 2014 Men nu taler folket jo om hygiejne mv - at det ikke er "lækkert"...

Det kommer an på om varen har fejl og mangler, om man kan få pengene -

"Hvis den vare, du har købt, har en fejl, skal sælgeren reparere, ombytte eller give dig pengene tilbage efter reglerne i købeloven. Hvis du er berettiget til at få pengene tilbage, må forretningen ikke nøjes med at give dig et tilgodebevis. I den situation har du ret til at få pengene udbetalt."

• #121   9. maj 2014 #106
    "tjoe forskellen er butikkerne let og enkelt ikke MÅ sælge det videre af ren hygienisk grund. så kastes den brugte mundkurv ud i containeren og forhandleren kan ærge sig over en kunde har været sur og går imod deres returretsregler."

Argh det kommer vist an på hvad butikken handler med...

Apropos sammenligningen med køb af sadel - du aner jo heller ikk om sadlen passer hesten førend den er prøvet og redet i?

• #122   10. maj 2014 Angående sadel er det vel forhåbenligt derfor man får en sadelmager til at godkende ens køb! Eller låner en tilsvarende sadel og prøver inden man køber.
    Desuden kan man hos de fleste som sælger sadler låne en demo sadel i en periode for at se om den fungere på hesten. Altså igen er der tale om en låne/prøve/test periode - dette har du IKKE haft hos Hooks med den mundkurv.
    Du har bare været heldig at få overtrumfet dem så pengene kom retur.

• #123   10. maj 2014 Korrekt - men sammenligningen gik på at det ikke var producenten skyld hvis man købte en forkert størrelse eller model - og det er korrekt, men det kan man ikke vide førend sadlen er redet i.
    Og man kan jo sagtens købe en ny sadel uden en sadelmager - der er jo valgfrit... Og om det klogt eller ej, må jo være op til den enkelte.

• #124   10. maj 2014 Men det var jo ikke en fejl og mangel på den mundkurv, den passede bare ikke din hest.
    Det er jo ikke en fejl og mange hvis fx. en trøje kradser, skoene niver osv. alle produkter passer ikke til alle - og derfor kan du heller ikke smide din sad under fejl og mangel i købeloven.

• #125   10. maj 2014 Igen kan man hos mange få lov til at ligge sadlen på hesten og se om den passer smiley Nogen kan man jo også låne en demo sadel og prøve - for netop være sikker på den fungere på hesten.

• #126   10. maj 2014 Jo mundkurven passede ham - skaden er jo netop på den del af læben som altid vil gå imod mundkurven, når hesten presser mundkurven mod græsset.
    Det er jo logik at han ikke havde fået den på, hvis ikke den passede smiley

Derfor mener jeg stadig at der er en fejl i materialet/udførelsen, siden den kan forårsage et skarvmærke på så kort tid.

• #127   10. maj 2014 hvis du havde haft 10heste hvor de alle havde fået det, så var der tale om fejl i produktet..

Men som jeg ser det, er det et enkelt tilfælde og det har bar ikke været en mundkurv der passede din hest, ikke størrelses mæssigt men materialet generelt..

I og med der er flere der ikke har haft problemer med at den lavede sår på mulen, jamen så er det jo fordi den ikke fungere med din hest..

Som der flere gange er blevet sagt, alle produkter kan ikke passe til alle heste, nogen dækner fungere fint på en hest men elendigt på en anden..
    Nogen heste kan gå med grime ligegyldigt materiale, andre som mine 2 kan overhovedet ikke have grime på i sommeren uden at få de vildeste mærker og det er ligegyldigt model og materiale og hvordan den sidder..

Sådan er det bar.. skal jeg så bede om pengene tilbage på alle de grimer som har givet mine heste mærker efter blot et par timer, selvom de har været brugt NEJ det skal jeg ikke for det er ikke hverken producent eller sælger der er skyld i at mine heste ikke kan gå med grimer i sommeren..
    men dette fandt jeg jo ud af ved at købe forskellige grimer og har for mange penge i grimer, men når det er brugt og ikke bar prøvet, selvom det kun er nogen timer, ja så er det bar bad luck..

Og der har du et eksempel som er præcis som dit eget..

• #129   10. maj 2014 Hoppedullen - han har gået med en anden mundkurv før, så er vant til det. Skiftede udelukkende til gg fordi den skulle være bedre... smiley
    Min hest er jo tydeligvis langt den eneste, når folk er tvunget til at benytte gaffatape, isoleringstape, lammeskind og diverse andet for at modificere et produktet - som ellers ifølge sælger, let sættes på grimen...

• #130   10. maj 2014 dit problem er det eneste tilfælde jeg har hørt om indtil videre..
    ergo jo du er den eneste med det problem..

• #131   10. maj 2014 Ja fordi folk modificerer produktet med lam, gaffatape, isoleringstape osv osv... Alene her i tråden kommer folk med råd til hvad de har gjort for at ændre produktet. En skarver den på underlæben, en anden på næseryggen, og min på overlæben.

Så nej, min er ikke den eneste der har får skader efter brug.

• #132   10. maj 2014 Du er indtil videre den ene med dit problem, der er ingen der har sagt de havde samme problem som dig, det er helt andre problemer de har brugt lam, gaffatape osv til..

Så JO du er den eneste med lige præcis det problem indtil videre.. ergo er det ikke produktet som sådan men din hest der ikke kan med produktet..

• #135   10. maj 2014 Ja fordi folk modificerer produktet med lam, gaffatape, isoleringstape osv osv... Alene her i tråden kommer folk med råd til hvad de har gjort for at ændre produktet. En skarver den på underlæben, en anden på næseryggen, og min på overlæben.
    Har sågar efterfølgende læst om folk som har slæbet deres med sandpapir smiley
    Så nej, min er ikke den eneste der har får skader efter brug.
    Hoppedullen, det er ikke et sår fordi den har slået sig, men skarvsår, det kunne jeg se på den måde vævet var slidt på.
    Men ja, jeg har fået mine penge retur, og en mega fed hest, da han har været tvunget til at gå uden imens såret helede.
    Nu er han retur i den lukkede model, så håber jeg forfangenhed og græsvommen bliver væk smiley

• #136   10. maj 2014 du forstår intet af hvad folk skriver herinde, og tænker for meget på dig selv til jeg magter at give flere svar..

du bad om respons det fik du men hold op hvor er du dårlig til at tage i mod det..

• #137   10. maj 2014 Jeg forstår vældig fint hvad folk skriver - jeg er bare ikke enig. Og det er vel det et debatfora er til for? At udveksle meninger og holdninger?

• #138   10. maj 2014 ja, men du giver svar tilbage som overhovedet ikke giver mening i forhold til det vi skriver, og du bliver ved med købeloven, men du har på ingen måde købeloven på din side..

• #139   10. maj 2014 Her giver jeg altså Maria ret... Du bruger hele tiden de samme argumenter men klager over at du svarer på det samme? Du bruger købeloven, selvom den på INGEN måde kan bruges i dit tilfælde, det lyder mest til at du bare har ville have dine penge retur - selvom det ikke er berigtiget.

• #140   10. maj 2014 Selvfølgelig ville jeg have mine penge tilbage, det var da bestemt grunden til at jeg rettede henvendelse til firmaet i første omgang.
    Havde produktet fungeret efter hensigten, sad den på min hest nu, og alt bøvlet frem og tilbage havde været unødvendigt.
    At vi tolker det skrevne i købeloven forskelligt, er jo så hvad det er - jeg hægter mig ved "væsenligt samme stand", og derfor mener jeg at det er berettiget.
    Og du/i mener det modsatte, og fair nok for det - I ændrer ikke mening og ej gør jeg.

Jeg har fået mine penge, og producenten en henvendelse om at den udgave af mundkurven hvor tremmerne går på tværs ikke er hensigtsmæssigt som den firkantede model.

• #141   10. maj 2014 "Hellere en kunde der kan omvendes fra utilfreds til glad , end at denne kunde går ud og fortæller sin dårlige sag videre til 10 bekendte" ! smiley

Jeg har stået i mange forskellige butikker . Er produktet ok billigt er det på lange sigt bedre for dem at erstatte med ny varer eller give pengene tilbage når der er en meget meget utilfreds kunde smiley

• #142   10. maj 2014 Det er ikke din ret at få penge tilbage- men butikken der giver dig god kundeservice smiley

• #143   10. maj 2014 Hahaha.. det minder mig om en monster syg kunde der engang havde købt et par sko i den butik jeg arbejder og er uddannet i, hun havde brugt skoen, trådt i en hundelort og mente vi skulle tage den retur.. smiley

Bakker Maria C fuldt ud op.

Jeg forstår overhovedet ikke hvorfor butikken har givet dig pengene retur. Men så fik de vel ro.

• #144   10. maj 2014 Ja korrekt Julie.. det er så derfor alle kunder nu tror de kan blive ved med at skabe sig ind til de får deres penge igen (y)

• #145   10. maj 2014 Ja fordi en vare der påføre skade og en vare der bliver påført skade er nemlig præcist det samme....... Eller nowet.... smiley

• #146   11. maj 2014 Vil ikke sige tillykke med at du har fået pengene tilbage, for det fortjente du ikke...

• #147   11. maj 2014 Det er der da absolut heller ingen der beder dig om. Min hest fortjener ikke de skader der er forekommet på hans mule - og man burde måske have mere travlt med at optimere et produkt end dunke hinanden oven i hovedet...

• #148   12. maj 2014 Hvor er det dejligt at du har fået penge tilbage, det vil de fleste ønske sig, uanset hvad end de siger smiley
    Godt at du talte din sag og klagede!

• #149   12. maj 2014 Det er altid svært, at finde ud af, hvornår man har ret til at få sine penge tilbage, og hvornår man ikke har. Der skal skelnes mellem mange forskellige ting; returret/fortrydelsesret, ophævelse af købet og reklamation.

Her er hvad jeg lærte på jurastudiet, da jeg havde køberet:

Udgangspunktet er reglerne i købeloven:

For det første er der tale om et såkaldt forbrugerkøb, da du køber muleposen i en butik, og du vil bruge tingen privat, jf. § 4 a.
    Der er desuden tale om et genuskøb, da sælgeren har flere muleposer. Sælger havde ikke kun den ene mulepose. Derfor er det nemmere for sælger at skaffe en ny til dig.

Ophævelse er en af de såkaldte mangelsbeføjelser. Det vil sige, det som køber kan gøre, så sælger leverer den aftalte genstand.
    Ud over ophævelse findes også:
    1) Naturalopfyldelse, som er når, man ikke har fået tingen af sælger. Så kan man kræve, at man får den.
    2) Forholdsmæssigt afslag, som er et nedslag i prisen, fordi tingen ikke er som aftalt.
    3) Erstatning.

For at man kan ophæve købet, er det et krav, at der er en væsentlig mangel, jf. § 43 stk. 2. Det afhænger af, hvilket produkt der er tale om, hvornår manglen er væsentlig. Mangler det ene bukseben på et par langbukser, vil manglen være væsentlig.
    Der skal være en fejl ved produktet, før der er tale om en mangel. Da muleposen var hel da du modtog den, vil jeg ikke umiddelbart vurdere, at der er en væsentlig mangel.

Når der er tale om et forbrugerkøb, bestemmer § 76 at der også kan være en mangel hvis:
    1) Genstanden ikke svarer til den betegnelse den er solgt under. Her fik du stadig en mulepose og ikke en spand.
    2) Der er tale om falsk reklame.
    3) Sælger ikke har givet vigtige informationer om produktet. Det kunne være, hvis de vidste, at muleposen ofte gnavede. I det tilfælde skulle de have rådet dig til at købe noget andet.
    4) Genstanden er af ringere beskaffenhed eller holdbarhed. Det kunne være, hvis den gik i stykker, da du ville montere den på hestens grime.

Når man vil hæve købet, skal genstanden leveres i væsentlig samme stand, jf. § 57. Noget for noget.
    Af denne grund er det også en god ide at gemme emballagen, da tingen så i høj grad kan tilbageleveres i samme stand.
    Var muleposen blevet ridset eller gået i stykker under din varetægt, kunne du ikke hæve.
    Jeg tror faktisk det er begrænset, hvor beskadiget muleposen kan være, når hesten kun har haft den på i 3 timer. Hvis det er hård plastic, kan det vaskes. Det er desuden et plus, at du har emballagen.

Umiddelbart vurderer jeg dog, at der ikke er grundlag for at hæve købet, da der ikke er nogen af betingelserne, der opfyldt. Hermed er den mulighed udelukket.

Med hensyn til reklamation, så er dette blot at gøre sælger opmærksom på, at der er en fejl ved produktet, og du gerne vil gøre en mangelsbeføjelse gældende. Når man er forbruger, har man en frist på 2 måneder, til at kontakte sælger, jf. § 81. Hvis du først kontakter sælger efter 2 måneder, kan du ikke få dine penge tilbage.
    I forbrugerkøb er der også en absolut reklamationsfrist på 2 år, jf. § 83. Det er denne, der ofte volder problemer for sælger i forbindelse med salg af heste, da de i princippet kan komme til at hæfte for dårlig ryg eller spat, 2 år efter de har solgt hesten. Det kræver dog, at det kan bevises, at hesten også havde dårlig ryg, da man indgik aftalen med sælger.

Derfor er det fint, du reagerer med det samme.

Det er op til den enkelte butik, hvornår de tager tingene retur, da købeloven kan fraviges ved aftale, jf.§ 1. Derfor er det altid en god ide, at læse salgs- og leverings betingelserne inden man køber.
    I forbrugerkøb kan loven dog ikke fraviges til skade for forbrugeren, jf. § 1 stk. 2. Det vil sige, man ikke må stille fobrugeren ringere, end det loven siger.

Der er dog mange butikker, som vælger at stille køberen bedre. Dette gør de med f.eks. returret/fortrydelsesret. Der står ikke noget i købeloven om returret/fortrydelsesret. Det er en ret, som butikkerne vælger at give kunderne.
    Ofte gælder returretten/fortrydelsesretten, når man handler over nettet, da det er særligt vigtigt at sikre køberen ved handel over nettet. Som internetbutik kan man nemt få fingerne i maskinen. Derfor kan den 60 dages returret i princippet ikke bruges, når du har købt muleposen i en fysisk butik.
    Jeg synes faktisk det er en lang returret/fortrydelsesret, Hööks har. Det mest normale er 14 dage.

Så du har faktisk bare været ude for utrolig god behandling. Men hatten af for det, synes det giver et rigtigt godt indtryk af Hööks. Jeg tror de går med til det, da de kan få muleposen tilbage i samme stand. Der er derfor ingen, der taber penge.

Jeg har også selv oplevet at bruge fortrydelsesretten.

Jeg købte et Mylerbid over nettet. På hjemmesiden stod der, at jeg havde 14 dages fortrydelsesret. Da jeg fik biddet og havde prøvet det på min hest, fandt jeg ud af, at det var for langt. Jeg kontaktede derfor butikken og spurgte om jeg kunne bytte det til størrelsen mindre. Jeg vaskede biddet af og lagde det tilbage i den originale emballage. Intet problem!

• #150   12. maj 2014 Lige for at pointere så kan cob også købes i greenguard mundkurv. Den har vi nemlig købt - vi troede også Jasmin brugte str. full, der var vi så bare forkert, fordi der må kun være mellem 3-5 cm "frit" i den ene side, når den anden side er trukket helt ind mod mulen smiley

• #151   12. maj 2014 Katrine 1 tak for dit indlæg - det er da skrevet, så det er til at forstå;-)

Cob kan ikke købes i Hööks og slet ikke i den åbne model.

• #152   12. maj 2014 Så må du jo købe andet steds fra eller bede dem om at få den ind

• #153   12. maj 2014 Nej for han bruger str full, og jeg skal aldrig eje eller have greenguard igen.
    Igen havde skaden ikke noget med tilpasningen at gøre, men materialet mod hans læber, som altid vil blive presset imod når hesten græsser.

• #154   13. maj 2014 Det var så lidt, det er rart at høre. Synes det er svært at formulere jura på en måde, der er nem at forstå smiley

Det kan godt være lidt en jungle at finde rundt i, og jeg tror der er mange forbrugere, som ikke er 100% klar over, hvordan de er stillet.

Kommentér på:
Hööks og 60 dages fuld returret

Annonce