DEBAT! Sikkerhedsvest :-) {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg er simpelthen nødt til at tage en debat op med jer herinde!
Hvornår mener du at man skal bruge sikkerhedsvest ift. springning?
Jeg må indrømme jeg før har sprunget de der 10-40 cm uden springvest, men efterhånden har jeg ALTID springvest på ved spring OG hvis jeg rider tur, hvor jeg ved det skal være lidt "vildt"!
Jeg kunne aldrig finde på at springe over 50 cm uden springvest, jeg bliver simpelthen SÅ nervøs af at se andre springe "højt" uden sikkerhedsvest på, selvom jeg aldrig (7-9-13) har faldet af og fået større skader, så får jeg dårlige nerver af at se folk springe uden vest!
Men hvad er jeres holdninger? er det ens eget valg? Hvor højt ville du max springe uden vest? Ja, kom med jeres holdninger!
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Og ja selvfølgelig er det ens helt eget valg.
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 34 Svar: 743
Jeg har styrtet et par gange, og der redede springvesten mig.
Hvis vi bare rider over bomme eller cavellettis i dressurundervisning, har jeg ikke springvest på.
Så jeg rider kun med den til stævner og springundervisning. Nogle gange rider jeg dressur med en Hit Air vest, nogle gange har jeg den på i skoven også
mar 2011
Følger: 9 Følgere: 50 Heste: 3 Svar: 235
Jeg springer aldrig uden vest!
Hvad skovtur angår, kommer det lidt an på om det er en stille og rolig hest, eller ej.
Jeg er egentligt lidt ligeglad med om andre bruger vest. Det er ikke mit liv der bliver gamblet med, så ja, det er deres valg
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.710
Tog et styrt i 2008, hvor jeg skulle springe. Lige inden springet vælger ponyen at stoppe, så jeg ryger ned på siden. I stedet for at løbe udenom springet, vælger ponyen så at vende rundt, så jeg hænger ind imod barrieren i stedet, og direkte maser mig op ad barrieren. Ponyen tog en hel langside, hvor jeg blev mast.. Røg direkte ned på ryggen bagefter. Det gav mig en overnatning på sygehuset, et lille bitte hul i rygsøjlen, og en ryg der altid vil være mærket af det. Havde jeg ikke haft sikkerhedsvesten på, som klart tog det værste, så ville jeg nok have brækket ryggen. Har siden den dag kun hoppet cavaletties, og det var også med sikkerhedsvest. Så for mit vedkommende, altid sikkerhedsvest. Blander mig dog ikke i, hvad andre vælger at gøre.
jun 2013
Følger: 36 Følgere: 230 Heste: 3 Svar: 207
Jeg skal have vest på, men hvis jeg glemmer
den kan der ske undtagelser!
Jeg synes det er mærkeligt det med ikke at have vest på over 40 cm, men have den på over 50 cm. Da der kan ske lige så slemme skader ved 40 cm som 50 cm! Selvfølgelig øges risikoen jo højere springet bliver, men synes man skal have den på uanset hvad. Og man kan jo risikere at hesten snubler/falder og lander oven på dig. Der er flere der har fået reddet sit liv af sådan en vest! Og som regel bærer jeg den ALTID, både spring (uanset højden), dressur og tur Du kan risikere at miste livet når du rider, og måske kunne vesten da være din redning, så hvorfor ikke bruge den altid?
jul 2011
Følger: 15 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 182
Men jeg har mange gange sprunget uden. o: Det højeste jeg har sprunget var uden vest. Hmmm, slemme mig. :c Men jeg er i hvert fald "tilhænger" af springvesten.
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
Og jeg må sige jeg ikke gider vesten altid, det er hæmmende for hvordan jeg sidder i sadlen (den passer bare ikke godt til at ride dressur i, især på grund af sadlens bagklap), men spring og "vildere" ture
Jeg har det bedst uden vest, men er blevet nervøs med årene, så nu er vesten et must under spring for mig, for ellers er jeg endnu mere nervøs end jeg ellers er
Men ja, selvfølgelig ville det være klogest med vesten på altid, men det kommer aldrig til at ske for mig
nov 2012
Følger: 39 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 125 Svar: 887
apr 2012
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 31
Jeg synes folk kun tror det går galt når man springer og hvis du falder af på andre tidspunkter er du en dårlig rytter
Dog hvis jeg rider dressur folder jeg "klappen" på vesten op
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
Selvom jeg har en lamelvest og bevægelsesfriheden i den grad er vel bevaret, så har jeg før været ved at tage turen i sandet fordi vesten satte sig fast i sadlen og det gider jeg ikke igen.
Desuden er jeg alligevel gået så meget i stykker at det næsten kan være lige meget .
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 59
apr 2011
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 4 Emner: 40 Svar: 155
maj 2013
Følger: 114 Følgere: 249 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 614
Men jah, den blev for lille og siden har jeg ikke redet med vest, heler ikke om jeg så springer, galopere stupmarker, whatever.
Ups. Det er jo ret fornuftigt at havde på...
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Jeg faldt for 6 år siden af, lige ned i bommen, jeg trykkede 2 ryghvirvler, som jeg stadig kan gå og døje lidt med i dag. Springet var 20 cm, og jeg tænkte 'arh det betyder ikke noget.' Ja det blev så ris til egen røv.
Jeg har altid hadet min vest, men det sidste stykke tid hvor jeg er begyndt at tilride, er jeg faktisk blevet så vant til den, at jeg nu også er begyndt at ride med den dagligt, også på den gamle, også ved tur og dressur.
Jeg ved hvor meget sådan en kan tage af i et slag og har selv mærket, samt set flere andre hvor det gik meget værre til, derfor må jeg indrømmer at jeg ALDRIG nogensinde kunne finde på, at springe uden springvest igen, om det så er 20 cm. Og for fremtiden vil jeg også have den på ved ture og dressur
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.059
Men nu bruger jeg den hver gang jeg springer og på tur nu. Jeg har den fra riders company, synes den er virkelig god
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.820
Jeg kan ikke klare at have vest på, jeg føler mig stiv som et bræt og kan ikke sidde ordentligt. Jeg har redet heste der har været erklæret sindsyge, sprunget (alt fra bom til 50cm), redet alene i skoven og alt sådan noget UDEN vest og gør det gerne igen. Simpelthen fordi jeg ikke kan ride med den.
Og jeg har ellers haft mine fald, men det er aldrig maven/ryggen det er gået ud over. Kun fra jorden har jeg prøvet at blive sparket i maven (flere gange) og den ene gang det gik rigtig galt, havde jeg den på.. Hjalp ikke en skid
apr 2012
Følger: 27 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 669
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
Jeg rider tur alene i alle gangarter uden vest, rider tur med andre uden vest, rider dressur uden vest, ja, undtagelserne er kun hvis jeg springer, rider jagt og rider "vilde" ture, ellers ligger vesten pænt i skabet!
Jeg indrømmer gerne at det er pisse dumt men jeg synes sku det er behageligere uden! Sådan er min holdning!
Meeeeen, må indrømme at efter jeg har fået lamel vest er jeg da blevet bedre til at tage den på!
Jeg er skide dobbelt moralsk, men jeg mener stadig at hvis man springer højt, så burde man have vesten på af ren sikkerhed, eller for at passe på mine dårlige nerver
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Selv galopfræsere uden sadel og i rebgrime har jeg redet uden sikkerhedsvest, det kunne jeg dog aldrig finde på i dag, for ikke at tale om at min balance slet ikke er til det pjat længere
Jeg tror bare jeg er blevet lidt ældre og tænker lidt mere over hvad der kan ske på længere basis, end jeg har gjort førhen
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 784
maj 2011
Følger: 22 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 77
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
følger mig helt stiv og endnu mere usikker med vest på, end uden vest..
DEBAT! Sikkerhedsvest :-)