{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.924 visninger | Oprettet:

Hvilken race beskriver jeg? {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder nogle gange og tænker lidt over hvilken hest jeg skal have, når min skønne pony ikke kan mere, men jeg synes ikke rigtig jeg kan blive enig med mig selv. Så jeg tænkte at hvis jeg nu beskriver hvad jeg søger i den fremtidige hest, så kan det være at der er nogle HG'ere der kan sige - det er da den eller den race du skal have smiley

• Jeg vil gerne have en unghest og maks. pris på 15000 kr.
• Jeg ønsker en allroundhest - både spring, dressur, terræn og tur.
• Jeg synes DV'ere er søde, men det er ikke sådan en jeg ønsker.
• Selvom jeg elsker heste med hovskæg er det ikke sådan en.
• Den skal have et temperament hvor den er nysgerrig, opmærksom og må gerne være lidt tændt, men den skal ikke være fuldstændig uden for rækkevidde. Det skal være en hest der elsker at arbejde og nyder samarbejdet med rytteren. Den skal være følsom og reagere let for signaler.
• Det skal være en holdbar hest - uden sko og uden behov for indpakning af ben til hverdag.
• Jeg er 172 cm.
• Bonus - den må gerne være sort :o) Eller bare ikke brun, hehe.

Så egentlig har jeg beskrevet min pony Taura, så det er lidt svært synes jeg - så kom hid, kom hid, med masser af forslag smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken race beskriver jeg?
  • #1   23. dec 2013
    Lad være med at kig på race når du kigger så - kig efter de krav du har sat op, istedet for at gå efter en bestemt race.

Den beskrivelse du har passer sådan cirka på alle heste, hvis deres temperament ligger til den vågne side.

• #2   23. dec 2013 DV'ere er jo en allround hest, og det er ikke en race men et avlsforbund, og det vil tage det lang tid at finde en hest, hvis du udelukker Danske Varmblod smiley

• #3   23. dec 2013 Når jeg for hyggens skyld kigger på markedet, så er det også stort set alle racer jeg kigger på, men det kunne jo være sjovt at se om der var nogen der havde en ide om en race jeg har overset smiley

Jeg ved godt at DV er et forbund - det betyder så også at det rent eksteriørmæssigt ikke er den type hest jeg leder efter - hvilket gør det sværere ja smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #5   23. dec 2013 Du beskriver ca 100 forskellige racer +-

• #8   23. dec 2013 Jeg ved godt at det sagtens kunne være en DV - men det skal netop ikke være sådan en. DV'ere er fine, men eksteriørmæssigt er det bare ikke helt det jeg ønsker, derfor jeg spørger efter hjælp til at finde noget andet smiley

Jeg kan tilføje lidt mere;
    • Gerne en type der egner sig til løsdrift (gerne uden dækken)
    • Ikke en tung type - netop pga. springdelen.

Så hvis i tager alle de her ting, hvilken race kunne det så eventuelt være? smiley
    (Når det netop ikke skal være en DV eller anden "lands navn" varmblod)

• #10   23. dec 2013 non - det er lidt svært at sætte en finger på og det er netop derfor jeg spørger herinde :o)

Stalden er her fyldt med DV'ere, men selvom jeg synes de er super søde og skønne, så "siger de mig ikke noget" agtigt.

• #12   23. dec 2013 (Og husk - jeg er ikke aktivt i gang med at søge hest, da jeg forhåbentlig først skal om 10-20 år, men jeg er lidt nysgerrig alligevel - og besværlig smiley )

• #14   23. dec 2013 Er der slet ikke nogen spændende racer, som racetypisk er det jeg søger, som ikke er et varmblodsforbund?

(Jeg ved godt at heste af samme race er forskellige, men avlsmålet siger jo noget bestemt smiley )

• #15   23. dec 2013 Jeg ville nok sige Haflinger. De er allround heste og elsker at arbejde med deres rytter:) smiley

• #16   23. dec 2013 Hmm... Ville have forslået en islænder, men det er ikke alle der er "tændte". Jeg oplever dem mere som rolige i sindet. smiley

Men tja.
    I princippet, kunne den "race" du beskriver være ALLE. Så det er lidt svært. Haha. smiley

• #17   23. dec 2013 Når jeg læser det du skriver synes jeg jeg hører fjordhest

• #18   23. dec 2013 Og det SKAL være en hest - (simpelthen fordi de har det lidt lettere på springbanen)

Både halflinger, fjordhest og islænder synes jeg er super skønne, men jeg synes ikke det er helt optimalt i forhold til mine ønsker.

Jeps - så har i lidt tidsfordriv imens vi venter på julen smiley

• #19   23. dec 2013 Noget hannoveraner/trakhener måske?

• #20   23. dec 2013 Eller selvfølgelig frederiksborger/knapstrupper. De fåes jo også i både lette og tunge modeller.

• #21   23. dec 2013 Nej, jeg tænkte også at en islænder måske ikke er "tændt" som du gerne ville have.

Hmmm.... Det er svært. xD

• #22   23. dec 2013 Tine - de racer du lige nævner har jeg også tænkt på, men jeg ved faktisk ikke så forfærdelig meget om dem smiley

Ja - jeg er rigtig besværlig haha :3

• #23   23. dec 2013 Jeg ville sige at en oldenborg opfylder mange af dine krav.

• #24   23. dec 2013 Ikke en dv men nok en hannoveraner .. Min er en hannoveraner men med en krone på... Det er jo den samme hest.... smiley

Jeg er ikke sikker på hvad det er du vil have, for mere eller mindre alt kan jo kåres i dv, hvilket ikke gør den mindre/mere værd smiley

• #25   23. dec 2013 bonni - hvilke krav opfylder oldenborgeren ikke? smiley

• #27   23. dec 2013 Cecilie - jeg elsker friesere, men for meget hovskæg og ikke helt oplagt til det jeg vil bruge den til :o)

Jeg har en evne til at sige "uuuh, hvor er DU sød og du sku da lige med hjem" - indtil jeg lige får sat logikken helt til og kigger kritisk på mine ønsker.

• #29   23. dec 2013 non - tak, så er det vist heller ikke sådan en smiley

Det er lidt af en hjernevrider hva'?

• #31   23. dec 2013 En frederiksborger blandet med ????? smiley

• #32   23. dec 2013 hvad med en pinto?

• #34   23. dec 2013 oldenborgere under 70-80 procent vil jeg mene lyder som noget for dig! smiley

• #35   23. dec 2013 nu nævner hun mest bare DV smiley

• #36   23. dec 2013 Tja, jeg vil mene at en hannoveraner kunne være en mulighed, du kan da prøve at kigge billeder af min Ronato som inspiration, den race findes også i lidt forskellige typer. Både meget spinkle og lidt kraftigere, og vil ikke nødvendigvis mene at alle hannoveranere er meget varmblods prægede.

Så er der den tyske Oldenburg, som mest minder om varmblods.

Den danske oldenborg, er også en mulighed, der kan du prøve at se ursandi som jeg har et fotoalbum af på min profil.

• #37   23. dec 2013 Jamen Oldenborgere eller noget hollandsk varmblod?

• #38   23. dec 2013 Måske noget welsh cob?

• #39   23. dec 2013 Lyder lidt som om det kunne være en painthorse?

Det er en let hest - uden hovskæg, den kan have alle slags farver, især broget smiley

Den egner sig nok ikke så meget til løsdrift uden dækken, men hvis hesten ikke må have hovskæg, bliver det svært at finde en der kan gå uden dækken..

Her er et link til en painthorse (ved godt den er lidt dyr, men det er bare et eksempel på racen):(link fjernet)

• #40   23. dec 2013 Araber?

• #41   23. dec 2013 Jeg er godt klar over at jeg er besværlig og ja, jeg spørger om i vil hjælpe, men der er ingen tvang til det smiley

Kongebo - det kunne faktisk godt være en mulighed. Ham Ronato ser ret fornuftig ud. Også oldenborgeren, men jeg er ikke helt "hooked".

Chinolein - det kunne faktisk også være, men de findes vist mest i ponystørrelser? (eller hvordan?)

non - jeg forstår altså ikke rigtig hvorfor du vælger at skrive sådan? Der må jo være en speciel grund til du har valgt at have 3 DV'ere og ikke 3 andre og den grund er muligvis den jeg fravælger.

- Paint eller quarter kunne jo faktisk godt være, men hvordan når nu de ikke er så store, vil den kunne bruges til alt det jeg vil? (altså hvordan er de springmæssigt)
    Jeg har ikke mødt så mange, men dem jeg har, der har jeg fået et rigtig godt indtryk, men der er jo det med højden (siger jeg, som rider pony på ca. 140 cm smiley )

• #42   23. dec 2013 Mener d-erne fås i størrelse hest smiley

• #43   23. dec 2013 Araber har jeg også tænkt meget på - jeg er opvokset med en dejlig shagya araber (som der desværre er rigtig få af i danmark), men jeg er lidt usikker på med mine halvlange stænger - de "fleste" arabere har ikke så forfærdelig meget fylde synes jeg.

Og tak til alle jer der er med og kommer med gode forslag smiley

• #44   23. dec 2013 Så er det jo fordi man ikke sætter sig ind i racen smiley men det må du om.

Så vil jeg nok anbefale noget trakhener../blanding

• #45   23. dec 2013 Hvis du ikk søger heste der høre til under et varmblods forbund,
    Så kan du jo ikk finde en race som passer til alle dine kriterier.
    Frederiksborger
    Palomino
    Trakhener
    Appaloosa
    Don
    Exmoore
    Fell
    Gotlandsruss
    Hannoveraner
    Holstener
    Knabstrupper
    Lipizzaner
    Lusitano
    New Forest
    Oldenborg
    Paint
    Pinto
    P.R.E.
    Quarter
    Traver
    Welsh
    ^ alle varmblods racer.
    Plus nogle ekstra.
    Så hvordan vil du finde en hest der ikke høre under varmblods forbund??
    Ville jeg ekstremt gerne vide smiley

• #46   23. dec 2013 Mette Marie - jeg har aldrig selv ejet en fjordhest, men kender da en del og har også redet nogle stykker og jeg må indrømme at det altså ikke lige er den race jeg oftest ser i str. hest og til jagter eller military (højere end "baby"højder).

Fjordhesten er en dejlig race og havde jeg nu egen gård og flere penge, så er det en helt bestemt fjordhest jeg havde købt inden man kunne nå at sige "fjordhest" smiley

• #47   23. dec 2013 Natasja - det jeg mener er ikke alle varmblods, men typisk DV eksteriør smiley
    Jeg vil mene der er ret stor forskel på feks. en DV og en P.R.E. :o)

Jeg indrømmer gerne at jeg ikke ved alt om alle racer, det er også derfor jeg spørger - også for hyggens skyld og for at lære noget mere om nogle racer jeg måske ikke har tænkt på.

• #48   23. dec 2013 udover din højde er det 110% en beskrivelse af min Osie!

• #49   23. dec 2013 Men du skriver jo a du søger en hest, men som ikk høre til under et varmblods forbund.
    Og så har du ligesom et ret stort problem a finde en hest, der ikke høre til i sådan et forbund.
    Da alle gør smiley
    Derfor jeg er ekstremt nysgerrig over hvilken heste race det ender med :')

Men dv eksteriør?
    Trakhener, hannoveraner, Holstener og oldenborg kåres jo i DV (ikke alle),
    Så er de jo os under dv eksteriør.
    Min pointe er bare a du får rigtig svært ved det.
    Hvis ikke umuligt.

• #50   23. dec 2013 Kailie - da jeg var lille drømte jeg også om at min shetlænder blev tryllet stor, for han var bare helt perfekt - udover højden :o)

P.S. - Det hele er mest teori, for jeg er godt klar over at når jeg først står i situationen hvor jeg skal til at finde min nye bedste ven, så ender jeg sikkert med noget helt andet end jeg regner med.
    Men jeg synes det er spændende og ret interessant at finde ud af hvilke(n) racer der opfylder mine krav, hvis man kigger på racen generalt. Selvfølgelig er der da individer der er fuldstændig modsat nærmest.

- og så fandt jeg lige en fjordhest, der lige kunne opfylde alle krav, hehe - så aldrig sige aldrig smiley

• #51   23. dec 2013 Sorry men hvordan i alverden ville du kunne få en hest uden hovskæg som kan få uden dækken hele året?

• #52   23. dec 2013 Nastasja - tro mig, jeg er også vildt nysgerrig selv!

Jeg snakkede med min kæreste i går og som han selv sagde (han er ikke hestemenneske), så hvis Taura ikke var mere og min mor og søster ikke kunne have Ghazal - så tog vi ham haha. Og ja - det har han ret i. Det er ikke en hest jeg selv ville have købt, men jeg er jo blevet ret glad for ham ?

• #53   23. dec 2013 Kallie:
    Jeg har en dv, dv blanding og en dartmoor som går ude hele året rundt uden dækken.
    Og de fryser overhovedet ikke.
    Så det er altså nemt nok.
    Selvf. Har de da en smule hovskæg, men har alle heste.
    Så bestemt ikke umuligt smiley

• #54   23. dec 2013 Kailie - Taura kunne faktisk gå uden dækken hele året da hun gik i løsdrift og hun har minimalt hovskæg. At tosseponyen så er blevet kuldskær de sidste par år er så noget andet :o)

Det er dog ikke et krav - men et meget gerne.

Det her er jo en diskussion hvor det endelig svar først kommer (forhåbentlig) om 10-20 år, så jeg håber ikke i er utålmodige smiley

• #55   23. dec 2013 Natsja: En smule hovskæg hvor emget er det?

• #56   23. dec 2013 Okay vi venter bare 10-20 år til du skriver hvad du er endt med smiley

• #57   23. dec 2013 Altså en "smule" er som en typisk DV, men mindre end en frieser - synes jeg.

Haha ja :o)

• #58   23. dec 2013 Min hest er en blanding af varm- og koldblod. Måske du skulle finde dig sådan en? smiley Han har lidt mere robusthed end de fleste heste, men han springer super godt, da han stadig et "let" i det. smiley Min træner siger at han har kapacitet til en MB en dag, så måske noget i den stil du burde finde?

• #59   23. dec 2013 Oldenborger.... Bum....

• #65   23. dec 2013 Min plag er 75%frieser og 25% og araber, næsten sort, temperament der ligger til den gode side. Verdens sødeste hest, når hun synes tingene er sjove. Så har hun arabernes lethed, men stadig frieser look bare sporty, og uden hovskæg. smiley

• #66   23. dec 2013 skal det være en raceren? for du ville nok ave nemmere ved at finde en blanding der matcher dine krav smiley

• #68   24. dec 2013 Noget Welsh Cob måske? Og de kan godt findes i hestestørrelser smiley
    Du beskriver nærmest min passer bortset fra at hun er brun smiley

• #69   24. dec 2013 Araber??
    Eller en Noriker måske smiley
    Eller en dølehest. Mulighederne er mange, synes bare det er lidt kedeligt at du vælger alle varmblodsheste fra på grund af udseende. Havde du sagt nej til Tortillas fordi han ikke lige havde den hals eller de ben du godt kan lide?
    Synes du skal tage ud og kigge på nogen varmblodsheste, det kan være du ender med at skifte mening! hvis du ikke vil have en varmblod er der jo kun trækheste/arbejdsheste eller æsler tilbage..

• #70   25. dec 2013 Jeg tænker også noget Oldenborg, evt forædlet. smiley

Kailie: Heste behøver ikke hovskæg for at kunne gå i løsdrift uden dækken? x)
    Min gamle hoppe gik i en periode i løsdrift, hun har aldrig gået med dækken og blev importeret fra Sydspanien, der var ingen problemer med at hun frøs. smiley
    Og ham jeg har nu er Hannoveraner/Araber/Fuldblod = intet hovskæg, han går også uden dækken og ville sagtens kunne gå i løsdrift også. smiley

• #71   25. dec 2013 Jeg tænker lidt at du er forelsket i din nuværende hest, og egentligt bare gerne vil være sikker på at du kan finde en god "erstatning" for hende, den dag hun desværre går bort (forudsagt at der ikke sker noget andet imellemtiden - livet er jo uforudseeligt).

Og fordi det du i virkeligheden leder efter bare er en ny og forbedret Taura, så er der intet der egentligt er godt nok. Du ser ikke skoven for bare træer, så og sige smiley

Så mit foreslag til dig ville være - slet ikke at tænke i de baner endnu, da det ikke er relevant for dit liv i dette øjeblik. Når og hvis den dag kommer, så skal du nok vide hvilken hest bliver den "næste" "rette" smiley

• #72   25. dec 2013 Jeg tænker en Trakehner ! Det er en FANTASTISK race ! De har en super spændene livshistorie. Læs en endelig.
    Det er en hest med et "ekstra" gear hvis du forstår at håndtere dem. De er super loyale, fantastiske af temperament og ser ikke mindst skide godt ud smiley

Dog kan du ikke heeelt bare sige at du fx ikke bare vil have en DV'er da ALLE racer kan kåres ind i DV.
    Se fx min vallak Saxo. Han er kåret ind i DV, men far osv. er Trakehner smiley
    Så når du siger at du ikke vil fx have en DV har du faktisk måske lige sagt nej til trakehner, oldenborg eller andet smiley

Min gamle hest Zürich var blanding af Trakehner og araber. Også en fantastisk blanding !! Man kunne tænde og slukke efter temperamentet.

(Har lige lagt et billede op af Saxo som er efter den fantastiske Trakehner hingst, Afdøde Travell smiley

profilbillede
  • #73   25. dec 2013 Når jeg har kigget på hest, har jeg kigget på lidt af hvert, da det er meget forskelligt fra hest til hest, hvilket temperament de har (jeg hår meget op o at de skal være gode i hovedet og det virker også sim om det er det du vægter mest).. Min nuværende hest er en blanding og selvom jeg helst ville have en renracet, så faldt jeg pladask for hendes personlighed smiley

Så jeg synes du skal blive ved med at kigge på noget forskelligt og som de andre siger kan du jo godt kigge på døv'er selvom det ikke er sådan en du vil have, for det kan lige så godt være en frederiksborger, trakhener etc. Der er kåret dv smiley

Og så prøv en masse heste, for du kan ikke føle hestens temperament ud fra en annonce smiley

• #74   26. dec 2013 Det du beskriver er en Welsh Cob ( som Camina's Maccoy som jeg har faderen til ) her får du alt, en super tillidsfuld hest der er særdeles nem at arbejde med og ikke er bange for noget.Højde mine r generelt + 150 cm op til 160 cm

https://www.facebook.com/photo.php?v=182479235283594&set=vb.100005645555784&type=2&theater

Video med en cob hingst der bliver redet for første gang med en cordeo

Billede herunder en cob hingst der bliver redet.

profilbillede
  • #75   26. dec 2013 Det er da helt klart en Haflinger du søger

profilbillede
  • #76   26. dec 2013 Jeg ville også sige en Welsh Cob eller en oldenborg.
    Min oldenborg er meget alsidig og bliver brugt til alt.

Welsh cob hingsten, som Bent fint viser, er en fantastisk ridehest, han er også meget alsidig allerede, hvilket siger meget, når jeg kun lige er startet med at tilride ham, på billedet er han redet.. muligvis 10-15 gange

• #77   27. dec 2013 jeg vil sige at du søger en haflinger eller haflinger blanding;-)

• #78   27. dec 2013 Vil os sige welsh. Heg har en til salg hvis det lyster ;-). Kig i min profil

• #79   27. dec 2013 Jeg vil sige tak for alle forslagene smiley

Tasja - det kan du nok godt have ret i, jeg synes jo min Taura er helt fantastisk smiley

Talle - Når jeg engang skal købe hest (om de der 10-20 år), så er din nok lidt for gammel til at gå under kategorien unghest :o)

• #80   27. dec 2013 haflinger smiley

• #81   27. dec 2013 Til de af jer der skriver halflinger, hvorfor mener i at denne er den rette? Jeg har godt nok kun kendt 4 af racen og de er skønne, men ikke "varme" nok, hvis jeg kan formulere det sådan. Er gennemsnittet ikke sådan da? smiley

• #82   28. dec 2013 Her er min 2 års welsh cob hingst han skal i tilridning næste sommer når han er 3, han er nu ca 155 cm, bliver nok et par cm mere, er helt utrolig 'cool' men samtidig med tænding, har været til show flere gange og har klaret sig rigtigt godt, har samme far som Caminas Maccoy, men er noget større.

profilbillede
  • #83   28. dec 2013 Pinto. De findes i mange størrelser og adskiller sig fra dv pga farven. Vil du have en lettere type end dv, kunne du kigge efter en pintoaraber:-)
    Min pinto sætter pels nok til at gå i løsdrift uden dækken, så det gjorde hun indtil hun blev tilredet. Men det er ikke til at ride en hest med så meget pels, da den aldrig bliver tør efter rideturen... Så nu går hun med dækken:-)
    Min pinto er mindre end den du søger, men de fås som sagt i alle størrelser;-)

profilbillede
  • #84   28. dec 2013 Et mere..

profilbillede
  • #86   28. dec 2013 Du burde få dig en blanding.. alle de raceheste har sgu stamtavle proppet op et hvis sted og der er ikke mange heste du kan få under 15000 så smiley jeg har en trakhener blanding og han er den gamle model smiley
    Vil da lige påminde dig om en min springridelærer var oppe at spring S og op efter på sin fjordbolle.. det handler sgu ikke om racen men hvad sind hesten har.. har den moden, viljen og styrken kan de fandme komme langt! smiley

• #87   28. dec 2013 Jeg ved godt at det er hesten og ikke racen, men der avles jo efter nogle bestemte mål og med henblik på disse.. smiley

Det er jo ikke stamtavlen jeg skal ride på, men det kunne måske også være sjovt at komme til dyrskue og kåring feks, men hvem ved.

• #88   28. dec 2013 En oldenborger? smiley

• #89   29. dec 2013 Trakhener er en let og vågen/varm race. Og så er de da også super smukke smiley

• #90   29. dec 2013 Tænker lidt, på en araber.... Selfølgelig som hest, men selvom mange siger at de er sindssyge er de altså super søde. Grunden til denne udtagelse er fordi de er meget opmærksomme på mange ting og derfor er det også super gode at lave hors man ship med, fordei de er nysgerrige men stadig meget opmærksomme. Men der mere flugtindstinkt i araber in i andre heste pga. De lever på store åbne sletter hvor der ikke er mulig hed for at gemme sig og pga. De er så afhenglig af at de lever i flok på de åbne sletter binder de også nemmer bånd til en anden livsform ..... Undtagen rovdyr. smiley smiley håber du kan forstå og bruge det smiley

• #91   29. dec 2013 Jeg tror et budget på 15.000 kan være svært at holde afhængig af hvor ung unghesten skal være, men nu har du jo også 10-20 år til at spare op. smiley

Kommentér på:
Hvilken race beskriver jeg?

Annonce