Hvad er din holdning - Aflivning frem for salg? {{forumTopicSubject}}
Heej HG'er...
Ligger lige op til en holdnings debat.
Hvis du havde en hest - evt med en gammel- og/eller slem skade, speciel psyke, dum højde eller der bare på anden havde noget i mod sig, hvilket gjorden den i risiko-gruppen for at ende som "kastebold" og derved havde en usikker fremtid...
- Havde du så uden videre valgt, at sælge alligevel - eller havde du haft aflivning i tankerne?
Når man som ejer har solgt sin hest og man ikke længere har råderetten over den, er man selvfølgelig ikke herre over hvad der sker med den - alle heste kan ende ved flere forskellige ejere.
Men hvad er din holdning til, at aflive en "udsat/besværlig" hest frem for salg - hvis dens fremtid er meget usikker?
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Min holdning holder dog ikke helt, når det gælder min egen hest. Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at aflive hende, og jeg ved at hun ikke kan/skal sælges videre. Et alternativ her, kunne være udlån. :o)
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.946
Men en sund og rask hest med en "uheldig højde", det synes jeg ikke der er noget der hedder, jeg ved godt at de fleste i dag vil ha høje heste, mig selv inkluderet fordi jeg er meget høj og langbenet, men der er altså osse folk der kun ønsker dem under 165 osv. Det er i mine øjne ikke en gyldig aflivningsgrund.
Men er man ejer af hesten og føler det er det rette, er der vel ingen andre der kan stille sig som dommere.
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Jeg synes dog der er markant forskel på en hest på fx 155 med et godt temperament og let ridelig og en hest på 170 som er skingrende sindssyg (og dette kan selvfølgelig skyldes mange ting) og farlig at være sammen med. Hesten på 155 ville jeg aldrig aflive, den ville jeg sælge videre og skrive i kontrakten at ny ejer skulle kontakte mig når han/hun vil sælge videre eller aflive. Så ved man hvor man har hesten.
Hesten på 170, som er farlig at omgåes, ville jeg måske holde lidt tilbage i at sælge. Denne ville helt klart få en chance på markedet og jeg ville se hvilke købere der evt. kunne være til sådan en krikke. Jeg ville vælge og vrage mellem dem, så jeg var sikker på at hesten kom et sted hen hvor den i sidste ende ville have det godt og evt. ville få de behandlinger den nu vil have brug for. HVIS jeg ikke vil kunne få hesten solgt til nogen som jeg vil føle mig sikker på, ville jeg lægge den ned.
Jeg synes ikke det er synd at aflive dyr hvis deres fremtid (som fx den skingrende sindssyge hest på 170) ser sølle ud. Den sindssyge hest er helt sikkert i mistrivsel og hvis der ikke er mulighed for at få den i bedring, jamen så synes jeg det er ganske fair at lade den slippe for denne gang... desuden ville jeg have det skidt med at sælge en farlig hest.
Raske heste som hesten på 155 ville jeg aldrig aflive. Den skal nok få det godt et andet sted og jeg kan sikre den ved at lave en ordentlig kontrakt med ny køber.
apr 2009
Følger: 46 Følgere: 40 Heste: 7 Emner: 73 Svar: 625
sep 2008
Følger: 289 Følgere: 247 Heste: 20 Emner: 91 Svar: 558
Min holdning er at når jeg ikke har råd eller hvad der nu skal forekomme fremtiden, så bliver min dreng aflivet i stedet for at sælges videre da jeg syns han har vært for meget igennem til at han skal ende som kastebold og ved med sikkerhed at han ville ende som kastebold hvis jeg solgte ham, også er det han bliver farlige at have med at gøre, så eller aflive ham inde han når så langt ud at han alligevel bare skal aflives fordi han er blevet for farlig, så heller han dør glad som den hest han nu er
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
jul 2013
Følger: 37 Følgere: 24 Heste: 5 Svar: 183
men en skadet hest som ikke ville blive til ride hest igen vil jeg heller aflive end at den bliver solgt som kastebold.
men en rask og glad hest ville jeg godt kunne sælge.
min den ene ville jeg nok vælge at aflive selv om der ikke er noget i galt med den hun er frisk og glad, men hun har ikke været behandlet særlig godt inden hun kom til DK hun var sky i starten. efter jeg købte hende er hun blevet meget mere glad og stoler på mig, men det sider stadig i hende fra den gang og det er altså 8 år siden hun kom til DK. jeg vil ikke sælge hende da jeg ikke ved hvad der vil ske med hende og jeg synes det er synd hun skal blive til en kaste bold når hun lige er blevet en rolig/nysgerrige/glad hest. hun vil ikke kunne klare at blive solgt igen og igen.
men den anden turde jeg godt at sælge hvis det var.
men det er forskelligt fra "hest til hest" og "person til person"
nov 2010
Følger: 175 Følgere: 179 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 991
Dog har jeg en super sød veninde, som har tilbudt at tage ham til sig, hvis det en dag skulle ske, og det vil jeg helt klart gøre frem for aflivning.
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.060
Jeg valgte at give hende væk til nogle som ville have hende gående som selskabs hest, da jeg ikke kunne få mig selv til at aflive hende.
Men denne person vidste sig med alt sandsynlighed at være hestehandler og jeg hentede hende hjem igen trods han ville have 2000 kr for det.
Jeg kontaktede så en anden som havde henvendt sig på min annonce. Her var virkelig perfekt og da jeg aflevere hende derude havde jeg den bedste mave fornemmelse og var sikker på hun nok skulle få det rigtig godt.
Men det viste sig så at de havde solgt hende videre, og så blev hun solgt videre igen og igen.
Til sidst var hun endt ved en rigtig sød dame, som havde brugt hende til skovturs hest. Hun fik kontakt til mig og jeg oplyste hende om hestens fejl osv. og imellem tiden blev Clarissa så dårlig (pga. hendes ben) at jeg ikke nåede at besøge hende inden hun skulle aflives.
Jeg har det så skidt over det den dag idag og vil aldrig gøre sådan igen. Har virkelig lært at man ikke kan stole på folk.
Så står jeg i sådan en situation igen tvivler jeg ikke et sekund på aflivning.
mar 2005
Følger: 139 Følgere: 132 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
For mit vedkommende, så står jeg med en 4 års, som har en 'gammel' skade (det er endnu ikke sikkert at hun kan holde i benet), samtidig har hun allergi, og hun er pt. max KAT 1, men når formegentlig at vokse over. Så hun har en del i mod sig og skal have taget en del hensyn.
- Skulle jeg ikke have hende mere, ville jeg ikke turde sælge. For jeg kunne ikke tænke "ude af øje ude af sind", så bare håbe på det bedste.
Der er i forvejen så mange heste der ude der ikke har det godt. Jeg synes at det er synd, at nogle måske ikke får en chance for et lang og dejligt liv. Men samtidig mener jeg også at det er bedre end et langt og dårligt et.
Men det er lidt at en balance gang
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Men det var først meningen at hun skulle aflives, men dagen inde blev jeg ringet op af dem som har hende nu og de ville gerne ta hende til sig.
Jeg havde ikke givet hende væk til hvem som helst dog og jeg vil egentligt hellere aflive end at hesten bliver kastebold.
mar 2005
Det er eksempler som dette der skræmmer mig
jan 2009
Følger: 87 Følgere: 79 Heste: 6 Emner: 17 Svar: 121
dec 2011
Følger: 96 Følgere: 64 Heste: 1 Emner: 93 Svar: 1.094
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.374
Står selv med en hoppe på 5 år, som har fået konstateret spat i det ene bagben (de andre 3 ben er ikke tjekket), og jeg har bestemt mig for at hun skal aflives, hvornår ved jeg ikke lige - (det er Fanny på min profil).
apr 2006
Følger: 183 Følgere: 282 Heste: 11 Emner: 39 Svar: 3.004
En død hest lider ikke... ville ønske at flere hesteejere tog ANSVAR istedet for at fralægge sig det!
så en hest fra 1988 til salg for 5000,- herinde i forrige uge... !
dec 2009
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 472
Men jeg synes også man skal være realistisk hvis det er helt galt, med en grum skade eller hvis hesten er direkte farlig... Så kan en aflivning sagtens være den bedste løsning også for hesten..
Synes ikke man kan give et entydigt svar, da det afhænger helt af situation og hest, og om man kan finde den rigtige ejer og bruge den tid det kræves..
dec 2009
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg kunne godt finde på og vælge det for Fleur.
Fyssen har sagt hun har et bækken der nok altid vil være et tilbagevendende problem = jævnligt have tjek. Hun er lidt underlig i sind - ikke umuilg for andre og håndtere dog. Hun ligner en sur gimpe tit - uden og være sur, fx. i boksen.
Hun siger meget promte fra hvis hun har ondt - dvs. man skal ikke ride videre og klappe hende en i røven fordi hun bare laver pjat, da hun er typen der afregner kontant hvis man gør det så bliver der sparket igen.
Hvis hun har ondt, kan hun finde på og sparke, hvis man trykker på stedet.
Det er ting jeg ser som positive, men det er ikke sikkert de vil blive tolket og håndteret sådan andre steder.
Lige pt. ved jeg heller ikke om hun stadig har uorden i galoppen, det kan jeg først se når ridebanen bliver brugbar. Også kan det i værste fald ende med en hest der ikke kan rides, hvis hun bliver ved med at have problemer trods rettelse af fys.
Når man kigger på hestens sind og evt. skader oven i, så har jeg intet imod det.
jan 2009
Følger: 41 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 196
Jeg ville aldrig aflive en pony, bare fordi højden ikke passede!
okt 2012
Følger: 116 Følgere: 91 Heste: 20 Emner: 31 Svar: 633
Hvis ikke er salg (til pålidlig person) eller udlåning jo nogle muligheder..
maj 2007
Følger: 75 Følgere: 88 Heste: 10 Emner: 148 Svar: 1.984
Desuden ville det hjælpe markedet med at få priserne op, hvis det blev "sorteret" lidt ud. Det lyder måske lidt hårdt sagt, men ja, det mener jeg nu engang.
Har hørt om avlere der aflivede deres avl hvis de ikke levede op til deres standard, hvilket jeg jo synes er rigtig godt, for man tager derved ansvar for det dyr man har fået sat i verden, noget mange "hobbyavlere" måske skulle tænke lidt mere over.
Man sikrer sig at dyr ender som uønskede kastebolde, så jeg mener nok man kan aflive hvis der ikke umiddelbart findes et hjem til hesten.
dermed ikke sagt at man ikke kan give den chancen, men det er altså ofte svært at finde et fungerende vedvarende hjem til samtlige dysfunktionelle heste, selvom der selvfølgelig er solstråle historier.
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
Jeg stoler ikke blindt på fremmed folk, og hvis jeg er i tvivl om min hest ville kunne få det lige så godt det nye sted, eller interesserede købere pynter på deres Fantastiske hjem, så vil jeg ikke tvivle med aflivning.
Hellere beslutte hvor min hests vej ender, end sælge og se på se på andre ikke behandle den optimalt og være ude af stand til at kunne gøre noget ved det.
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Men rengående i skridt.
Han bliver aflivet.
Kan hverken forsvare at beholde eller forære som foldbums.
Fortæl du hesten at den aldrig må andet end skridte?!
mar 2005
Jeg er også delvist enig i det med avlen. Eller mener måske nok nærmere, at flere skulle stoppe sig selv og ikke lave føl de ved de alligevel ikke vil beholde.
Her tænker jeg dem der tænker "det kunne være hyggeligt med sådan en sød lille føllebølle" (Jeg er selv en af dem, men jeg valgte bevidst inden hun overhovedet blev lavet, at det var en keeper.:) )
mar 2005
Jeg er også delvist enig i det med avlen. Eller mener måske nok nærmere, at flere skulle stoppe sig selv og ikke lave føl de ved de alligevel ikke vil beholde.
Her tænker jeg dem der tænker "det kunne være hyggeligt med sådan en sød lille føllebølle" (Jeg er selv en af dem, men jeg valgte bevidst inden hun overhovedet blev lavet, at det var en keeper.:) )
dec 2009
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Heste: 5 Svar: 109
dec 2009
Synes det er en underlig måde at forvalte det at kunne avle og en grim smid væk tendens i mine øjne..
dec 2009
Det er da en underlig måde at håndtere det på.. Hellere får flere udgifter ved at aflive end at tjene nogle pengene hjem ved at sælge et sundt og raskt føl som måske bare ikke ender led at gå grandprix...
Jeg fatter det virkelig ikke..
Jeg kan følge med på hvis den har en skavank eller noget, men en sund og rask hest?
Undskyld men jeg stejler totalt
dec 2009
mar 2005
Men her mente jeg ikke avlere.. Jeg mente almindelige folk der synes det kunne være morsomt at have et føl i de 6 måneder det er hos moderen, fordi føl er åhh søde. Men her ikke tænker på at markedet allerede er mættet, og at selv gode avlere har svært ved at sælge. - Det er dem der bør stoppe sig selv
Vil selv vildt gerne have følle på min, men har ikke råd til at beholde det. Og eftersom der er så mange heste med fine papirer og hele svineriet der heller ikke en gang kan blive solgt (og hvis de gør så til langt under værdi) - så vælger jeg ikke at sætte hende i fol.
Hatten af for din beslutning mhs til slagtning. Jeg ville ikke kunne få mig til at slagte en hest. (Er ikke den store kød spiser, og ville slet ikke kunne spise hest - da det er for meget et kæledyr for mig.
En anden snak er så at jeg ville ønske flere danskere spiste hest, så man måske kunne undgå de lange transporter til udlandet. Men det høre vist til en anden diskussion)
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Hvad er din holdning - Aflivning frem for salg?