{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.019 visninger | Oprettet:

At lave egne trenser (læder) - opstart! {{forumTopicSubject}}

Hej,

jeg er her på det sidste blevet meget inspireret af folk som syr deres egne trenser (ofte i barokstil, ret kraftige med mønste og massere af læder).

Jeg har sådan lyst til selv at prøve kræfter med arbejdet men aner ikke hvordan jeg skal komme i gang...

Hvor køber man læder? Og er der forskel på læderet? Hvad med spænder osv.?
Hvilket udstyr skal jeg bruge og hvor skal man overhovedet begynde?
Er det overhovedet overskueligt (prismæssigt) at komme i gang? Jeg studerer, har arbejde og heste så det er bestemt ikke noget som kommer til at fylde særlig meget (hvis jeg overhovedet kommer i gang)..

Jeg er ret fiks med mine hænder og inspiration er intet problem... Jeg er bare dårlig til at komme i gang.

Håbede lidt at der var andre herinde, som laver deres egne ting og kunne komme med nogle fine begynder-fif, hjemmesider hvor man kan finde de ting man skal bruge, skabeloner til selve trensen, mønstre osv

Well hvis der er nogle som har lyst til at dele ud af deres visdom og har overskud til at hjælpe en inspireret sjæl ville jeg blive hjertens lykkelig!

- Frederikke

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lave egne trenser (læder) - opstart!
  • #4   14. mar 2014 Følger lige med. smiley
    Er også selv helt fascineret af dem der laver trenser mm i barock stil. smiley

Og hvis nogle ved hvor man kan købe pyntet henne, så må de meget gerne dele det med mig. xD

• #5   14. mar 2014 Wow smukke ting i har lavet smiley

Jeg var lige inge og kigge på læderiet, bor ret tæt på så det var da en ide at smutte derind!

Har en idé omkring hvor meget man skal regne med at bruge på opstarten? Altså hvad SKAL man have for at komme i gang?

... Kiggede rundt inde på læderiet, men tænker at mange af tingene må være tilvalg som man kan købe senere hvis man tænker at det er noget man gerne vil lave mere af smiley

• #6   14. mar 2014 Bedste råd nogensinde: HOLD DIG FRA DET, hvis ikke du har en stabil økonomi og jævnligt kan ofre penge på det. Du skal ikke lave det, fordi du vil spare penge, men fordi du synes, det er sjovt at lave noget selv.

Det er RIGTIG, RIGTIG dyrt at komme i gang. Jeg fik de fleste af mine værktøjer foræret, og alligevel kom jeg af med 2-3000, før jeg havde de basale ting. For det første skal du have læder, og hvis du skal have noget ordentligt, skal du i hvert fald af med 1200 kr for et stykke. Derudover skal du have værktøjer. Det, som jeg minimum vil have selv, er: en syl, gummihammer, korkplade, skærebræt, hobbykniv/rullekniv/lædersaks, tang, strap cutter, kantskærer, syriller, markeringshjul, skærfekniv (du kan evt. bruge en almindelig kniv, men det bliver ikke lige så pænt), nål og tråd, hultang.
    Derudover har jeg også et riflejern, kantpolertræ + kantvoks, sviwelkniv, en masse forskellige punsler (til at lave mønstre), slibepasta og kantstyrer til swivelkniv, ekstra voks til tråden, hvis syningen er lang og så selvfølgelig alle de farver, jeg vil farve mit læder i (jeg har selv sort og 3 forskellige slags brun).

Når du har fundet dine værktøjer, skal du også have hardware. Jeg kan lige så godt sige det til at starte med: KØB DET RUSTRIT. Jeg gjorde den fejl at ville spare penge, så jeg købte ringe i jern, som så rustede efter lidt tid. Godt nok koster de 2 kr stk., men det nytter ikke så meget, når de skal skiftes hver anden uge. Så hellere give 10 kr for noget, der holder en evighed smiley
    Af spænder er det bare at finde ud af, hvilke du er til - de har både almindelige spænder og conway spænder, som er spænder, der ikke behøver syning. Hvis du skal bruge karabiner, vil jeg anbefale dig dem, der hedder "nr 34" til grimer, trenser, tøjler osv., de er super elegant og rigtig holdbare.

Jeg køber alt undtagen læder hos (link fjernet) - jeg advarer dog, at de giver elendig service. Jeg har måske bare været uheldig, men jeg har fået 7-8 forkerte ordrer bare i det sidste halve år, hvor ting har manglet, har været den forkerte størrelse, eller at der ikke har været nok. De er meget søde til at lade en beholde de forkerte ting, men jeg er fandeme ved at være træt af det - det værste er, at de ikke tager mig særlig seriøst, når jeg ringer til dem og fortæller, at det ikke kan være rigtigt, at jeg skal spilde min tid på, at DE laver fejl - bare fordi jeg er mindreårig ... ej, men altså.
    Uheldigvis er de de billigste og dem med størst udvalg i Danmark, så jeg kan ikke handle så mange andre steder.

Hvis du vil vide mere, så spørg endelig smiley

• #7   14. mar 2014 Cæcelie: Det var bestemt ikke for at spare penge, er ikke i tvivl om at det er en dyr hobby - det var for at få mere personlige ting til mine muler smiley !

Tusind tak for din detaljerede beskrivelse! Det er måske bedst at køre derud en dag, så man ikke skal bestille tingene så smiley

• #8   14. mar 2014 (hov den sidste kommentar "<i>Det er måske bedst at køre derud en dag, så man ikke skal bestille tingene så</i> ;)" var ikke ment til dig, bare en reminder til mig selv! Opfangede lige da jeg læste igen at den vist godt kunne misforståes smiley

• #9   14. mar 2014 Er du sindsyg i er dygtige til at lave læderting alle sammen! smiley

• #10   14. mar 2014 Hihi, det ville jeg også klart gøre, hvis jeg boede tættere på - men når man er ægte københavner, er Århus liiiiige langt nok væk for en shopppetur ... heldigvis kan jeg tage derind i nogle af weekenderne, når jeg skal på efterskole næste år, det tager "kun" 1,5 times tid hver vej, og så slipper jeg for alt det, jeg får sendt forkert!

• #11   14. mar 2014 jeg laver læder grimer og vil også snart i gang med trenser smiley læderiet i århus har masser af gotter og bruge der køber jeg alt mig smiley

• #12   14. mar 2014 I københavn er der Skindhuset som er ca. det samme som Læderiet smiley

På FB er der en rigtig dejlig gruppe for folk der laver egne ting. Der er spurgt en del til opstart og hvilket udstyr det kræver
    "Ridetøj, kostumer til hest og rytter - syteknikker, gode idéer, inspiration"

• #13   14. mar 2014 Katrine: Det er faktisk på den side jeg er blevet inspireret - det er mest fordi jeg ikke aner hvad jeg skal købe til opstart smiley

Men måske jeg skal bladre lidt mere rundt, jeg har bare ikke set noget omkring "how to get startet" men jeg skal måske bare lede lidt længere smiley

• #14   14. mar 2014 Hihi - der kan man bare se! Altså der er ihvertfald en del der har spurgt, og også nogle stykker der har lavet lister over hvad de har liggende og hvad de mener man kan klare sig med smiley

• #15   14. mar 2014 Ja fandt lige nogle super fine dokumenter folk havde delt, det var en god hjælp! smiley

• #16   14. mar 2014 http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/off_topic/434391-laeder_grime_laves_af_mig?status=1

her er albummet med min grime som er i gang med og blive lavet af mig selv smiley

Kommentér på:
At lave egne trenser (læder) - opstart!

Annonce