865 visninger
|
Oprettet:
Sælge ponyer/heste til rideskoler? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg er på jagt efter en pony som kan gå på rideskole (børne rideskole) Men.... Når jeg så finder en, hvor jeg tænker at den måske ville passe godt til opgaven nede på min rideskole, så kontakter jeg så ejeren....
MEN: De skriver altid nej... De skriver sælges kun til private... Og de ville ikke høre om rideskole i det mindste...:-(
Også tænker jeg, hvorfor vil de ikke? Og hvorfor vil de ikke først høre om rideskolen, inden de svare?
1 ud af 34 har skrev ja, til at høre om rideskolen, før de svare ja eller nej....
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.391
Mange mennesker, meget stress , mange timer, minimal fold
Blogger
Følger: 87 Følgere: 1943 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.507
Eleverne ved ikke hvornår man skal give efter og det bliver de hårde i munden af, og ja...langt de fleste rideskoleheste har det ikke særligt godt på rideskolen.
Jeg ville heller aldrig nogensinde selv, sælge til en rideskole.
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 21 Svar: 25
Men ja, der er rideskoler hvor hestene ikke bliver behandlet pænt, men i det mindste kan man jo først spørge om forholdene og tag ud og kig... Inden man svare.....
jan 2012
Følger: 32 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 103
Der er sikkert mange der ikke gik på en rideskole da de var mindre, men langt de fleste gjorde nok. Hvis der ingen rideskoleponyer var, hvordan skulle vi så alle lære at ride? Ja, der er steder hvor de ikke bliver passet optimalt, men så kunne man måske selv tage initiativ til at gøre noget ved det. På den rideskole jeg rider på, har hestene det godt. De er på fold så længe det er muligt, og rideskolehestene velbefindende bliver prioteret højt. Derfor dømmer JEG ikke rideskoler, for der er altså mange steder hvor hestene bliver behandlet ordenligt.
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 32 Svar: 373
Men synes at mange rideskoler får kritik af deres måse at holde hest på, hvilket kan være fortjent - jeg kan ikke udtale mig om alle rideklubber.
Men min "barndomsklub" passer ikke ind under denne kritik. Her går elevhestene ude på græs året rundt i helt ny, stor løsdriftsstald. Hestene får dyrlæge og smed ligesom alle privathestene. Synes måske endda at der bliver tilkaldt dyrlæge tidligere i et sygdomsforløb hos dem end mange af de privatheste jeg kender.
Så måske kunne det være på sin plads engang imellem at tænke ud af de stereotype tankegange mange har om rideskoler (inkl. mig selv). Skylder vi ikke alle rideskolerne det? Et eller andet sted skal der jo være for dem der ikke selv har hest eller for nybegynderne.
Tilbage til tråden så ved jeg ikke om jeg kunne finde på at sælge til en rideskole. Det kommer nok an på hvordan rideskolen er samt hvordan hesten er.
Blogger
Men gid jeg havde gået på din rideskole! Det lyder som et dejligt sted!
De rideskoler jeg har gået på, har alle være sådan noget "heste giver penge"-agtigt. De gad da ikke spilde penge på dyrlægen, hvis hesten var halt. Nej - de venter da bare til hesten kan gå igen, selvom det tager lang tid.
De gør da heller ikke noget ved hesten i denne tid. Den får lov at stå inde i sin boks.
Foldtid er der næsten ingeting af. Et par timer om dagen, og det er det. Derfor har jeg et meget dårligt syn på rideskolerne.
Men jeg ville da stadig gerne høre om dem, hvis jeg mente min hest egnede sig til rideskolerne.
Men alligevel skal der meget til, før jeg kunne finde på det.
aug 2009
Følger: 74 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 52 Svar: 346
Men jeg ville da helt klart høre om stedet først, og så lige besøge det. Også kunne de evt få den på prøve, hvor man kan komme og se hvordan den har det med at være der, i det hele taget.
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.792
stoler ikke på min hest blir passet optimalt.. det er så få rideskoler, som passer deres heste ordenligt og sørger for at hestene får mindst 7-8 timers foldtid..
min hest ville dog være fantastisk rideskole hest, da hun er så nem og god.. men tvivl er på hun er særlig nem eller god, hvis hun blir flået i munden.. sparket, pisket mv.. eller hun bare ikke får sin fold tid (minimum 8 timer dagligt) pt står hun i løsdrift..
jun 2010
Så jeg er enig, vil dog bar gerne pointere at der også findes "gode" rideskoler rundt omkring i landet
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Og det skal de ganske enkelt ikke fordi jeg ALDRIG har mødt en rideskole hvor hesten kom i første række.
aug 2008
Følger: 78 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 195
jul 2008
Følger: 51 Følgere: 49 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 20
Jeg ville tjekke forholdene, besøge klubben en dag hvor der bliver undervist og spørger om alt mellem himmel og jord!
Blogger
Det er nemlig desværre ikke det jeg har oplevet. Men jeg stoler da på at det du siger er rigtigt! Gid, der var flere rideskoler, der gjorde sådan!
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Der er self mange undtagelser og der findes rigtig gode rideskoler, men det er svært at vide sig sikker. Min træner har elevheste til det hun kalder rytterskolen (elevhold). Og de går ikke ret mange timer om ugen og bliver redet bidløst og er passet efter alle kunstens regler. Så de gode "rideskoler" findes. Men nej, jeg turde ikke sælge en hest til en rideskole med mindre jeg i forvejen kendte rideskolen og vidste at hestene havde det godt.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.255
jeg sys ikke en hest har godt af og have en masse forskellige rytter.. Plus det meget få rideskole som har penge til og tilpasse alle sadler trenser og give hesten de behandlinger den har brug for. nå man måske har 10 heste kan vi ikke komme uden om at pengene til og ordne alle de ting jo nok ikke er det som den er hos private som har en eller et par stykker..
Derud over mange forskellige rytter som rider forskelligt kan gøre en pony forvirret. plus hvis de rider meget dårligt så få hesten tit unoder eller spændinger af og spænde op eller ondt i ryggen.. Så nej jeg mener bestemt ikke dette er et liv for en hest. Selvfølgelig nogen rideskole er bedre på mange af disse punkter men jah bryder mig ikke om tanken om at sælge det til det.
sep 2009
De lærere og side på hesten lave letriding og det så det jeg har selv startet på en rideskole tror jeg red der 1-2 år så havde jeg en masse andre parter efter dette men endelig sad jeg bare på hesten og tussede rundt. Det var først da jeg begyndte og få rigtig undervisning på en parthest plus min ejen som jeg havde fået på dette tidspunkt jeg faktisk lærte og ride rigtig. Og puha min ridning skulle laves total om efter hvad jeg havde lært på rideskolen..
Så jeg tager rideskole ridning for nada..
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 21 Svar: 25
Nu har jeg får tit set at mange forældre køber ponyer til deres 6´årige børn, og når de bliver 12-13 år mister de lysten til at ride.. Og jeg har også oplevet for mange gange, at forældre "Tvinger" dem til at ride selvom de ikke har lyst... Så er det klart man ikke lære noget.
Man skal har lysten til det! Man skal har lysten til at lære, man skal har lysten til at arbejde med heste! Det handler ikke kun om at ride!
Vis man ikke har lysten til at lære noget, hvorfor bruge penge på at lære noget?
Men nu spørg jeg dig: Vis der ikke fandtes rideskoler, hvor skulle man så lære at ride? Og hvor skulle man så begynde? skulle man starte med at har egen hest/pony? eller hvad?
Min mening er at rideskoler er en god start, man behøver dog ikke at blive der i 8 år (som mig....) Man skal først lære det at kende + har lysten til det
aug 2011
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 1.037
Den pony jeg har nu ville simpelthen ikke fungere som rideskole pony. Det har hun ganske enkelt ikke roen og tålmodigheden til at fungere som lære pony lige nu.
Hvis hun var rolig og til salg ville jeg også være i tvivl til at starte med, men jeg ville da tage ud og se undervisningen og de andre ponyer før jeg sagde nej. Så det umildbart fint ud ville jeg f.eks. låne ponyen til rideskolen inden jeg solgte.
Var det ikke en mulighed? Så kan ejer jo se, hvordan det går og hvis ponyen stadig har det godt efter en måned kan jeg ikke se problemet i det.
Det synes jeg I skal prøve at høre ad om det kan lade sig gøre.
jan 2007
Følger: 38 Følgere: 31 Heste: 7 Emner: 49 Svar: 696
sep 2009
Men problemet ligger i at rideskole ridning ikke er særlig god undervisning. De færeste (hvis der dog overhoved findes nogen rideskolder der gør det) lærer de deres elever og ride rigtig og ride hesten rigtig frem og bruge sig rigtig..
JEG har endelig ikke set en person som rider på rideskole kunne ride en hest bare nogenlunde..
Hvorimod dem som har part eller ejen hest og få ene undervisning og sådan er meget bedre..
Så derfor har jeg intet for rideskoler. Og mine unger skal aldrig gå på en.
jun 2010
Skal de ud og banke døre hos private hestemennesker og høre om deres datter må ride deres hest på trods af at hverken forældre eller datter har noget som helst erfaring? Og hvor mange private tror du vil låne hest ud til en familie som denne?
Det er en problematik som jeg har svært ved at se løsningen på
Sælge ponyer/heste til rideskoler?