Essay.. Nogle der vil læse det igennem? Essay.. Nogle der vil læse det igennem?
Hej alle sammen!
Har fået til opgave af skrive et essay, om glæde.
Derfor kunne det være super fedt, hvis nogle gad at læse det igennem, og komme med deres mening - Da jeg ikke er helt skarp til det med essays
Glæde!
Jeg tror at glæde kommer til de mennesker, som ønsker det. Hvis man selv er sur og negativ hele tiden, opnår man ikke glæde. Men derimod
være glad og smilende, tror jeg på at man opnår glæde. Man selv skal opsøge glæde, man kan ikke regne med at den selv kommer til en.
Mennesker oplever glæde forskelligt, for nogle er det at have en masse penge, og at have en masse materielle ting, have det nyeste tv eller den nye mobiltelefon. Men for andre kan det være, at man har en sød kæreste, et godt job eller et dejligt hjem.
Hvad er glæde egentlig?
Glæde er en følelse man får, når man er godt tilpas. Man er måske omringet af de mennesker man holder af, eller lavet noget man godt kan lide, for andre er det måske at dyrke den sport de elsker, eller måske er glæde for nogle at gå en tur i skoven.
Det du kunne glæde dig over som barn, er ikke det samme som du kan glæde dig til som ung. Glæden ved at sidde og læse et Fætter BR katalog, og sætte kryds ved alle de ting du gerne ville have, glæden ved fødselsdage, glæden ved juleaften og glæden ved familien.
Når man bliver ældre er det nogle andre ting, som du sætter pris på. Nu mærker du måske glæde ved, at gøre andre glade?, ved at nogle synes du er smuk?, ved at nogle sætter pris på de ting du gør? Disse ting satte du nok ikke pris på da du var mindre. Man ændrer følelser igennem hele livet.
Jeg tror jo ældre man bliver jo mere sætter man pris på sin familie, de mennesker der er omkring dig, og ikke så meget de materielle ting.
Når man er glad, er man fri for sorg, og hvem vil ikke gerne være fri for sorg? Det vil jeg ihvertfald gerne!
Være glad, smilende og imødekommende, istedet for trist, anspændt og i dårligt humør.
Men for at mærke glæden, skal man også mærke sorgen, ellers ved man man jo ikke hvordan det er at være glad. Glæde er vigtigt igennem hele ens liv,
men man kommer ikke udenom sorg. Om det så er fordi et familiemedlem omkom i en tragisk bilulykke, kærestesorger,fordi man pludselig bliver
smidt ud af sin lejlighed, fordi man mistede sit job. Det er nogle ting, som man ikke kommer udenom, og man desværre skal have med i rygsækken.
Glæden ved at være rask, og ikke fejle en alvorlig sygdom. Mange mennesker, glemmer at sætte pris på livet, og at de faktisk er sunde og raske.
Det går måske først op for dem af livet er en gave, når de rammes af en frygtelig sygdom. De prøver at leve det sidste af deres dage i glæde,
men hvorfor har de ikke gjort det igennem hele deres liv? De får måske mere livs mod, og kæmper som en vild, for at blive rask igen.
Jeg tror virkelig at man oplever glæden, når en kræftramt kommer sig og kan leve resten af deres liv som raske.
Hvis man kigger på samfundet, er der desværre flere og flere som bliver ramt af sygdommen depression.
Menneskerne, som bliver ramt af en depression, er oftest mennesker som har været ude for en traumatisk oplevelse, som fx. dødsfald og skilsmisse.
De er triste, har søvnproblemer, intet energi, koncentrations besvær og selvmords tanker.
Depression er en forfærdelig sygdom, jeg har haft det tæt på. Da 2 af mine gode veninders forældre har det, og min far også har været ramt af det.
Jeg husker tydeligt hvordan min venindes mor brød sammen ved spisebordet, og måtte indlægges. Mine bedstevenindes far er ramt af det, og min veninde
overnatter tit hos os, fordi det ikke altid går så godt derhjemme. Da mine forældre blev skilt, led min far af en voldsom depression, fordi han mistede
sin bedsteven.
Jeg husker ikke ret meget fra den tid, men husker hvor trist han var. Heldigvis er han rask igen, og er blevet den glade mand, og verdens bedste far!
Jeg synes det er forfærdeligt så syge mennesker kan blive, og at det endda kan drive os så langt ud at vi ikke vil leve mere. Og vælger den sidste løsning.
En stor glæde for mig, er at jeg har et godt forhold til min familie. Selvom mine forældre er skilt, og jeg bor hos min mor. Har jeg stadigvæk et rigtig godt forhold til min far, mine bedsteveninde skrev igår aftes til mig "Jeg ville ønske at min far var mere som din far. Forstående og fuld af kærlighed til sin datter" Det synes jeg viser, at jeg skal være utrolig glad for at jeg har så god en familie som altid støtter mig, og at jeg er elsket
som den jeg er. Det er specielt her de seneste år jeg har fået så godt et forhold til min far, og jeg er nok det man kalder fars pige.
Jeg tror den største glæde man kan få, er når man bliver forældre. Min mor sagde til mig for et par dage siden: "Mit hjerte banker for dig", det synes
jeg viser hvor meget børn betyder for deres forældre.
Glæden ved at være sammen med mine venner, er en glæde jeg tit oplever. Selvfølgelig er der nogle, der bringer større glæde end andre.
Specielt min bedste veninde, giver mig en glæde. Vi kan snakke om alt og ingenting, hun ved alt om mig, og jeg ved alt om hende.
Det er hende der altid kan gøre mig i bedre humør, hende jeg søger hvis jeg er trist, og hende jeg har det aller sjovest med.
Vi har nogle ting, som vi har oplevet sammen, som ingen kan tage fra os. Og ingen vil kunne tage hendes plads!
Jeg oplevede en stor glæde da jeg havde part på en pony ved navn Emma. Jeg gik desværre af med hende for et år siden, det er noget
jeg fortyder rigtig meget i dag. Emma gjorde mig glad, og lykkelig. For mig var hun ikke bare en hvilken som helst pony, hun betød virkelig
meget for mig. Jeg følte mig noget værd, da jeg havde hende. Jeg havde en jeg skulle passe på, en jeg skulle tage mig af og en som altid kunne gøre mig glad.
Glæden ved at vinde et stævne, som vi havde øvet os til i mange måneder, var fantastisk! Emma vil altid betyde noget specielt for mig. Når jeg tænker tilbage
på de 4 år jeg havde sammen med hende, vil jeg altid huske det som fyldt med glæde og smil.
"Glæde er en relativ størrelse. Det er den følelse vi får når vi fx ser på noget vi godt kan lide, eller på anden måde oplever
noget behageligt eller tilfredsstillende. Lige netop derfor er det også uhyre vanskeligt at redegøre for følelsen glæde" - fra google
Det er svært at beskrive hvad glæde helt præcist er, men for mig er en ting helt sikkert. Jeg vil ikke kunne leve uden glæde!
maj 2013
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 82
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 20 Heste: 8 Emner: 39 Svar: 449
sep 2011
Følger: 26 Følgere: 22 Heste: 7 Emner: 83 Svar: 1.349
i det afsnit hvor du beskriver glæden ved dine venner, beskriver du den kun, der er ikke så mange sanser/følelser/oplevelser i det afsnit, men det kommer der jo også massere af i de andre afsnit, så tror det er nok?.
Jeg mener at have fået nøjagtig samme opgave da jeg gik i folkeskolen, kan lige se om jeg kan finde den, hvis du vil have noget inspiration
sep 2011
Følger: 26 Følgere: 22 Heste: 7 Emner: 83 Svar: 1.349
^^håber du kan få noget ud af det:)
Glæden ved heste
Skrevet af: Ronja
Mange husker deres første gang, de cyklede helt selv. Det var vidunderligt, en helt særlig følelse ingen kunne tage fra en, man var pærestolt selv flere dage efter. Men optakten var lige så sjov, og lærerig. De ekstra hjul på cyklens baghjul, forældrenes opmuntring, mens de skubbede pinden der var sat fast bagved. Selv hvis det endelig skete, at man faldt af cyklen, mistede man aldrig modet. Man blev ved. På den måde har både jernhesten og hesten af kød og blod meget tilfælles.
Arbejdet med hesten fra jorden er fedt, at se den måde hesten bevæger sig på er fantastisk, eller når den retter opmærksomheden ind mod dig, og sænker sit yndefulde hoved. At beundre sådan et yndefuldt dyr er mere som en drøm end virkelighed, en drøm man ville ønske kunne vare for evigt. Selvom du måske er kraftig, bumset eller bare grim person, er lige meget. Den tager en, for den man er, ligesom ens familie.
En anden ting som også er dejlig, er at ride. At mærke hesten spurte hen over marken i fuld galop, en galop der konstant øges. De mange muskler under en, som arbejder på højtryk, med gradvist at øge tempoet. Man selv sidder bare, og lader problemerne blæse væk i takt med vinden. Man føler sig mere og mere i et med hesten, som om hesten og du bliver vinden selv. Det eneste der ikke passer ind, er ride hjelmen. Men alligevel holder den fast i det sidste stykke fornuft, som ikke er fløjet væk med vinden, og får en til at standse mens legen stadig er god.
dec 2009
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 43
Tak Ronja P, rigtig god inspiration!
Essay.. Nogle der vil læse det igennem?