1.581 visninger
|
Oprettet:
Varme heste..Hvad, hvordan gør I? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg vil gerne høre hvordan I træner, fodrer og holder Jeres varme heste?
Hvad vægtlægger I betydning og hvorfor?
Hvordan mener DU man bør fodre, træne og holde disse?
Er der nødvendig med daglig træning eller tænker I det kommer an på hvad hesten vænnes til fra start?
Tal pænt!
Mvh TT
maj 2013
Følger: 17 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 679
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Det kommer vel an på hvad man ser som en varm hest?
Ofte kan man nedbringe en del "varmhed" med lang foldtid og foder med lav stivelse.´
Min egen får en anelse for meget energi bare hun får lidt mash med meget stivelse fx. Men hun behøves ikke trænes hver dag, vi træner hver anden dag for optimal muskelsætning.
Og ofte syntes jeg også det med varme heste handler om at de har en rytter der har et iltert temperament, som måske ikke altid handler særligt klogt i alle situationer. Min egen fx skal man lade være med og blive sur på - det hjælper ikke og gør hende bare mere "varm" og umulig.
Så jeg syntes tit hestens og rytterens personlighed hænger sammen og at hvis rytteren måske var mere rolig, tålmodig, nede på jorden og tog sig tid til og træne signalerne og tage tingene med ro - så ville en del af den "varmhed" forsvinde.
jul 2009
Følger: 141 Følgere: 182 Heste: 8 Emner: 3 Svar: 383
Til træning, nytter det på ingen måder at blive sur, det gør ham vare endnu mere 'varm' istedet skridter jeg bare af, eller rider en tur
nov 2010
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 205
Det kunne jeg godt bruge
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Med varm hest mener jeg heste der er oppe at køre over alt og ingenting/ikke nødvendigvis nervøs i alle situationer men som er svære at få til at falde ned igen efter "farlige" oplevelser
nov 2010
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Så får hun lidt roepiller og vitaminer, plus sit tilskud ved siden af. Hun fungerer fint på dette, men går også løsdrift 24/7. Alligevel kan hun godt hidse sig meget op ved blæsevejr, og kan være svær at få rolig hvis hun først er kommet lidt op at køre. Men det er nok noget man bliver nødt til at tage med
sep 2007
Mie & Anita - Tag stivelsen fra hesten og smid den på fold det meste af dagen :o)
sep 2007
Mener iøvrigt også at nogen heste kan blive varme hvis de mangler magnesium - hvorfor en blodprøve måske ind imellem duer. Eller at hvis det er fx. pga. hormoner så kan det fx ske at hesten skal sys bag til eller andet.
sep 2007
Ja de kan jo være det af mange årsager, tit så undersøger folk der ikke nærmere men konkludere bare at dyret er skør i bolden og varm. Også skal de ellers ha' et foder eller tilskud der kan løse problemet, istedet for at kigge på stivelsesindhold, foldtid, hormoner, kroppen, ens ridning osv. :o)
nov 2010
jul 2007
Følger: 107 Følgere: 104 Heste: 4 Emner: 56 Svar: 804
Dog er jeg nu begyndt at bruge Nerve controle fra pavo, som hun får i set mash og det har hjulpet rigtig meget på hende. Hun er ikke nær så hidsig og strid som hun kan være. Hun ser hverken spøgelser og til at have med at gøre
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.380
Hun får Brogaardens Suregrow som tilskudsfoder og så 2 dl valset byg. Vi prøvede for en stund af skifte væk fra Suregrow, men så blev hun helt umulig næsten at have med at gøre. Vi kunne bl.a. ikke trække hende ud af boksen osv..
Men ellers så når man rider sørg for at rid med benene og lave halveparader hele tiden.
jul 2004
Følger: 4 Følgere: 99 Heste: 5 Emner: 168 Svar: 957
Hun kommer på fold hver dag, om sommeren på døgnfold.
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
Jeg var også slem til bare at lade ham bukke/stejle og "flygte" i longen, nu skælder jeg ud hvis han gør det og roser når han går afslappet med hovedet nede, hvilket han faktisk altid gør nu .
Jeg var længe om at skifte foder, for det kunne da ikke passe !..... Akja .. .
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 360
Mange varme heste er dybt misforstået og er blot omgivet af tosser der egentlig ikke har forstand på hvad de har med at gøre:(.
Min michellino vallak er i manges øjne varm og skør i hovedet, folk glemmer bare at kigge på de signaler han sender og i stedet frygter ham frem for at håndtere ham:(.
Jeg fodre ham med lucerne, magnesium, hvidløg, olie, varmebehandlet valset byg, hesteplus, poppet majs og et ekstra tilskud jeg ikke kan huske hvad hedder men som gør han optager sit foder bedre, (majsen er kun lige en overgang da vi netop har startet træning op igen og han er svær at holde huld på) og ellers masser af hø,wrap og græs.
Når jeg håndtere ham er han from som et lam, som jeg ser det, han er på ingen måder farlig eller tosset, men andre som mener han skal styres hårdt, ja den bliver han forvirret for slår fra oveni sit hoved:(.
Tålmodighed er en dyd i vores træning og at jeg mærke efter hvor meget han kan "presses" før det bliver for meget for ham, mit bedste råd til folk med "varme" heste:
Sæt dig ind i hesten natur og adfærd, lær at læse heste og kig så på din hest igen, er den virkelig varm oveni hovedet, eller er det bare dig der håndterer den forkert?.
Vi træner lige pt. 2-4 gange i ugen da han har gået som foldbums længe og han lige skal kunne følge med mentalt oveni sit hovede, vi tager nye ting i små portioner og med stor tålmodighed, det vigtigste er at han stoler på mig og at jeg ikke mistolker hvad han fortæller mig og derved skaber mistillid.
Kan man håndterer en "varm" hest forrekt ender man med den mest loyale hest der bruger sin energi på at føje dig frem for at i bare render og slåsser
jan 2007
Følger: 62 Følgere: 60 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 72
mar 2011
maj 2007
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
Jeg har bare lært hvordan jeg undnytter det. At han er så frisk og varm har været et stort problem i at lære trave på signal fordi de første 1000 gange stak han bare af i galop men udentræk tovet kan han da nu skridt, trav, ned i skridt igen
mar 2011
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Han er ekstremt sensitiv og reagerer MEGET på vejret eksempelvis, og så om han er alene eller ej.
Han får hø, lucerne, roepiller, hvidløg og vitaminer. Derudover er han på fold fra ca 8-21 lige nu, og kommer selvfølgelig til at stå på døgnfold når han kan det
Jeg træner hver dag til hveranden dag, men han bliver ikke som sådan mere varm af at stå stille i noget tid, hans sind er bare sådan
Men det eneste der virker for mig, og har virket, er træning efter hestens præmisser, og at man træner lidt af gangen og opbygger det, fremfor bare at kaste sig ud i for svære ting, hesten bare bliver mere stresset af.
Jeg vil så sige, at siden jeg fik min nuværende hest, som er varm, har jeg lært mere end nogensinde, så han er en fantastisk lærermester
maj 2007
Varme heste..Hvad, hvordan gør I?