er det mig der er blevet helt skør her? {{forumTopicSubject}}
kære HG
jeg leder, og søger. og leder efter min nye bedste heste-ven.
jeg har desværre været meget meget uheldig i to handler, så vi snakker ikke heste i millioner-milliarder kroners klassen, men det synes jeg jo egentlig er sagen uvedkommen i det spørgsmål jeg stiller dig her.
for mig er det simpelthen en del af basis i et ganske almindeligt hestehold at der er sørget for tandeftersyn, vaccinationer og at hovene er holdt.
men det er åbenbart ikke alle der ser sådan på det.
for den ene efter den anden sælger jeg er i kontakt med har ikke hesten vaccineret, de nærmest løber væk når jeg spørger til en handels undersøgelse og flere af dem har ikke vidst at heste over en vis alder også skal have tjekket tænder en gang imellem. fx. når dyrlægen er i stalden alligevel efter et eller andet.
flere af dem har ikke sine papirer i orden (pas - ejerskifte certifikat) og nogen bliver ligefrem sure over at jeg spørger om at prøve hesten et par gange eller at der laves en prøvetid på købet.
jeg troede slet ikke der fandtes krybbebidere mere. jeg troede efterhånden hele hesteverdenen var så oplyst omkring fornuftig fodring og de andre faktorer der skaber den slags problemer for vores heste at det helt var udgået fra verden.
derfor er jeg nu begyndt at tænke det måske er mig den er gal med her?
er dine heste vaccineret?
har du som sælger forståelse for at 3 vaccinationer oven i købsprisen også er en slags penge?
kunne du finde på at ville sælge en hest uden sine papirer i orden?
ville du sige nej til en handelsundersøgelse? hvis du ville sige nej, hvorfor så?
hilsen en forvirret køber!
maj 2008
Følger: 183 Følgere: 401 Heste: 8 Emner: 629 Svar: 4.388
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
der er masser af heste der bliver fejlfodret, er heldige hvis de ser en smed engang om året, aldrig får ordnet tænder og ingen vacciner
men ville ønske alle havde styr på sådan nogen ting
min får smed hver 7.uge (uden sko)
årlig vaccine
tandraspning 2 gange om året
og foderplanen er jo en stor videnskab, men vitaminer/mineraler skal der i hvert fald gives - alt det andet er et spørgsmål om hvad man tror på og ikke tror på
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Jeg har haft hende til salg, selvom hun ikke er vaccineret, og jeg synes egentlig også at det er ok. Hun er jo den samme hest, selvom hun ikke er vaccineret. Jeg havde ikke haft hest før, og da hun så skulle vaccineres, vidste jeg det ikke.. Derfor er hun det ikke mere.
Men generelt synes jeg også det er et problem, det du skriver. Og ikke bare det, men også at man kan finde diverse heste på markedet med uhelbredelige sygdomme, skader de aldrig kommer sig over, etc.
Det forstår jeg slet ikke - hvorfor ikke bare aflive? Eller få en massør på, hvis den er "låst" eller sådan noget....
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 422 Heste: 13 Emner: 116 Svar: 1.345
det er rigtig dyrt for køber hvis der skal tre gange vaccine oven i købsprisen og endda også et tandeftersyn. det er virkelig ikke billigt.
men af princip er mine tjekket med diverse, ormebehandlet m.m for om de skal sælges eller ej, så er det et dyr, som fortjener de bedste betingelser.
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 430
er din part vaccineret: ja
har du som sælger forståelse for at 3 vaccinationer oven i købsprisen også er en slags penge: ja selvfølgelig. inden hesten bliver solgt skal vacc. være i orden.
kunne du finde på at ville sælge en hest uden sine papirer i orden: nej det ville være noget af et sats! selvfølgelig skal papir være i orden.
ville du sige nej til en handels undersøgelse? hvis du ville sige nej, hvorfor så?
nej. hesten skal være sund og rask når den skal sælges. og det er sælgerens ansvar ikke køberens.
du er på ingen måde krævende eller ling. det er da klart at du gerne vil vide hvad du tager med hjem
almindelig pasning i form af smed, tænder, vacc. dyrlæge og generelt i pæn stand er en selvfølge i mit hoved.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Nej. Det er de ikke af den grund at de er hyggeheste / græsslåmaskiner og derfor ikke er i kontakt med andre heste andet end de enkelte gange de har været stukket af.
har du som sælger forståelse for at 3 vaccinationer oven i købsprisen også er en slags penge?
Ja det har jeg, men jeg betaler ikke for vaccinerne af den grund. Jeg ville muligvis være villig til at give et lille bitte afslag i prisen ved rette køber, svarende til f.eks. basisvaccinen,.
kunne du finde på at ville sælge en hest uden sine papirer i orden?
Nej, begge mine har pas og chip. Dog ingen ejercerfikat, men jeg ville gerne sørge for at der blev underskrevet de nødvendige papirer for at ny ejer kunne få det (har undersøgt det, og det er ret nemt og simpelt)
ville du sige nej til en handelsundersøgelse? hvis du ville sige nej, hvorfor så?
Nej, det ville jeg ikke. Tvivler dog på at nogen gider laver handelsundersøgelse på to græsslåmaskiner.
Mine heste har heller ikke fået ordnet tænder den tid de har stået hjemme. De har grene, får gulerødder og sådan, og jeg holder øje med at de spiser rigtigt, ikke ændrer måder at spise på og sådan. Ellers er de passet med smed to gange årligt (hvad de har behov for), hø ad libitum i vinterhalvåret og en fodderplan sammensat efter deres "ønsker" (min foretrækker knas i sit fodder og min søsters foretrækker græsgrønpiller) og behov (vitaminer og roepiller + grovfodder)
jun 2004
Følger: 161 Følgere: 265 Heste: 7 Emner: 348 Svar: 1.827
- og her må jeg lige SKYNDE mig at tilføje, inden jeg bliver lynchet at mine heste ER passet med vac. tænder mv.
Men hvad giver i for vac og tandraspning ? Siden i alle siger at det er en VOLDSOM udgift for en køber ?
det hænder da at jeg ikke har en hest længe nok til at den når at få alle sine vacciner / tandrasp. men så er prisen da sat sådan at køber har råd til selv at få det gjort ( eller koster hesten jo bare det mere ved mig når det er ordnet )
Mine heste er ALTID passet med smed, ellers for de smed dagen efter de ankommer til stalden, men igen, det hænder da at der er nogen heste der tidligere har været udsat for dårligt smed arbejde og så tager det altså min smed mere end et besøg at rette op på det.
Jeg anbefaler ALTID en handels undersøgelse ! men jeg for ikke lavet en inden salg og det er der flere grunde til.
En handels undersøgelse viser hesten i øjeblikket og ikke hvordan den er på salgs tidspunktet hvis dette først finder sted x antal uger senere.
Desuden holder den kun i 2 uger til forsikringen.
Tilgengæld vil jeg gerne betale hvis hesten ikke går igennem. Jeg mener jo at jeg sælger et rask dyr.
ang prøve periode, så nej jeg vil ALDRIG sende en hest på prøve og det er der flere grunde til end jeg overhovedet gider skrive, men man må gerne prøve hesten så mange gange man vil ved mig, men man skal bare være klar over at hesten ikke bliver holdt tilbage, så der er den mulighed at den bliver solgt til anden side inden man har "tænkt færdig".
Til sidst vil jeg dog godt poientere at ALLE hestene kun bliver solgt til nogen jeg mener kan opfylde de krav den pågældene hest har, og kun til nogen jeg anser for at være et godt match med hesten.
Til aller sidst
Jeg giver altså kun 700 for en tand rasp og 200 for en vac og hvis man ikke kan over komme det oven i hestens pris så har man måske ikke råd til at have hest ?
- Dog vil jeg gerne understrege at det selvfølgelig også giver udtryk for om hesten generelt er passet.
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 119 Svar: 693
1 x vaccination lige knap 1000 kr (inkl moms og kørsel)
1 x tand eftersyn inkl. moms, kørsel og bedøvelse knap 1500kr
altså noget der ligger lige under 4500 kr oven i, hvad hesten koster PLUS
at de 3 vacciner der tager over 6 måneder at få på plads, FØR jeg kan have den med til træning.......
maj 2007
det er rart at de det ikke bare er mig der er blevet gammel og skør
dec 2009
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 472
Papirer er i orden for det er et lovmæssigt krav.
Du kan prøve den flere gange og spørge om alt og få et ærligt svar
vaccine. Er ikke livsnødvendige og mine er ikke regelvacc. - har køber brug for det så kommer de selv til at betale og ja det er en slags penge, men da jeg ikke har brug for hesten er vaccineret i forhold til stævner og ting i den dur, så må det selvf. Påhvile køberen
maj 2007
aug 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 6 Emner: 16 Svar: 740
Jeg mener man som minimum har papirerne i orden, da det er et lovkrav.
dec 2008
Følger: 51 Følgere: 53 Heste: 9 Emner: 24 Svar: 243
Tænderne bliver tilset, når der alligevel er en dyrlæge til stede.
Hestene får smed, når de trænger ind imellem rasper jeg dem selv.
Jeg har ikke selv fået handelsundersøgt nogle af mine heste, da de har været så billige, at det ikke har kunnet betale sig. De heste jeg har solgt, er heller ikke blevet handelsundersøgt, men der blev opfordret til det fra min side, og det blev skrevet i kontrakten, at køber fravalgte undersøgelse.
De haete jeg har solgt har alle haft papiterne i orden, men jeg har købt en enkelt uden papirer (da det endnu var tilladt) og jeg har fået en foræret, som ikke havde papirerne regelret i orden. Dem fik jeg bare lavet:-)
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
Papirerne er altid i orden her. Tjek. Vaccination - det kommer an på HVILKEN hest vi snakker om - og det er altså ikke 6 mdr du "falder bagud i træning". De fleste steder, må du gerne komme sålænge du er igang med vaccinationsprogrammet.
Handelsundersøgelse - selvfølgelig må køber foretage en sådan undersøgelse. Jeg anbefaler og råder dem endda tilo det, og hos en anden end min egen dyrlæge.
Ingen prøveperiode, men man kan altid prøve hesten x flere.
Vævning - hvordan i alverden kan du tro, at det er en "uddød" stereotyp adfærd? Ved du nok om vævning til den udtalelse?
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Men tænker det vidst er i lidt andre prisklasser end min plæneklipper og skovtursnyder du lyder til at kigge.
maj 2007
men jeg vil gerne have mulighed for at tage min hest med på grund trænings arrangementer.
og det kan jeg jo ikke hvis jeg først skal til at starte vaccinationerne op.
jun 2004
Flere opstaldningssteder kræver vaccine men dog kun at hesten er startet så de tager efter den første vaccine, det samme gelder til alm klubstævner, til c stæver skal hesten blot være vac de første to gange ( naturligvis med den 3 efter 6 mdr ellers er de første to jo ikke gyldige )
Og jeg kommer altså ikke kun i den "lille lokale klub" jeg kommer lidt omkring.
jeg kan nok bare ikke se at det er det der skal afholde en fra at købe drømme hesten.
maj 2007
omvendt må jeg så sige at jeg HAR lært den lektie til temmelig dyre penge og jeg har også en familie at tage højde for.
så jeg er nok nødt til at holde fast i at penge HAR noget at sige.
jun 2004
i mit tilfælde vil en hest dog ikke være 3000 billigere da det ikke er det jeg giver, så vil jeg hellere selv sørge for det.
det jeg ikke forstod var det med at man ikke kunne tage hesten med nogen steder hen før efter 3 mdr for det har jeg aldrig oplevet.
Men i al handel, om det er heste, biler, huse mv ja så er det jo vigtig at begge parter føler at de har gjort en god handel hvor begge fik det ud af det de er tilfredse med
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 45 Svar: 447
maj 2007
tak for din mening Tina
maj 2007
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 45 Svar: 447
maj 2007
jeg har da ikke sagt noget om hvem der står vådt og hvem der står tørt.
du må gerne synes jeg er plat. det må du helt selv om. jeg tager gerne imod kontruktiv kritik, men jeg vil ikke forsvare udtalelser og påstande som ikke er mine
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 916
Ja, en af dem er skam stadig til salg til 125.000 herinde, selvom den ikke bestod den kliniske undersøgelse hos dyrlægen.
En anden er stadig til salg til 150.000 på ridehesten til trods for, at den fik konstateret spat i begge bagben, da vi havde den i røntgen til handelsundersøgelse. En tredje står også til 150 på ridehesten til trods for så skævt et forben, så jeg aldrig har set mage. Folk er så uærlige! Underlig verden....
er det mig der er blevet helt skør her?