{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.236 visninger | Oprettet:

MUK - ikke MUG :-) {{forumTopicSubject}}

Hej alle søde hestemennesker smiley

Blot til info - det hedder altså MUK og ikke MUG.

MUK er en samlet betegnelse for infektion nederst på benene, forårsaget af bakterier, svampe, mider eller dermatophilus congolensis. Det er en eksemlignende tilstand.

MUG er et tyndt, loddent, som regel hvidligt eller grønligt lag med en ubehagelig lugt, opstået pga. angreb af forskellige mikroskopiske skimmelsvampe udvikles fx på gamle madvarer og i varme, fugtige omgivelser.

I kan læse mere om MUK hos heste her:
http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/m/muk.aspx

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MUK - ikke MUG :-)
  • #3   20. feb 2014
    Mange forveksler fodskab med muk, så her er også lige et link ang. fodskab: http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/s/skab.aspx

• #4   20. feb 2014 Ærligtalt, kan det så ikke være fuldstændig ligegyldigt om det er muG eller muK? Folk ved hvad personen omtaler, så kan jeg ærligtalt ikke se problemet.
    Kommer sku tit til at skrive både det ene eller det andet, fordi jeg kommer i tvivl.

• #5   20. feb 2014 Åh Gud dog...

• #6   20. feb 2014 Jeg var faktisk ikke klar over, at det blev stavet med K. Ej heller, at der er noget, der hedder fodskab - ad! smiley

• #7   20. feb 2014 ChristinaV: Glad for at du blev klogere, det var formålet med tråden smiley

• #8   20. feb 2014 Det er da fuldstændig ligegyldigt om folk staver det mug eller muk, hvis nogen tror at det er skimmelsvamp (mug) hesten har langt benet så fordi det er stavet med g så skal de nok sætte sig mere ind i heste..

• #9   20. feb 2014 Det er da helt sørgeligt, at folk synes det er SÅ ligegyldigt, om man kan stave korrekt eller ej.
    Personligt hader jeg, at læse indlæg, der er fyldt med stavefejl. Det er da så irriterende, at skulle gætte sig til halvdelen af, hvad der står.
    At der lige sniger sig en tastefejl ind hist og her, eller der er et ord, man er i tvivl om, det er hvad dét er, og så er det da ren og skær høflighed, lige at skimme sit indlæg igennem, og tjekke, at det er læseligt for andre, også for dem der ikke læser særlig godt.

Nu når der rent faktisk er forskel, på mug og muk, så er det da meget relevant, at gøre folk opmærksomme på det, i stedet for bare at have den der ligegyldige attitude med "Det fatter de nok..". Nu er det ikke den største forskel, lige med disse ord, men det er jo ofte en gennemgående holdning, i hele ens skrevne sprog. Det kan da godt være, at folk fatter det alligevel, men derfor skader det da bestemt ikke, at man staver det korrekt.

• #11   20. feb 2014 Kristina: Du misforstod vist lidt pointen i Camillas oplæg. For det første skriver hun at det er en god ide at rette det, så folk med læsevaskeligheder(formentlig inkl. ordblinde) har en mulighed for at læse og forstå teksten. Derudover er det da ikke et hetz på for folk, som er ordblinde, det er forhåbentlig indlysende. Men mere et råb om hvorfor unge mennesker altid skyder det hen, når der lave stavefejl. Hvorfor der skal være sådan en liggyldighed i om man staver korrekt. Det er en GOD egenskab, at kunne stave korrekt og har man forudsætningerne(altså ingen forhindringer, som f.eks. i form af ordblindhed), så er det da en god ide netop at gå på i sådan nogle ting. Tror mig, du bliver vurderet på det den da du sender en ansøgning til et job.

• #12   20. feb 2014 Belinda: Tak for den information, det er rart at vide til en anden gang smiley

• #14   20. feb 2014 Dejligt!
    Jeg kan blive helt skør når folk staver helt tosset..
    Hvad pokker er sammenhængen mellem enlig og egentlig???
    sgu og sku

Jeg vil hellere tjekke om jeg har stavet korrekt end at sende beskeder med stavefejl/forkerte ord.

Det er VIGTIGT at kunne stave korrekt!

• #15   20. feb 2014 Kristina - Nu skrev jeg jo netop: "At der lige sniger sig en tastefejl ind hist og her, eller der er et ord, man er i tvivl om, det er hvad dét er".

Mht. ordblinde, så har det jo intet at gøre med dem der IKKE er ordblinde, men bare er fuldstændigt ligeglade med, hvordan de skriver. De ordblinde jeg kender, de går rigtig meget op i, hvordan de staver, og forsøger virkelig at stave korrekt, og derfor irriterer det mig, når folk der ikke er ordblinde, er så ligeglade med det. Bare fordi nogen folk er ordblinde, så er det altså ikke ensbetydende med, at alle bare kan sk*de højt og flot på deres stavning.

Igen, at der lige er sneget sig et par stavefejl ind i et indlæg, det er jeg sådan set ligeglad med. At man ikke ved, om det staves 'mug' eller 'muk', det er så hvad dét er, men så er det jo også relevant med dette indlæg, for nu ved man så, til en anden gang, at det staves 'muk'.

• #16   20. feb 2014 Selvom vi nok kan regne ud hvad der menes, så er det da stadigvæk vigtigt at stave ordene rigtigt. Hvis man får at vide at ens hest har muk, så er det svært at søge information på nettet hvis man staver det forkert.
    Jeg synes da det er bedre at TS har lavet en tråd om det, fremfor at rette folk i deres tråde smiley

• #17   22. feb 2014 Min søster er ordblind, hvis hun er i tvivl om et ord spørger hun gerne hvordan det staves.
    der er jo også forskel på hvor slemt ordblinde folk er. Jeg forstår hvad min søster skriver. men nogle skriver det værste volapyk, der må jeg springe de indlæg over for jeg får hovedpine af at læse det.
    Og det er sgu synd for de folk der ikke kan stave..

• #19   22. feb 2014 Eva Maria: Hold da op og gå sådan i selvsving ovee at nogen giver en faktuel oplysning (med en så tydelig overskrift at man ikke engang behøver åbne emnet for at vide hvad det handler om), hvorfor ikke bare lade være med at gå ind i emnet?
    Desuden; jeg opfatter det ikke som snobberi eller at der hates på folk der staver ordet forkert, men som information om et problem mange hesteejere døjer med, og skal du finde korrekt information, så er det vigtigt at søge på muk og ikke mug, da det er noget helt andet smiley

Kommentér på:
MUK - ikke MUG :-)

Annonce