De vilde heste {{forumTopicSubject}}
Hejsa derude!
Jeg har gået og grublet over vilde heste i et stykke tid.
Hesten er et dyr, som er avlet så meget af mennesket, at dyret nærmest kun kan stå i fangeskab. Sådan som jeg har opfattelse af hesten ihvertfald. Hesten har brug for rigtig meget, som meget med, tilskudsfoder, pleje, smed, dyrlæge, kiropraktor og man kan jo fortsætte...
Jeg har så tit undret mig over at de vilde heste kan trives som de gør. Altså du for aldrig beskåret hove, renset sår eller får den næring som vi giver dem, til at være sunde. Hvordan kan de trives? Er levetiden for en hest kortere end den er hos de tamme heste?
Jeg håber der er nogen der kan tilfredsstille min nysgerrighed, og endelig rette min opfattelse, hvis det er en forkert opfattelse jeg har mig.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
En hest har ikke brug for kraftfoder, massage, dækkener og en masse andet pjat, som mennesker synes er nødvendigt. De har bare brug for at være heste, som heste nu er.
Heste er et levn fra istiden, og selvom den så er forædlet, så har den stadig alle sine instinkter intakt. Den eneste forskel der er på en vild- og en tamhest er, at tamhesten var den mest uheldige. Men det jeg mener er, at lukkede vi alle hestene tilbage til naturen, så ville de tilpasse sig den.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
De stærkeste overlever :o) Dvs. går der betændelse og infektion i et sår, så er det muligt hesten bliver sløv og dermed ikke kan følge med flokken - det er bare synd, så dør hesten nok.
Kigger du billeder, så har alle vildheste ikke perfekte hove, hvorfor de lever med lidt for lange hove nogen af dem. Men det kan bedre gå for dem, fordi de ikke skal bære på mennesker oven i.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 194
Men tror dem der lever på den mongolsk slette må klare sig selv...
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
sep 2012
Følger: 16 Følgere: 19 Heste: 5 Emner: 9 Svar: 40
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
Hvor er det vildheste bliver indfanget for at blive trimmet?
Hvis man taler om BLM Mustangs, så indfanges de kun af to grunde.
1. Tørke
2. Bestanden har nået maximum for området og skal derfor udtyndes.
Hvad ranch ejere gør med deres ranch vildheste er lige så forskelligt, som ved alle andre heste hold.
De vilde heste