{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.180 visninger | Oprettet:

Dækken af hvornår? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har for første gang en pony der går med dækken (Eller har lånt en pony for første gang) og er lidt usikker på hvornår man kan pille dækkenerne af den?
Hun er ikke klippet, men går med dækken så har ikke den vildeste vinterpels, hun skal muligvis klippes for at undgå at hun fælder helt vildt (Der vil hun så få dækken på), men hvis hun nu ikke skal klippes, hvornår ville i sige jeg ville kunne smide dækkenet? og ville hun skulle have et på igen om aftenen?
Hun går ude 2 timer om dagen, og bliver redet ca. hver dag, sveder ikke så meget medmindre vi har redet hårdt i noget tid smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dækken af hvornår?
  • #1   11. mar 2014 Er det overgangs, regn eller vinter og hvor mange gram?

• #2   11. mar 2014
    Hvorfor klippe for at undgå at hesten fælder? Det er ski da bare noget der sker :o).

Min har fået dækken af selvom hun ikke har særligt meget pels. Men hun var varm under et regn med fleece. Så får hun et tæppe på om natten. Bliver det regn en dag smider jeg dækken på hende.

Hun går ude mange timer om dagen, mener det er fra en 7 til en 6-7-8 stykker om aftenen.

Så nu må jeg se om hun bliver forkølet, så må dækken komme på igen :o)

• #3   11. mar 2014 hvis du klipper den nu klipper du sommerpelsen af den, så det ville være dumt!

• #4   11. mar 2014
    Folk klipper hele året, det er intet problem. De får bare ikke pels så hurtigt igen.
    Men ser bare ingen grund til det hvis det kun er for at undgå fældning.

• #5   11. mar 2014 Min går med 150gram om natten og så piller jeg det af fra kl 6-20 var han står i løsdrift døgnet rundt og er en frossenpind men det ryger først helt af når det er 10 grader om Natten

Men hvorfor går den kun ude 2 timer om dagen

• #6   11. mar 2014 Ville det gå meget ud over sommerpelsen hvis man klippede nu?
    Vil jo helst ikke at sommerpelsen bliver grim/underlig når hun skal ud og vises frem på stævepladserne smiley

• #7   11. mar 2014 Maria C - fordi den står et sted hvor der er så mange opstaldere med heste, hvor der ikke er helt så mange folde som nødvendigt, så alle hestene kan maks gå ude 2 timer i døgnet smiley

• #8   11. mar 2014
    Den bliver ikk grim, hesten får bare pels senere.

At jeg så ikke gad ha' en hest ude to timer, min ville også blive bims er ngoet andet.
    Man skal så også huske på at når hesten står så meget inde, så står den fx 20 timer inde i en varm stald også er temperatur forskellen stor når den kun kommer ud 2 timer.

• #9   11. mar 2014 Af med dækken smiley
    heste har ikke brug for det . nu du kan altid giver den et stalddækken på om natten
    men nu og om dagen nej det vil være synd for hesten at have dækken på

• #10   11. mar 2014 Når der er stabile 10 + grader om natten vil jeg sige, samt holde øje med om hesten får det for varmt, det er en individuelt fra hest til hest. Min går kun fra formiddag 09-10.00 tiden, og får dækkenet af udenfor, men går stadig med dækken om natten.

• #11   11. mar 2014 Evt. kontakt dens ejer - og forhør dig.

• #12   11. mar 2014 Team L L - det var da en dum ting at skrive at det er synd for hesten at have dækken på nu. Hvis den har gået med dækken hele vinteren, så kan man ikke bare tage det af! tænk dig om!
    TS - forhør dig hos ejeren, hvad de plejer at gøre. Vinteren er altså på vej retur, så hvis hesten har det varmt under dækkenet, så giv den mindre på smiley lad være med at klippe den, det er naturligt at de fælder.

• #13   11. mar 2014 Okay, jeg piller dækkenet af imorgen tidelig og holder øje med temperaturene, falder de meget om natten får hun et tæppe over sig igen smiley

• #14   11. mar 2014 Jeg ville ikke gøre det, og nu har jeg haft dækkenheste i flere år - så taler lidt af erfaring. Jeg ville nødig stå med en syg hest, fordi at vejret lige pludselig drejer 180 grader, og man sidder i skolen og ikke kan tage ud og give den dækken på, når det øs-regner!

• #15   11. mar 2014 Hvis du ikke har tid til at vente på at vejret bliver stabilt og at hesten smider sin vinterpels naturligt, og lader det hele ske som det skal - men i stedet bare dækkenet mm... Så skulle du ikke have haft lånt en dækken hest.

SNAK med ejeren først - havde det været min hest jeg havde lånt ud, som går med dækken ville jeg blive rimelig utilfreds!

• #16   11. mar 2014 Mine har gået med regndækkener med foer de koldeste dage. Men de har ikke haft dækken på den seneste måned smiley

• #17   11. mar 2014 Det er også noget andet, end hvis hesten har gået med vinter eller overgangsdækken.

• #18   11. mar 2014 Jeg HAR nu Snakket med ejer, og vi mener begge at det ville være okay at smide dækkenet imorgen tidelig hvis bare vi holder øje med temperaturene smiley

• #19   11. mar 2014 Mine to nyklippede heste (sidste onsdag).. Har nu tre dage i streg gået uden dækken på fold.. De kommer ud med dækken på, så når jeg mener temperaturen er omkring 10 grader går jeg ud og piller dækken af.. Når de kommer ind klokken 18.00 får de et tykt fleecetæppe på, som udskiftes med deres vinterdækken når de nattes klokken 22.00..

Og ja, jeg har hestene hjemme og kan derfor tilpasse dækken/ikke dækken rigtig meget..

Men jeg vil mene at din pony sagtens kan klare sig om dagen uden dækken evt. med et godt fleece eller uldtæppe om natten.. Vær dog opmærksom på at der kommer regn og slud henover weekenden..

• #20   11. mar 2014 har to heste som ikke er klippet, og de går med 200g på nu.
    Ja solen skinner men temperturen er lige lidt for lav.
    Mærk på hesten om den har det varmt, og så kan man gå ned i gram.

jeg går efter den regle at dækner kommer ikke helt af før end at der er fast +10 grader døgnet rundt.

Og så lige for en god ordens skyld, så er der sagt til regn, sne/slud og blæs fra i weekenden af. Så det er altså IKKE sommer endnu.

Men det er altså vigtigere at tjekke hesten om den har det for varmt/koldt end at spørger os her på HG.

• #21   11. mar 2014 Du kommer til at lave fuldstændig om på hendes pelssætning. Og en hest fælder, alle dyr gør. smiley Ville ikke klippe hende hvis jeg var dig.

• #22   11. mar 2014 » mariA *
    Det er ikke nomelt for en hest og har et dækken på
    . du har sku da aldrig set i nature i gammel dagen . hvor heste var vildheste
    de have sku da ikke dækken på . det er folk som er søde blød over for hesten
    smiley . ja jeg kan klar ser det hvis hesten er klippet .

• #23   11. mar 2014 Det er jo vigtig at hesten for lov en gang i mellem og ruller sin uden dækken på
    og for luft til pelsen . ellers kan hesten blive meget syg ellers kan den for svamp
    når den går rundt i den varme .vejr . det kan godt være vi syndes det ikke er så
    varm men for en hest kan det blive for hurtig varm når den løber rundt på folden
    dagen lang smiley

• #24   11. mar 2014 naturligt for en hesten ? Jammen så skal hesten gå ude hele året, og kun leve af græs. Smed er en by i rusland, fordi i naturen er der ingen til at blande sig.

Ja der er nogen som kan have deres heste uden dækken, men for mange kan det ikke lade sig gøre uden at de får dækner på.
    Personligt gør jeg derfor den ene hest ikke sætter vinterpels, og det har hun ikke gjort siden hun kom alvorligt til skade. Den anden ligner en islænder hvis han får lov til det, og det har jeg desværre ikke helbred til at holde.

• #25   11. mar 2014 Anja N Jeg har set mange heste gå året rundt uden dækken på
    og ja det er naturelig en hest gå uden dækken på . du har da aldrig set en
    zebra med et dækken på vel smiley i savera vel

• #27   11. mar 2014 Det er efter min mening alt for tidligt bare at tage dæknerne helt af!

Hallo vi har stadigvæk natte frost og minus grader.
    Forstår ikke folk bliver så vilde fordi vi lige har 3 dage med okay vejr om dagen. Mine har stadigvæk deres dækner på, og kunne ikke drømme om allrede bare og smide dem fra den ene dag til den anden. Det er da lige til at gøre dem syge.

Og forstår slet ikke at man tør lukke nyklippede heste ud hvis de er klippet over det hele, ud uden dækner på, og så er det lige meget om det er 10 grader lige omkring kl. 13 - vinden er stadigvæk pisse kold.

Det der med at det er naturligt at heste går uden dækner og sådan, det er jo en by i Rusland, og vores moderne rideheste kan ikke sammenlignes med vildeheste eller hvad man gjorder i gamle dage. For det er slet ikke sådan længere, og der er langt i mellem de rideheste der i dagens Danmark er så hård fører at de bare kan tåle at gå uden dækken hele året rundt. eller at de tåler man bare fjerner deres frakke fra den ene dag til den anden.

Du kan overgå til et overgangsdækken eller regn dækken, hvis du ønsker den skal have noget mindre på, men så længe heste ikke sveder, må det også være et tegn på at den ikke lige frem har det for varmt endnu. Det er bedre du mærker under dæknet, hvilken varme din heste har. Hvis det er lunt, så er det perfekt.

Heste er utrolig følsomme over for temp. ændringer, og først når det er 10 grader både dag og nat, kan man med ro i sindet tage dæknerne helt af smiley

• #28   11. mar 2014 Team L L - du vil kun provokere ikke? det er ikke mig, der ikke forstår noget her. Hvis du kunne læse hvad der stod, så ville du også forstå hvad jeg mente. Hesten fælder, uanset dækken eller ej. Så stop nu bare.
    Og helt ærligt, tror du at folk med dækkenheste ALDRIG nogensinde tager dækkenerne af deres heste? i såfald er du forkert på den igen, selvfølgelig kommer de af, så hesten kan få luft.
    Brug nu lidt din fornuft i stedet for at være så irriterende og bedrevidende. Det er simpelthen for irriterende. Du kommer kun med dumme kommentarer.

• #29   11. mar 2014 Dressage freestyle - jeg er så enig med dig!

• #30   12. mar 2014
    Dækkenet er røget af fordi hesten står og koger midt på dagen under et regn med fleece. Det er muligt det er frost 1-2 timer om natten, men derfor skal dyret ikke have 200 gram på og stå og koge om dagen.

De skal ikke være vame under dækkenet og det var min med regn med fleecefoer. Så det røg af og igår eftermiddags var jeg ude og mærke på dyret, syntes det var lidt koldt - men hun var dejlig varm og havde en fin plet i solen.

Men selvfølgelig kommer der da dækken på igen hvis det skal regne.

• #31   12. mar 2014 Du mener vel ikke at et regndækken med fleece er 200 gram vel? :-).

Jeg skal bare ikke nyde noget af en syg hest, fordi den går uden dækken - og jeg ikke lige kan proppe det på, fordi det begynder at regne.
    Men min hest fik også dækken på, rigtigt tidligt fordi der var koldt og hun stod inde og ikke kunne gå sig til varme så at sige.
    Hun har slet ikke fældet, og har stadig tynd pels smiley Går pt. med regndækken m. fleece, og det er helt fint :-).

• #32   12. mar 2014 Jeg vælger heldigvis at se på mine heste og ikke høre på hvad et par pyllertøser mener..

Mine heste har de sidste tre dage været meget varme under dækkenet omkring middag, derfor har de fået lov at stå uden på fold.. Hvor jeg selvfølgelig har tjekket dem flere gange, alle gange har de været dejlig varme og meget tilpasse..

Så jeg har ikke den mindste dårlige samvittighed i at mine to heste har nydt solen uden dækken, selvom de er nyklippede.!

De har jo ikke smidt dækkenet 100%, de går stadig med dækken om natten og hvis der er den mindste sky på himlen der dækker for solen..

• #33   12. mar 2014 Annemette - jeg følte mig lidt ramt der. Jeg syntes det er hovedrystende, at DU ikke kan sætte dig ind i, at vi ikke alle kan våge over vores heste, fordi vi enten er i skole eller på arbejde!
    og jeg er bestemt ikke en pyllertøs. Det var da noget vrøvl at fyrre af.

• #34   12. mar 2014 smiley hvad tro du selv

• #35   12. mar 2014 Jeg har vist ingen steder skrevet at jeg ikke har fuld forståelse for at ikke alle har mulighed for at tage dækken af og på i tide og utide.. Jeg går faktisk også på fuldtidsarbejde, så i dag får mine heste ikke muligheden for at nyde solen uden dækken.. Men jeg vil jeg da gerne lige have det udpenslet, hvor det er at jeg ikke skriver jeg har forståelse for andre ikke har muligheden for at lade deres heste gå uden dækken.?

Jeg har skrevet at jeg vurderer at mine heste kan klare 4-6 timer uden dækken i dette skønne vejr.. Dette er der så et par stykker der mener er hovedløst, fordi der er frost om natten.? Mærk dog på hestene og vurder ud fra det hvad de har behov for.. Der er nogen der stadig lader deres heste gå med op til 800 gram, det er i min verden misforstået godhed og pyllerhed..

Kommentér på:
Dækken af hvornår?

Annonce