Araberen eller Klippen med til kursus? {{forumTopicSubject}}
Hej i Dejlige heste mennesker undskyld den specielle overskift, ved ikke hvad jeg ellers skulle kalde det
Jeg står og skal muligvis på et dressur kursus i weekenden, hvor der vil være et foredrag og efterfølgende 1/2 ene undervisning, hvor der bliver taget hensyn til hestens niveau, alder osv. Det der ligesom står om kurset: "Er du i tvivl om du er klar til, at starte stævner? Mangler du lige det sidste for til at tage skridtet? Eller synes du hverdagens træning bare er blevet for ensformigt? Så tilmeld dig dette kursus. Træning og undervisning er nødvendigt for alle.
Der undervises på alle niveauer.
Kurset vil starte med et foredrag, på godt en times tid. Foredraget omhandler grundridning. Dens vigtighed, samt det man bør tage stilling til inden stævnestart. Hvordan man kommer godt i gang, hvad det indebærer og hvordan * selv startede.
Efter foredraget vil der være en ½ times ene undervisning. Der undervises på udendørs dressurbane.
I undervisningen ligges der vægt på, at hesten svare effektivt, forståelsen mellem hest og rytter, positiv indlæring og at finde et mål for sin ridning." Nu kommer mit luksus problem - jeg har 2 dejlige heste, og kan ikke finde ud af om jeg skal tage den ene eller anden med, da jeg ønsker at starte nogle stævner på dem begge - nok kun klubstævner. Den ene er en araber som fylder 7 år, og vi er faktisk aldrig kommet ordenligt igang med ridningen. Altså han kan sagtens rides, men han skyder skulder og forstår ikke fx schenkel hjælp og alle de der ting. Vi har haft en del udfordringer hvad angår ridningen. Men det er også ham jeg vil være mest nervøs for at skulle starte stævner på fordi han har et utroligt varmt temperament og jeg ved ærlig talt ikke hvordan han vil reagere ved at komme ind i en trailer, komme et fremmed sted hen og så skulle rides. Enten er han en engel, eller også bliver han stresset og lukker af. - Det kan ligesom gå begge veje, men tænker at det kunne være godt at opleve ham til sådan et kursus, hvor der ikke er pres på, og endda en underviser som kan hjælpe mig med fx at "tackle" ham. Ulempen er at jeg ikke har en ordenlig sadel til ham, kun en bomløs Den anden hest jeg har, er rolig som en klippe. Jeg er slet ikke nervøs med at skulle tage ham med. Men det eneste jeg har til ham er en springsadel, ligner en kombi, men er en spring sadel - men ved ikke hvor meget det vil betyde i sidste ende? Jeg må være ærlig og sige at jeg faktisk ikke ved hvor meget han kan i dressuren, har kun haft ham et år og har brugt ham mest til tur ridning, og ridning på bane hvor jeg har fokuseret på nogle helt andre ting en hans evner i dressuren, han er ikke just dressur hest, han ligner meget mere end kørehest Men tænker også at skal jeg have denne hest med til stævne, vil jeg slet ikke være nervøs for det, overhovedet. Ville i princippet kunne gøre det senere i dag - dog er vi ikke i form til det, men alligevel Hvad tænker i, og hvad ville i vælge? Som udgangs punkt vil jeg vælge min rolige klippe, både fordi han har en tilpasset sadel og jeg er sikker på at jeg ikke sætter mig op på en tikkende bombe Men som sagt, kunne det være fedt nok at have araberen med, da jeg så ved hvordan han opfører sig når han er ude - samt han skal kører i trailer med en hest han kender fra tidligere opstaldningssted, hvor de havde det rigtig godt sammen - men den der bomløse, sætter jo nogle grænser for fx letridning og sådan. Så ville jo ikke være optimalt at deltage med sådan en sadel Hvilke tanker gør i jer om denne situation?
mar 2008
Følger: 49 Følgere: 49 Heste: 3 Emner: 34 Svar: 536
Der er mange andre muligheder for at vænne din araber til at være nye steder før en evt. stævnestart - hvilket jeg klart vil anbefale dig at gøre.
jul 2005
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 102 Svar: 560
Araberen eller Klippen med til kursus?