Besøg hos dyrlægen - øv for en diagnose! {{forumTopicSubject}}
Åh ja. Min søde, rare, unge hest har igennem et par uger opført sig underligt, efter en pause fra ridningen. Hun er normalt en arbejdsglad hest, der gerne går frem og giver hvad hun kan. Hun har så over de seneste par uger nægtet at gå frem, og begyndt at småstejle når jeg har presset hende lidt, og da hun så endelig den ene dag gik frem, så tordnede hun derudaf.
Vi mistænkte hende så for at have blærebetændelse, eller at hun var hormonelt forstyrret, da hun samtidig tisser hele tiden, lysegult, og hun har været sur, lidt som når hun er i brunst - samtidig går hun som om hun har tisset i bukserne, som hun også førhen har gjort når hun har været i brunst.
Vi tager hende så til dyrlægen for at få hende undersøgt, og under røntgen finder dyrlægen så en meget, meget ærgerlig ting. Min kære hest har kissing spines.
Heldigvis er det en mild grad, og dyrlægen meget optimistisk mht. fremtidig brug, også fordi det først er trådt frem efter hun har haft en god lang pause over vinteren, og derfor har mistet rygmuskler.
Dyrlægen mener samtidig, at det er blevet udviklet i hendes tid som plag, hvor hun så er vokset asymmetrisk, og derfor har aflastet forkert.
Men nu er det igang med en lang genoptræning, og kontrol om 4 uger, og så håber vi, at det går. Og hvis det ikke gør, så virker hun heldigvis som om hun nyder at være "foldbums" og hygge-hest, som hun har været henover vinteren.
Og så er der en lektie lært: køb ikke hest før den har været i røntgen. Men når skaden nu er sket, så må jeg jo se det på den lyse side, at det er en mild grad, og hun alligevel ikke skulle sælges. Det hjælper i hvert fald lidt på, hvordan jeg har det med det.
jun 2013
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 381
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Besøg hos dyrlægen - øv for en diagnose!