Tinker tæsker shetlændere på folden... {{forumTopicSubject}}
Betragt dette som et efterfølger af min indlæg jeg lavede for nogle dage siden:
http://www.hestegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/1028250-tinker_bange_for_shetlaendere___
Kort resume: Min nye tinker på 16 år var bange for mine shetlændere i løsdriften, men virkede ok med min fjordhest.
Jeg prøvede at lukke ham på ene fold med én pony ad gangen for at vænne ham stille og roligt til dem. Og ellers gik han med min fjordhest.
Nu: Han er begyndt at blive ekstremt vred på mine små shetlændere. Han virker ikke bange mere, men gennemtæsker dem. Specielt min ene shetlænder har han givet flere skræmmer nu. Han gør det mest uopfordret, da ingen ligger op til ballade, men fx hvis en pony vil op og drikke ved karet, skynder han sig op og gennembanker ponyen. Eller hvis de vil tage lidt hø eller gå ind i løsdriften.
Det resulterer i at det kun er ham der får hø, vand og lov til at gå i læ..
Ok tænkte jeg, så må han gå på fold alene med min fjordhest om dagen, uden de små shetlændere, da jeg ikke havde nerver til at se ham jage dem rundt længere.
Problemet er nu så, at han nu jager min fjordhest rundt på 'deres to-mands-fold'. Selvom jeg ligger to-tre hø bunker med ca 12 m afstand, så vil han løbe rundt og jage fjordhesten væk fra alle bunker. Og når jeg prøver at trække min fjordhest ud, er han møvende og prøver at jage ham væk ved leddet, selvom jeg står imellem og prøver at få min fjordhest ud af folden, så vi blot kan ride en tur. Min fjordhest er RÆDSELSLAGEN for ham nu, så nu går tinkeren atter på enefold.
Jeg har det bare dårligt, da jeg kun har 1 løsdrift. Dvs at han nu står uden læ!! (tinkeren) Da han som sagt ikke kan finde ud af at dele løsdriften uden at gennemtæve de andre.
Jeg har ingen bokse at kunne putte ham i. Måske jeg skal prøve at dele løsdriften op og håbe han ikke banker det hele sammen, hvis han vil sparke efter de andre igennem.
Og derudover så er det trist at se ham alene, for han løber rundt og vrinsker efter de andre, når han er alene (selvom de er på folden ved siden af), men lukker jeg dem sammen er han skide sur på dem igen.
What to do???? Vil dette blive bedre, for jeg synes han bliver mere og mere aggressiv. Bare det at jeg trækker en hest fordi hans fold er han TOSSET med nedlæggende ører, prusten og banken med forben og blottede tænder
Jeg vil bare ikke have sådan en strid i min løsdrift, så håber der kan gøres noget.
Forrige ejer er kontaktet, men kender ikke til den adfærd.
Han har været hos mig i en uge nu, så giver ham nok en uge alene nu, for at se om han falder mere til ro så.
Men én ting er sikkert, tør ikke lukke en shetlænder ind til ham længere, ikke efter min ene har fået flænge ved øjet nu, fordi han ikke kunne komme væk fra et hjørne
Håber på nogle idéer, eller måske nogen der har haft en erfaring med en lign situation?!
(skal siges at han er sød ved håndtering af mennesker osv, der er han ikke sur, men meget meget snaksagelig og rar)
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
lad være at lukke ham sammen med kun en, ud med em alle sammen på en gang, han kan ikke jage dem alle på en gang.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Tror jeg følger med, for har lidt samme problem, bare når jeg rider. Min part forsøger at jagte de andre heste, når vi rider :3
maj 2006
Følger: 181 Følgere: 199 Heste: 5 Emner: 94 Svar: 559
apr 2011
Følger: 145 Følgere: 119 Heste: 7 Emner: 10 Svar: 922
en hest jeg engang passede kunne ikke lide to nye heste vi fik (generelt ikk vallaker) og dem jagtede han også, indtil den ene nye tog føringen og så gik det egentlig fint nok til den gamle førerhest genvandt føringen og det endte med de måtte skilles ad, da det endte ud med en af de nye heste hoppede over hegnet da han konstant jagtede dem. Når der var græs og på en meget stor fold kunne de dog godt gå sammen, uden alt for store problemer
apr 2007
Følger: 9 Følgere: 13 Heste: 6 Svar: 109
Kender dine frustrationer!
maj 2006
Pernille: Jep, det er rigtig synd for alle parter på folden. Tinkeren går nu på enefold, hvilket han ser ud til at nyde og så er der ro iblandt mine andre ponyer. Ku ikke klare at de fik tæsk hele tiden
maj 2006
Og det lyder da spændende!
Tinker tæsker shetlændere på folden...