{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.581 visninger | Oprettet:

Varme heste..Hvad, hvordan gør I? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg vil gerne høre hvordan I træner, fodrer og holder Jeres varme heste?
Hvad vægtlægger I betydning og hvorfor?
Hvordan mener DU man bør fodre, træne og holde disse?
Er der nødvendig med daglig træning eller tænker I det kommer an på hvad hesten vænnes til fra start?
smiley
Tal pænt! smiley

Mvh TT

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Varme heste..Hvad, hvordan gør I?
  • #1   31. mar 2014 Jeg har en varm hafflinger, han skal varmes op i longe først eller have lov til at løbe på banen. Eller ter han sig helt vildt, han for rugepiller og en vitaminblandning. smiley

• #2   31. mar 2014
    Det kommer vel an på hvad man ser som en varm hest?
    Ofte kan man nedbringe en del "varmhed" med lang foldtid og foder med lav stivelse.´
    Min egen får en anelse for meget energi bare hun får lidt mash med meget stivelse fx. Men hun behøves ikke trænes hver dag, vi træner hver anden dag for optimal muskelsætning.

Og ofte syntes jeg også det med varme heste handler om at de har en rytter der har et iltert temperament, som måske ikke altid handler særligt klogt i alle situationer. Min egen fx skal man lade være med og blive sur på - det hjælper ikke og gør hende bare mere "varm" og umulig.

Så jeg syntes tit hestens og rytterens personlighed hænger sammen og at hvis rytteren måske var mere rolig, tålmodig, nede på jorden og tog sig tid til og træne signalerne og tage tingene med ro - så ville en del af den "varmhed" forsvinde.

• #3   31. mar 2014 Vi fodre min den ene med noget fra brogaarden som er regnet til varme heste...
    Til træning, nytter det på ingen måder at blive sur, det gør ham vare endnu mere 'varm' istedet skridter jeg bare af, eller rider en tur smiley

• #4   31. mar 2014 Kan man ikke få noget så varme heste slapper af?
    smiley
    Det kunne jeg godt bruge

• #5   31. mar 2014 Man har foderblandinger som er egnet til varme heste så de bliver mindre "vågne" smiley Eksempler er Cool Mix...
    Med varm hest mener jeg heste der er oppe at køre over alt og ingenting/ikke nødvendigvis nervøs i alle situationer men som er svære at få til at falde ned igen efter "farlige" oplevelser smiley

• #6   31. mar 2014 Findes der kun det foderblandning? smiley

• #8   31. mar 2014 min mors hest er blanding af fuldblod/knabstrupper, så hun kan godt være lidt 'varm' i det en gang imellem. Hun får det normale, altså hø/wrap samt kraftfoder som er doseret af staldens ejer med stor viden inden for emnet og hove, da hun også har tendens til at danne 'vinger' på hovene.
    Så får hun lidt roepiller og vitaminer, plus sit tilskud ved siden af. Hun fungerer fint på dette, men går også løsdrift 24/7. Alligevel kan hun godt hidse sig meget op ved blæsevejr, og kan være svær at få rolig hvis hun først er kommet lidt op at køre. Men det er nok noget man bliver nødt til at tage med smiley

• #9   31. mar 2014
    Mie & Anita - Tag stivelsen fra hesten og smid den på fold det meste af dagen :o)

• #10   31. mar 2014
    Mener iøvrigt også at nogen heste kan blive varme hvis de mangler magnesium - hvorfor en blodprøve måske ind imellem duer. Eller at hvis det er fx. pga. hormoner så kan det fx ske at hesten skal sys bag til eller andet.

• #12   31. mar 2014
    Ja de kan jo være det af mange årsager, tit så undersøger folk der ikke nærmere men konkludere bare at dyret er skør i bolden og varm. Også skal de ellers ha' et foder eller tilskud der kan løse problemet, istedet for at kigge på stivelsesindhold, foldtid, hormoner, kroppen, ens ridning osv. :o)

• #13   31. mar 2014 Alt er fjernet og hun er på fold hele dagen.. Hun kan bare ikke gøres træt eller rolig i øjeblikket smiley

• #14   31. mar 2014 Jeg har en varm hest, som bare skal bruges det ekstra. Hun bliver stort set brugt hver dag. Hun er typen man kan hidse helt vildt op, hvis man selv har skide dårlig dag. De dage skal jeg lave noget, hvor jeg ikke kræver noget særligt af hende - ellers går det galt.

Dog er jeg nu begyndt at bruge Nerve controle fra pavo, som hun får i set mash og det har hjulpet rigtig meget på hende. Hun er ikke nær så hidsig og strid som hun kan være. Hun ser hverken spøgelser og til at have med at gøre smiley

• #15   31. mar 2014 Altså jeg sørger min har været på fold inden jeg rider. Det holder dog ikke altid.
    Hun får Brogaardens Suregrow som tilskudsfoder og så 2 dl valset byg. Vi prøvede for en stund af skifte væk fra Suregrow, men så blev hun helt umulig næsten at have med at gøre. Vi kunne bl.a. ikke trække hende ud af boksen osv..

Men ellers så når man rider sørg for at rid med benene og lave halveparader hele tiden.

• #17   31. mar 2014 Min bliver varm af havre og wrap. Begge dele gør hende fuldstændig ustyrlig! Men undgår vi disse to ting, er hun sød, rolig og helt fantastisk.
    Hun kommer på fold hver dag, om sommeren på døgnfold.

• #19   31. mar 2014 Min er købt for værende fuldstændig idiot sikker, det var han også, indtil jeg havde haft ham kort tid, så blev han fuldstændig umulig at ride og så spøgelser overalt . 1. så gav jeg ham forkert foder, det var fyldt med stivelse og sukker . 2. Jeg blev hurtigt nervøs og dermed passiv og når jeg ikke tager styringen så er der jo kun ham til at passe på og undgå farer .

Jeg var også slem til bare at lade ham bukke/stejle og "flygte" i longen, nu skælder jeg ud hvis han gør det og roser når han går afslappet med hovedet nede, hvilket han faktisk altid gør nu .

Jeg var længe om at skifte foder, for det kunne da ikke passe !..... Akja .. smiley .

• #20   31. mar 2014 I min verden bliver hesten kun varm i hovedet pga. Den måde man håndterer og opfatter den på.

Mange varme heste er dybt misforstået og er blot omgivet af tosser der egentlig ikke har forstand på hvad de har med at gøre:(.

Min michellino vallak er i manges øjne varm og skør i hovedet, folk glemmer bare at kigge på de signaler han sender og i stedet frygter ham frem for at håndtere ham:(.

Jeg fodre ham med lucerne, magnesium, hvidløg, olie, varmebehandlet valset byg, hesteplus, poppet majs og et ekstra tilskud jeg ikke kan huske hvad hedder men som gør han optager sit foder bedre, (majsen er kun lige en overgang da vi netop har startet træning op igen og han er svær at holde huld på) og ellers masser af hø,wrap og græs.

Når jeg håndtere ham er han from som et lam, som jeg ser det, han er på ingen måder farlig eller tosset, men andre som mener han skal styres hårdt, ja den bliver han forvirret for slår fra oveni sit hoved:(.

Tålmodighed er en dyd i vores træning og at jeg mærke efter hvor meget han kan "presses" før det bliver for meget for ham, mit bedste råd til folk med "varme" heste:

Sæt dig ind i hesten natur og adfærd, lær at læse heste og kig så på din hest igen, er den virkelig varm oveni hovedet, eller er det bare dig der håndterer den forkert?.

Vi træner lige pt. 2-4 gange i ugen da han har gået som foldbums længe og han lige skal kunne følge med mentalt oveni sit hovede, vi tager nye ting i små portioner og med stor tålmodighed, det vigtigste er at han stoler på mig og at jeg ikke mistolker hvad han fortæller mig og derved skaber mistillid.

Kan man håndterer en "varm" hest forrekt ender man med den mest loyale hest der bruger sin energi på at føje dig frem for at i bare render og slåsser smiley

• #21   31. mar 2014 Vores bliver fodret med Cura Caballo Scandinavian müsli, lucerne og så pavo´s nerv control.. Derudover bliver han fodret med wrap i slowfeeder net. Han går på fold fra 7 morgen til 6 aften, og bliver derudover redet smiley Det fungere, og kan varmt anbefale nerv control smiley

• #22   31. mar 2014 Mette K - Hvis du mener det kun er fordi han bliver behandlet forkert og at han ikke er varm..Hvorfor fodrer du så med magnesium? Han behøver jo ikke magnesium hvis det kun beror på opdragelse og samværet! smiley

• #23   31. mar 2014 Tindur, det for han fordi han mangler det;). Blodprøve du ved;), selvfølgelig kan forkert fodring os bunde i overskuds energi, men stort set samtlige varme heste jeg har mødt er blot misforstået og varmen i deres hovedet er noget mennesker har skabt, en hest er jo ikke ond fra naturens side, tværtimod, en hest følger enten flot sine instinkter eller hvad den er blevet tillært, dette gælder ligeledes varme heste;)

• #25   31. mar 2014 Osie er vel ret varm, han for intet foder der gør ham varm udover græs.

Jeg har bare lært hvordan jeg undnytter det. At han er så frisk og varm har været et stort problem i at lære trave på signal fordi de første 1000 gange stak han bare af i galop smiley men udentræk tovet kan han da nu skridt, trav, ned i skridt igen

• #26   31. mar 2014 Tindur er mere oppe at køre for tiden og jeg ved hvad det skyldes.. Dog får jeg ham ret hurtig ned igen men nogle dage skal der ikke meget før han kommer der op igen. Jeg er dog sikker på at han falder ned når jeg en dag får ham hjem og han kommer i løsdrift hvor jeg selv styrer foder m.m. smiley

• #27   1. apr 2014 Min hest er lidt sjov, han er normalt meget rolig, men efter han f.eks er blevet forskrækket, kan han godt overreagerer lidt og være svær at få ned igen - det eneste der har hjulpet indtil videre er træning smiley også selvom det tager sin tid.
    Han er ekstremt sensitiv og reagerer MEGET på vejret eksempelvis, og så om han er alene eller ej.

Han får hø, lucerne, roepiller, hvidløg og vitaminer. Derudover er han på fold fra ca 8-21 lige nu, og kommer selvfølgelig til at stå på døgnfold når han kan det smiley

Jeg træner hver dag til hveranden dag, men han bliver ikke som sådan mere varm af at stå stille i noget tid, hans sind er bare sådan smiley

Men det eneste der virker for mig, og har virket, er træning efter hestens præmisser, og at man træner lidt af gangen og opbygger det, fremfor bare at kaste sig ud i for svære ting, hesten bare bliver mere stresset af.

Jeg vil så sige, at siden jeg fik min nuværende hest, som er varm, har jeg lært mere end nogensinde, så han er en fantastisk lærermester smiley

• #28   1. apr 2014 TT: jeg tænker lidt at det jo ikke er en varm hest men en forårs kåd hest, hvis det jo bare er lige for tiden:). Du gør det sikkert i forvejen men ellers så brug hans hoved og kør ham mentalt træt på en god måde:)

Kommentér på:
Varme heste..Hvad, hvordan gør I?

Annonce