{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.353 visninger | Oprettet:

Hestekød? Hvorfor dog sådan en opfattelse?! {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg længe stødt på folk her på hg og såfremt og RIGTIG mange på andre diverse sider såsom Facebook at folk ikke spiser hestekød?

Jeg kan sagtens forstå det hvis man er vegetar eller veganer eller såfremt bare ikke kan hvis man har oplevet noget dårligt om det?

Men at man let kan spise en ko, gris, høne, får eller noget vildt men ikke en hest? Er det ikke og være dobbeltmoralsk?

såfremt så jeg denne kommentar idag "Jeg sætter ikke tænderne i en hest for det ville være det samme som at spise en hund! Det er kæledyr og dem spiser man ikke"
Nej, heste er under landbrug, ergo de er brugsdyr.

Desuden er hestens kød saftigere, mere mør og eller også sundt grundet den lave fedt producent.

Og så vil jeg også ærligt sige som hestemenneske. Er det ikke godt for os at vide mere om hesten andet end den hedder lille fiona som man ridder på, hygger og passer?

Muligvis mig der bare sidder med tanken? Så derfor vil jeg gerne hører hvad mener i? Hvad mener i der skal gøres? Og synes i hestekøds skal opleves, såfremt også som rytter kan smage hvordan det er?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestekød? Hvorfor dog sådan en opfattelse?!
  • #1   5. apr 2014 smiley

Ej kan godt se det, men kan ikke bære tanken om at spise en hest. Men spiser nu også nødigt andet kød da tanken om det er et dødt dyr ikke lige er mig....

• #3   5. apr 2014 Har smagt det hvor jeg fik at vide det var oksekød. Det var ikke meningen at jeg skulle have at vide at jeg havde spist Amir en unghest som jeg kendte og vist også Amina en som jeg red! Er ikke sikker på Amina da hun fik en sygdom med noget udslæt fra leveren?

• #4   5. apr 2014 Jeg ville intet have i mod at spise hestekød.. Og for at det ikke skal være løgn, skal jeg ikke afvise, at jeg kunne finde på at smage hunde eller katte kød, hvis jeg altså vidste, at dette dyr havde haft det godt, inden det blev 'slagtet'. Tja, det kan måske godt støde nogen, men igen, hunde og katte er jo også dyr.
    Det skal lige siges, at jeg selv har hund, og at jeg generelt er meget glad for dyr smiley

• #5   5. apr 2014 Jeg forstår det heller ikke. Jeg har aldrig smagt hestekød, men ville bestemt ikke sige nej, hvis jeg fik tilbuddet smiley At jeg ikke ville spise min egen hest, er en anden sag, men hvis jeg havde et "personligt" forhold til en ko, ville jeg heller ikke spise den. Faktisk kan jeg heller ikke se problemet i at spise en hund, hvis man synes det smager godt. Det der betyder noget for mig er, at dyret har haft et godt liv og er blevet aflivet humant smiley

• #6   5. apr 2014 Jeg synes ikke folk skal gå så højt op i hvad det er for noget kød de spiser, men nærmere have fokus på hvordan dyret er blevet behandlet imens det levede. Det må være alfa omega at dyret har haft det godt, så man med god samvittighed kan nyde det som måltid.

Så hellere spise hestekød, som har haft et værdigt liv/død end at spise en gris som har levet under triste forhold og måske er blevet udsat for ubehagelig oplevelser under transport eller andet.

• #7   5. apr 2014 Jeg spiser ikke hestekød, har aldrig smagt det og vil heller ikke.. har intet imod andre gør det bar jeg ikke skal tvinges til det..

For mig ville det at spise hestekød være det samme som at spise en hund, da jeg ser heste som kæledyr på samme vis som en hund eneste forskel er for mig størrelsen..
    Jeg hygger og nusser om mine heste..

Hvis jeg havde haft en ko, en gris, et rådyr eller andet jeg på samme hvis nussede og hyggede om, ville jeg heller aldrig sætte tænderne i det..

Sådan er jeg, men nu har jeg heldigvis aldrig haft andet end hund, hest, kanin og hamster.. og nej jeg spiser heller ikke kanin..

Og nej jeg er på ingen måde vegetar, vi skal bla. have rådyr i dag smiley

• #9   5. apr 2014 Jeg kunne sagtens finde på at spise min egen hest.

Så længe dyret har haft et godt liv, og en hurtig smerte/stressfri død (og ikke er et rov dyr!) kaan jeg spise alt kød smiley

• #11   5. apr 2014 Har smagt hestekød, og det er ret lækkert. En god bøf med lidt krydderier, så er den der. Desværre er det bare svært at skaffe.

Men jo, jeg synes det er lidt dobbeltmoralsk.

Spiser også gladeligt mine kaniner hvis jeg slagter dem. Det har jeg ikke noget problem i. Og kanin smager virkelig godt.

• #12   5. apr 2014 har ikke noget imod at andre spiser det, netop med det eks som du nævner med kører grise mm.. Jeg spiser det dog ikke selv.

Jeg ser mine heste på samme niveau som mine katte og hunde, kan jeg simpelthen ikke få mig selv til at spise det. Ligesom jeg aldrig ville kunne spise en hund..

• #13   5. apr 2014 Nej jeg har ikke noget imod folk der spiser det og jeg spiser det ikke selv men det kun fordi jeg ikke bryder mig om det.

Men jeg ønsker at mange flere i Danmark spiser hestekød så hesten kan blive slagte i Danmark! og ikke skal til Italien!

• #14   5. apr 2014 Nu spiser jeg i det hele taget ikke ret meget kød. Men syntes det er fint at spise en hest, og alle andre dyr (ko,gris,kanin og alt det)
    Man kan jo sige aqt en hest har ladet et liv og så skal det på en måde jo heller ikke gå til spilde bare for at blive smidt ud. Men det er jo heller ingen undskyldning! Men folk skal spise hvad de kan li!(-:

• #16   5. apr 2014 Jeg har intet imod folk der spiser hest (kun lidt), men jeg ville aldrig selv gøre det. For mig er en hest ikke et landbrugs dyr, men et kæledyr. Jeg ville aldrig spise min bedste ven, eller en anden hest for den sags skyld. Jeg vil heller aldrig spise kanin, eller et andet kæledyr.
    Jeg spiser gerne køer, grise, fjerkræ og fisk.
    Vi har selv kød kvæg, der kan jeg da godt miste abetinten, når jeg ved hvem det er, jeg spiser, men i det mindste ved jeg at dyret har haft et godt liv.
    Jeg synes det er noget andet at spise heste end, køer, grise, fjerkræ og fisk dem avler man jo for at spise, men det man jo ikke med heste, jeg gør hverfald ikke.

Jeg synes ikke at det er dobbelt moralsk, det er jo et valg du selv tager. smiley

• #17   5. apr 2014 Jeg synes det er helt fint at spise hest.. modsat dyr avlet til slagtning har de oftest haft en meget bedre liv.. desværre kan jeg ikke lide det

• #18   5. apr 2014 Hellere spise en hest hvor man ved de har haft det godt end at spise en ko eller en gris som har haft det virkelig skidt.

• #19   5. apr 2014 Dobbeltmoralsk og dobbeltmoralsk... Det er vel et spørgsmål om øjnene der ser.
    Har hørt fra flere at det skulle smage fantastisk, men for mig ER det et kæledyr. Er udemærket klar over at sandsynligheden for at spise 'en man kender' er minimal, da mange af ridehestene i dag er taget ud af konsum, men havde jeg haft et forhold til et andet landbrugsdyr havde historien nok været den samme. Nu har jeg aldrig haft eb kanin, men ville også forsøge at gå uden om den slags kød.

Hvis andre vil spise hestekød må de gerne det, men så skal jeg ikke have andet at gøre med det end at jeg sidder ved samme bord og spiser samme tilbehør.
    At jeg hjertens gerne vasker mig med sæbe produceret fra fedtet af døde dyr eller bruger energi fra daka se DET er dobbeltmoralsk smiley

• #20   5. apr 2014 Jeg læste et sted at hvis alle danskere spiste 500 g hestekød mere om året, så ville der være tusindvis af heste som slap for de lange slagtertransporter.. Hvis det er sandt kunne jeg - for hestenes skyld - godt spise de få g hestekød..

• #21   5. apr 2014 Jeg elsker når provokerende folk siger 'nå jeg tror vi skal have hestebøffer' for så kan jeg bare smaske den lige op i fjæset, at det vil jeg da glæde mig til, for jeg kan godt lide hest! smiley
    Nu er jeg vokset op med en ældre herre af en nabo, som selv slagtede sine dyr, Så når hestene ikke kunne mer/kunne bruges så blev de slagtet og røg lige ned i fryseren, så de søde små dartmoore ponyer som jeg havde gået og klappet de sidste år var jeg da ind i mellem også med til, at spise, selv lille Hans som jeg var så forelsket i.

Min egen tror jeg dog ikke jeg ville have det fantastisk med at spise, men igen, så ved man den har haft det godt, om ikke andet så den tid man havde den.
    Der må da være en større "ære" i at spise en hest man ved der har haft det godt, frem for alle de slagtedyr som lever under kummerlige forhold.

• #22   5. apr 2014 Den er så sjov, Tine, når man kan sige: "Fedt, jeg kan godt lide hest!" og folk så står og kigger mærkeligt på en fordi de troede de kunne provokere en :).

• #23   5. apr 2014 Jeg tænker fuldstændig det samme som CLS smiley

• #24   5. apr 2014 Jeg spiser IKKE hestekød da jeg ikke spiser mine venner. Måske ser du på hesten som et brugsdyr men for mig er det mine venner og et kæledyr. Og derfor spiser jeg det ikke. Men for guds skyld..Spis jeres kære heste hvis I kan nænne det!
    smiley
    Mvh TT

• #25   5. apr 2014 Jeg foder tit mine hunde med råt hestekød, de er vilde med det, har aldrig selv smagt det, men kan ikke se noget forkert i det, da man jo ikke kan lave om på at hesten jo er slagtet:)

• #26   5. apr 2014 Som Sylle siger, hvis flere spiste hestekød kunne man rent faktisk stoppe alle de forfærdelige hestetransporter som sender heste til udlandet og lader dem møde en sørgelig skæbne. Jeg spiste gladeligt mere hest hvis jeg kunne skaffe det, og jeg ser nu også heste som kæledyr og venner.

Jeg vil hellere spise min egen pony som jeg ved har haft det godt den tid jeg havde hende, end en ko eller en gris som har haft det af helvedes til.

• #27   5. apr 2014 jeg spiser gerne hestekød, og jeg kan også sagtens spise mine egne. kød er kød og hest smager fint.
    jeg spiser alle former for kød også kanin, og kom jeg et sted hvor man servere hund eller kat ville jeg da gerne smage det.

• #28   5. apr 2014 Jeg synes også det er en smule dårlig stil, at spise alle former for gris, ko, vildt osv., men væmmes ved tanken om hestekød. Det er vel i bund og grund det samme. Jeg har spist hestekød et par gange, ligeså vel som jeg har smagt hund, krokodille og kanin smiley

• #29   5. apr 2014 Ååh sofie går selv i tanken om at smage hund, såfremt kat!

Hvordan smager hund så? smiley

• #30   5. apr 2014 Har intet imod folk spiser hund kat og hest, dete r lidt bisart med kat og hund da de er så intiligente og udenfor landbrugs kategori i Danmark, men hestekød skræmmer mig ikke...
    Syntes det er voldsomt irreterene at mange mennesker hele tiden skal lave oprør over det enten ved at skræmme og støde hestefolk ved at skrive " åh hvor jeg elsker hestekød" eller ved at føle sig overlegne selv som hestemennekse at skrive "Jeg elsker hestekød", det er nok min egen opfattelse at hestekød er som andet kød dog et lettere blødt punkt for mange hesteelskere og ikke heste elskere smiley

• #31   5. apr 2014 Haha det er fordi folk uden hesteintiligens bare vil irritere os smiley Jeg plejer at byde dem til middag med god en god hestebøf og rødvin smiley Så plejer de at holde mund xD

• #32   6. apr 2014 Stephanie: Nu er grise jo faktisk et af de mest intelligente dyr, langt mere intelligente end hunde og katte.. Og de deler en rigtig stor del DNA med mennesket, men alligevel spiser de fleste dem med glæde smiley

• #33   7. apr 2014 Køer er også klogere end heste og de fleste andre dyr, men vi knytter ikke et båns til dem på samme måde da hverken vi eller de udviser føelser overfor hinanden som en hund f.x smiley

• #34   7. apr 2014 Nu du sætter den op mod 'det er det samme som at spise hund' selv hvis man ikke vil det, bare fordi det er 'kæledyr' mener jeg man er dobbeltmoralsk.

Nu har hver kultur jo deres slags kød. Vi har vores køer, grise, høns osv. Andre har skildpader, marsvin og katte og f.eks ikke kunne tænke på at røre en gris eller ko. Oftest stiller folk sig hen 'ad du er klam, dyreplager du spiser kat! Søde lille missekat!' og hold op når jeg høre sådan noget kunne jeg smække en stol i hovedet på dem.

En kat har ikke flere rettigheder til at overleve, end en ko i min verden. Status 'kæledyr' har ikke retten til at vigtiggøre andres liv mere end industri dyrene.

Det aller vigtigste at pointere her ville være hvordan dyrene holdes. Hvis det i vores nation var normalt at spise hund, så ville jeg stadig ikke røre det med en tang, hvis de hunde har levet i små burde ligesom i Kina, og behandles som bare lort inden døden.
    Af samme grund røre jeg ikke kød fra andet end fritgående eller vores eget, da jeg ved hvordan deres liv har været, af de dyr vi spiser.

Sådan helt generelt hvis man æder et dyr, skal man ikke helliggøre andre dyr over dette dyr, i mine øjne. At man syntes det er klamt er ok, jeg skal heller aldrig æde Marsvin eller lign, men kalde det synd er dobbeltmoralsk. Det er lige så synd at spise den kalv eller den kylling.

• #35   7. apr 2014 Stephanie

Du glemmer så bare at grise er meget klogere end hunde og katte f.eks smiley

• #36   7. apr 2014 DD - Jeg er enig (delvis) Men jeg kan dog ikke lade være med at tænke blæ. Når nogle spiser hund da det for MIG er ulækkert. Men de må da gerne spise alle de hunde de orker/andre dyr så længe jeg ikke bliver tvunget til det..Jeg tvinger da heller ikke muslimer til at spise gris smiley
    Mvh TT

• #37   7. apr 2014 TT

JEG skal heller ikke spise hund, eller kat eller marsvin. Men det er mest af lt fordi jeg ikke er vokset op med dette er 'normalt'. Af samme grund spiser jeg ikke biller og slanger f.eks smiley

Men hvis jeg skulle gå efter status 'kæledyr må ikke spises, så er man mishandler' så har jeg tabt. For jeg har mine høne som er min kæle høne, alligevel spiser jeg høns. Jeg har 2 kælegrise, alligevel spiser jeg gris. Jeg har snart kæle and, og aldrig om jeg skal leve uden and xD Og ja hest har jeg ikke smagt endnu, men selvom de er mine kæledyr kunne jeg godt forestille mig det.

Men Hund, kat osv, det er jo i 'min' kultur ikke normalt og det er nok derfor mere ækelheden der kommer op og er grunden til jeg ikke ville røre det. MEN dem der gør, ville jeg aldrig dømme som mishandlere, fordi det kød er ikke mere værd end en ko f.eks.

Jeg ville først d'ømme' folk ud fra deres kød, hvis man så de støttede mishandling, såsom f.eks burhøns.

• #38   7. apr 2014 Derfor holder jeg ikke det jeg spiser smiley Min mand ønsker sig sådan en lille øffe til at have gående og sådan at vi kan smide ham på bordet juleaften.. Det kommer IKKE til at ske da jeg ikke kan knytte bånd til noget der skal spises smiley Ift. at støtte mishandling så må jeg være ærlig og sige det at med vores økonomi køber vi de billigste æg, mælk og kød i butikken (billigste vi kan få af det hele.) Havde vi haft pengene havde vi valgt økologi men sådan heldigt stillet er vi ikke pt. smiley

• #39   7. apr 2014 Altså lige MINE kæledyr skal ikke på bordet. Kan da ikke skille mig af med dem oO

• #40   7. apr 2014 Så er der mig som gerne spiser mine kaniner. Men det er ligeså meget fordi at så VED jeg de har haft det helt fantastisk. Dog vil jeg ikke kunne spise Natash, det tror jeg ikke. Men andre heste spiser jeg gerne, og spiste også gerne de høns vi (forhåbentlig -.-) får i år. Så længe det ikke blev min kælehøne.

Snakker vi købekød, -æg og -mælk, så ville jeg også ønske vores økonomi var til frilands (for økologi er ikke = god dyrvelfærd), men det er den bare ikke til :(.

• #41   7. apr 2014 Jeg er enig id et du skriver DD fordi ja jeg er da ligeglad med at andre mennesker tager den beslutning at spise hund eller kat, men derofr må keg gerne syntes der er ja "klamt" smiley
    Og ved godt som skrevet at bl.a køer er klogere end heste og grise mere end katte, men derfor er det stadig det med følelserne, fordi sådan er vi vokset op, katte og hunde er kæledyr, nu ved jeg du selv har en gris men bare fordi det er en gris ville du jo ikke spise den fordi du jo har følelser for dyret smiley

• #42   7. apr 2014 er dyret ikke behandlet ordenligt gider jeg ikke spise køddet, erco, hjemme hos mig slagter vi vores egne dyr.:)
    kan sagtens sætte mig ind i det du siger, 100p

• #43   7. apr 2014 Tja nu har jeg mine heste som kæledyr og jeg spiser ikke min kæledyr sådan er det nu bare engang..

Dog kan jeg sagtens skilde det ad. kan sagtens have køer og grise og høns til det formål og skulle spise dem. MEN så de jo heller ikke kæle dyr men slagter dyr..

Der er forskellen..

Også har jeg pt ikke lyst til og spise hest. Og det behøver man vel heller ikke ?
    Vil heller ikke spise kalvehjerte og sådan.

Men måske engang i fremtiden jeg kunne finde på og smage det skal jeg ikke kunne udelukke overhoved.

• #44   7. apr 2014 Jeg har heller ikke noget imod og spise hest, og min hund er på hest og kartoffel diæt pga mistanke om allergi så jeg har selv stået og skåret i hest og det var faktisk ikke så svært som jeg havde forestillet mig, da min mor var den der var ude efter hest sidst fik vi ikke noget til os selv selvom jeg MEGET gerne vil smage det, og så er det billigt!!! Der hvor vi køber koster det 25 for 1 kilo fars! Og men kan jo også tænke på at langt de fleste af de heste der bliver slagtet jo har haft det godt smiley

Men hund ville jeg ikke røre! Efter min mening så spiser man ikke rovdyr! Men det er jo bare mig...

• #45   7. apr 2014 Jeg ville aldrig kunne slagte eller spise mine egne heste, eller for den sags skyld spise andres. Det kommer af, at jeg opfatter heste (i hvert fald mine egne), som personer, så hvis jeg skulle spise min hest, så ville det for mig svare til, at jeg spiste min bedsteven. Jeg ved selvfølgelig godt, at heste hverken tænker eller er som mennesker, men jeg synes alligevel, at de har deres helt egen personlighed hver og en, og derfor opfatter jeg dem som personer. Det ville selvfølgelig være meget nemmere at proppe et andet menneskes hest i munden, da jeg ikke ville kende hesten personligt, men tror bare ikke at jeg kan klare tanken, om en hest der har gået rundt, spist lidt gras, og måske haft en ejer der elskede den ligeså højt, som jeg elsker min hest. Derfor spiser jeg ikke hestekød smiley men jeg har intet i mod, at andre gør det. smiley

• #46   7. apr 2014 Alle jer der ikke vil spise jeres venner; har i tænkt på, at hvis i spiste heste, ville i være med til at redde en masse heste, fra en smertefuld og lang rejse til udlandet for at dø? smiley

• #47   7. apr 2014 Undskyld sent svar smiley

Jeg spiste hund på min rundrejse i Asien, mener jeg var i sydvietnam på dette tidspunkt. Det smagte ikke så godt faktisk smiley Det var utroligt fedt kød, nærmest som virkelig fedt svinekød - men en stor oplevelse!

• #48   7. apr 2014 Min hest er ikke udelukket fra konsum, netop fordi jeg selv vil have valget om hun bare skal aflives eller gøre nytte som mad.
    Om det så bliver mig selv eller andre der spiser hende til den tid ved jeg ikke endnu.

• #49   8. apr 2014 Åååh så røg min interesse for hund smiley Jeg KAN nemlig ikke FORDRAGE den mindste fedt rand på kød.. skære det altid af.. det er ikke til at smage men ser slet slet ikke indbydene ud..

• #50   8. apr 2014 Jeg kan ikke spise dyr jeg omgåes, sorry.
    Derfor spiser jeg heller ikke hare/kanin, kan simpelthen ikke få mig selv til det. Det eneste kød jeg spiser er oksekød og kalkun, det andet siger mig ikke noget.

• #51   8. apr 2014 Hmm jeg er sådan set lidt ligeglad smiley Altså selfølgelig ville jeg ikke sætte tænderne i mine egne dyr. og slet ikke med den kæmpe sorg efter døden.. men jeg spiser nu høns og gerne vores egne.. det er mine forældres og derfor har jeg ingen kendskab som sådan til dem smiley jeg elsker kylling overalt på jorden og spiser det hellere end ko og gris smiley Meeen.. hjemme slagtning kan jeg nu helst lide hvad der angår høns for så ved man hvor de har været derimod slagtehøns ikke har det særlig godt..

• #52   8. apr 2014 Jeg har ikke noget imod at spise hestekød, jeg bryder mig bare ikke rigtigt om smagen.

• sandra L
    sandra L Tilmeldt:
    feb 2014

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
    #53   8. apr 2014 Jeg har ikke noget imod folk der spiser hest. jeg ville bare aldrig selv gøre det. specielt ikke min egen, så hellere springe maden over denne dag

• #56   9. apr 2014 Måske er det dobbelt moralsk, men jeg kan bare ikke få mig selv til det.

For manges vedkommende handler det nok om at man er opvokset med at spise grise, køre, får osv., men ikke heste smiley

• #57   9. apr 2014 Jeg har en måske lidt underlig tankegang men...
    At spise et dyr der har haft det godt er sværere for mig da dyret jo stadig ville have det godt hvis jeg ikke spiste det..
    Et dyr der ikke har haft det godt er nemmere at spise da jeg ved at spise det skåner det for mere smerte/ubehag e.l. Havde jeg ikke spist det havde det jo stadig ikke haft det godt...

Giver ikke det lidt mening?? smiley

OG NEJ! Jeg støtter IKKE dyremishandling! (bare hvis nogle skulle få den ide.. smiley ) Jeg ønsket at alle dyr havde det godt.. smiley

• #59   9. apr 2014 Aldeles ikke smiley Men jeg spiser ikke hest da jeg ikke kan få mig til at spise mine venner smiley Men jeg nævnte overstående fordi folk snakker om at de hellere vil spise et dyr de ved har haft det godt... Det giver ikke mening for mig (jo self skal alle dyr have det godt men så gør man jo dem ikke ligefrem en tjeneste) Ved ikke om du forstår hvad jeg mener?? Lidt kompliceret da vi jo ikke gør nogle en tjeneste ved at spise de smiley smiley MEN siden vi nu gør smiley (jeg i hvert fald)

• #61   9. apr 2014 Ideealt set burde alle hestemennesker spise mere hestekød - for hestens skyld.
    Hvis flere i DK spiser hestekød, så undgår vi lange transporttider for at de kan slagtes, hvilket jo er en klar fordel for hesten.
    Derudover er man sikker på, at dyret har haft et rigtig godt liv (hvilket er vigtigt for mig), og kødet er mere fedtfattigt og derfor sundere.

Jeg ville aldrig kunne spise min egen hest, eller en hest jeg ved jeg har kendt, ligesom jeg heller ikke kan spise en kjo eller gris jeg ved jeg har kendt, men ellers er det for mig præcis det samme, som at spise ko, gris osv.

• #62   9. apr 2014 TT - meget underlig tankegang men kan faktisk godt følge dig på en måde smiley

• #63   9. apr 2014 Jeg har et blandet forhold til hestekød, jeg har selv sendt en hest til slagtning, og mine andre heste, ryger og til slagtning når de ikke skal mere engang, det syntes jeg er mest humant..
    men ville jeg spise hestekød? det ved jeg ikke da jeg ikke har smagt det, men jeg tror det desværrer ikke..
    men set på velfærdsmæssigt, så ville det være meget bedre hvis danskerne spiste mere heste kød, da der er mange heste derude som desværre bare ænder som affald, og en hest (hvertfald mine) har haft en rigtigt godt og langt liv, med langt bedre forhold end fx køer osv.

hvis jeg skulle spise det så skal det være på et plan hvor jeg ikke føler tilknyttelse til dyret smiley

følelser spiller en stor rolle i hvorfor danskere ikke spiser hestekød.
    men tror heller aldrig en hest vil blive et produktions slagte dyr som en ko eller gris smiley

• #64   9. apr 2014 Jeg spiser gerne hestekød, så længe jeg ved, at hesten har haft det godt, og er blevet aflivet ordentligt. Hvis min pony kommer slemt til skade, og vi ikke kan/har råd til at gøre ham rask, så kalder vi den lokale slagter ud. Jeg ser det sådan, at det på sin egen måde er at vise dyret respekt at man bruger det, også efter det er aflivet. Jeg ville nok ikke selv kunne spise ham, men jeg ville være glad for at vide at der er nogle andre der får glæde af kødet. Vi har også haft både gæs og ænder som jeg har været glad for, men som vi har slagtet og spist, men fordi vi fra starten af havde set på dem som mad, var det intet problem. Det er det samme med vores geder, som jeg har gået tur med, og gav et navn til, de skal også slagtes, men det er ikke noget problem, så længe man ved at dyret har haft et godt og værdigt liv til det blev slagtet. Jeg ville også sagtens kunne spise hund og kat, hvis ikke det var fordi rovdyr efter sigende skulle smage dårligt.
    Men er det med ikke at spise hest ikke noget med at hesten er helligt i gammel nordisk mytologi? For i andre lande som f.eks Italien spiser de da gerne hest.
    (Undskyld romanen smiley )

• #65   9. apr 2014 Team Tindur - Jeg kan på en måde godt forstå din tankegang, men hvis vi prøver at vende den om:
    Køer, grise osv. lever jo 'dårligt' fordi vi spiser dem. De bliver opdrætter kun for at blive spist, og de lever i de vilkår de gør (fx trange forhold), for at der kan være så mange som muligt, så landmændene kan tjene så meget som muligt.

Hvis ingen spiste ko og gris, og de i stedet blev brugt som kæledyr, ville de jo også leve et langt bedre liv, end de gør nu. En gris er jo faktisk klog nok til at den ville kunne erstatte hunden, så det er ikke engang urealistisk.

Jeg forstår heller ikke helt det med hesten - at den stadig ville have det godt, hvis du ikke spiste den? Langt de fleste heste bliver jo aflivet, fordi de ikke længere kan tilbydes et godt liv, fx pga. sygdom/skader. Så jeg har lidt svært ved at se, at en hest stadig ville leve godt, hvis den ikke blev slagtet. Pointen i at aflive/slagte heste er jo netop, at de ikke skal lide. :o) Hvis den ikke blev slagtet, ville den jo bare blive aflivet - altså ville den jo ikke fortsat leve godt. :o) Håber det gav mening.

• #66   9. apr 2014 CTS - Jeg kan godt også se din tankegang. Men nu er jo jeg opdraget til at se på ko/gris/høns/får m.m. som noget man spiser..og ikke hest. Jeg kunne heller ikke have spist en gris som var vores (årsagen til at min mand ikke får øffe gående og ende som julegris) og de kostalde jeg har besøgt både af slagte og malkekvæg så har køerne haft det helt fint og levet under værdige forhold selv om de ikke har gået på græs smiley

• #67   9. apr 2014 Team Tindur - Jamen så forstår jeg ikke at du siger, at du ikke kan spise dyr, der har haft det godt - hvordan kan du så spise ko og gris, hvis du har set at de har det godt? Er det så ikke det samme? :o)

Min pointe er bare, at hesten netop ikke fortsat ville leve et godt liv, hvis du ikke spiste den, for den er jo nok blevet slagtet fordi den ikke længere havde et godt liv. Ligesom at ko og gris netop lever som de gør, fordi vi spiser dem - vi spiser dem jo ikke, fordi de lever dårligt, det er jo omvendt. :o)

• #68   9. apr 2014 CTS - Som skrevet er jeg opvokset med at spise ko/gris/kylling mfl. Men IKKE med at spise hest. Hestene har altid været mine venner og jeg spiser ikke mine venner. Ergo danner jeg heller ikke venskab til en ko/gris/høne mfl. smiley

• #69   9. apr 2014 Dét kan jeg også sagtens forstå. Sådan har jeg det også selv. Det er det andet jeg ikke helt forstår - det med om de har et godt liv eller ej. :o)

• #71   9. apr 2014 Jeg har aldrig smagt hestekød. Dog mest fordi mine forældre ikke bryder sig om smagen :). Ville sagtens kunne spise det, så længe jeg ikke kender hesten. Kunne faktisk rigtig godt tænke mig at smage det, men da jeg mildt sagt er elendig i et køkken, tør jeg ikke helt kaste mig ud i projektet smiley

• #72   9. apr 2014 åååh vi skal SÅ meget være sammen Rapsemette!! smiley

• #74   10. apr 2014 Helt det samme, er måske så meget sagt - men der er da ligheder. :o)

• #75   10. apr 2014 Vil rigtig gerne smage hest, min mor skaffede også nogle bøffer men vi fik aldrig spist dem. Vores heste må ikke gå til konsum (må ikke bruges som føde). Ville heller ikke spise vores egne heste. og her træder dobbeltmoralen ind hos mig FOR;
    Vi har selv køer som vi slagter, lige pt 3 stk og de bliver fodret og klappet som de nu tillader det (de to unge er ikke så kælne og snaksagelige) og jeg har det meget bedre med at spise dem frem for dem i køledisken.

• #76   11. apr 2014 Jeg spiser meget gerne hestekød syntes det smager dejlig og så findes der ikke noget hestekød der er sej smiley .
    Er hestekødet sej er det slagterens skyld der har skåret det forkert ud,ikke engang en gammel hest er sej.
    Når jeg engang imellem kan få hestekød hjem køber jeg gerne i store partier og laver
    gullas,Engelsk bøffer og hakke drenge af det smiley ,syntes dog at Engelske bøffer er de bedste og man kan ikke smage forskæld fra ko til hest kun se det smiley ko er der mere fedt i det er der ikke i hest....
    Ville gerne have at der igen kom flere slagterier rundt omkring i DK så vore kære dyr ikke skal rejse så langt smiley , pt. er der kun 1 i Jylland der slagter heste og den ligge i Nordjylland (bor selv i Sønderjylland) .

• #77   11. apr 2014 Personligt spiser jeg slet ikke kød, men til dem der spiser kød, der tænker jeg at det er dobbeltmoralsk, ikke at ville spise hest, for de er alle dyr. En ko er en gris er en hest osv.

• #78   12. apr 2014 Jeg spiser gerne hest, det er det bedste kød jeg har smagt, har aldrig fået noget så mørt, selv mine børn spiser hest, vel videne at det er hest og de er rytter begge
    På den måde kan vi også stoppe de transporter af hest til udlandet,

• #79   12. apr 2014 Mon ikke også frygten ligger i at folk er bange for at vi ender ud i et decideret avlsprogram til spise-heste, som med køer, grise osv?
    Altså at det går fra at være en hest der måtte lade livet til at det er decideret produktion`?

• #80   12. apr 2014 Camilla - Den tanke har været utænkelig for mig indtil nu/jeg har aldrig skænket det en tanke.. Hold da op noget så forfærdeligt smiley Tænke sig at se disse smukke dejlige dyr stå på rad og række på slagterierne klare til at komme under kniven og i kødkværnen smiley smiley smiley Så fik jeg pludselig endnu en grund til ikke at spise hest. Håber virkelig ikke I HG mennesker kunne finde på at støtte sådan noget smiley

• #81   12. apr 2014 Hmm TT er du vegetar? der er ingen forskel på en hest og en ko. de er begge dyr, Begge ære og rigtig flinke dyr.

• #82   12. apr 2014 Limira - Nej men nu har jeg intet forhold til en ko... Netop fordi jeg skal spise den..Jeg har ikke et forhold til dyr jeg skal spise smiley Og de jeg ikke skal spise har jeg et forhold til smiley

• #83   12. apr 2014 men alle tænker ikke ens og om jeg har et forhold til dyret eller ej. smager det godt så spiser jeg det.. bum basta. hvis hest blev produktion ville jeg ikke have noget imod det.. netop fordi en ko, gris eller høne begår samme skæbne ligenu og derved synes jeg det var okay.. heste er de "heldige" dyr og det burde alle dyr være hvis hesten skulle være det... sådan ser jeg på det smiley

• #84   12. apr 2014 Ok! Der deler vi så ikke samme synspunkt smiley Og jeg håber og beder for at der aldrig kommer hesteproduktion smiley En hest er for mig et kæledyr og en ko/gris/får m.fl. er et produktionsdyr. Jeg spiser ikke kæledyr men produktionsdyr. Men hvis du vil spise hest så fred være med det. smiley Men jeg står af når der begynder at blive opdrættet heste med tanke på kødproduktionen smiley
    Jeg er ikke imod at man vælger at spise en hestebøf i ny og næ fordi en hest har gået bort. Jeg vil bare ikke spise det smiley

• #85   12. apr 2014 Synes nu at produktioner bedre at høre på end at vi sender hestene på en lang køretur ud i udlandet uden mad og vand og uden at kunne bevæge sig ordentligt smiley

• #86   12. apr 2014 Jeg har ingen problemer med at spise hestekød, vil dog bare ikke spise min egen hyp smiley

• #87   12. apr 2014 Nu er der jo faktisk lovkrav om at ingen dyr skal stå eks antal timer uden vand og der bliver jævnlig tjekket op på disse ting ved grænsekontrollerne. Men ja det forekommer men det gør det også ved andre dyr og ikke kun heste. smiley

• #88   12. apr 2014 Men der er andre lovkrav når dyrene føres ud i af Danmark smiley

• #89   12. apr 2014 Ikke når det er i EU jo for så skal man følge EU direktiverne..Det at mange lande ikke overholder de eller kontrollerer nok er jo en anden sag smiley Men jeg går stadig ikke ind for hesteproduktion her i DK. Men at man får flere slagterier der slagter heste så de heste der ikke er taget ud af konsum ikke skal så langt er jeg ikke imod. Jeg går bare ikke ind for heste som produktionsdyr og JEG vil ikke spise hestekød smiley
    Mvh TT

• #90   12. apr 2014 Det også helt iorden. respektere også dine holdninger smiley vi er just bare vidt forskellige på denne sag men vi er jo alle forskellige smiley

• #91   12. apr 2014 Jep smiley Kan stadigvæk lide dig selv om vi ikke er enige smiley
    Mvh TT

• #92   12. apr 2014 TT haha smiley
    Jamen jeg er også dejlig! :3 *selvglaaaaaaaad*

• #93   12. apr 2014 Det handler vel ikke om, at der skal laves flere slagterier, men at flere skal spise hest. Der kan være nok så mange slagterier, men hvad hjælper det, hvis de ikke kan sælge kødet?

Derfor burde mange flere danskere (især hestemennesker) spise hest. For at undgå, at dyrene sendes på lange transportture.

• #94   13. apr 2014 På et punkt forstår jeg dig Tindur..
    Jeg er næsten vokset op med heste og har aldrig spist det - har dog intet imod at smage.
    Men selvom der i praksis ikke er forskel på om det er hest eller ko, så er der en form for mindblocker der siger at heste er anderledes fordi vi altid har brugt dem som ridedyr/venner.

MEN Tindur > Heste er ikke kæledyr.. Heste er husdyr på lige fod med køer, får og grise. og er spiselige.

• #95   13. apr 2014 Camilla - Ja teknisk er de husdyr...Men for mig er hest et kæledyr da husdyr for mig er fødevarer og kæledyr er venner smiley

• #96   13. apr 2014 Det er en personlig holdning, de er husdyr og vil altid være det. de er ikke produktionsdyr (til føde) pt. som andre husdyr men det laver ikke om på hvad de i realiteten er smiley

• #97   13. apr 2014 Camilla - Ja selvfølgelig er det en personlig holdning smiley Ligesom det er mit eget personlige valg at ikke spise hestekød smiley

Kommentér på:
Hestekød? Hvorfor dog sådan en opfattelse?!

Annonce