1.680 visninger
|
Oprettet:
Kailie | We are unstoppable
2. aug 2013 Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
2. aug 2013 Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
Hvorfor hater folk hingste? {{forumTopicSubject}}
Hej jeg kunne godt tænke mgi at lave en FREDLIG debat med hvorfor folk har noget imod hingste. HUSK NU INGEN GIDER MUDDERKAST!
Da jeg fik ponyerne fik jeg 1000 gange smidt i hovedet at de skulle kasteres men HVORFOR er det så mange er imod hingste og mener begynder ikke kan være sammen med hingste?
Selvfølgelig kan jeg godt forstå besværet med det vis man har hopper eller andre logiske grunde
okt 2013
Følger: 72 Følgere: 23 Emner: 316 Svar: 3.150
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
De eneste hingste jeg har hørt om som har fået flip er uopdragne heste hvor de ligeså godt kan være en hoppe?
aug 2008
Følger: 242 Følgere: 292 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.831
Så kan hingste ofte være en stor mundfuld. Desuden er det også sværere at finde opstaldning til hingste.
Mange ser flere ulemper end de ser fordele hvis man har en hingst der alligevel ikke skal bruges i avlen.
Det er også synd hvis den skal være isoleret fra andre heste fordi den er hingst.
sep 2008
Følger: 130 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 24 Svar: 161
nov 2011
Følger: 161 Følgere: 125 Heste: 8 Emner: 89 Svar: 2.262
Desuden, har mange hingste ikke muligheden for at få et godt hesteliv :). Ikke komme på fold med andre, fx :). De bliver ofte isoleret fra andre heste, og er sværer at finde opstaldningsted til, som Julie siger.
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
Men som Pip skriver, har de hormoner, der kan være kraftigere end fx hoppers hormoner, og det kan nogen gange gå for vidt, hvor det kan være til fare for nogle
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Fordi de har hormoner der fiser rundt i kroppen på dem :o).
Så vidt jeg ved har det heller ikke været gnidningsfrit med de to ;o)
mar 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 208
mar 2008
Følger: 91 Følgere: 86 Heste: 4 Svar: 53
aug 2013
sep 2008
Følger: 130 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 24 Svar: 161
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 13 Emner: 2 Svar: 133
hingste passer bedst til mig men de skal være opdragede og vel trænet og det bliver mine hingste.
man skal kun have hingst hvis man ved hvad man har med at gøre og ikke tror det er legetøj for det er de ikke.
hvis man indlader sig på et samarbejde med en hingst er det et helt andet forhold man får og man er hele tiden obs når man arbejder med en hingst, en af de ting som jeg elsker ved det.
JEG ELSKER HINGSTE !!!!
mar 2013
Følger: 31 Følgere: 38 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.271
Tror mere det går ud på, at hingste kan have en tildens til at have nogen slags "flip", og kan have svære ved at enes med andre heste på fold, have større temperament, mm.
Ved at kastere hingsten får man en hest med mindre temperemant, hvilket for mange er at foretrække. - Og en roligere hest generelt.
Det kan dog sagtens være at det ikke er sådan i alle tilfælde. - Men det er min opfattelse.
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Selv står jeg stadig og kæmper fre og tilbage med om jeg skal kastere frieseren. Ikke fordi han ikke er sød, men kommer der hormon bomber hos en som ham, er det ikke lige så nemt at kontrolere som hos min lille f.eks.
Samtidig mener folk jo han ville æde deres heste hvis han gik på fold imens de andre går på fold.
Personligt har jeg oplevet vallaker og hopper være langt værre en en ordentlig opdraget hingst. Men en hingst har jo kugler, så de er åbentbart stemplet farlige.
Tit og ofte har jeg haft trængen til at sige til folk, der siger til mig at de ikke vil have føl og derfor må min ikke gå ude, at så må DE jo steralisere deres lorte hoppe altså. Til 90 % er det de hopper der pludselig står på hingstens fold og ikke omvendt.
Men mine rfarring omkring opdragelse af hingste er hård hånd. Jeg har været blid ved 2 og der fik jeg takken senere.
Jeg tror folk er 'bange' for dem fordi der findes så mange dårlige eksemplare af hingste.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Netop denne komentar gør hvorfor folk tit opfodre til at hingste bliver kasteret
Vis jeg havde håndteret dem rigtigt fra start så havde der ingen problemer været
Det kunne have endt galt fordi du netop ikke kunne finde ud af og håndtere hingste ordenligt.. Nogle ganger ender det galt dine er i det mindste små ponyer og derfor noget nemmere og have med og gøre men havde det været storer pony du havde haft tør jeg ikke tænke på udslaget..
Hingste er ikke for børn..
Og hater ikke hingste.. Jeg elsker dem og skal da også selv have hingst nå jeg få en som egner sig til avl
aug 2013
mar 2013
Ude ved en unghest jeg hjalp til hos i sommeren stod en araberhingst lige ved siden af. HVER gang vi skulle op på ridebanen, eller generelt bare var på gården, løb hingsten helt vildt rundt, prustede, vrinskede. Den hest slappede ikke af et sekund. - Det var simpelthent så synd. Jeg mener den var 18 år, eller noget? Den lavede ikke andet end at stå på fold. = hvor den slet ikke kunne slappe af.
I sådan et sammenhæng synes jeg da, at det er af egoistisk mening, at man beholder hesten som hingst.
aug 2013
mar 2013
Men det kan godt være noget med de erfaringer jeg har mig.
jan 2013
Følger: 7 Følgere: 14 Heste: 5 Emner: 12 Svar: 202
Og så går han på fold med min super søde vallak på snart 9 år, der er super god til at opdrage på ham
aug 2013
til alle jeg har fået de svar jeg ville vis vil må i godt skrive videre men jeg melder mig ud
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
Her på ejendommen er der tre hingste i alder fra 7 måneder til 17 år, de er eller er i en plan om at indgå i avlen, det er derfor produktionsdyr.
Og nøj hvor kan man altså mærke at der er hingste her, de er alle søde og håndterbar men der er mange ting man ikke bare lige kan gøre uden at gave hjernen med, tro mig jeg mærkede det selv da jeg ikke havde tænkte mig om en dag jeg gav vand og den ene satte et pænt tandsæt i ryggen på mig.
Jeg tror ikke at folk hater på hingste, men er kritisk fordi der er mange ting man skal tænker over som man måske ikke lige gør når man står med forelskelsen om at have hingst
sep 2007
Følger: 62 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 614
Jeg synes faktisk det er synd at holde lille buller som hingst da han så skal gå og være styeet af hormoner.
Men nej hader ikke folk bare fordi de er en hingst gående for sjov, finder dem blot dyst uansvarlige.
dec 2012
Følger: 87 Følgere: 86 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 137
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Jeg har bestemt ikke noget i mod hingste, de kan bestemt være ligeså skønne som alle andre heste.
jun 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 62
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
MEN jeg fatter HAT af, at man beholder en hingst som hingst, hvis den ingen avlsværdi har. Men jeg har - som Team Grafik - samme holdning til hunde, katte og alle andre dyr. Skal de ikke bruges til avl, så er der ingen grund til at de skal blive forvirrede med hormoner og alt det.
Så jeg hater ikke på hingste, jeg synes bare ikke, at der er nogen grund til at beholde dem som hingste, hvis de alligevel ikke skal bruges i avlen. Fx blandingshingste, det ser jeg virkelig ingen grund til
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 819
Grunden til at jeg mener at hingstene skal kastreres hvis de ikke skal bruges til avl er, at jeg mener de har et meget bedre liv uden klokkeværket.
De færreste steder er der mulighed for at hingstene kan komme mest muligt på fold, da der også er hopper, de fleste steder må de kun gå alene dvs. uden mulighed for socialt samvær med andre heste fx ingen mulighed for at gnubbe hinanden og de vil ikke længere være så frustreret over damerne.
Jeg har hingst lige nu fordi jeg har mulighed for at ALLE heste er på fold sammen med andre. Hingstene går sammen med mine to vallaker, henholdsvis en shetlænder (13 år) og en 1'er pony (27 år) og fordi de respektere hegnet. Jeg ville gerne ha at især den på 2½ skulle få lidt mere udtryk og fylde, ham på knap et år er jeg ikke så nervøs for, det kan være at han får snittet her til foråret samtidig med den anden. De er begge meget medgørlige og står på fold ved siden af hopper uden problem (endda hopper i brunst).
Desuden er jeg MEGET imod piratavl, der er heste nok i verden, så behøver vi ikke hovedløs avl oveni....
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 3 Emner: 111 Svar: 1.003
Desuden - som der er nævn 1 million gange - så er det synd at holde en hingst, som hingst, hvis ikke han skal bruges i avl, da de hormoner fiser rundt, så han ville få meget mere fred som vallak. Men hingste er jo enormt flotte, derfor tror jeg mange vil beholde hingsten som hingst.
Jeg elsker hingste! Jeg elsker alt ved dem, de er så smukke og fyldt med personlighed! (Nej jeg siger ikke, at hopper og vallakker ikke har personlighed, jeg kan bare bedre lide hingstebasserne)
jul 2012
Følger: 13 Følgere: 23 Heste: 5 Svar: 363
Jeg har intet imod hingste, og synes ikke man skal kastrere uden grund..
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Det er fedt at ride hingst, de er tit mere frygtløse og "tilbydende" og initiativrige end en "kedelig" vallak
maj 2012
Følger: 55 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 450
har bestemt ikke noget imod hingste, men synes de skal kastreres hvis de ikke skal bruges, for de kan meget let blive påvirket
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
Jeg har haft håndteret ham fra starten af. Og han er nok den roligste hingst jeg kender. Selv med hopper, puster han sig kun op - Han ved udmærket godt hvor han må gå til. Han er en utrolig børnepony, så forsigtig, men har samtidig også tænding under rytter. Han er den skønneste, han er aldrig kedelig at være i nærheden af fordi han er så lærenem. Han er den bedste..
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Jeg har selv haft den der 'åååh nej, hingste, puha'-opfattelse, efter at være blevet fyldt med skrækhistorier om hingste det halve af mit liv.
Da jeg så flyttede min gamle hest ud på et stutteri hvor de havde en Fjordheste hingst og en Oldenborg hingst, blev min mening om hingste hurtigt gjort til skamme.
Cadeau (fjollen) er SÅ dejlig og rolig en hingst, simpelthen skøn! Men deres Oldenborg, Lami, hold nu op hvor er han bare dejlig! Sjældent har jeg mødt en SÅ rolig og afbalanceret hest, trods det at han er blevet pensioneret som ridehest og kun fungere i avlen, går på ene fold og kun er ude få timer om dagen, så er han bare SÅ rolig! Han er en forvokset hund, virkelig!
Efter at have mødt Lami er man helt flov over at have haft den holdning til hingste!
jun 2011
Følger: 73 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 64 Svar: 308
Hun kunne uden problemer stå med op og ned af brunstige hopper uden han lagde an til at springe på dem, da hun havde lært ham et godt stå signal. Med løst tov!
Jeg har også været meget i en stald da jeg var yngre, hvor der gik 4 hingste sammen. Der var ikke andre problemer end lidt vilde drengelege og småskænderier som der ellers er i alle andre hesteflokke. Disse hingste var også ganske udemærket uddannet.
Jeg mener ikke hingste er for børn - de kræver virkelig en person, som kan træde i kraft af sin karakter og vise hingsten hvem der er øverst i hierakiet. Men er man i stand til det kan man få en fantastisk partner.
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Og en ting er et par små shetlændere, herre gud da, men hvis du står med en ordentlig bøf af en hingst, så kan den altså være en rigtig stor mundfuld!
Og mange formår ikke at give en hingst særligt gode kår, fx går de ofte alene og selv hvis de går med andre har jeg set flere hingste få stereotyp adfærd ala at vandre frem og tilbage på folden, hvis de kan lugte hopper i nærheden. Og hvis dette er tilfældet og den ikke har en helt særlig værdi i avlen, så hører jeg altså også til dem der siger af med bollerne, så den kan få et ordenligt hesteliv!
Hvorfor hater folk hingste?