1.226 visninger
|
Oprettet:
Nadia - Nu med 3 dejlige Drenge og 3 små Damer .
3. jun 2010 Følger: 28 Følgere: 32 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 162
3. jun 2010 Følger: 28 Følgere: 32 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 162
Hvad står jeres heste på? {{forumTopicSubject}}
Ja, spørgsmålet siger lidt dig selv
Hvad står jeres heste på?
Fordele/ulemper?
Hvor tit muger i?
Hvor meget muger i ud?
Hvor køber i bunden og hvad koster det i måneden?
Bare for sjov, og for at se hvad de forskellige foretrækker
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Træpiller og spåner.
Muger hver dag, smider 24 kg piller ind hver 1½-2 uger.
Købte for 800 kr piller og spåner sammenlagt i oktober, der er stadig to sække piller tilbage, det er inkl. opstart.
Det er let at muge i - man kan si det rene fra, derfor er det at foretrække for halm for mig. Også stinker halm bare ualmindeligt meget, når man skal lave bund.
Vil stå på alt andet end halm, kan nærmest fravælge en stald på baggrund af det.
jun 2009
Følger: 26 Følgere: 29 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 293
- Min hest står på tørv
Fordele/ulemper?
- Det er nemt at sorterer klatter fra strøelse og er dejligt blødt for hesten at stå på + god sugeevne. Desværre gør det stalden mørkere end ved brug af fx spåner (især hvis væggene også er mørke)
Hvor tit muger i?
- Jeg muger en gang om dagen
Hvor meget muger i ud?
- Klatter og våde pletter. Forskelligt hvor meget hesten sviner.
- Vi har købt hos DLG, hvor en palle (16 baller, tror jeg) kostede omkring 1300 kr. Bruger ca en balle om ugen, og det fungerer rigtig fint.
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.156
Spåner med halm ovenpå
Fordele/ulemper?
Halmen er gratis, men for at gulvet ikke skal svømme i tis, lægger jeg et lag spåner nedenunder. Hestene kan godt lide at putte sig i halmen, og når spånerne suger urinen, er det også nemt at boksene rene
Hvor tit muger i?
Hver dag
Hvor meget muger i ud?
Tager hestepærerne og det våde halm og spåner
Får gratis halm af min onkel, som også sørger for spånerne. Vi bruger det kun i vinterhalvåret, så ca. 6-8 pakker spåner er nok til en sæson. Mener, vi giver 800-900 kr. for en palle, hvor der er 12 pakker, så vidt jeg husker. Så ca. 425-550 kr. om året, så 36-46 kr. om måneden.
jul 2010
Følger: 76 Følgere: 215 Heste: 6 Emner: 3 Svar: 159
Fordele: Det er en god bund for hesten at ligge på
Ulemper: Det er forfærdelig besværligt at muge i, i hvert fald hos Mikado
Der muges hver dag ca. en hel trillebør da han tisser meget
og det er ridecenteret der står for det, vi betaler bare for boksen hvor det er med i prisen
maj 2013
Følger: 114 Følgere: 249 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 614
De står på halm.
Nææ, jeg syntes det er rigtig godt. ^^
Muger det hele ud, 4 gange om året.
Halmen er fra vores egne marker, HVIS høsten har værret god.
Ellers køber vi det fra nabo gården. C:
nov 2005
Følger: 190 Følgere: 187 Heste: 7 Emner: 42 Svar: 525
- Min hest står på Træpillesmuld.
Fordele/ulemper?
- Smuld er lettere at få fordelt i en boks fremfor træpiller, hvor man skal vande en hel masse for at få det til at opløse sig. Dog kan smuld støve noget, så man nogen gange er nødt til at vande lidt alligevel.
Hvor tit muger i?
- Jeg muger hver dag, men kun klatter og hø/halm som ikke er spist. Selve bunden rører jeg aldrig medmindre den er helt skævt fordelt, så hesten står uhensigtsmæssigt skævt i boksen.
Hvor meget muger i ud?
- Se ovenfor.
- Jeg har bund med gennem min opstaldning. Giver 550 kr plus 120 kr ekstra for at have nok, hver måned
jun 2009
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 47 Svar: 607
- Træpiller
Fordele/ulemper?
- fordele er, at det er let at muge og det tager ikke vildt lang tid. Ulemer kan være, at der skal en ny sæk ind minimum hver uge. Hvis der ikke kommer nye ind bliver bundet virkelig klam og våd
Hvor tit muger i?
- hver dag
Hvor meget muger i ud?
- i starten af ugen muger jeg ca. ½ trillebør, men des længere tid det er siden at der er kommet en ny pakke ind, des mere muger jeg. så i slutningen nærmer det sig en hel trillevbør
- det hører med i opstadningspris, så hende som ejer gården køber dem
jun 2010
Følger: 28 Følgere: 32 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 162
Jeg syntes ikke tørv og spåner er særlig godt. Spånerne fordi det er SKIDE besværligt at muge i, og jeg syntes man skal bruge ret meget for at holde boksen pæn.
Tørv blev hurtigt ulækkert at se på, pga. farven. *Det var jeg ikke vild med.
Halm har fungeret fint for mig, og syntes egentlig at det er det naturlige valg, for hestenes skyld.. Så de kan ligge og putte i halmen, og spise noget af det, HVIS DE VIL... Men det er besværligt at muge i, da man skal tage meget ud hver dag, og samtidig smide nyt ind hver dag. Det lugter, og jeg er ikke fan af at lave "bund" af halm, da det kræver at man efterlader noget af det gamle i boksen ...JIIIRK...
Piller er fine, nemme at muge i, men et helvede at ryste op. (gør jeg en gang om ugen) - og så synten jeg det er dyrt selvom de "kloge" siger at det er en billigere løsning end halm. Hvis min hest skal stå ordenligt på træpiller starter jeg en boks op med ca. 160 kg = 400 kr. og så kommer jeg to poser ind om ugen dvs. 80 kr. om ugen. (mellem 320-400 kr om mdr.)
Syntes det er en jungle
nov 2010
Følger: 31 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 375
mar 2012
Følger: 31 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 86 Svar: 2.133
Halm.
Fordele/ulemper?
Vi har prøvet mange andre ting, men syntes helt klart at halm er bedst.
Hvor tit muger i? Hver anden dag.
Hvor meget muger i ud?
En trillebør.
Jeg ikke hvad det koster, da det er med i opstaldningen. Men halm er ret billigt!
jan 2009
Følger: 27 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 44
Muger når jeg har hende
Fjerner klatter og den gamle halm
Halmen er gratis
feb 2008
Følger: 115 Følgere: 128 Heste: 6 Emner: 245 Svar: 1.874
- Alle 3 står på træspåner
Fordele/ulemper?
- Jegsyntes at fordelen ved spåner er at det ikke lugter nært så meget som halm. Men ulempen er hvis man er lidt våd eller der er lidt vådt hænger det "fast"
Hvor tit muger i?
- 1 gang om dagen også fjerne vi lige klatter om aften
Hvor meget muger i ud?
- I hverdagene er det kun klatter osv. hvor i weekenden tager vi også vådt ud
- Vi får det nede fra det lokale savværk men vi giver ikke noget for det da min far arbejder der
mar 2008
Følger: 74 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 20 Svar: 420
Det halve af boksen gummimåtte, så fortil hvor grovfoder ligger holdes fri af spåner.
Fjerner pøller hver dag, 4 heste ca.2 trillebør....
hver weekend dobbelt,fjerner noget våd bund, men syntes det er nemt og ikke tungt at arbejde i spåner med et spånegreb...samt spåner og hestelort er komposterbar i marken :)til køkkenhaven...
De får og spiser lidt byghalm,urtehø og wraphø dagligt....
De går ude hele dagen så begrænset med møg i stalden...
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 6 Svar: 690
Bruger træflis, super blødt at ligge på, suger fint, muger hver dag klatter.
1 gang om året bliver der bundmuget og lagt 40 cm flis somren over så det sætter sig, fylder derefter efter med 20 cm igen inden brug, og så videre......
Pris 800.- leveret for 30 m2
jul 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 321
Min lille prinsesse er et rigtigt bokssvin, derfor kan jeg ikke få lavet en ordentlig madras af strøelse, da den er drivvåd i løbet af et par dage.
Min ryg kan ikke klar al den udmugning, det kostede mig 750 kr. om måneden at få muget ud samt ca. 300 for strøelse.
Nu kan jeg selv muge, da der næsten ingen udmugning er, fjerner klatter og våde pletter 1/4 trillebør. Strøelsen koster mig ca 200 om md. = 1 pk tørv og ca 2/3 pk spåner.
Madrassen er dyr, men for mig tjener den sig hurtigt ind
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Jeg muger hver dag og mængden afhænger af hesten - den ene sviner meget så den tømmer jeg helt et par gange om igen. Hans mor sviner meget lidt så der fjernet jeg klatter og vådt.
Fordelen må være at det er billigt og hestene kan putte i det. Ulempen at det er besværligt og kræver meget tid at holde tørt.
Bruger ca 3-400kr om måneden på tre bokse
jun 2010
Følger: 28 Følgere: 32 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 162
I min gamle stald var der en der blandede træpiller og spåner. Fungerede ganske fint, men jeg må ærlig indrømme at jeg ikke kunne se pointen hahahah ...
dec 2011
Følger: 188 Følgere: 257 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.246
- Græs
- Jord
- Mudder
- Sne
(alt efter årstid)
Og af ekstra bruger vi...
- Hø (inde)
- Sand (ude)
De står i løsdrift året rundt.
Hvad står jeres heste på?