{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.801 visninger | Oprettet:

maya r
maya r
Online Tilmeldt:
25. jan 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 30

syning af skede {{forumTopicSubject}}

I en anden tråd læste jeg kort om at sy hoppens skamlæber sammen, og senere har jeg hørt noget om at man syr en drægtig hoppe (et sting) som så springer når hoppen går i fødsel og sætter en alarm i gang så ejeren opdager at hoppen er i fødsel.

Jeg er meget uvidende på dette områder og synes det lyder meget voldsomt, kunne godt tænke mig at få en beskrivelse af hvordan og hvorfor, hvis der er nogle der vil dele ud af deres erfaring.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  syning af skede
  • #1   28. mar 2014 Mange syer mod vinskhed

• maya r
    maya r Online Tilmeldt:
    jan 2007

#2   28. mar 2014 Katja K: Hvad er vinskhed og hvordan foregår det, jeg går ud fra den er bedøvet, men hvad så når den skal bedækkes og fole, fjerner man så stingene eller...?

• #4   28. mar 2014 Min hoppe blev syet da hun var ved at tabe sit føl. Hun fik så stingene fjernet 2 uger efter. Og så har hun tabt føllet på et uvidst tidspunkt alligevel smiley

• maya r
    maya r Online Tilmeldt:
    jan 2007

#5   28. mar 2014 Totten: jeg tænkt også på hvor frygteligt det er for de piger der bliver omskåret og så syet sammen og så skal de skæres op på bryllup natten, så frygteligt, håber det med hopperne ikke kan sammenlignes også derfor jeg spørg, for at få fred i sjælen.

• maya r
    maya r Online Tilmeldt:
    jan 2007

#6   28. mar 2014 Mia: Øv hvor tragisk. Blev din hoppe bedøvet?

• #7   28. mar 2014 Jeg har selv en hoppe der er syet i skedevæggen med en del sting. Dette fordi hun sugede luft ind i skeden, hvilket gjorde hende uren i skeden, som kan give en betændelseslignende tilstand i skeden. Min blev det ikke i forbindelse med drægtighed.

Vil du læse mere om operationen, så søg på caslickoperation på Google smiley

• maya r
    maya r Online Tilmeldt:
    jan 2007

#8   28. mar 2014 Jannie G: Tak det vil jeg lige kigge på.

• #9   28. mar 2014 Galopheste, som er hopper, får meget ofte lavet en caslick-operation. Grunden er, at når de sætter af i startboksen, sætter de af og strækker ekstremt hurtigt bagbenene (og dermed skeden) og højst sandsynligt vil suge luft ind gennem skeden. Pga. af hurtige og kraftige bevægelse.
    Udover det kan give betændelseslignende tilstand, så er det også enormt smertefuldt for dem, at sluge luft ind smiley

Jeg er ikke 100% på at det præcis det der sker fysisk, men jeg ved at det er grunden til at man også laver en caslick-operation.

• maya r
    maya r Online Tilmeldt:
    jan 2007

#10   28. mar 2014 Christine Schade: Tak for svar.

• #11   28. mar 2014 Nogen hopper bliver også syet efter foling hvis føllet f.eks har været stort og hoppen derved er flækket i skeden. Dette sker også hos mennesker.

• #12   28. mar 2014 Har aldrig hørt om det ene sting som skulle sætte gang i en alarm..

Man syer hesten bag ved (caslick-operation) på grund af hesten enten er født med og være lidt for åbentb bag ved eller grundet en foling som har fået den til og være mere åben.. Nogle er så åbne at de suger luft ind og derfor syer man dem.. Andre syer man fordi de ellers ikke kan holde på føllet da de trækker uvenheder ind..

Hvis man syer en hest nå den bliver ifolet. så kan man enten få fåetet det op en måned tid før hesten har termin man kan selv skøre stingene op nå hoppen skal til og fole eller man kan lade den sprække selv.

• #13   28. mar 2014 som mange skriver er nogle af grundene at hopper suger luft ind bliver urene mm

når en hoppe bliver syet er den bedøvet plus lokal bedøvet der bliver skåret en lille smule af så der er råt kød mod råt så det kan gro sammen det er det nederste af skeden man syer, og der er stadig så meget hul at dyrlægen sagtens kan få en hånd ind eller for den sags skyld hoppen kan bedækkes naturlig. normalt får man dyrlægen ud inden foling og klippe den op

Kommentér på:
syning af skede

Annonce