{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
788 visninger | Oprettet:

Nostalgi {{forumTopicSubject}}

Faldt lige over denne video:

http://www.youtube.com/watch?v=eEytZ9WGvWI

To af samtidens største dressurryttere på verdensplan, den ene af dem danske Anne Grethe Jensen på Marzog, i en pas de deux.

De rider jo nøjagtig som man kunne forvente, verdensmestere ville ride: med perfekt timing og synkronitet samt en enorm lydighed på deres heste. Prøv at lægge mærke til hvor let begge hestene går på tøjlen, at hestene til enhver tid går over lod, og at deres piaffe, passage og galoppiruetter bliver sat bagfra, og ikke ved at knække halsen sammen, som vi ser i topsporten i dag.

Det er altså ret utroligt at se hvor godt styr dressurrytterne havde på dressuren i starten af 80'erne smiley det lyder sikkert nostalgisk, men hold da op hvor er jeg ærgelig over at dressuren i topsporten har ændret sig til det, den er i dag.

http://www.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw

Vigtigheden af at kunne uddanne en dressurhest lynhurtigt er blevet prioriteret frem for at uddanne en dressurhest korrekt jævnfør de klassiske dressurværdier: takt, løsgøring, bæring, smidighed, balance og lydighed. Som resultat er det svært at se topsportsdressurheste der rent faktisk går over lod (og dermed med korrekt bæring) og som kan udføre en piaffe, passage eller galoppiruette bagfra over ryggen og en fri trav hvor det ikke blot er forbenene, der crawler højt i luften.

På amatørniveau er der mange, der efterhånden tager afstand fra topsportens metoder, og i stedet søger mod "anatomisk korrekt ridning" i arbejdet med deres egen hest. Men kunne det ikke være fedt, hvis dressursporten igen bevægede sig tilbage til de klassiske dressurværdier, der fordrer en god remonteuddannelse af unghesten og en hensyntagen til heste i det hele taget? Hvis vi rent faktisk kunne få sportslige forbilleder fra topsporten og ikke blot mennesker, der viser hvordan man kan blive stenrig på bekostning af heste?

Det ønsker jeg mig i julegave smiley godt nytår!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nostalgi
  • #3   27. dec 2013 Går dressurverdenen i den rigtig retning? Siden hvornår? I dag?
    Jeg synes ikke jeg ser nogen forandring. Rollkur blev forbudt, men bliver stadig udført, fordi rytterne vælger at sige LDR, da det så er tilladt. Desværre misbrugere de satans dressurrytter ordet LDR....... ØV

• #5   27. dec 2013 Jeg snakker ikke om små distriktstævner, men om DM, EM, VM, OL smiley Det er trods alt dér alle de små børn ser deres rollemodel.

• #7   27. dec 2013 Synes dressuren er meget pænere i dag end den var i den første film... Pænere samling mindre fat i stangen og langt bedre uddannelse af hestene. Hestene på første video har ikke bæring og muskler til de øvelser den bliver påbudt de går meget op og står i mod hvilket bestemt ikke er korrekt eller flot ridning. Over lod er ikk korrekt ridning. Over lod går den ned i ryggen og misbruger ryggen så ja vi er bestemt ikke enige om første film er pænest og mest korrek ridning... smiley

• #8   27. dec 2013 Bemærk synes Andreas er meget hård hos hans heste til tider så den ridning vi rider nu kan ikke genereliseret ved en film der er 7 år gammel med Andreas som alle ved er hårdere ved sine heste end de fleste - dressur i dag mener jeg den dressur jeg selv er "uddannet" i at være korrekt dressur af min træner smiley

• #9   27. dec 2013 jeg kendte ikke chalotto og valegro, nu har jeg set en video fra London (kür), og det synes jeg da bestemt ikke er køn dressurridning. Hesten går konstant under lod og knækker mellem 2. og 3. nakkehvirvel. Det er bestemt ikke dressur, der gavner hesten på nogen måde....

Jeg er ikke ude på at sige at toprytterne er nogle amatører, eller at niveauet ikke er højt nok. Jeg mener jo at det er selve ridestilen og hele tankegangen bag den dressurridning vi ser i toppen, der er gal. Og jeg synes egentlig kun, jeg ser det blive værre...

• #10   27. dec 2013 Stine

Når du påstår at en korrekt samlet dressurhest der går over lod ikke bruger ryggen korrekt, viser du at du er ude på et plan, hvor man ikke kan rationalisere med dig. Det er jo simpelthen videnskabeligt forkert.

http://www.guido-with.de/images/relativ.jpg

• #11   27. dec 2013
    Stine - Bare til info, så står der foran lod i dressur reglementet, bag lod trækekr 2-3 point ned pr. øvelser i følge fordringerne, ligesom der står foran lod på en del programmer.

Samme gør sig gældende ved FEI - så ridtet fra 80'erne er lige efter bogen.

Kommentér på:
Nostalgi

Annonce