{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.026 visninger | Oprettet:

Ridegjord - Er de helt gået af mode? {{forumTopicSubject}}

Nu sidder jeg her og skal have købt en ridegjord til min hest, en rigtig ridegjord, med 2 gjordremme og ikke alt det nylon fis.
Trods det at jeg har kigget utallige sider igennem (endda også fra butikker der ligger for langt væk for mig), har jeg fundet én butik, ÉN!
Jeg kan da huske, at da jeg var barn og gik til ridning (10-15 år siden), var der ridegjorde over alt og stortset alle havde en, altså de var næsten lige så almindelig som sadler og det var tit at en ridetime foregik med ridegjorde.

Er de bare fuldstændigt gået af mode, siden det nærmest ikke er til at opdrive en ordenlig ridegjord? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridegjord - Er de helt gået af mode?
  • #1   20. mar 2014
    De er ikke gået af mode, man har bare fundet ud af at det er lidt alla en lammeskindssadel - trykket ryger lige ned i ryggen, det ryger direkte ned på et centeret sted ;o)

• #2   20. mar 2014 Jeg tror, at det er fordi de ikke er særlig heste-venlige. Det er ikke så sundt for dens ryg. smiley

• #3   20. mar 2014 Som en medopstalder og jeg stod og snakke om for et par dage siden, så længe man har sin grundridning på plads, man ikke sidder og bumper hesten i ryggen og ikke er alt for stor (nu er jeg selv en flue på ryggen af min hest), så mente vi begge at det er altså begrænset hvor meget det kan skade.
    Selvfølgelig har jeg ikke planer om at sidde direkte på ryggen af ham, der bliver også købt et ordenligt pad til det. smiley

Men jeg kan nu ikke lade være med at tænke på de heste jeg har redet undervisning på, især ham jeg lærte at ride på. Hele hans liv havde han gået som elevhest, jævnligt med ridegjord, da han blev slagtet var han 22, men havde stadig massere af gode år i sig, han var hverken slidt, ligende et gammelt skravl eller havde smerter. smiley
    En af de sidste heste jeg red undervisning på, der red vi også tit med ridegjord, ind imellem endda ture på 2-3 timer, han fejlede heller intet. smiley

• Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

Følgere: 4 Svar: 298
    #4   20. mar 2014 Hooks har en i læder til 369 kr

• #5   20. mar 2014 Emka: Det er også Hööks jeg har fundet, som den eneste. smiley

• #6   20. mar 2014 Jeg synes jeg har set en flere steder, men jeg kan ikke huske hvor.

• #7   20. mar 2014
    Rideskole heste kan let blive 35 år med elendig sadel, går fire timer om dagen, bumpende elever, dårlig foder og lidt foldtid - men det betyder ikke du ville kalde det sundt og kopiere samme model til dit hestehold vel?

Et underlag vil ikke fordele trygget fra det. Det går stadig lige ned i ryggen. Måske man kan argumentere for det i skridt, men i trav og galop med letridning mm. hvor man ligger vægt i - nej, der vil jeg på ingen måde anbefale det.
    Trygget er centeret et enkelt sted.

• #8   20. mar 2014 Her er nogle:

http://jo-po.dk/shop/ridegjorde-m-u-453c1.html
    (link fjernet)

• #9   20. mar 2014 Krikken: Selvfølge ikke. Men nu lige præcis den hest jeg omtaler, har jeg kendt hele mit liv og siden han var ganske ung, ejerne var nære venner af familien og jeg ved hvordan han blev behandlet og ved han aldrig havde en sygedag, derfor kan jeg også sige at hesten altid har haft det godt. smiley
    Den anden hest var en privat hest, ejet af nogle klassekammeraters mor, som tilbød at vi fra skolen kunne komme og få undervisning på heste heste. smiley

Selvfølgelig vil det ikke fordele trykket, det er jeg udmærket klar over, det er for at min spidse røv er et direkte på rygsøjlen af ham. smiley

Hønen: Mange tak. smiley
    Det er lige præcis sådan nogle med håndtagene jeg red rundt med, for snart mange år siden. smiley
    Men desværre ligger begge butikker for langt væk. smiley

• #10   20. mar 2014 den er fin til at holde et underlag på plads, men bøjler er apsolut nogo

• #11   20. mar 2014 Altså jeg rider - med god samvittighed - rundt med lammeskindssadel og trykfordelene underlag. Dog er jeg stor modstander af at have bøjler på, fordi trykket kommer til at ligge lige på rygsøjlen. Jeg kan til nød se logikken i at have bøjler på, hvis man er i skoven (så har man en "sikkerhed") så længe man ikke laver letrining i dem eller lægger vægt i dem. Lidt ligesom når man rider dressur med pisk uden at bruge den, den er der bare, hvis man på et tidspunkt får brug for den smiley

• #12   20. mar 2014
    Bare fordi en hest aldrig har været syg, behøver den ikke have haft det godt :o). Mavesår, låsninger osv. - det er ikke noget man fysisk kan se altid.

Nå, men fred være med det :o)

• #13   20. mar 2014 Hippie: Lige præcis, det er også min plan. smiley
    Bøjlerne skal være der, af ren og skær sikkerhed, og også lidt for at komme op, for med min "store" højde på 150 og skrummel dyret på 160, så er det altså ikke nemt at komme op, ikke engang med et hegn som hjælp. xD
    Dog bliver det med hegn/barriere til hjælp, så det er minimalt jeg skal hænge i stigbøjlen. smiley

Kommentér på:
Ridegjord - Er de helt gået af mode?

Annonce