{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.248 visninger | Oprettet:

Drøm om igen at skulle have hest {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har de sidste par mdr, gået for alvor og savnet hesten sporten.
Jeg har nu set en mulighed for hvordan det ville kunne lade sig gøre.
Jeg starter på sosu uddannelsen, og lønnen der er jo nået højere end den su jeg har haft.
Jeg har derfor regnet frem til at hvis jeg kommer ind på min drømme uddannelse, og kommer ind i Horsens, så vil jeg kunne have en billigere bolig end den jeg har haft i aarhus, samt det er nemmere at finde en opstaldning til rimelig pris i det her område.

Jeg har lavet et realistisk budget og mine forældre har også set det.
Men hvad er der af udgifter ved køb, ud over handelsundersøgelse, er der andet jeg skal have tænkt på?
Der er selvfølgelig nogle mdr før det kunne blive aktuelt, har en lille slat jeg skylder min far som han får til d 1. Også skal der spares en del op, samt være penge til nyt indskud, samt penge til udstyr til evt ny hest.

Mit budget har jeg lavet sådan her:

Husleje 2500
Mad 1200
Hest 2000
/> Oister 120
HBO Nordic 79
evt. scooter 400 (hvis der nu er lidt kørsel ud til opstaldnings stedet, og det er meget billigere end at have en bil)
Gæld su 200 (det er dog afsluttet i 6 måned i år mener jeg)

også har jeg 800 kr tilbage. Ser det realistisk ud?

Håber nogle har gidet at læse mit lange emne smiley

Mvh Natasia

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drøm om igen at skulle have hest
  • #1   16. jan 2014 Jeg tænker at der skal ligges mere til side til husleje (husk der os skal forbrug med i), mere til mad, min. 2000kr

Ville ligge min. 500kr til side til uforudsete udgifter bar til hest..

Hvad med forsikringer ? der skal jo laves inbos forsikring (hvor du så sørger for der er ansvarsforsikring med til hesten i så du ikke skal have det udover)..
    En ulykke fritids forsikring er også meget fornuftig af have..

• #2   16. jan 2014 Hvis hun bor selv kan un nemt have mad for 1200 kr i måneden smiley Mig og min kærestekører på 2000 kr om måneden til mad, og de praktiske ting til lejeligheden(Toilet papir osv) smiley så hvis hun ku er hende selv burde 1200 kr om måneden til mad være fint smiley

• #3   16. jan 2014 Maria C
    Jeg skal jo have en studie bolig, de kan fås helt ned til 1000 kr i Horsens og i aarhus havde jeg bolig i centrum til 2500. Så jeg nægter at betale mere i husleje end det i Horsens.
    Jeg har bare hørt flere klare sig for 1000 kr til mad, derfor bør det altså kunne gøres til under 2000 kr, det handler om planlægning og prioritering.
    Det er begrænset hvor meget jeg vil forsikre. Jeg skal ikke ud og have en hest der koste en masse penge, jeg skal blot have en hygge hest, til max 8.000 den skal ikke kunne noget særligt, så begrænset hvor meget jeg vil forsikre på sådan en hest.

Heidi ja jeg bor alene, der er kun mig smiley

• #5   16. jan 2014 hold da op det var billigt smiley

Jeg tænker bar du kommer ikke til at kunne noget som helst med det budget ikke engang købe lidt nyt nærmest..

Men ligegyldigt hvad skal hesten have en ansvarsforsikring det er lovpligtigt ligegyldigt pris, og det er sjældent man kan få ansvarsforsikring helt alene, den ligger ofte i en inbosforsikring eller i en livsforsikring..

Men udover det skal du have transport self. udstyr (medmindre alt følger med).

• #6   16. jan 2014 Dressurrytter Camilla Marschall
    Det er også min plan, jeg har aldrig prøvet at eje en hest som fra start kunne de ting den skulle, jeg har altid fået dem de andre var bange for, og heste som selv var bange for alt. Har sågar prøvet en hest som var sky og bange for rytteren når man kom på ryggen af ham. Jeg har prøvet en hel del, og meget sjældent jeg har redet veltrænede heste, altid det modsatte, så klart de utrænede jeg foretrækker så jeg selv kan se det der sker og forme og lære hesten 100% at kende i alle situationer smiley Og når jeg man vil give 8000 kr, så er det også kun de rå heste jeg kan få smiley

• #7   16. jan 2014 Jeg sætter også 2000 kr til side hver måned det hesten, og det er inklusiv alt - forsikring, ekstra til side til uforudsete udgifter mv. smiley
    Bare husk forsikringer til dig selv også smiley

• #8   16. jan 2014 Maria C
    Ja Horsens er en billig by, derfor jeg kan se nogle andre muligheder her, iforhold til aarhus. I mit budget har jeg stadig 800 kr tilbage, dem kan jeg jo vælge at lægge til sidde, eller bruge når jeg løbende mangler noget.
    Ja selvfølgelig skal jeg have en ansvars forsikring til hesten. Det må jeg undersøge hvad det kan komme til at koste.
    Transport du tænker fra sælger til mig eller hvad mener du?
    Udstyr medfølger helt sikkert ikke til de heste jeg har kig på, men det har jeg allerede tænkt på, så der skal spares nogle tusinde kroner op til det så der er til de ting der skal bruges.

• #9   16. jan 2014 Line og hvad giver du i opstaldning? Forsikringer til mig hvad tænker du på der?

• #10   16. jan 2014 Ja fra sælger til opstaldning

• #11   16. jan 2014 Maria C ja selvfølgelig den udgift kan jo variere meget afhængigt af hvor i landet hesten står smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #12   16. jan 2014 Budgettet ser realistisk ud ja.

Men jeg ville ikke anskaffe mig hest med "så lidt penge på lommen". Som du sikkert ved, kan der hurtigt komme forudseelige regninger, så som dyrlæge, nyt udstyr (f.eks sadel) osv osv.

Man skal selvfølgelig ikke gøre det værre end det er, men det skal også være sjovt at leve, så det ikke kommer til at hænge en ud af halsen økonomisk.
    Det kan virke overskueligt og nemt de første mange måneder, men det kan også hurtig vende og blive rigtig træls at være så låst økonomisk.

• #13   16. jan 2014 Ja det ved jeg godt, derfor skal jeg have en solid opsparing også ved siden af, som er ekstra til at tage af, og i perioder når der er flere penge er der jo til ekstra luksus til den tid.
    Så får jeg kigger på hest skal jeg spare op de næste par mdr. Og frem til april/maj har jeg ihvertfald fuld tids arbejde så der kan jeg lægge omkring 4000 til side hver måned. Og ved skole start kan jeg lægge 2000 til side.
    Så der skal spares meget op før det kan blive en realitet smiley

• #14   16. jan 2014 Jeg synes det virker realistisk, hvis du kan undvære at købe ting til dig selv. Jeg ville ikke kunne, men det er der nogen der kan, og hvis du er en af dem, så ser det fint ud. :o)

Men jeg ville vente et stykke tid med at købe - måske et års tid, eller ihvertfald et halvt år - så du har en god opsparing at tage af. Hver måned skal du lægge det til side, som du i fremtiden vil bruge på hest. Så 2000 kr. til side hver måned og alt hvad du derudover kan undvære. Om et år har du 24.000 kr, det er ret godt at starte ud på.
    Et lille tip til opsparing er at have en krukke stående fremme, som du kan lægge dine småmønter i. Fx når du får penge tilbage eller bare har lidt tilovers. Det kan blive til en del penge i det lange løb, som man ellers ville bruge på alt muligt.

Men noget helt andet er - har du tjekket priser på opstaldning, smed, dyrlæge osv. i det område du flytter til? Det er en god idé at tjekke inden, så er det lidt lettere at lægge budget. :o)

• #16   16. jan 2014 Cts jeg har haft hest herude før da jeg var yngre og der betalte jeg selv det hele og tjene kun mine penge via reklamer.
    Og med det jeg kan spare op de næste par mdr og det jeg kan spare op efterfølgende. Så vil der går mellem 7-10 mdr før jeg kan begynde at kigge efter hest. Skal have Ca 30. 000 opsparet før jeg er sikker på der er nok penge til det hele smiley

Ibenip Nej nej jeg har 2000 sat til side i mit budget til hest og når alle mine poster er lagt sammen har jeg 800 kr som ikke er reserveret til noget smiley

• #17   16. jan 2014 Natasia - Det lyder som en rigtig god ide. :o) Med 30.000 kr. når man langt, især når det 'bare' er en hyggehest du søger.

Men synes nu stadig du skal undersøge lidt nærmere hvad det koster, for der kan jo være ændret meget siden du var yngre. :o) Priserne er steget en hel del.

• #18   16. jan 2014 CTS jeg har undersøgt opstaldnings priserne, og jeg har en dygtig smed fra skanderborg jeg helt sikkert kan få til at komme herud og hans priser er fornuftige, ham brugte jeg da jeg havde hest i aarhus smiley
    Og de 30.000 er ikke kun til hest, men også udstyr, dep i ny lejlighed, en opsparing osv. Vil max købe hest for 8.000 kr smiley

• #19   16. jan 2014 Okay, det lyder godt. :o) Det ville være så ærgerligt, hvis priserne var meget dyrere, end hvad du har sat af til. :o)

Ja, det var også det jeg mente mht. de 30.000 kr. :o) At når du 'kun' skal bruge 8.000 på en hest, så kommer man rigtig langt med 30.000 kr. til alt det andet. :o) Det er rart at have sådan en opsparing, når man har hest.

• #20   16. jan 2014 Nu ved jeg ikke lige hvad "Oister" posten dækker over, men hvad med alle de basale ting som licens, forsikringer (både til dig og hesten), mobil, internet, TV osv? smiley

1200 til kost kan du sagtens klare dig for, jeg brugte omkring 1000 da jeg boede alene.

Du kan nok godt klare det, men jeg ville nok sørge for at der var et sted jeg var sikker på at jeg kunne låne penge til dyrlæge og andre uforudset regninger, for der er ikke meget plads til opsparing i sådan et budget - eller til ferie, biografture osv.

Kunne det ikke være en idé at blot finde en part, i hvert fald til at starte med, hvis det alligevel "bare" skal være en hyggehest? smiley

• #21   16. jan 2014 CTS
    Ja selvfølgelig, men det har jeg så af de 2000 der er sat til side vil jeg stadig have op til 800 kr som kan være smed, evt foder og lignenede ting. plus jeg har 800 kr som ikke er regnet ind i mit budget smiley
    Præcis er nødt til at have en opsparing ved siden af hvis hesten bliver syg eller lignende

• #22   16. jan 2014 Line&Lucky Shot - DARK. Oister dækker min mobil. Jeg har 12 gb data på den og det er nok til mig. Tv har jeg ikke noget af.
    Inden jeg køber hesten og skal ligge med dette budget skal jeg have sparet 30.000 kr op først. Til hest, opsparing og flere større udgifter jeg har i nærmeste fremtid. Så først når jeg har de penge begynder jeg at kigge. DE penge kan jeg have om 7-10 mdr. og en part nej, det har jeg prøvet det er ikke noget for mig, og det er utrolig svært at finde herude, svært at finde en der er placeret det helt rigtige sted iforhold til ens bopæl.

• #23   16. jan 2014 Line&Lucky Shot - DARK

Men selvfølgelig skal jeg finde ud af hvad jeg skal have ansvars forsikring på hesten. og en forsikring i forhold til den lejlighed jeg flytter ind i smiley

Kommentér på:
Drøm om igen at skulle have hest

Annonce