{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.260 visninger | Oprettet:

De vilde heste {{forumTopicSubject}}

Hejsa derude!

Jeg har gået og grublet over vilde heste i et stykke tid.

Hesten er et dyr, som er avlet så meget af mennesket, at dyret nærmest kun kan stå i fangeskab. Sådan som jeg har opfattelse af hesten ihvertfald. Hesten har brug for rigtig meget, som meget med, tilskudsfoder, pleje, smed, dyrlæge, kiropraktor og man kan jo fortsætte... smiley

Jeg har så tit undret mig over at de vilde heste kan trives som de gør. Altså du for aldrig beskåret hove, renset sår eller får den næring som vi giver dem, til at være sunde. Hvordan kan de trives? Er levetiden for en hest kortere end den er hos de tamme heste?

Jeg håber der er nogen der kan tilfredsstille min nysgerrighed, og endelig rette min opfattelse, hvis det er en forkert opfattelse jeg har mig. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De vilde heste
  • #1   31. mar 2014 Din hest har jo kun brug for det du mener den har brug for. Og i virkeligheden har den ikke brug for andet end en rangorden, græs og vand.

En hest har ikke brug for kraftfoder, massage, dækkener og en masse andet pjat, som mennesker synes er nødvendigt. De har bare brug for at være heste, som heste nu er.

Heste er et levn fra istiden, og selvom den så er forædlet, så har den stadig alle sine instinkter intakt. Den eneste forskel der er på en vild- og en tamhest er, at tamhesten var den mest uheldige. Men det jeg mener er, at lukkede vi alle hestene tilbage til naturen, så ville de tilpasse sig den.

• #2   31. mar 2014
    De stærkeste overlever :o) Dvs. går der betændelse og infektion i et sår, så er det muligt hesten bliver sløv og dermed ikke kan følge med flokken - det er bare synd, så dør hesten nok.

Kigger du billeder, så har alle vildheste ikke perfekte hove, hvorfor de lever med lidt for lange hove nogen af dem. Men det kan bedre gå for dem, fordi de ikke skal bære på mennesker oven i.

• #3   31. mar 2014 Tja "vild" heste mange steder i USA bliver indfanget og trimmet en gang om året, pga af mennesket igen har taget deres plads.
    Men tror dem der lever på den mongolsk slette må klare sig selv...

• #4   31. mar 2014 Tak for svar, det var fedt lige at få svar på mine spørgsmål omkring det. smiley

• #5   1. apr 2014 Vildheste finder føde på et meget stort område. De har derfor mulighed for at finde mange forskellige planter, hvilket tamhesten er forhindret i, fordi vi holder dem på ret afgrænsede områder. Derfor skal tamheste have fx vitaminer/mineraler. Vildheste går mange kilometer om dagen at finde føde. De får derfor slidt deres hove naturligt. De sætter pels om vinteren og tærer på det fedt, de har ædt sig til i løbet af sommeren. Tamhestene skal som regel udføre et stykke arbejde og er derfor nødt til at være i godt huld året rundt. Får vildhesten en skade, som den ikke kan komme sig over af sig selv, så dør den. Kan den ikke finde føde nok, så dør den. Er den skævbenet, så den slider sine hove helt forkert og den så får en benskade af det, så dør den. Livet som vildhest er hårdt og ikke spor rosenrødt!

• #6   2. apr 2014 "Survival of the fittest". Heste, der har vilde linjer har meget stærke linjer. Naturen sorterer de svage fra og lader de stærke bære deres gener videre. Derfor bliver de ikke så nemt syge og kan holde til lidt af hvert smiley

• #7   2. apr 2014 De stærkeste overlever, har hesten svage hofter som kræver opmærksomhed fra f.eks en kiropraktor jamen så kan den ikke følge med flokken og ender med at blive spist af en puma. Det samme gælder med hovene, har en hest meget dårlige hove overlever den heller ikke. Men udover det har vildhestenene ikke perfekte hove smiley

• #9   2. apr 2014 Mette H:
    Hvor er det vildheste bliver indfanget for at blive trimmet?

Hvis man taler om BLM Mustangs, så indfanges de kun af to grunde.
    1. Tørke
    2. Bestanden har nået maximum for området og skal derfor udtyndes.

Hvad ranch ejere gør med deres ranch vildheste er lige så forskelligt, som ved alle andre heste hold.

Kommentér på:
De vilde heste

Annonce