{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.072 visninger | Oprettet:

Navne forandring - for eller imod? {{forumTopicSubject}}

Tænkte på hvad i syntes om navneforandring af heste? Syntes i det er ok at skifte hestens navn når du køber den? Hvis nu du ikke er vild med navnet, eller ikke syntes det passer.. Altså simpelthen også ændre det, så der står det nye navn i passet osv. Er det ok? Også selvom hesten er ældre? Og hvad hvis den nu kun var to år f.eks.?

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg selv syntes. Jeg syntes nemlig ikke ens hest skal hedde noget man ikke bryder sig om, men hvis den er 10 år, og aldrig har været kaldt andet..? så er det måske lige hårdt nok, eller hvad man kan sige.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Navne forandring - for eller imod?
  • #1   13. apr 2014 Ville aldrig ændre navnet, den har jo fået det af en grund smiley

• #2   13. apr 2014
    Syntes ikke det er ok. Hvis hesten har et stutterinavn så skal man ikke ændre det - stutterinavnet er en slags reklame, man kan se hvordan et afkom fra et bestemt sted ser ud mm.

Samt at hvis en tidligere ejer nu skulle forsøge at finde hesten, er det svært hvis den har ændret navn. Det kunne være en tidligere ejer har kendskab til en skade hesten har, som gør den ikke bør rides.

Der udover mener jeg ikke man kan ændre det hvis hesten har pas, så står det i passet for altid også kommer det andet til at stå i parentes.

Min egen kunne jeg selv navngive fordi hun ikke havde pas.

• #3   13. apr 2014 Hvis det er en hest fra en avler, skal man respektere avlerens valg, da det betyder noget for værdien af hans hoppe og afkom.
    Jeg har f.eks. underskrevet, at jeg ikke må ændre min hest's navn, men det synes jeg er fint, så kunne jeg jo bare kalde ham noget andet i daglig tale, hvis jeg ikke brød mig om det.
    Men hvis det er en hest, hvis navn ikke har nogen betydning for nogen, så synes jeg bare, man kan skifte. Tror hesten reagerer mere på stemmen end på, hvad stemmen siger for et navn smiley

• #4   13. apr 2014 Hvis hesten har et pas, så syntes jeg det er så forkert som det kan være.
    Og så syntes jeg generelt det er ret plat at betale så meget bare for der står et andet navn i passet smiley

• #5   13. apr 2014 Jeg synes ikke at hvis hesten har et stutterinavn, at man kan være bekendt at ændre det.
    Plus man skal tænke på at det gamle navn altid vil stå i parentes efter det nye navn.
    Men tror hesten er ligeglad med hvad man kalder den, det er ikke min opfattelse at de reagere på deres navn som f.eks. en hund.
    Der er jo heller ikke noget i vejen med at kalde hesten noget andet, uden at ændre det i passet.
    Jeg gad ihvertfald ikke selv at kaste penge efter at få ændret et navn. smiley

• #6   13. apr 2014 Altså hesten er nok ligeglad for vi kalder alligevel vores heste så uendeligt mange navne at den nok ikke aner hvad vi mener alligevel..

MEN jeg synes generelt ikke navneændring er okay fordi at der er nogen mennesker der har givet dyret et navn af en grund, og ud over det hører jeg bar så mange historier om folk der har et brændende ønske om at finde en hest men ikke kan fordi den har skiftet navn..

Og hvorfor ændre navn hvorfor ikke bar kalde den noget andet i dagligdagen

• #7   13. apr 2014 Jeg er virkelig skuffet over navnet på min nye hest, men det står i dens pas, osv. Så tror ikke rigtigt jeg kan skifte det, men der er intet stutterinavn eller noget smiley

• #8   13. apr 2014 Rigmor, du kan godt skifte det, men det gamle navn kommer med i parentes, som der er en, der har skrevet. Så din hest ville komme til at hedde Nyt Navn (Gammel Navn). Så du kan ikke slippe helt af med det uanset hvad.
    Det er ikke ligesom i gamle dage, før chip osv. hvor man bare kunne bede om et nyt pas smiley

• #9   13. apr 2014 Hm, inden jeg købte min, da ville jeg have, at når jeg købte en hest, så skulle den have et helt specielt navn, som jeg selv fandt. Jeg var så sikker på, at den skulle have nyt navn, for det var sjovest selv at finde navn til den.
    Jeg endte med at købe Mini Madsen. Syntes ikke det var noget særlig flot navn, og da slet ikke til en hoppe!
    Så hørte jeg historien om, hvorfor hun havde sit navn, og ja.. hun er jo bare en Mini Madsen, så selvfølgelig skal hun beholde sit navn. smiley

• #11   13. apr 2014 Jeg synes næsten det er så ligegyldigt hvad den hedder, som noget kan være.
    Hvis man vil ændre navn, så fred være med det. Det eneste man ikke bør ændre, er stutterinavnet, som nogle også siger. Det synes jeg ikke man kan tillade sig.
    Jeg har skrevet kontrakt på, at jeg gerne må ændre min ponys navn, men stutterinavnet må aldrig fjernes. Og det har jeg heller aldrig tænkt mig at gøre smiley

• #13   13. apr 2014 Hesten er jo ligeglad smiley
    Hvad vi giver den af kælenavn, det bestemmer vi jo selv. Og så kan det vel være ligegyldigt, hvad der står i dens pas smiley

• #15   13. apr 2014 Om man skifter må folk for min skyld selv om. Dog er det klart bedre at skifte på en plag, frem for en halvgammel hest/pony.

Med hensyn til stutteri navne, har jeg af en opdrætter ladet mig fortælle at du ikke kan fjerne opdrætternavnet fra hestens navn, om det er rigtigt har jeg ikke undersøgt, da jeg ikke finder det aktuelt, men det lyder i min verden ikke helt galt.

• #16   13. apr 2014 Hvis man rider stævner sådan hver weekend og virkelig krummer tær når hestens navn skal råbes op fordi man bare ikke kan holde ud at hesten hedder det, så synes jeg sagtens man kan skifte det.
    Men jeg har altid kaldt mine heste noget andet end deres navn, da jeg bare altid har fundet et kælenavn til dem smiley

• #17   13. apr 2014 Er ret sikker på at hvis hesten har et stutteri navn(Logo) må dette ikke fjernes uden tilladelse fra stutteriet

• #18   13. apr 2014 Vores lille Effie hed Nigeria- noget vi overhovedet ikke kunne vænne os til-hun har grønt pas, og betale for at ændre navn i pas vil vi ikke.
    Ozzy har fået betalt for et nyt navn- han hed Nips, og Kisser hedder Kia( en kendt stripper på det tidspunket) så hun er aldrig blevet kaldt andet end Kisser.

• #19   13. apr 2014 Som avler, som i øvrigt lægger meget tanke bag mit afkoms navne, så vil jeg sige nix nix nix til at ændre hestens navn officielt. Hvad du kalder den derhjemme er jeg bedøvende ligeglad med, vi kalder vores alle mulige kælenavne, men vi respekterer de givne navne 100 % fordi det vil vi foretrække hvis folk også gør med de navne vi giver vores.

• #21   13. apr 2014 Jeg har det personligt svært med at folk ændre hestens navn, for - virkelig - hvorfor? I really don't understand. Ej men altså... hedder din hest Olga, så hedder den sgu Olga og sådan er det. Synes lidt det er egoistisk at ændre dens navn, bare fordi man ikke kan lide det. Desuden synes jeg det er dumt at rende rundt og betale penge for at få navnet skiftet, så giv den dog et kælenavn altså...

Glimmer hedder rigtig Forglemmigej, men det er altså et navn som er svært at råbe/kalde, så hun bliver kaldt Glemme/Glimmer. Det er udelukkende fordi det er nemmere at kalde. Jeg havde foretrukket at hun hed Glemme, fordi det havde været nemmere, men jeg finder mig samtidig i hendes navn og har givet hende et "nemmere" kælenavn smiley

• #22   13. apr 2014 Købte min som, helt rå, et års, hun hedder i passet afrodite, meeen jeg synes ikke det er nemt at råbe, og hun er overhovedet ikke en afrodite. Har dog ikke ændret det i papirerne, men hun bliver kun kaldt Addi , så kortede simpelthen hendes navn ned. smiley

• #23   14. apr 2014 Det ka jeg så sige for til, i og med at jeg selv har gjort det.

Mht. til stutterinavne, SKAL stutteriet give tilladelse til, at det blir fjernet, så det gør man ik bare.
    Skifter man navn på hesten inden den bliver 2, kommer første navn ikke til at stå i papirne.

Kommentér på:
Navne forandring - for eller imod?

Annonce