{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.908 visninger | Oprettet:

Ride uden sadel hele tiden? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg vil bare lige høre hvad jeres mening er omkring at ride uden sadel ?

Er det for uansvarligt at ride uden sadel på tur?
Er det for uansvarligt at ride uden sadel når man er på tur med andre?

Kom med jeres holdninger smiley

- Jeg selv rider hele tiden uden sadel på min egen. Jeg føler at jeg har meget bedre forbindelse med min heste, og kan bedre mærke hende.
Jeg rider uden sadel i alt slags vejr, på alle slags ture. Jeg har flere gange været på jordeture med andre, hvor vi har givet den fuld gas uden sadel. Jeg sidder generelt bare bedre fast uden sadel.
Ridning i regnbukser er altså heller ikke noget problem!
Jeg synes tit at sadel sidder i vejen for min forbindelse til hesten, så jeg vil hellere ride dressur uden sadel :P.

Der er nogle som siger at hesten får ondt i ryggen fordi at vægten ikke er fordelt, der vil jeg så sige at jeg har endnu ikke haft én dag med min hest hvor hun har haft ondt i ryggen fordi vi har redet uden sadel! - tvært i mod har hun flere gange haft ondt når vi har redet med og sadlen ligger ordenligt.

Hold tonen pænt smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ride uden sadel hele tiden?
  • #1   14. dec 2013 jeg syndes det er en god ide smiley smiley smiley smiley

• #2   14. dec 2013 Nu rider jeg ikke tur længere.. Jeg kan godt træne normalt uden sadel, rider rider meget bedre uden da jeg er tvunget til at have fat om hende med mine ben. I sommers kunne jeg godt finde på at skridte tur rundt om en lille så 'på den anden side af vejen' det tager ca 15-20 minutter så stille og roligt og hvis jeg red med en veninde kunne vi sagtens tage turen rundt uden sadel også. Også selvom hesten bliver meget frisk og opmærksom på tur. Men kort tur uden sadel kan vi godt

• #3   14. dec 2013
    Red uden sadel fra maj til november og gør det gerne igen :o)
    Havde ikke penge til en sadel, så derfor rider jeg hellere uden. Dyret var ikke generet i ryggen e.l - hun er en der tydeligt siger fra når noget gør ondt, fx som pt. hvor hun har meget ømme inderlår af uransalige årsager.

Og rider gerne uden sadel igen, selvom det besværliggør dressur ( let ridning er guld værd, det er svært uden sadel ) og spring, samt man kan få en bette ondt når hesten kommer i galop og hopper til siden eller klodser forbenene i, fordi noget er farligt.

Har haft massør ude imens hun blev redet uden sadel - uden nogen klager.

Og efter noget tid uden sadel, så sidder man ret godt fast. Men en tur på 2 timer uden sadel - det gør nuller naller bagefter.

• #4   14. dec 2013 Jeg synes du er mega sej at du kan ride på ture uden sadel! Det har jeg dog ikke balance til.. Men jeg foretrækker også helst at ride ude sadel, af samme grund som dig. Jeg føler også jeg får en meget bedre forbindelse med hesten. smiley

• #5   14. dec 2013 Jeg synes at det er super sejt! Jeg rider ikke så ofte uden sadel, da min hyp er meget spinkel og det gør vildt ondt - også er min balance lort. Kommer også til at sidde utrolig spastisk uden sadel smiley Men gad virkelig godt gøre ligesom dig, hvor man rider uden sadel HELE tiden smiley

• #6   14. dec 2013 Bryder mig også bedst om at ride uden sadel, og det er yderst sjældent jeg smider en sadel på mig pony (udover hvis jeg er på galoptur, da jeg har haft et par uheldige oplevelser). Generelt sidder jeg også bedre fast, da jeg ikke kan sidde ordentligt i en sadel længere, da jeg er blvet vand til det andet. Desuden får man en forbindelse til hesten man ikke får på anden vis, som hjælper en både på tur men bestemt også i dressuren!

• #7   14. dec 2013 enig med dig rider selv kun uden sadel på min part uanset hvad vi skal da jeg følger jeg har meget bedre kontakt til ham og så er det som at han ikke bryder sig om sadlen smiley gjorde det også på min gamle efterskole hest smiley

• #8   14. dec 2013 Det er sjovt, jeg får altid ondt i ræven hvis jeg rider med sadel.. Og je rider også uden sadel på tur, også selvom jeg er sammen med andre smiley

• #9   14. dec 2013 Hvis du har en ung, eller meget spinkel hest, kan det hurtigt give smerter og gøre ondt..

Men jeg nyder da også selv at tage en tur uden sadel. Det har sjovt nok aldrig været svært for mig uden sadel.. Jeg har både sprunget bane, ponyræset, redet dressur mm. Uden, og det har altid ligget helt let til mig. Det er virkelig ikke særlig svært, hvis man bare har en god føling og balance når man rider til hverdag.

• #10   14. dec 2013
    2 timers tur uden sadel - så får jeg altså ondt i bagdelen ;o).
    Eller den der med en hest med højt lansemærket/markeret lansemærke, der klodser benene i - av, av, av. Godt man ikke er en mand ind imellem.

• #12   14. dec 2013 Dejligt at høre at jeg ikke er den eneste som rider uden sadel.

Vil dog også lige sige at jeg red uden sadel en hel vinter fordi at jeg havde dårlig balance og inden sadel. Efter de 3 måneder, havde jeg en fantastisk balance.

Dog kan jeg godt blive forpustet og få sidestik når jeg traver meget i nedsidning. Jo det ER muligt at lave letridning uden sadel, men det er røvsvært når man ikke er i træning :I

• #13   14. dec 2013 Jeg er SÅ enig!
    Jeg rider heler ALDRIG med sadel, har ikke gjordt det i 2 år.
    Om vi så springer, jorde ture, eller andet syntes jeg bestemt ikke det er 'forhindrede' ikke at havde sadel på. Tværtimod, syntes jeg man bliver meget mere Et med hesten.
    plus, at her om vinteren er det da bare suuuuuuper dejligt varmt og rart smiley

• #14   14. dec 2013 Jeg kan ikke ride uden sadel, hvis jeg vil ride seriøst. Får simpelthen for ondt i dåsen og røven, når jeg skal korte, lave halve parader og øgninger

• #15   14. dec 2013 På min gamle pony red jeg uden sadel meget smiley

Men min nuværende hest er meget spinkel og spidsrygget.. og det gør av..
    Og så viser hun tydelig irritation over, at jeg sidder direkte på hende, så det må jeg hellere lade være med smiley

• #16   14. dec 2013 Jeg rider faktisk næste altid uden saddel, og jeg syntes også det er helt vildt dejligt, og det fungere rigtig godt for mig!! Han virker også meget mere glad, og det er jo dejligt !!:))

• #17   14. dec 2013
    Når jeg rider uden sadel, så er der sådan cirka heller aldrig trav involveret, kun hvis jeg er på banen. Da jeg ikke kan sidde roligt nok, når dyret spænder op på tur - så er det ikke fair at byde ryggen en der bumper rundt.

• #18   14. dec 2013 Jeg er glad fortaler for afveksling ^^
    Og selvfølgelig at tage hensyn til hestens alder og bygning m.m. smiley

• #19   14. dec 2013 Jeg rider aldrig uden noget på ryggen, da jeg har læst at ens knogler i nummi kan gøre hesten ryg øm.. Så enten et tykt underlag under, eller min Holu Horse lammeskinds sadel, og der føler jeg mig præcis ligeså tæt på hesten, som uden :D.. Men det er altså fedt at ride på tur uden sadel, bare ren afslapning!

Jeg rider også meget bedre uden sadel. Når jeg nogle gange får undervisning smider jeg stigbøjlerne fordi de simpelthen låser mig fast. Så for mig er det at ride uden sadel GUD! smiley

• #20   14. dec 2013 Jeg elsker at ride uden sadel - får dog ikk gjort det så meget om sommeren mere da jeg træner mere og mere til distancerne så der er det bedst at jeg træner med samme sadel men rider af og til en mindre tur (30-45 min ) uden sadel smiley

Pt må jeg ikke ligge gjord på min hest da han har været låst i brystbenet som har resulteret i gjordkramper... Så den næste mdr tid står den på parelli træning og ridning uden sadel smiley jeg sidder meget bedre i dressur uden sadle og har ingen problemer med at træne chagementer og serier osv uden sadel smiley eneste problem er at man får så pokkers ondt bagi og hudløs smiley

• #21   14. dec 2013
    Ida - Babypudder og trusser uden søm skulle være løsningen ;o)

• #22   14. dec 2013 Det er fedt at ride uden sadel, giver en helt anden føling med hesten smiley Og bonus er at det giver en fantastisk balance og ligevægt, hvis du sidder skævt, glider du af smiley
    Dog har jeg altid underlag eller lign på, både for min egen og hestens skyld smiley

• #24   14. dec 2013 Så længe man holder sig fra stigbøjler i ridegjorde - Gys siger jeg bare!

• #25   14. dec 2013 Krikken- oka super detmå jeg prøve smiley der er dog ikk sømme der hvor jeg bliver hudløs - ka. Det stadig være det ? Før i tiden red jeg meget uden sadel - måske skal man bare have "hårdhud" visse steder smiley
    Ellers må jeg lige prøve det med baby puder smiley

• #27   15. dec 2013 Synes bestemt ikke, at det er uansvarligt. smiley

Havde en periode på nogle måneder hvor jeg kun red uden sadel - Både på tur med andre, alene, og på bane. Det har forbedret min balance utroligt, samt at Stjarni reagerede for finere signaler. Så for os fungerede det næsten bedst. :o)

Fik så en ride on pad og red uafbrudt i den. smiley

Nu får jeg undervisning, så rider vi i sadel. smiley

• #28   15. dec 2013 Kir: Du kan nu sagtens bruge bøjler i ridegjord, den fordeler nemlig trykket ganske fint pga det brede stykke, men det kræver selvefølgelig underlag under til at afbøde belastningen uanset...

• #29   15. dec 2013 Både min hest og jeg, nyder at ride engang imellem uden sadel, dog ender det ikke så tit med at være seriøst arbejde! smiley smiley

• #30   15. dec 2013 Det rigtigt - men jeg synes desværre, at jeg har set for mange tilfælde, hvor rytter glad galoperer afsted stående i stigbøjlerne.. Og det er absolut ikke kønt, når man kan se hvordan hestens ryg nærmest buer ned hvor gjorden ligger :o)

• #32   15. dec 2013 Kan man ride med sadel kan man også sagtens uden! Kan man ride med bid an man også uden! Kan man ride med spore og pisk så kan man fandme også uden ;)! det handler bare om balance og tillid smiley

• #33   15. dec 2013 Først vil jeg lige sige at hesten ikke får ondt i ryggen hvis sadlen ligger ordentlig - så at sige at hesten får ondt selvom sadlen ligger som den skal - tja.. nej

jeg rider gerne uden sadel, men har slet ikke balancen til at turde trave og galoppere
    skridter gerne tur uden sadel, men kun fordi jeg ved at min pony kun løber hvis der sprnger en bombe ved siden af hende eller der springer en tiger ud af buskene XD

men der er pres på hestens rygsøjle når man rider uden sadel, som der ikke er når man har sadel på og derfor rider jeg som oftest med sadel når jeg rider! det er ikke sundt for hesten at have det tryk på rygsøjlen, så selvom hesten måske ikke viser ubehag nu, så har den højst sandsynligt slidgigt i ryggen inden for et par år hvis man konstant rider uden sadel

og nej det er ikke sikkert, men jeg tør i hvert fald ikke løbe den risiko
    så kan man få en bomløs eller en monoflap sadel som giver bedre kontakt med hesten

• #34   15. dec 2013 At ride uden sadel er fantastisk hvis hesten er bred nok smiley Jeg har redet meget uden sadel og desuden er det nemmere at ride i ned sidning i trav uden sadel synes jeg da stigbøjlerne så nemt ryger af smiley

Kommentér på:
Ride uden sadel hele tiden?

Annonce