{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
790 visninger | Oprettet:

Smider skoen! Hvad gør jeg.? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Først, jeg er ikke helt sikker på hvor det her indlæg skulle hen så det kom altså under generel diskussion. smiley

Så til sagen!
Landeur går med 4 sko på.
og fik nye på for 3 uger siden.
I sidste uge var smeden at ligge en ny på forbenet da han havde smidt den.
Men i dag havde han så smidt en på bagbenet.
Jeg har aldrig haft problemer med det før, og jeg forstår virkelig ikke hvorfor han på så kort tid har smidt 2 sko..
Der er ikke overdrevet mudret på folden, altså ud over det muder der nu engang er når der går 6 heste rundt på en fold smiley
Han har ikke klokker på, ville det måske være en god ide?

Og er der nogen der kan svare mig på hvorfor han lige pludselig smider sine sko?
For det er den samme smed jeg har brugt, men har ALDRIG haft det problem før..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smider skoen! Hvad gør jeg.?
  • #2   27. nov 2013 Ja! Jeg går os ud og køber til ham.. smiley Har kun de fine, dem får han ikke på der ud smiley

• #3   27. nov 2013 Er det den samme smed som du hele tiden har brugt?

• #4   27. nov 2013 min smider skoen med vilje hvis den er stresset eller bliver presset for meget i en periode. Har du ændret ridestil eller flyttet eller været til mange stævner eller er der kommet nye på folden eller andet?

• #5   27. nov 2013 er det den samme smed som plejer at lægge sko på?
    Bruger smeden de samme sko som han plejer? de samme søm?

• #6   27. nov 2013 Evt. prøve en anden smed? Ellers klokker smiley

• #7   27. nov 2013 Laura. Ja det er den samme jeg har brugt i de 2 år jeg har haft Landeur.

Anna: Næ han virker ikke stresset, og der er heller ikke været sket nogen ændringer.
    Og han har kun været til 1 stævne og det var i oktober!
    Så tror ikke det kan være det.
    Der er heller ikke kommet nogen nye på folden

• #8   27. nov 2013 Tenna: Ja Alt er som det plejer, intet er lavet om smiley

• #10   27. nov 2013 Okay hvis det heller ikke er smeden så må det være et tilfælde. Klokker er altid vær at prøve;-)

• #11   27. nov 2013 Ja! Altså når der har vært noget med smeden så har jeg svær ved at tro det r ham..
    Men Tro i det kan være de mudret folde der hiver skoen af?

• Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

Følgere: 4 Svar: 298
    #12   27. nov 2013 Mit bud er at hornkvaliteten har ændret sig til dårligere siden den smider sine sko.
    Prøv at få smeden ud og vurdere hestens hornkvalitet.

• #13   27. nov 2013 mudderet har helt sikkert noget at sige..

Men vil også mene at kvaliteten på hornet har ændret sig, når de ryger så let af, og også på bagbenene..
    Spørg din smed om han har et godt produkt han kan stå inde for som du kan bruge til at smørre hovene, og tilføj biotin i foderet smiley

Og så spørg smeden om han har mulighed for at lægge korte flade sko på hesten smiley

• #14   27. nov 2013 Tenna: okay det vil jeg prøve.
    Problemet med de tynde sko dr at han så efter en måned skal ha smed igen da han slider sine sko ekstremt hurtigt ude i spidsen. Det er nemlig prøvet. Derfor fik han nogen tykkere på smiley

• #15   27. nov 2013 Hmm, hvor tit har den smed nu?

Men ja, altså de tynde sko ligger bare bedre TIL hoven og ryger derfor ikke aå tit af..
    (Havde selv en som smed sko efter sko..)

• #16   27. nov 2013 Tror ikke det er mudderet. Begge mine går med 4 sko og de mangler ingen og de er ikke engang lidt løse. Heller ikke når de skal skiftes og vi har ekstremt mudderet. De synker ca i til knæene i leddet selvom vi kører en masse der i så de kan blive lidt stabilt. Og de har en skov de kan gå i god er er mudder og våde.

I kan se gloria i min profil. Hendes bagsokker er sommetider total mudderet når de skal ind. Resten af folden er rimelig..

Men måske kan han lægge skoen lidt anderledes.?.

• #17   27. nov 2013 Altså han plejer at få smed mellem 8 og 12 uge. I mellem de uger begynder han nemlig og trænge og så ringer jeg til smeden. Og så kommer han somrehelt 2 dage efter. smiley

• #18   27. nov 2013 Klokker på ud, og måske en biotin kur

• #19   27. nov 2013 Min gjorder præcis det samme og hovene bliver tilsidst smadret. Klokker på alle 4 futter i en str større end normalt smiley min smadre gerne sådan en 2-3 klokker om måneden men heller det end skoene smiley
    Han går med gummi klokker..

• #20   27. nov 2013 Hvor kan man købe biotin og hvad gør det? smiley
    Stine: ja nemlig hans hove bliver ødelagt. Jeg vil bestille klokker i morgen. Så køber jeg dem lidt større og så håber jeg på det hjælper smiley

• #21   27. nov 2013 Biotin styrker hovene smiley lige et tip - tika plejer have gummiklokker til 32 kr pr par, de er ganske fine til fold klokker smiley

• #22   27. nov 2013 Man plejer at kunne købe det i rideudstyrsbutik butikker. Har før købt det i land og fritid

• #23   27. nov 2013 Biotin kan købes i langt de fleste foderstoffer og rideudstyrsbutikker..
    Jeg vil dog anbefale dig at finde den biotin fra solanum! den er virkelig god!! ( den hedder "solanum mega biotin" og kan købes mange steder både fysisk og på nettet)

Og så ville jeg anbefale at du valgte et fast interval for smed som ligger med MAX 8 ugers mellemrum.. det har også en del at sige for hovkvaliteten smiley

• #24   27. nov 2013 Jeg vil, som nogle har skrevet, tro det er pga. hornet i hoven. Derimod vil jeg dog tro at mudderet gør hoven/hornet alt for blødt og smidigt, og skoene derfor hutigt bliver løse.

Jeg har tidligere set noget herinde, der ligesom lukkede for indtrængen af vand til hoven i de våde perioder her, måske det var en idé at prøve? smiley Kan dog ikke huske navnet, men prøv at slå et indlæg op eller søg.

Jeg vil heller ikke tro, at biotin vil kunne hjælpe med det samme. Det tager oftest op til at helt år, før der kan sættes søm i de forstærkede hove, da det først skal vokse frem. Men dog er biotin altid super godt for hår og hove, og er et godt tilskud.

• #25   27. nov 2013 Tenna: okay. Jeg vil snakke med min smed om det i morgen når jeg får fat i ham smiley
    Og så tror jeg at jeg køber noget biotin til ham fredag når jeg køber mad til ham smiley
    Tak for rådene smiley

• #26   29. nov 2013 Når heste pludselig begynder at tabe sko, bør man kigge på deres bevægemønster. Hesten kan have lavet en forkert bevægelse, fået sig en skævhed eller låsning et sted, som gør at den bevæger/bruger sig anderledes, og derved træder skoene af.
    Hvis problemet fortsætter så få fat på en kiropraktor/hestefys og få hesten tjekket igennem.

Samtidig kan de lange intervaller imellem smedebesøg have store negative konsekvenser for hornkvaliteten, i og med hovens funktion ikke er optimal hvis den ikke holdes kontant i en korrekt form.
    En beslagperiode på MAKS 6 uger er det anbefalede interval som smedene lærer på deres uddannelse. I enkelte tilfælde kan man trække den 8 uger, men alt derover VIL give negative konsekvenser for hesten på sigt. Snak med smeden om et kortere interval.

• #27   29. nov 2013 Smeden var der i går og alt så fint ud i hovene. Intet var forringet i kvaliteten eller noget.
    Der var kiopraktor på ham sidste uge. Og der var alt os fint heller ikke problemer der.
    Nu har han hele dit liv (af hvad jeg har fået afvide af de forrige ejere) fået smed hver 8 - 12 uge og der er ingen problemer i det.
    At beskære dem tiere men det mener smeden ikke ville gavne noget for ham. Den har jeg nemlig os vendt med ham.

• #29   29. nov 2013 Landeur er rigtig dygtig til at smide skoen i mudderet ude på folden smiley så desværre kan jeg ikke vise den til smeden smiley

• #30   29. nov 2013 Min smider ALTID skoene, hvis ikke han har to par klokker på.
    Efter vi startede med to par klokker har han ikke smidt skoene, så det kunne være en mulighed?

• #31   29. nov 2013 Optimér din fodring og drop skoene helt... smiley

Kommentér på:
Smider skoen! Hvad gør jeg.?

Annonce