{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.642 visninger | Oprettet:

''Snydt'' i køb af hest - Hvad gør man? {{forumTopicSubject}}

Min kæreste og jeg købte i år en hoppe, som vi efter købet har haft lidt problemer med. Min kæreste har haft problemer med at ride hoppen, og hun har opført sig helt anderledes, end da vi var oppe og se hende.

Vi har overvejet at sælge hende igen, og er i den forbindelse blevet kontaktet (via annonce) af en ''interesseret køber'' (herfra kaldet ''liselotte''),som også havde set på hesten det tidligere sted hun var til salg (der hvor vi købte den). Hun har givet os nogle oplysninger, som vi ikke var bekendte med, og som forklare de problemer vi har haft med hesten (den skade/fejl ''liselotte'' informere os om, matcher 100% de symptomer vi har med hesten).

Ydermere har ''liselotte'' givet os et screenshot, af en samtale hun har haft med oprindelig sælger her på Hestegalleri. Af den samtale fremgår det tydeligt, at sælger var bekendt med den mangel/fejl/skade hesten havde. Der er ingen tvivl om, at det er samme sælger/hest der er tale om.

Den mangel/fejl/skade er vi IKKE blevet informeret om, ved køb af hesten. Tværtimod har vi en dyrlæge attest (sælgers dyrlæge), som får hesten til at fremstå sund og rask - hvilket jo viser sig at være løgn.

Der er efter vores opfattelse tale om en ret alvorligt fejl på hesten, som vi ikke er blevet informeret om, trods sælger var bekendt med fejlen. Hesten kan og bør ikke bruges til det vi havde i sinde med den, hvormed vi mener at handlen bør gå tilbage.

Vi har en købskontrakt, men ingen aftale om tilbagelevering.

Hvordan står man i sådan en sag? og hvordan skal den håndteres?!! smiley

DETTE ER IKKE MENT SOM EN DEBAT TRÅD, men vi vil meget gerne have noget hjælp, råd og vejledning (gerne via privat besked).

Mange tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ''Snydt'' i køb af hest - Hvad gør man?
  • #2   2. dec 2013 Puha. Kan ikke lige huske reglerne for reklamationsret.

Men når det er en skjult fejl mener jeg at man til enhver tid kan lade handlen gå tilbage, om det står i kontrakten eller ej smiley

• #3   2. dec 2013 Mit aller bedste bud er at gå ind på Heste-nettet, jeg ved de har en side hvor der sidder et par jurister der har speciale i hestesager, der med sikkerhed kan rådgive jer smiley

Jeg ved at I kan tilbageføre handlen, hvis I har beviser på at Sælger har været bekendt med en fejl/mangel, og ikke gjort opmærksom på dette.
    Men kontakt en jurist, og de kan vejlede jer i hvordan man foretager en sådan tilbageføring.

• #4   2. dec 2013 Pernille Skinnerup

• #5   2. dec 2013 fremgår det i kontrakten at ALLE fejl/skader mv skal fremgå heraf?

• #6   2. dec 2013 kontakt en advokat. Eventuelt kontakt retshjælpen, der får i de bedste og ,est brugbare svar!

• #7   2. dec 2013 §6 - Sælger erklære. at der sælger bekendt ikke er skjulte fejl eller mangler ved hesten, men giver ingen garanti herfor. Der henvises i øvrigt til den vedlagte sundhedserklæring, udfyldt og underskrevet af sælger.

• #8   2. dec 2013 Pernille Skinnerup kontaker du imorgen smiley Hun er SÅ sød og DYGTIG..

• #9   2. dec 2013 Du har bevis for, sælger har tilbageholdt vigtige oplysninger/handlet i ond tro - ergo skal hun tage hesten tilbage smiley

• #10   2. dec 2013 Man har som køber altid 2 års reklamationsret hvis ikke andet er aftalt (og kun ved privat handel kan man aftale oget der stiller køber dårligere end købelovens 2 år).

Det gælder naturligvis kun fejl og mangler som beviseligt var tilstede på købstidspunktet og som har indflydelse på brugen af hesten, men det er der jo umiddelbart osse tale om her.
    yderligere er der jo så tale om at sælger har tilbageholdt væsentlige oplysninger

Garanti og reklamationsret er IKKE det samme, så i kan sagtens benytte jer af reklamationsretten selvom sælger har skrevet "giver ikke garanti".

Man har som køber undersøgelsespligt, men det omfatter altså kune fel og mangler der burde opdages ved almindelig undersøgelse af varen. Sælger har samtidig oplysningspligt, så hvis sælger VED at varen har en fejl, SKAL det oplyses...

Så uden at være advokat eller andet i den dur, vil jeg da mene i står ret godt altefter hvad det er hesten fejler -så kontakt sælger (anbefalet brev, så i kan dokumentere at brevet er modtaget) og vil sælger ikke være med til at finde en løsning, så kontakt en advokat

• #11   2. dec 2013 Der er tale om ''Kissing spines'' og mus i bagkoderne.

• #12   2. dec 2013 Lyder umiddelbart som om hun står godt - men bliver lidt urolig når sælgers dyrlæge har godkendt hesten? Kan det ikke skade sagen? Eller kan man få en dyrlæge ud og vurderer om det er nye eller gamle 'skader'??

Held og lykke med sagen smiley

• #13   2. dec 2013 Team heste... -det burde ikke skade sagen nej. Hverken mus eller KS opstår jo sådan lige fra dag til dag, så så længe skaderne kan tilbagedateres skulle det ikke betyde noget.
    Ved så ikke om der blev lavet røntgen af hesten ved købet, for så er det jo mystisk hvis musene ikke figurerer der. Hvis der ER lavet røntgen, kunne man jo overveje osse at komme efter dyrlægen der lavede handelsundersøgelsen, for det er da dårligt dyrlægearbejde så.
    Hvis ikke der er lavet røntgen, kan dyrlægen self ikke gøre ved det -er hesten haltfri og kan bøjes, vil det jo oftest ikke blive opdaget

• #14   2. dec 2013 Kissing Spines kan kun diagnostiseres ved røntgen - hvilket ikke hører til en normal handels-undersøgelse. Din sag er klokkeklar, når du har de beviser, du har - sælger SKAL tage hesten tilbage - og ydermere betale for de udgifter, du har haft på hesten (dyrlæge, smed og opstaldning).

• #15   2. dec 2013 Af den samtale ''Liselotte'' har haft med oprindeligt sælger, fremgår det tydeligt at der forfindes røntgen fotos... Som vi dog ikke er blevet præsenteret for.

''Liselotte'' har været lidt mere kritisk end os (som første-gangs-købere).

Sælger skriver i samtalen med Liselotte: '' i røntgen har hun en ubetydelig mus i højre bag pode og to tætsiddende torntappe ''

• #16   2. dec 2013 Jeg ved bare ikke hvor vidt at et screenshot fra Hestegalleri.dk er gyldigt bevis i en evt. retsag?

• #17   2. dec 2013 R&T -ok, så i har ikke selv fået lavet røntgen i forbindelse med salget. Ja så er det jo ikke dyrlægen man skal efter, men "kun" sælger.

I skal først og fremmest have en dyrlæge til at tjekke hesten -for at kunne klage, skal i jo kunne dokumentere at hesten faktisk fejler noget. Og det kræver altså dyrlægeundersøgelser (at man ved at hesten engang har væet undersøgt er ikke nok - i skal jo have resultaterne af undersøgelserne herunder røntgenbillederne og en dyrlæges udtalelse)

Og går man så rettens vej, vil de nye undersøgelser jo være dokumentation for at hesten fejler noget, mens det screenshot du har, sikkert vil indgå som bevis på at sælger vidste besked om manglerne da hun solgte hesten.

• #18   2. dec 2013 Du skal starte med at bede sælger tage hesten tilbage. Det vil hun nok sige nej til. Du fortæller hende så, at du er bekendt med, at hun har tilbageholdt vigtige oplysninger, og at du vil kontakte en advokat. Dernæst kontakter du advokaten smiley
    Det ville være helt optimalt, hvis du kan få Liselotte til at skrive de ting ned og sætte sin underskrift - det er bevis nok i en retssag smiley

• #19   2. dec 2013 Et screenshot er nok kun gyldigt hvis det tydeligt fremgår hvem der taler sammen i samtalen?

Ved du tilfældigvis hvilken dyrlæge der har taget billederne? For så tænker jeg at din egen dyrlæge burde kunne rekvirere røntgenbillederne fra den dyrlæge der har lavet dem? Er ikke helt klar i reglerne der, men tænker at billederne jo er en del af hesten journal, som jeg tænker (uden at være helt sikker) må følge hesten?

• #20   2. dec 2013 Belinda: Den der ejede hesten, da den blev røntgenfotograferet, skal give tilladelse til, at billederne bliver sendt.

• #21   2. dec 2013 Hvis du kan bevise at det screenshot er sælger og omtalte " Liselotte" og "Liselotte" vil vidne for dig, stå du ret stærkt. Især når der foreligger røntgen på hesten. De røntgenbilleder kan en advokat hurtig, sammen med din egen dyrlæge bede om at måtte få tilsendt.
    Et brev fra en advokat vil højst sandsynligt få sælger til at lade handlen gå tilbage.

Jeg kender til en anden sag der ligner denne og sælger tog hesten tilbage efter at køber havde talt med en advokat og fik besked på at ringe til sælger.
    Nu kommer det jo også an på om hvor meget i har givet for hesten.Men hvis det viser sig at sælger ER i ond tro, så bliver det gratis for dig, da sælger skal betale sags omkostningerne.
    Held og lykke med det

• #22   2. dec 2013 Beinda -røntgenbilleder tilhører ikke hesten men den der har fået dem lavet... i dette tilfælde derfor nok sælger.

Så medmindre self sælger er helt ok med at tage hesten retur, skal man nok forvente at skulle have nogen nye lavet

• #23   3. dec 2013 Var også i tvivl om de fulgte hest, eller "køber" af dem, altså daværende ejer.
    Men ville da forslå det, hvis nu det var. smiley

Man skal gøre op med sig selv, hvor meget man vil gennem. Nogle sælgere vil tage hesten retur, blot ved truslen om advokat og retssag. Andre vælger retssag i håb om at det trækker så meget ud, at køber i sidste ende opgiver. Samtidig skal man være klar over, at selvom sælger taber sagen, og derfor skal betale alle omkostninger køber har haft i forbindelse med hesten, herunder retssag, hvis ejer ikke har pengene, er de penge tabt, og mig bekendt skal køber selv lægge ud i første omgang.

• #25   3. dec 2013 reglen er at hvis sælger har handlet svigagtigt (kendt til hestens skade) skal hun/han tage hesten tilbage og give jer pengene tilbage, eller betale en passende erstatning der svarer til skaden - MEN hvis de ikke går frivilligt med til det, skal der advokat på. Det er så her det bliver noget møg, for det kan kun betale sig, hvis hestens værdi er det større, end diverse advokat omkostninger. Hvis hestens værdi ikke er minimum på advokatomkostninger, vil i tabe flere penge på at køre sagen, da det er sjældent at sælger bliver dømt til også at betale købers sagsomkostninger. held og lykke - og de er nogle gange forfærdelige de sælgere smiley

• #26   3. dec 2013 MAP: Så heldig var jeg desværre ikke - det kostede mig omkring 40.000 (udgifter til dyrlæger, kiropraktor mm.) smiley

• #27   3. dec 2013 OBS OBS OBS............

Du må gerne ringe til mig på 28 68 56 34, jeg har været det sammen igennem, og vandt sagen, så hvis du vil have nogle råd med på vejen, må du gerne ringe, da det ikke er en nem periode at man skal igennem....

Men den første ting du skal gøre nu er at få din egen dyrlæge ud og tjekke hesten, samt skrive en mail til sælger (alt skal være på skrift fra nu af med sælger), ang denne fejl ved hesten, og fortælle at du ønsker at handlen retur, da du ikke er informeret om denne fejl, samt det med hendes egen dyrlæge....

Men ring til mig, jeg er til at få fat i, i morgen smiley

• #28   3. dec 2013 hvis der er inde for 3 mrd at i har købt hesten, skal sælger bevise at hesten ikke fejler noget, er der gået 3 mrd skal i bevise hesten har fejlet noget, ved handelstidspunktet.

tag fat i en hesteadvokat, med speciale inde for heste.
    og så kunne du jo spørge liselotte om hun vil skrive samme ting om hesten i en mail med hendes rigtige navn og adresse (vidne i sagen)

sur situation at stå i, var det samme igemmen med min gamle hest, så nu er jeg en af de mennesker der er virkelige grundig og vil ha alt tjekket.

håber sælger er et ærligt menneske og det bliver nogle lunde smertefrit for jer alle..

• #29   3. dec 2013 Som mange af de andre siger ; kontakt sælger, og sig at du har fundet ud af at hun har tilbageholdt nogen vigtige oplysninger om hesten. Hvis sælger siger at det vil han/hun ikke , så kontakt advokat..
    - Har selv Erhvervsret (jura) - Jeg vil mene at du står rigtig godt!

Virkelig held og lykke! Det er ikke sjovt for dig og din kæreste at stå i..

• #31   3. dec 2013 Brug din forsikring, du har formentlig retshjælp via din indbo og slipper med en selvrisiko på et par tusind kroner

• #32   3. dec 2013 Juridisk står du stærkt.

Du har ret til at få pengene retur for hesten, samt at få SAMTLIGE udgifter du har haft på hesten siden du købte den. Alt lige fra sned, foder, opstaldning, undervisning, hø, trailerleje, kørsel/benzin/diesel, dyrlæge osv.

Problemet er hvis sælger ingen penge har, for dømmes denne til at skulle betale dig og ingen penge har får du ikke en rød reje.

Så kan du køre en fogedsag, men har hun ikke noget af værdi kan du ikke gøre mere.

• #33   3. dec 2013 Hvilken undersøgelse valgte du? den alm handelsesundersøgelse eller den udvidede med røntgen. For hvis det er den første der er tale om så vil dyrlægen ikke opdage KS eller mus.
    Når det er sagt, så er begge dele ikke nødvendigvis noget der behøver at have betydning for hestens ridebrug. Begge dele kategoriseres i mange grader og Ks kan man sagtens ride sig til og ud af igen, kender en del KS der går højt i sporten, men det kræver virkelig at man kan ride...
    Det er altid købers ansvar at få hesten ordentligt handelsundersøgt og desvære som ovennævnte skriver, så selvom du skulle vinde, så får du ikke en krone hvis hun ingen penge har:-(
    Retssystemet er desvære ikke til at yde retfærdighed, men til at lønne advokater og dommere:-(

Mvh. Søs

• #35   3. dec 2013 Sø -at man ikke får noget hvis ikke vedkommende har penge er da ikke retssystemets skyld. Man kan nu engang ikke plukke hår af en skaldet. Hvem forestiller du dig skal betale, hvis ikke vedkommende har noget at betale med?

Det er da super træls som køber, hvis det er situationen, men det gælder jo indenfor alle områder. Man kan kun få penge, hvis der rent faktisk ER nogen penge at få 8eller ting at gøre udlæg i self)

• #36   3. dec 2013 Har stået i næsten samme situation. Vi fik fat i advokat og det hele, men dyrlægen som havde røgen billede af hesten ville pludselig ikke udlevere billederne alligevel på trods af trusler fra vores advokat(vi havde tilladelse fra dem som har betalt dem). Det var desværre vores eneste bevis for at hesten havde skaden inden vi købte den og at sælger i så fald var bevidst om den.
    Men vi havde ikke råd til at hive både dyrlæge(det er ulovlig at tilbage holde bevis materiale) og sælger i retten, så vi måtte desværre opgive.
    Det var rigtigt surt når man stod til at skulle have 50+ tilbage, men det giver jo heller ikke en, éns drømme hest tilbage smiley

• #38   3. dec 2013 Vi har idag snakket med Pernille Skinnerup (heste-advokat). Hun mente, som mange af jer andre her inde fra, at vi har en rigtig god sag.

Hendes råd til os var, at vi skal skrive til sælger (email, alm. brev og andbefalet brev), forklare hende sagen og fortælle hende, at vi ønsker handlen skal gå tilbage inkl. alle omkostninger vi har haft med hesten, samt give hende en svar frist. Vi er self. villige til at ''slå en handel af sælger''.... men skulle hun være modvillig må det gå rettens gang.

''Liselotte'' vil hjælpe os så godt hun kan, og har intet imod at vidne, hvis det skulle komme til det.

• #39   3. dec 2013 Super -giv endelig en update når engang sagen er gået sin gang. Den slags kan jo deværre godt trække lidt ud, medmindre sælger da er villig til at tage den retur

• #41   3. dec 2013 Har ingen forstand på det (heldigvis), men vil ønske jer alt mulig held og lykke med sagen!

• #42   4. dec 2013 Venter spændt på opdatering om hvad der videre sker. smiley

• #43   9. dec 2013 Så har der været lidt mere gang i sagen... Hun har modtaget en mail fra os, hvor vi forklare det hele og fremsiger vores krav.

Vi har også modtaget svar, men indtil videre ikke et svar vi kan bruge til noget (der blev forslået løsninger som, vi ikke er interesseret i).

...Og så har sælger for øvrigt også kun gjort tingene være for sig selv, efter at vi har kontaktet hende.

Læg mærke til tekst og dato, på de to billeder... Det er vidst ikke så meget at være i tvivl om, andet end at vedkommende er en fusker.

#OBS - Skulle nogen genkende facebook profilen, så hold det for jer selv. Vi er som sagt ikke interesseret i at hænge nogen ud personligt på nettet!

• #47   29. dec 2013 Så fik vi en afslutning på sagen!

Sælger har netop været og hentet Merika. Hun har hentet hende tilbage for den oprindelige købspris + et mindre beløb som erstatning for udgifter vi har haft på hesten.

Vi føler os stadig snydt og er trætte af hele forløbet smiley men vi fik dog løst det hele på fornuftig vis og i en rolig tone...og heldigvis uden en retssag.

Tak for hjælpen godt nytår til jer alle! smiley

• #48   30. dec 2013 Dejligt i trods alt fik fundet en løsning -og ja, at undgå n retssag er bestemt det rareste og meget tidsbesparende smiley

Håber i så i det nye år kan være så heldige at finde drømmehesten og denne gang uden skavanker -godt nytår smiley

• #49   30. dec 2013 Godt at høre, at det gik godt! Har været ude i det samme, og det er forfærdeligt, men heldigvis tog sælger også hesten tilbage. Jeg fandt så senere drømmehesten, som jeg nu har haft i 8 måneder. Så det ender forhåbentlig også lykkeligt for jer smiley

• #50   1. jan 2014 Bm

Kommentér på:
''Snydt'' i køb af hest - Hvad gør man?

Annonce