3.236 visninger
|
Oprettet:
MUK - ikke MUG :-) {{forumTopicSubject}}
Hej alle søde hestemennesker
Blot til info - det hedder altså MUK og ikke MUG.
MUK er en samlet betegnelse for infektion nederst på benene, forårsaget af bakterier, svampe, mider eller dermatophilus congolensis. Det er en eksemlignende tilstand.
MUG er et tyndt, loddent, som regel hvidligt eller grønligt lag med en ubehagelig lugt, opstået pga. angreb af forskellige mikroskopiske skimmelsvampe udvikles fx på gamle madvarer og i varme, fugtige omgivelser.
I kan læse mere om MUK hos heste her:
http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/m/muk.aspx
apr 2010
Følger: 15 Følgere: 19 Emner: 15 Svar: 145
Mange forveksler fodskab med muk, så her er også lige et link ang. fodskab: http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/s/skab.aspx
okt 2008
Følger: 96 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 60 Svar: 686
Kommer sku tit til at skrive både det ene eller det andet, fordi jeg kommer i tvivl.
dec 2011
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 458
feb 2008
Følger: 49 Følgere: 49 Heste: 9 Emner: 187 Svar: 1.853
apr 2010
Følger: 15 Følgere: 19 Emner: 15 Svar: 145
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 360
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 369 Svar: 1.628
Personligt hader jeg, at læse indlæg, der er fyldt med stavefejl. Det er da så irriterende, at skulle gætte sig til halvdelen af, hvad der står.
At der lige sniger sig en tastefejl ind hist og her, eller der er et ord, man er i tvivl om, det er hvad dét er, og så er det da ren og skær høflighed, lige at skimme sit indlæg igennem, og tjekke, at det er læseligt for andre, også for dem der ikke læser særlig godt.
Nu når der rent faktisk er forskel, på mug og muk, så er det da meget relevant, at gøre folk opmærksomme på det, i stedet for bare at have den der ligegyldige attitude med "Det fatter de nok..". Nu er det ikke den største forskel, lige med disse ord, men det er jo ofte en gennemgående holdning, i hele ens skrevne sprog. Det kan da godt være, at folk fatter det alligevel, men derfor skader det da bestemt ikke, at man staver det korrekt.
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 447
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 447
sep 2010
Følger: 22 Følgere: 22 Heste: 6 Emner: 62 Svar: 908
Jeg kan blive helt skør når folk staver helt tosset..
Hvad pokker er sammenhængen mellem enlig og egentlig???
sgu og sku
Jeg vil hellere tjekke om jeg har stavet korrekt end at sende beskeder med stavefejl/forkerte ord.
Det er VIGTIGT at kunne stave korrekt!
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 369 Svar: 1.628
Mht. ordblinde, så har det jo intet at gøre med dem der IKKE er ordblinde, men bare er fuldstændigt ligeglade med, hvordan de skriver. De ordblinde jeg kender, de går rigtig meget op i, hvordan de staver, og forsøger virkelig at stave korrekt, og derfor irriterer det mig, når folk der ikke er ordblinde, er så ligeglade med det. Bare fordi nogen folk er ordblinde, så er det altså ikke ensbetydende med, at alle bare kan sk*de højt og flot på deres stavning.
Igen, at der lige er sneget sig et par stavefejl ind i et indlæg, det er jeg sådan set ligeglad med. At man ikke ved, om det staves 'mug' eller 'muk', det er så hvad dét er, men så er det jo også relevant med dette indlæg, for nu ved man så, til en anden gang, at det staves 'muk'.
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
Jeg synes da det er bedre at TS har lavet en tråd om det, fremfor at rette folk i deres tråde
sep 2010
Følger: 22 Følgere: 22 Heste: 6 Emner: 62 Svar: 908
der er jo også forskel på hvor slemt ordblinde folk er. Jeg forstår hvad min søster skriver. men nogle skriver det værste volapyk, der må jeg springe de indlæg over for jeg får hovedpine af at læse det.
Og det er sgu synd for de folk der ikke kan stave..
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
Desuden; jeg opfatter det ikke som snobberi eller at der hates på folk der staver ordet forkert, men som information om et problem mange hesteejere døjer med, og skal du finde korrekt information, så er det vigtigt at søge på muk og ikke mug, da det er noget helt andet
MUK - ikke MUG :-)