{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.390 visninger | Oprettet:

Alt det dumme mudder! {{forumTopicSubject}}

Ja så er det igen årstid, og har været det nogen uger, for alt den våde og klamme regn og dermed mudder!
For nogen er det et større problem end andre og jeg står desværre i den situation i år, at det er gået hen og blevet et problem for mig.

Jeg har en vallak på 3,5 år som går i løsdrift på Amager. Der er noget af folden, som ikke er særlig mudret, men hestene opholder sig der heller ikke. Og der hvor de opholder sig er der MEGET mudder. Udover det self. ikke er alt for godt for benene osv. så er det jo også en åben invitation til vores alles bekendte: Mug!

Hesten skal flyttes til februar, men indtil da søger jeg jeres hjælp. Skal jeg lade mudderet være og bare strigle så meget af som muligt, når det er tørret (efter vi fx er gået en lang tur).
Eller skal jeg simpelthen vaske hans ben rene og smøre dem med noget, inden jeg lukker ham på fold igen? (Jeg tænker at vaske dem jo bare gør dem mere våde og inviterer til mug).

Håber I kan hjælpe.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alt det dumme mudder!
  • #1   25. dec 2013 Jeg vasker ben hver dag (:
    - Der er simpelthen ikke andet at gøre og vi har intet set til mug overhoved.

Mudderet er stortset altid vådt, når jeg skal ride, så det kan ikke bare strigles af -.-
    Desuden, ville det jo også tage en krig, hvis jeg skulle strigle det hele af (;

profilbillede
  • #2   25. dec 2013 Skyl hovene og tør de med et håndklæde før du rider/træner og skyl og tør de bagefter hvis det er behov for det efter rideturen/træningen. Hvis du en dag rider på en tør vej så er jo hovene nærmest tørre når han kommer ud igen..Lidt har også ret ikke:-)

• #3   25. dec 2013 På vores fold er der også meget mudder. Lige nu står hun i mudder op til knæene, der hvor hun spiser wrap.
    Jeg grov strigler bare benene med en plastik strigle, hvor jeg lige fjerner det tykkeste lag mudder, sådan så resten af mudderet tørrer under arbejde.
    Engang imellem gnubber jeg lige med et håndklæde om benene.
    Vi har ikke haft mug smiley

profilbillede
  • #4   25. dec 2013 Jeg ville lade det tørre, og så børste det af mår det er, det har jeg altid gjort når der har været tid til det, og har aldrig døjet meget med mug smiley

• #5   25. dec 2013 Okay tak for svarene. smiley Nu hjælper det jo ikke på min, at han er hvid med lyserød hud. Jeg har endnu ikke set mug - men har været lidt i vildrede om hvad jeg skulle gøre.

• #6   25. dec 2013 Min har også hvide ben, men hun har ikke fået mug, mens hun har været hos mig. Kun da jeg købte hende i 2011 og der havde hun slem mug på begge bagben, og der stod hun endda på sommergræs smiley

• #8   25. dec 2013 Lytter lige med :P, da jeg også er så heldig at vi også har fået muk -,-
    *Jeg skyller chilis ben og vasker dem derefter med noget sæbe inden jeg rider, når man så er færdig er det tørt, og så sprayer jeg det med atamon...
    - og det skal lige siges at det hjælper fint smiley

• #9   25. dec 2013 Det er frygteligt i øjeblikket hvor der har været så meget nedbør i så lang tid, selv vores folde der er naturligt godt drænede, kan ikke længere følge med, de går ikke i dyb mudder nogen steder, men der er vådt og blødt.... Mine går i løsdrift, så jeg gør det at jeg hver dag har dem inde i spånebokse og stå i 1-2-3 timer så hove og hud kan tørre helt op, hveranden-tredje dag skyller jeg deres koder og hove helt rene, så jeg kan følge med i om der er optakt til muk... 7-9-13, intet at se smiley
    Jeg børster aldrig i kodebøjningerne, går max ned til sporene, fordi den mindste ridse fra en børste er indgang til mukbakterien....

• #10   25. dec 2013 Kender det smiley
    Jeg har en lille(gravid) miniature hoppe, så det er ikke kun hendes ben der altid er helt mudrede.....også hendes mave, fordi hun er lille og tyk!

• #11   25. dec 2013 Min har sur stråle af alt det mudder... ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre! :S

• #12   25. dec 2013 Årsagen til muk ligger i bakteriefloraen på foldene..Så som Jeanette siger så pas på med at ikke få ridser så bakterierne nemmere kan trænge ind smiley Min har haft muk da han gik på den ene fold (det var tørt) i sommers. Har intet været siden (7-9-13) til trods for en masse pløre...

• #13   25. dec 2013 jeg har også en hest på Amager, på en fold med meget mudder pt. Hun er en Irish cob og med hendes rimlig store hovskæg er mug altid et problem. i starten vaskede jeg det hver dag, men det gjorde det bare endnu værer og sidste år blev hendes mug så slem vi måtte babere hendes hovskæg af. Nu er jeg begyndt at børste hovskægget igennem hver dag, 4 gange om ugen massere jeg baby sinksalve ind i koderne på hende og to gange om ugen massere jeg mug salve med e vitamin ind i koderne på hende og hver 4, md for hun frontline.
    Og på bare 1 - 2 uger er muggen mere end halvveret. håber det var forståligt smiley

• #14   25. dec 2013 Jeg sørge bare for at holde øje med om der er muk og vis der er så behandler jeg et

Kommentér på:
Alt det dumme mudder!

Annonce