{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.074 visninger | Oprettet:

Er dette rimeligt? {{forumTopicSubject}}

Ja, i plejer jo at være så gode til at komme med råd og vurderinger, så vil da lige høre jeres mening om sagen.. smiley

Det er sådan, at min mor har en lille hyggepony, som udelukkende bruges til tricks, jordtræning og ridning med små børn. Hun har så for en måned siden ca. fået en part til ham, fordi han trængte til at blive rørt lidt. Parten er 13 år, og kom til os med en fortælling om, at hun altså bare ville jordtræne.

Men det har bare ikke forløbet problemfrit.. Pigen er sød, og tydeligvis glad for Misty (min mors pony). Desværre er det bare sådan, at hun gentagende gange glemmer vores regler..

Den første dag fortalte min mor og jeg hende alle regler omkring Misty, hvad hun måtte og ikke måtte. Reglerne indebærer fx at hun ikke må longere mere end 15 minutter af gangen, fordi han er i dårlig form, og min mor mener, at det bliver for hårdt for hans ben. Der gik så en uge, hvor alt var fint. Men så pludselig, omkring fjerde gang Mistys part var ude hos ham, observerede jeg hvordan hun longerede i 25-30 minutter (jeg var også på stedet, da jeg får rideundervisning derude). Jeg konfronterede hende med det, og hun blev ked af det, undskyldte og sagde, at hun simpelthen havde glemt det.. Min mor og jeg syntes begge, det var ok - alle kan jo begå fejl.

Men så den følgende uge, skete det 2 ud af 4 dage, at hun simpelthen glemte at muge. Hun får parten gratis, fordi der er inkluderet staldarbejde, så det er jo altså vigtigt, at hun laver det
Hun undskyldte igen, og blev meget ked af det, lovede at huske det altid fremover, osv.. Det har så også gået fint med staldarbejdet siden (det er 2 uger siden nu).

Men så her igår, havde hun spurgt om ikke hun måtte løsspringe Mister i ridehuset. Det fik hun lov til, på betingelse af at hun var færdig og havde ryddet op efter sig kl. 16.30, hvor huset rideskoleundervisning. Min mor snakkede så idag med stedets fast tilknyttede rideunderviser, som fortalte at banen havde lignet noget der var løgn, da rideskoleundervisningen skulle starte igår. Hun havde overhovedet ikke ryddet op efter sig, og efterladt 8 spring, forskellige bomme, kegler og en longepisk inde på banen. Min mor skrev til hende omkring det, og hun undskyldte og sagde, at hun havde glemt at rydde op efter sig (på trods af, at det var den eneste betingelse for, at hun kunne bruge ridehuset).

Derudover har hun 4-5 gange glemt, at fylde Misters hønet, så han har stået uden wrap.. Igen har hun undskyldt.

Alt dette er indenfor mindre end en måned, og min mor begynder at blive mere og mere frustreret. Hun glemmer konsekvent de enkle regler og betingelser, hun skal holde sig til - og selvom det er små ting, kan det være temmelig irriterende og besværligt. Også selvom hun bagefter undskylder, og generelt er en meget sød pige.

Hvad havde I gjort? Kan man godt tillade sig at finde en ny part på dette her grundlag? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er dette rimeligt?
  • #1   22. dec 2013 måske man skulle tage en mere alvorlig snak med hende om hvad konsekvenser er ved, at hun glemmer alle de ting i har aftalt, evt. drage forældre med ind i det? måske hun skal have noget hjælp til det? Jeg ved da min veninde havde hukommelse som en si da hun var mindre, hun fik konstateret damp er nu på medicin og hukkommelsen fungere næsten optimalt igen smiley

hun lyder jo som en der oprigtigt er ked af det når hun undskylder og rigtig gerne vil forsætte.

• #4   22. dec 2013 Jeg synes ikke en pige som ikke er ansvarsbevidst skulle have lov til at have en part før man lære at være ansvarsbevidst smiley

• #5   22. dec 2013 Og heller ikke uden opsyn..

• #7   22. dec 2013 Ja man kan godt tillade af at finde en ny part. Men det lyder umiddelbart til at I har rigtig mange regler, måske skal I lave en liste? De faste gøremål og hvad ponyen må og ikke må.
    Men jeg ville nok også blive lidt mopset...

• #9   22. dec 2013 Jeg havde givet hende en advarsel. På en arbejdsplads var det ikke gået, og hun må simpelthen lære hvad det vil sige at have ansvaret for et dyr.

• #11   22. dec 2013 Ja det synes jeg. Det er ikke høje krav i stiller, og når en part skal sørge for staldarbejde, er det meget vigtigt at man kan stole på at vedkommende gør det. Det er belastende når man hele tiden skal overvåge andre for at sørge for at ting bliver gjort. Og når man er 13 burde man altså kunne finde ud af at tage det ansvar.

• #12   22. dec 2013 Det kan det bestemt, men har i snakket med pigens forældre, om hun måske har "mistet" arbejdshukommelsen? Det er der faktisk en del mennesker som ikke har, fordi de ikke har fået den trænet. Jeg kender en, man kan bede personen om at hente 5 ting, og så kommer personen tilbage med 4, hvor 2 af dem er noget forkert. Simpelhen fordi den ikke er trænet.

• #13   22. dec 2013 Snak med hende om det stille og roligt og forklar hvilke konsekvenser det har for ponyen, når tingene ikke bliver gjort.
    Og så kan man måske lave en huskeliste i stalden med de "normale" ting, hun skal huske, inden hun går fx:
    Muge boksen, fylde net, sørge for vand, feje, rydde op osv, af hvad der nu er smiley

• #14   22. dec 2013 Tag en snak med hende og hvis det forsætter så find en anden part til din mors pony!

• #15   22. dec 2013 jeg mener ikke at det er rigtigt at lade en 13 årig pige være uden opsyn med en ny pony..det kan gå grueligt galt..

• #17   22. dec 2013 Jeg ville lave en "To-do-liste" med regler og retningslinjer og sætte op på boksen/skabet eller lign. så er der ingen dårlige undskyldninger for at glemme tingene..

• #18   22. dec 2013 jeg synes også det er værd at tage i betragtning at pigen er 13 år . hvis man som 13 årige ikke har fået hest ind med skeer i faste rutiner er der altså meget at holde styr på.. jeg er selv mor til 3 piger der er flyttet hjemme fra nu,, men ingen af mine piger ville have sådan et ansvar som der bliver givet denne pige, og når det så er sagt , så er hun lige gået ind i puberteten , og ja hjernen er lidt flygtig i forhold til regler og aftaler , men hun er ikke den eneste der ikke kan huske sådanne ting,,

hvis i gerne vil have hende som part , skriv jeres regler ned laminer det , så hun kan have det som en fast huskeseddel i striglekassen eller på boksen,,

sidste løsning : opsig hende og pas jeres hest selv smiley .

HUSK HUN ER KUN ET BARN

• #19   22. dec 2013 hakuna matata: Ikke alle har voksne omkring som synes det er det fedeste i verden, samt har tid til at være sammen med et barn ude ved en hest, hele dagen, hver dag....

• #20   22. dec 2013 Nu er hun jo 13 år, og synes det lyder lidt voldsomt ''bare'' og smide hende ud. Selvfølgelig er det langt fra i orden, at hun bare sjusker med det hele.

Synes i skal lave et slags møde med hende, evt også med hendes forældre, og igen give reglerne helt klare, og så skide være med det om hun græder. Fortæl også klart, hvorfor det er vigtigt at hun fx ikke må longere mere end hun gør, og hvorfor det er vigtigt hun muger ud, fylder hø osv. Sig det er sidste chance, og hvis der sker noget igen, så bliver i nødt til og finde en ny.

• #21   22. dec 2013 Få eventuelt lavet en kontrakt, hendes forældre underskriver. Så er alle parter HELT sikre på den aftale som er indgået, og forældrene kan kontaktes.

• #22   22. dec 2013 Vi havde samme problem med vores ene part, nu har vi gjort det at vi har hængt en seddel op på Kassandras boksdør, hvor der står hvad de skal, så de ikke ''glemmer'' det. Fordi så har de ingen undskyldning, for ikke at gøre det. Men hvorfor har hun ikke hendes forældre med ud, som kan holde øje med hende?

• #23   22. dec 2013 Giv hende 1 advarsel, og bed hende om at skrive en huskeliste ned. smiley

Og hvis det fortsætter, så er det ud!

• #24   22. dec 2013 Nok hevet forældrene med ind over. Hvis hun ikke kan selv må hendes forældre jo hjælpe hende med at huske det hele.. Ellers ville jeg måske lave en 'tjek liste' der kan være ved ponyens boks, med ting som hun skal huske, altså fx. at fylde hønet, muge, ryde op efter sig alle de der regler og ting hun må/ikke må

Hjælper det ikke at snakke med hende, forældre og lave en liste så tror jeg at jeg ville finde en anden part...

• #25   22. dec 2013 Hakuna matata
    Man bliver jo også nødt til og give noget ansvar til pigen, for at hun kan lærer det. Selvfølgelig bør der være en med de første 2-3 gange, men ellers synes jeg ikke det burde være nødvendigt mere, overhovedet.

Jeg er 13 år, og har min egen unghest på 5 som jeg håndtere selv hver dag.. Så burde en på samme alder også være i stand til og kunne tage sig af en pony, uden voksen opsyn.

• #27   22. dec 2013 Tine, Julie, Stald Limira: Tak for inputs. Dejligt, at høre andres syn på sagen. smiley

Margrete: Vi har slet ikke særlig mange regler smiley Bare helt normale ting - muge, fylde hønet, rydde op efter sig. Den eneste atypiske regel er den med max 15 minutters longering pr. dag. Men den har hun så også fået fortalt adskillige gange. Alle 4 regler har hun formået at overtræde på mindre end en måned smiley Tak for svar!

Til alle jer andre: tak for svar! Vi har faktisk allerede en liste i stalden med de ting, hun som part skal huske. Det er ellers en god idé, tak! smiley Men netop fordi den allerede hænger der, er det frustrerende at hun stadig glemmer tingene. Hendes forklaring har indtil nu været, at hun glemmer alt om at kigge på listen smiley

• #32   22. dec 2013 Angående hvorfor hun får lov at være der uden forældre:
    Vi mener ikke, det bør være nødvendigt for en 13 årig at have sine forældre med, for at lave jordarbejde med en rolig og omgængelig pony på 110 cm. Der er selvfølgelig andre mennesker på stedet, så hun er aldrig alene (og hun er velkommen til at tage sine forældre med, når de har tid og lyst).

Vi mangler en part, og vedkommende skal være mindst 13 år. Jeg tror ikke det er realistisk, at finde en 13 årig hvis forældre har tid til at tage med ud til parten 4 hverdage om ugen i flere timer. smiley

• #33   22. dec 2013 Tak for svar smiley

• #36   22. dec 2013 det er helt iorden at min mening bliver kommenteret smiley
    tilgiv mig at jeg ikke bruger tid på at kommentere jer andres meniger smiley
    signe b::håber I finder en løsning på sagen smiley
    god vind smiley

• #37   22. dec 2013 Jeg er 14 år, og jeg glemmer da også sommetider et par ting, men jeg synes at det er meget vigtigt at man overholder de regler der er med/ ved hesten.
    Jeg rider ret ofte andres ponyer, og jeg gør mig altid meget umage med at huske de regler der erfor ponyerne hver især, og jeg synes især de regler er vigtige når det er andres ponyer! En ting er, hvis du selv glemte at give ponyen hø,(den ville selvfølgelig stadigvæk ikke få noget hø) men når man ansætter en part har man jo også lidt en forventning om at tingene bliver gjort ordentligt!

På den anden side kan det jo godt være at hun virkelig prøver at huske tingene, men glemmer dem igen, og så er det jo ret synd for hende:-) Men det ville klart hjælpe hvis hun havde en huskeseddel! Det er jeg ret sikker på smiley

Held og lykke med at finde en løsning smiley

• #38   23. dec 2013 Hvis hun glemmer at kigge på listen må hun jo selv gøre noget ved det! Så går det ikke meget længere, for så lyder det faktisk næsten lidt som om hun bare ikke gider det. Igen, når det er andres dyr man skal tage sig af, er det altså virkelig vigtigt at man gør sit bedste så ejeren ikke behøver at være urolig for om hesten nu har en ren boks eller har sit hø.

En almindelig trettenårig kan sagtens tage det ansvar, og hvis hun bliver ved med bare at undskylde hele tiden hjælper det jo ikke ret meget på noget som helst, andet end at man på et eller andet tidspunkt får nok af hende og smider hende ud. Det ville jo bare være synd, hvis man kunne få hende ind til en samtale og fortælle hende hvor vigtigt det er at hun husker at kigge på den liste! smiley

• #39   23. dec 2013 Det kan jeg godt forstå så!
    Snak med hende og hendes forældre:-)

• #41   23. dec 2013 Lav en lille nem liste med daglige gøremål og kortfattede regler.
    Så har hun den at kikke på, hvis hun er i tvivl.

• #45   23. dec 2013 Slå lige koldt vand i blodet.. reglerne er der selvfølgelig for at blive overholdt.. men hesten er jo ikke død endnu vel? der ud over har hun hverken være ond mod ponyen eller noget ud fra hvad du skriver?

Fx. da hun løssprang kan hun sagtens havde glemt at rydde op hvis hun er gået ud med ponyen da hun var færdig og ordnet den?

Som nogle af de andre skriver.. lav en liste? hæng den op på ponyens boksdør. så har hun noget at gå ud fra. smiley
    Hun er trods alt kun et barn.

Og om ikke ellers kald hende og hendes forældre til en samtale? nu går i og er irriteret over det her.. og i stedet for burde i tale ud med pigen og hendes forældre. smiley

• #47   23. dec 2013 Altså, når nu at pigen er 13 år, så burde hun også være gammel nok til at huske og overholde så simple regler. Jeg ville selv tage en alvorssnak med hende og evt. Hendes forældre, og forbedrer hun sig ikke efter det, jamen, så er det jo egentlig bare ud af vagten med hende smiley

• #48   23. dec 2013 Bettemus,, Hvis du læser hvad jeg skriver, så siger jeg jo, At hvis hun ikke er født og opvokset med heste , kan det være svært at huske de ting som er normal pasning af hest, og hvis hendes forældre ikke er med på sidelinjen , så kan det være endnu svære, , og jeg siger også blot at jeg ville ikke give min egne piger det ansvar, for netop at tingene skal gøre rigtigt , det er nogle der formår at huske tingene ,,, og der er ingen der siger at 13 årige piger er dumme ,, der er bare forskel på hvad man er udviklet til at huske i de alder ,,

• #50   23. dec 2013 Som 13årig synes jeg nu også man bør være i stand til at tænke lidt rationelt når det gælder de basale ting:

- Rydde op efter sig
    - Muge
    - Fodre
    - Rygte hesten

Det der nok kan være svært i den alder at at overholde regler som ikke at jorde i skoven. få hesten skridtet ordentligt af osv. man er nok lidt mere care-free i den alder.

Men lav en liste hvis i ikke helt har mistet tilliden.

• #51   23. dec 2013 Jeg vil sige at de ting kunne min lillesøster altså godt finde ud af da vi havde part. Hun var 12 smiley

• #52   23. dec 2013 Min veninde har haft mange unge parter (jer der kommer herinde ved hvem i er) og de har altså også lavet nogle sjove tankeløse ting engang i mellem.

Jeg har ofte været med på råd når tingene har været lidt hektiske smiley

Nu er de alle blevet nogle (relativt :D) fornuftige unge damer.

• #53   23. dec 2013 I kunne lave en lamineret liste til hende, hvor hun kunne krydse af og sikre sig at hun har nået alt hun skal...

• #54   23. dec 2013 God idé med afkrydsning! Så er hun tvunget til at kigge på listen - super! smiley

• #55   23. dec 2013 Man kan evt købe sådan en tavle til stalden og så kan hun krydse af der smiley

• #57   24. dec 2013 Jeg mener nu også det er forsvarligt at en 13årig omgås heste alene. Jeg var vist noget yngre da jeg selv var alene med heste.

• #58   26. dec 2013 Bor du på Fyn?... Tror jeg kender pigen måske o.o

• #59   26. dec 2013 Må indrømme, jeg bliver lidt harm over, at man mener, at man ikke bør være alene med heste som 13 årig. Jeg har redet alene siden jeg var 11 og har altid været i stand til at tage ansvar for mine handlinger samt finde løsninger på de problematikker, som var.
    Jeg er heller aldrig blevet sagt op pga. manglende lederskab/ansvar så synes det er noget fis. Selvfølgelig er ikke alle lige modne/dygtige, men se nu på individet i stedet for at fordømme alle 13-årige.

• #60   26. dec 2013 jeg red mine heste selv som 10 årig? smiley Sikke nogle uansvarlige forældre jeg har, ej puha. jeg må hellere ligge retsag imod dem smiley

• #61   28. dec 2013 Jeg ville nok smide hende af som part, simpelthen fordi hun - ud fra din beskrivelse - ikke er tilstrækkeligt ansvarlig og velorganiseret til at tage vare på et levende dyr. Den slags forglemmelser skal helst ikke finde sted - og især ikke flere gange i løbet af et par uger. Det er trods alt minimum, at hesten får sin mad og får muget sin boks.

At hun glemmer sine gøremål er en ærlig sag, men det vidner i mine øjne om, at hun ganske enkelt ikke er egnet til at have ansvaret for et levende dyrs ve og vel. Håber I finder en løsning smiley

• #62   28. dec 2013 Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om det kan lade sig gøre, men en mulighed kunne være at ændre jeres aftale, så hun må betale en smule for parten, men til gengæld slipper for arbejdet? smiley Det lyder jo som om, at du og din mor ofte færdes på stedet, og hvis I selv sørger for jeres hest, ved I at det bliver gjort ordentligt.

Jeg ville i hvert fald personligt have det svært med, at overlade ansvaret for min hest til en glemsom og sjusket person - men det er da ærgerligt at give afkald på en sød og dygtig part, hvis det primære formål med hendes tilstedeværelse er at røre og motionere hesten. smiley

Kommentér på:
Er dette rimeligt?

Annonce