Halt -What to do? Halt -What to do?
Hej!
Min hest blev halt i dag, efter han gassede af ude på ridebanen.. Han kunne sagtens lave vilde spark, og støttede også fint i mens.. Men så da jeg gik rundt med ham og skridtede ham af, kunne jeg se han var blevet halt.. Ikke vildt meget, men halt er han.
Jeg har aldrig haft en halt hest før så ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre..
Min mor anbefalede at jeg skulle lægge en varm bandage på det ben -Vil det nytte noget?
Han kommer til og stå inde i morgen, og så tager jeg om til ham efter skole, og skylder det i lunkent vand og går en 5-10 minutter med ham -Eller skal han have helt ro?
Hvor lang tid skal han stå stille, kan jeg godt gå små ture med ham, er det bedst bare og lukke på fold?
Er der noget salve man kan smøre på?
Der bliver selvfølgelig tilkaldt dyrlæge, hvis det bliver værre, eller ikke er væk om en uges tid.
Bare det mindste råd er godt, for jeg er virkelig på bar bund. Fortæl også gerne om hvad i gør med jeres heste hvis de bliver halte.
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.058
Bare lad den gå på fold, og ellers bare fri.
Ikke gør alt muligt med vand og cremer osv. det gør måske bare mere skade end gavn. Det ville faktisk have været bedst hvis det var blevet kølet ned lige efter det var sket.
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.592
men fortsætter det mere end et par dage ville jeg ringe til dyrelæge..
jan 2009
Følger: 74 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.093
Jeg mærkede på hans ben da vi var kommet ind, og han virkede faktisk ikke varmt.. Det var selvfølgelig også dumt, da vi jo lige havde været ude.
Præcis, vil jo heller ikke gøre det værre end det er!
Maria
Der er bare smattet og glat over det hele.. Men måske det ville være bedre og sætte ham på ridebanen, som ikke er nær så stor. Så er der jo heller ikke risici for at han bliver sparket eller jaget med..
Jeg tænker bare at de vel kun kan konstatere det er en forstuvning.. Og jeg er ærlig talt ikke meget for at han skal fyldes med en masse kemikalier og igennem røngten osv, hvis det går mere eller mindre over af sig selv..
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.058
Men ja, er det ikke gået over i løbet af ugen, så ring og snak med dyrlægen
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.592
jeg valgte at få dyrelæge ud, selvom han kun var halt i trav..
jeg er lykkelig for jeg gjorde det, både for at finde ud af hvor det var problemet var, men også fordi der var ting jeg ikke måtte gøre med ham som f.eks. dreje med ham, så skulle det i hvert fald være store buer osv, og det havde jeg ikke vidst hvis det ikke var for dyrelægen..
min stod stille i 3uger, han gik på fold og dyrelægen var meget imponeret over det var gået så stærkt..
og husk ved min kunne det kun ses i trav
jan 2010
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 681
Så giv det et par dage, gerne med fold tid som normalt, og sker der ingen bedring så snak med dyrlægen
jan 2009
Jeg vil ringe til dyrlæge når ugen er omme, hvis der ikke er nogen bedring.
Men synes i jeg skal ligge et varmt beslag om, og så bare ud på fold?
jan 2010
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 681
Og ja det er flere gange vist at muskel ting, heler meget bedre vis det bliver holdt i bevægelse, så ingen boks ro der;)
jan 2009
Kongebo
Årrrgh, jeg fik det ikke gjort i dag.. Ante overhovedet hvad jeg skulle gøre, udover og mærke om det var varmt
Halt -What to do?