Hvad fejler hesten? Problemer med at tisse {{forumTopicSubject}}
Godaften HG
Skal lige starte med at sige at dyrlægen er inde over og har taget en masse prøver.
Problemet er at min hest ikke rigtig kan tisse. Han stiller sig an mange gange, sjattisser (altså tisser kun en lille smule), og indtil han har tisset en 2-3 gange så bliver showet ved.
Han er ligeglad om de andre heste går fra ham imens han står i stilling, og han prøver ikke at græsse eller andet imens vi står stille.
Han virker "døv" for benene imens det står på, og er generelt lidt sløvere end han plejer (men det kan også være fordi de nu er på græs).
Han har nogle knuder ved mellemkødet/roden af penis og lidt infektion på ydersiden, som dyrlægen mener kan være årsag til knuderne under huden, da lymfevævet kan være irriteret af infektionen. Dog ikke noget hun mener burde have den indflydelse på hans urinveje.
Dyrlægen har taget flere prøver af både urin og blod og foreløbig ikke fundet noget.
Næste skridt er en scanning, men har nogen nogle bud/erfaringer (gerne gode ) så hører jeg meget gerne fra Jer
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.583
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.159
Men inden det havde han tabt 120 kg. og hans blodprøver var alamerende, så det er nok ikke helt det samme
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.530
jun 2010
Håber ikke det er kræft, selvom skimler er mere udsatte for melanomer der kan udvikle sig til kræft
Foreløbig er det også det eneste symptom, så tror ikke det er noget så alvorligt, men et eller andet er der galt
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Min hest er opereret for sædstrengsfibrose.
Den første dyrlæge jeg tog ham til, den jeg normalt bruger, som ellers er en rigtig dygtig dyrlæge, sagde han ikke havde sædstrengsfibrose. Men jeg havde bare en anden mavefornemmelse. Så jeg tog ham til en anden klinik, hvor de sagde at det havde han. Da jeg nu havde 1 mod 1 mht meninger, så valgte jeg at tage ham til en 3 dyrlæge, som også konstaterede sædstrengsfibrose. Så jeg valgte at lade flertallet sejre og fik ham opereret. Og ganske rigtigt havde han arvæv..
jun 2010
Sig B: Hvis scanningen intet viser, så vil jeg overveje at få en 2. opinion, lyder lidt trist at de overså sædstrengsfibrosen hos din, men dyrlæger er jo også kun mennesker og kan begå fejl. Gav det også din problemer med at tisse? Som regel er det jo mere i bevægemønsteret det viser sig (lidt småt gående, stiver sig i den ene side m.m.).
mar 2011
Uanset hvad det er så håber jeg I finder ud af hvad det er og at det ikke er vildt alvorlig så han bliver hurtig rask igen!
Mvh TT
mar 2006
Følger: 56 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 386
jun 2010
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
jun 2010
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.069
Sædstrengsfibrose
Nyreslag
RER og PSSM (en medfødt type af nyreslag)
Heste med EMS kan også have tendes til ofte at tisse, men mindes ikke at de har svært ved at få det ud.
Min egen har haft store tendenser til at stille sig i tisse-position uden at der kom noget. Slankning, fodring med grovfoder og vitaminer, samt behandling ved akupressør og osteopat / kraniosakral ser heldigvis ud til at have virket
Han er også blevet opereret for sædstrengsfibrose, har formentlig EMS og jeg har ham i perioder mistænkt for PSSM - men det er ikke påvist eller så slemt som mange beskriver det.
Held og lykke med din hest
jun 2010
Dyrlægen fandt noget infektion i hans mellemkød, og den havde irriteret lymfevævet så der var skabt en masse knuder under huden. Hun mente ikke det burde have så "voldsomme" konsekvenser, men jeg skulle selvfølgelig vaske det dagligt med mediscrub. Her en uge efter er knuderne blevet meget mindre, og problemet er forsvundet
To dage efter havde det faktisk allerede hjulpet, og jeg blev mødt af en staldkammerat med ordene; "har du set din boks, den er helt oversvømmet". Han har tisset, og tisset og tisset. Det er sjældent jeg bliver glad over at boksen er beskidt, men lige denne gang, så.......
Skønt at han er rask igen
okt 2006
og godt det ikke var noget værre
jun 2010
okt 2006
jun 2010
mar 2011