{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
865 visninger | Oprettet:

Sælge ponyer/heste til rideskoler? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg er på jagt efter en pony som kan gå på rideskole (børne rideskole) Men.... Når jeg så finder en, hvor jeg tænker at den måske ville passe godt til opgaven nede på min rideskole, så kontakter jeg så ejeren....

MEN: De skriver altid nej... De skriver sælges kun til private... Og de ville ikke høre om rideskole i det mindste...:-(

Også tænker jeg, hvorfor vil de ikke? Og hvorfor vil de ikke først høre om rideskolen, inden de svare? smiley

1 ud af 34 har skrev ja, til at høre om rideskolen, før de svare ja eller nej.... smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sælge ponyer/heste til rideskoler?
  • #2   10. mar 2014 ALDRIG om jeg ville sælge noget til en rideskole .

Mange mennesker, meget stress , mange timer, minimal fold

• #3   10. mar 2014 Fordi rideskoleheste ofte bliver ødelagte af det.

Eleverne ved ikke hvornår man skal give efter og det bliver de hårde i munden af, og ja...langt de fleste rideskoleheste har det ikke særligt godt på rideskolen.

Jeg ville heller aldrig nogensinde selv, sælge til en rideskole.

• #5   10. mar 2014 Ikke alle rideskoler er sådan..... På min rideskole har vi heste som er 30 år og bliver behandlet ordligt.. Og de er altid glade når de er ude og gå og giver altid rytterene en gode oplevelse...
    Men ja, der er rideskoler hvor hestene ikke bliver behandlet pænt, men i det mindste kan man jo først spørge om forholdene og tag ud og kig... Inden man svare..... smiley

• #6   10. mar 2014 Jeg tror det er fordi, mange er af den overbevisning, at rideskoler ikke er et godt sted for heste generelt.
    Der er sikkert mange der ikke gik på en rideskole da de var mindre, men langt de fleste gjorde nok. Hvis der ingen rideskoleponyer var, hvordan skulle vi så alle lære at ride? Ja, der er steder hvor de ikke bliver passet optimalt, men så kunne man måske selv tage initiativ til at gøre noget ved det. På den rideskole jeg rider på, har hestene det godt. De er på fold så længe det er muligt, og rideskolehestene velbefindende bliver prioteret højt. Derfor dømmer JEG ikke rideskoler, for der er altså mange steder hvor hestene bliver behandlet ordenligt.

• #7   10. mar 2014 Hold da op nogle kedelige rideskoler i har gået på så. Det er selvfølgelig et faktum at der er flere ryttere pr. hest og at rytterne laver fejl. Det har vi alle gjort - og gør vi det ikke også stadig?

Men synes at mange rideskoler får kritik af deres måse at holde hest på, hvilket kan være fortjent - jeg kan ikke udtale mig om alle rideklubber.

Men min "barndomsklub" passer ikke ind under denne kritik. Her går elevhestene ude på græs året rundt i helt ny, stor løsdriftsstald. Hestene får dyrlæge og smed ligesom alle privathestene. Synes måske endda at der bliver tilkaldt dyrlæge tidligere i et sygdomsforløb hos dem end mange af de privatheste jeg kender.

Så måske kunne det være på sin plads engang imellem at tænke ud af de stereotype tankegange mange har om rideskoler (inkl. mig selv). Skylder vi ikke alle rideskolerne det? Et eller andet sted skal der jo være for dem der ikke selv har hest eller for nybegynderne.

Tilbage til tråden så ved jeg ikke om jeg kunne finde på at sælge til en rideskole. Det kommer nok an på hvordan rideskolen er samt hvordan hesten er.

• #9   10. mar 2014 Karen - Ja, vi alle laver fejl - men rideskolehestene oplever jo næsten fejlene hele tiden. Der er jo mange elever som ikke har lært at ride, som rider samme hest. Den oplever samme fejl hele dagen. smiley

Men gid jeg havde gået på din rideskole! Det lyder som et dejligt sted! smiley

De rideskoler jeg har gået på, har alle være sådan noget "heste giver penge"-agtigt. De gad da ikke spilde penge på dyrlægen, hvis hesten var halt. Nej - de venter da bare til hesten kan gå igen, selvom det tager lang tid.
    De gør da heller ikke noget ved hesten i denne tid. Den får lov at stå inde i sin boks.

Foldtid er der næsten ingeting af. Et par timer om dagen, og det er det. Derfor har jeg et meget dårligt syn på rideskolerne.

Men jeg ville da stadig gerne høre om dem, hvis jeg mente min hest egnede sig til rideskolerne.
    Men alligevel skal der meget til, før jeg kunne finde på det.

• #10   10. mar 2014 Jeg tror ikke selv jeg ville sælge til rideskole, fordi der er mange forskellige børn der rider dem, eller hvis de river dem i munden.
    Men jeg ville da helt klart høre om stedet først, og så lige besøge det. Også kunne de evt få den på prøve, hvor man kan komme og se hvordan den har det med at være der, i det hele taget. smiley

• #11   10. mar 2014 jeg ville aldrig sælge til rideskole..
    stoler ikke på min hest blir passet optimalt.. det er så få rideskoler, som passer deres heste ordenligt og sørger for at hestene får mindst 7-8 timers foldtid..
    min hest ville dog være fantastisk rideskole hest, da hun er så nem og god.. men tvivl er på hun er særlig nem eller god, hvis hun blir flået i munden.. sparket, pisket mv.. eller hun bare ikke får sin fold tid (minimum 8 timer dagligt) pt står hun i løsdrift..

• #12   10. mar 2014 Heiwa - du har ret. Men ville aldrig have haft mulighed for at dyrke den interesse som jeg har hvis ikke der fandtes rideskoler, idet at ingen i min familie vidste noget om heste og ikke kendte nogen der gjorde da jeg var 6 år og ville til ridning. Det var nemt for dem at slå op i telefonbogen og køre mig til nærmeste rideklub. Jeg har dog prøvet en del rideklubber omkring Aarhus og "barndomsklubben" var den der faldte i min smag. Så jeg synes rideklubberne gør noget godt for ridesporten i Danmark så længe de giver hestene ordentlige forhold - for det skylder vi dem specielt når de går med mange forskellige og urutinerede ryttere.

Så jeg er enig, vil dog bar gerne pointere at der også findes "gode" rideskoler rundt omkring i landet smiley

• #13   10. mar 2014 Aldrig om mine heste skal lide sådan en skæbne.

Og det skal de ganske enkelt ikke fordi jeg ALDRIG har mødt en rideskole hvor hesten kom i første række.

• #14   10. mar 2014 Ville hvertfald aldrig sælge min pony til rideskole! Fordi jeg generelt tror at køber godt kunne lyve lidt som "han kommer kun til at gå 1 time om dagen" men hvis 'pernilles' pony så blev halt, ville jeg ikke være i tvivl om at de bare ville bruge den igen:-) også fordi jeg ikke vil have at han skal have ondt, det er jo ikke alle 10 årige piger der kan ligge sadlen ordentligt:-)

• #15   10. mar 2014 Da jeg solgte min pony vil den dag i dag, 3 års tid efter, hellere have solgt den til den rideklub hvor jeg rider og altid har redet. Der kender jeg forholdene, pony ELSKEDE børn og hestene har kæmpe græsfolde hvor de kommer så meget ud som muligt! smiley
    Jeg ville tjekke forholdene, besøge klubben en dag hvor der bliver undervist og spørger om alt mellem himmel og jord! smiley

• #16   10. mar 2014 Karen - det er jeg glad for at høre, der gør!
    Det er nemlig desværre ikke det jeg har oplevet. Men jeg stoler da på at det du siger er rigtigt! Gid, der var flere rideskoler, der gjorde sådan! smiley

• #18   10. mar 2014 Åh, fordi mange af os er mærkede af at have set triste ponyer, med slukkede øjne traske rundt med den ene rytter efter den anden. Eller ponyer som begynder at have problemadfærd, så som at nappe, bukke osv, pga. den stres en rideskole kan give.. Beskidte stalde. Rideskoler som ikke tager det seriøst hvis hesten går lettere urent, men bare lader dem gå timer alligevel. Ja, jeg kunne blive ved! Denne type rideskole er desværre ikke en sjældenhed heller ikke i dag.

Der er self mange undtagelser og der findes rigtig gode rideskoler, men det er svært at vide sig sikker. Min træner har elevheste til det hun kalder rytterskolen (elevhold). Og de går ikke ret mange timer om ugen og bliver redet bidløst og er passet efter alle kunstens regler. Så de gode "rideskoler" findes. Men nej, jeg turde ikke sælge en hest til en rideskole med mindre jeg i forvejen kendte rideskolen og vidste at hestene havde det godt.

• #19   10. mar 2014 Nej mine heste vil jeg ikke sælge til rideskole..

jeg sys ikke en hest har godt af og have en masse forskellige rytter.. Plus det meget få rideskole som har penge til og tilpasse alle sadler trenser og give hesten de behandlinger den har brug for. nå man måske har 10 heste kan vi ikke komme uden om at pengene til og ordne alle de ting jo nok ikke er det som den er hos private som har en eller et par stykker..

Derud over mange forskellige rytter som rider forskelligt kan gøre en pony forvirret. plus hvis de rider meget dårligt så få hesten tit unoder eller spændinger af og spænde op eller ondt i ryggen.. Så nej jeg mener bestemt ikke dette er et liv for en hest. Selvfølgelig nogen rideskole er bedre på mange af disse punkter men jah bryder mig ikke om tanken om at sælge det til det.

• #20   10. mar 2014 Derud over sys jeg rideskoler burde afskaffes jah sorry men de færeste lærer faktisk noget særlig omkring og ride ved og ride på rideskole.
    De lærere og side på hesten lave letriding og det så det jeg har selv startet på en rideskole tror jeg red der 1-2 år så havde jeg en masse andre parter efter dette men endelig sad jeg bare på hesten og tussede rundt. Det var først da jeg begyndte og få rigtig undervisning på en parthest plus min ejen som jeg havde fået på dette tidspunkt jeg faktisk lærte og ride rigtig. Og puha min ridning skulle laves total om efter hvad jeg havde lært på rideskolen..

Så jeg tager rideskole ridning for nada..

• #21   10. mar 2014 Camilla L: Nu har jeg gået på en del forskellige rideskoler, og jeg lære faktisk noget! Nok er det ikke alle der er lige gode... Men det handler også om: om man har lyst til at lære noget?

Nu har jeg får tit set at mange forældre køber ponyer til deres 6´årige børn, og når de bliver 12-13 år mister de lysten til at ride.. Og jeg har også oplevet for mange gange, at forældre "Tvinger" dem til at ride selvom de ikke har lyst... Så er det klart man ikke lære noget.

Man skal har lysten til det! Man skal har lysten til at lære, man skal har lysten til at arbejde med heste! Det handler ikke kun om at ride! smiley

Vis man ikke har lysten til at lære noget, hvorfor bruge penge på at lære noget?

Men nu spørg jeg dig: Vis der ikke fandtes rideskoler, hvor skulle man så lære at ride? Og hvor skulle man så begynde? skulle man starte med at har egen hest/pony? eller hvad?

Min mening er at rideskoler er en god start, man behøver dog ikke at blive der i 8 år (som mig....) Man skal først lære det at kende + har lysten til det smiley

• #22   10. mar 2014 Jeg har ikke læst andet end det første indlæg...
    Den pony jeg har nu ville simpelthen ikke fungere som rideskole pony. Det har hun ganske enkelt ikke roen og tålmodigheden til at fungere som lære pony lige nu.
    Hvis hun var rolig og til salg ville jeg også være i tvivl til at starte med, men jeg ville da tage ud og se undervisningen og de andre ponyer før jeg sagde nej. Så det umildbart fint ud ville jeg f.eks. låne ponyen til rideskolen inden jeg solgte.
    Var det ikke en mulighed? Så kan ejer jo se, hvordan det går og hvis ponyen stadig har det godt efter en måned kan jeg ikke se problemet i det.
    Det synes jeg I skal prøve at høre ad om det kan lade sig gøre. smiley

• #24   11. mar 2014 Jeg har en tilsalg, og hun egner sig bestemt ikke til at gå ridekole, derfor siger jeg nej til de henvendelser der har været fra div. rideskoler:) Ikke fordi jeg har noget imod rideskoler, for det ene sted lød som drømmestedet for min pony, men desværre......hun (ponyen) egner sig ikke. smiley

• #25   11. mar 2014 Det har intet med og have lysten til og lærer..

Men problemet ligger i at rideskole ridning ikke er særlig god undervisning. De færeste (hvis der dog overhoved findes nogen rideskolder der gør det) lærer de deres elever og ride rigtig og ride hesten rigtig frem og bruge sig rigtig..
    JEG har endelig ikke set en person som rider på rideskole kunne ride en hest bare nogenlunde..

Hvorimod dem som har part eller ejen hest og få ene undervisning og sådan er meget bedre..

Så derfor har jeg intet for rideskoler. Og mine unger skal aldrig gå på en.

• #26   11. mar 2014 Camilla L - nu er jeg bare nysgerrig. Hvordan skal en familie helt uden interesse, erfaring og kontakt til hesteverdenen kunne opfylde deres lille datters ønske om at lære at ride?
    Skal de ud og banke døre hos private hestemennesker og høre om deres datter må ride deres hest på trods af at hverken forældre eller datter har noget som helst erfaring? Og hvor mange private tror du vil låne hest ud til en familie som denne?

Det er en problematik som jeg har svært ved at se løsningen på smiley

Kommentér på:
Sælge ponyer/heste til rideskoler?

Annonce