Hornkløft/revnet hov - Hestens fremtid - Køb/ikke køb? {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg har endelig fundet den mest fantastiske hest til mig - Smuk, klog, sød, speciel og bare lige mig!
Har allerede aftalt det hele med sælger og jeg har sågar købt udstyr til hende - Jeg ér bare klar til at overtage hende og føler allerede hun er min
Hun er umiddelbart helt sund og rask (handelsundersøgelse skal naturligvis laves, men først efter julen).
Det eneste MEN er at hun har en revne i sin hov, som jeg så i går...
Umiddelbart hvad jeg kan læse mig frem til, er der tale om en hornkløft i 2. grad? (se vedhæftet billede - desværre en lidt beskidt hov)
Hun fik den for ca. 1 år siden og dyrlægen sagde bare at sælger skulle holde øje med den (og den har ikke udviklet sig i det år) - Men den må jo derfor blive ved med at vokse (ligge dybt i hoven og ikke yderligt/kosmetisk). Ellers burde den jo være væk nu, efter så mange gange smed?
Hun skal på sigt bruges til spring, jagt og military - Og kan derfor frygte at denne hornkløft vil blive et problem?
Tænker hoven bliver udsat for stor belastning?
Hvordan er fremtiden for en aktiv hest, med en hornkløft?
Er den til at fjerne? Og hvad kræves der? Sygebeslag/specialfoder mv.?
Håber I vil og kan hjælpe mig - Er i syv sind!
Og rigtig glædelig jul!
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 83
Og kan heller ikke oprette et album...
Typisk!
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Men hvis det er sådan en der ikke vokser væk ville jeg holde mig væk
En i stalden har revne i hornvæggen oppe v kronranden
Den har fået kunsthov på, sømbeslag til at holde hovdelene sammen og de har brugt formuer det sidste halve år på smed.
De troede det var ved at blive fint, men forleden havde kunsthoven løsnet sig igen.
Den har fri indtil smeden kigger på det.
Den blir ik springhest før den er helt væk
feb 2006
Kan du ik lægge i profil eller lave album?
jan 2010
Billede er vedhæftet.
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 888 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.782
Vi har taget smeden ud og han undersøgte hestens hove og har sagt god for den holbarhed, med spicial sko og kunsthov isat
Så nu er det op til mig om jeg vil købe hest eller ej
VH
Annette
jan 2010
Tænker den allerede nu kunne være LANGT bedre, hvis man havde gjort noget i starten?
jan 2010
Hvad gav du for sådanne en omgang? Specielsko+kunsthov?
Og hvor længe skal hesten gå med dette lige umiddelbart?
Og var det værre/bedre end det billede jeg har lagt op?
nov 2006
Min ser være ud end den du viser
Jeg køber altså hesten hvis den gå igennem handelsundersøgelse i det nye år
Jeg har god til for jeg har den på prøve til Feb. 2014
VH
Annette
nov 2006
Og jeg ville kunne bruge hesten som vi plejer.
Jeg giver hende allerede biotin i hendes foder
Men har ikke dårlige hove ud over det gode stærke hove har hun
VH
Annette
aug 2012
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 73 Svar: 701
Den gule har jeg haft i snart 1 år, og han havde på begge forhove.
Han har fået kvalitets biotin siden jeg fik ham, vasket, samt smurt hove jævnligt, i sommers hver dag, og de er næsten helt væk nu, uden brug af sko eller lign.
Den anden er hans halvbror og har haft ham i snart 2 måneder, han har også i begge forhove, og får nu kvalitets biotin i foderet hver dag.
Han har ikke haft smed endnu eller fået smurt hove da han først nu er ved at være flink til at løfte ben uden at sparke.
jan 2010
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 453
jan 2010
RAG - Havde den du har haft længst, ligeså stor en hovkløft som det billede jeg har lagt op?
Er stadig meget i tvivl, vil så pokkers gerne have den dejlige hest. Men vælter mig ikke i penge og frygter derfor nogle dyre behandlinger for at få hende rettet op.
Særligt hvis forsikringen vurdere ikke at ville dække det (hvilket de næppe vil, når hun har det på købstidspunktet)
aug 2012
jan 2010
Måske endda 1-2 gange specielsko og dertil biotin+smørelse af hoven kan få det væk hurtigere?
aug 2012
Nogen ordenligt biotin, ikke bare det billige, sørge for hovene ikke blive for fugtige her om vinteren, dvs ikke fold med meget mudder, og god kvalitets olie/fedt, og så at ordentlig smed som kommer jævnligt, så skal der nok hurtigt komme styr på de hove.
jan 2010
Men hestens ben/hove bliver skyllet dagligt og smurt?
Hvad vil I anbefale mere præcist, at smøre hoven med?
feb 2006
Drop alle tilskud og smøring.
Find en hest uden fejl - andet blir for dyrt i længden
jan 2010
Så er denne dejlige hest blevet handelsundersøgt og er tip top - På nær den pokkers hov, som ér en hornkløft/hovspalte!
Dyrlægen turde ikke udtale sig for meget om det, men den var ikke så dyb (ca. 4-5 mm det dybeste sted og 1 mm i toppen)
Hun mente dog, at den kunne have noget at sige ved springning/jagt/military, da det jo belater hoven yderligere.
Spurgte hende direkte om hun ville købe denne hest med den hornkløft, og hun svarede "ikke hvis jeg skulle bruge den til det du skal".
Hmm.... Men er så forelsket i denne hest!
Er ikke et sekundt i tvivl om at hun er perfekt for mig, men den hornkløft spøger meget i min bevidsthed.
Har i dag taget et godt billede af den, så den tydelig kan ses.
Ville I turde købe denne hest - Og håbe på, at den kan fjernes efter 1-1½ år ved smed og biotin tilskud?
Har talt med en smed om at sætte "klemmer" på, så den har større chance for at forsvinde.
De af jer med heste der har/har haft hornkløfter, var de større eller mindre end denne - Og hvad blev resultatet/hvor hurtigt?
Ser frem til at høre fra jer
aug 2012
Dvs ingen våd boks, helst tørv/spåner/træpiller, og ingen meget mudret fold.
nov 2006
VH
Annette
jan 2010
Havde egentligt tænk mig at hun skulle stå på halmbund - Men alternativt kan jeg vælge træpiller? Foretrækker bare selv halm.
Ville halm være udelukket?
Kan du anbefale en god olie at smøre hovene med Golden?
nov 2006
Når min skal handelsundersøges i Januar og hvis dyrlægen siger det samme som din sender jeg hesten tilbage selv om det altså ville skære mig i hjertet
For jeg har altså ikke mod på at stå med en heste mere i nær fremtid som heller ikke kunne bruges.
Så heller tilbage nu end om en år.
VH
Annette
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.698
aug 2012
Kan lige se hvad min olie hedder når jeg lukker ind i aften.
jan 2010
http://www.horze.dk/hovpleje/cavalor-hoof-oil-special-500-ml/25224.html
Sammen med dette kosttilskud:
http://www.horze.dk/hovpleje/cavalor-hoof-aid-special-5-kg/25417.html
Tusind tak for jeres super gode svar!
Træpiller bliver bunden, i hvert fald indtil der forhåbentlig er forbedring i den kløft.
Faktisk er sælgers smed den samme som jeg vil anvende - Og har talt med den smed i dag, som ikke ser denne hovkløft som et videre problem til det den bliver anvendt til i dag (let ridning).
Men ved springning, jagt, military kan den godt blive et problem.
Så vi har talt om at komme en "nitte" på, for at holde sammen på den og så mener han (håber han) det vil forbedre situationen.
Han sagde samtidig at ret mange heste har hornkløfter - Hvilket jeg jo synes er en skam, for det er jo en klar fejl på hesten.
feb 2006
okt 2004
jan 2010
Så tænker hvis smeden er fortrøstningsfuld og biotin tilførsel burde hjælpe, at man bør tage chancen..
Hesten er kun 3½ år nu og burde få chancen for at "blive til noget" - Da den jo egentligt ellers kun er egnet som skovturshest/hyggehest (og det matcher prisen på hesten ikke helt)?
Tænker hvis ingen tør købe den pga. den hornkløft? Nogen burde jo tage chancen?
Men ja, kan sagtens se og forstå den fornuft du forsøger at banke ind i hovedet på mig.. Beklager, at jeg er et forelsket gemyt der tror på det bedste kan ske!
Men heldigvis ér der jo også gode eksempler på fjernelse af hornkløfter..
okt 2004
jan 2010
Har stor tiltro til den smed jeg har talt med (og som sælger pt. benytter) - Men ja, selvfølgelig kan det være dårligt smedearbejde. Måske endda allerede førhen og som plag?
Det vil nok også hjælpe med hyppig beskæring? Hver 4.-6. uge fx, især her i starten?
Vil du mene de 2 produkter jeg linker til er gode, eller har du bedre muligheder?
Det er jo en jungle af produkter...
jan 2010
Kommer de vinger grunden for sjælden skoning? Forkerte sko? Eller?
Har aldrig selv oplevet en hest med vinger..
okt 2004
Angående produkter bruger jeg intet til min revne hov, men dette er nu heller ikke en kløft men ligesom når vi har fået trykket en negl og får en hvid plet på neglen
feb 2006
En sund hov kommer ved korrekt fodring og korrekt beskæring
Hvis du vælger at købe den, ville jeg snakke prisen ned, så den rent faktisk afspejler at hesten måske ik blir andet end skovturshest.
Den hest i stalden som også har en sådan kløft, har været hos special smed, og fået ringsko, beslag, nitter, kunsthov - you name it...
Det kostede 3000kr.
Og det skal nu laves om igen, da det ik har virket...
feb 2006
okt 2004
jan 2010
Heste er jo forskellige og har brug for forskellige ting.
Hvad smed jeg påtænker at bruge og om har skoet denne hest er underordnet
feb 2006
Miguel Døngard er en af dem der er
jan 2010
nov 2006
Den var ellers go
Men nok ikke sikkeret det er sammen mand
VH
Annette
feb 2006
Han har skoet mine heste de sidste 5 år
jan 2010
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 3 Svar: 11
Hun er blevet beskåret af den bedste smed som jeg har meget tiltro til, hun har revnen i hoven fordi hun sparker i sin boks, længere er den ikke.
Hun er fodret optimalt, hun har fået det bedste foder som plag, masser af foldtid og er passet med en speciel´t tilpasset foderplan, hun har fået de vitaminer hun har brug for.
Jeg går absolut ikke ind for at smøre noget som helst på hoven så længe hesten går på græsfolde hvor hoven holdes fugtig, når tiggeproblemet fjernes, dvs. hun kommer ud tidligt så elemineres problemet.
feb 2006
Hvis den var passet med smed, eller smeden havde været dygtig nok, havde den ik haft vinger...
Og så længe den har vinger, kan vi ik se at kløften ik er kommet deraf.
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.164
feb 2006
aug 2007
okt 2004
Og nej hovvæggen bliver hverken tykkere eller tyndere af at have vinger, din smed skulle vist til at læse lidt op på sin teori omkring hovens opbygning og form
feb 2006
Hvis der ingen bedring er at spore ville jeg konsultere en second opinion ...
aug 2007
Hornkløft/revnet hov - Hestens fremtid - Køb/ikke køb?