{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.674 visninger | Oprettet:

Brækkede 6 torntappe {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Jeg ville lige følge op på historien omkring min gamle pony Kinski WE. Mest fordi jeg kan se at der er flere efterfølgende der har stået i lignende situationer og som med det samme har set det som en 'dødsdom'.. Noget af mit indlæg er en repost, men det er mest for at skabe overblik over skaden, for de af jer der ikke har stiftet bekendtskab med den smiley

Sidst i april sidste år var Kinski og jeg afsted til et internationalt stævne i Frankrig, men på vores hjem vej holdte vi i kø i 3 timer i Tyskland, så da vi endelig ankom til stalden i Danmark kl. 01 om natten, havde Kinski lidt for travlt med at komme ud af traileren, så på en eller anden måde får han overbalance ud af traileren og falder direkte ned på ryggen - den korte version - vi kan ikke straks se om der er sket noget, vi har straks dyrlæge til ham, men han mener ikke der er sket nogen skade.. Nå.

3 dage senere står det dog klart at noget er rivende galt og vi har egen dyrlæge til ham, der kan konstatere at han har knus 4 torntappe og brækket to til.. Og som alle andre i stalden tænkte vi at det var det, det er jo ikke en skade en hest kan komme sig over!

Vores fantastiske dyrlæge var dog hurtig til at få kontakt til en klinik i Sverige og inden for få dage var Kinski opereret og allerede 2-3 måneder efter var jeg tilbage på ryggen af ham!

Ved operationerne (han fik foretaget to) fjernede de simpelthen alt det afbrækkede (hvilket ikke var lidt!!) 4 af dem var fuldstændigt knust og 2 var 'blot' knækkede.

Alt dette skete slut April og i September gik han atter landsstævner og internationalt.

Han er nu solgt til Sverige, hvor han går med på det svenske landshold - han er på ingen måde påvirket fra skaden.

Jeg skriver dette for at gøre jer opmærksomme på at selv når det ser helt håbløst ud, så er der måske svar. Vi havde tilfældigvis en dyrlæge med en god kontakt i Sverige, havde vi ikke haft det, så havde vi måske været nødt til at aflive - nu håber jeg at jeg har kunne få dette formidlet videre smiley Operationen som Kinski fik bliver, så vidt jeg ved, ikke udført i Danmark - endnu.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brækkede 6 torntappe
  • #1   23. nov 2013 Desværre er det jo ikke alle, der har råd til sådan en operation - for den kan umuligt have været billig.

Men dejligt at høre, at det gik jer godt, på trods af hvor slemt det må have set ud, til at starte med! :o)

• #2   23. nov 2013 Det er rigtigt det ikke var billigt, men det er der nu så meget der ikke er i hesteverdenen, SPECIELT når det kommer til dyrlæger.. Nu blev det så endnu dyrere for os, fordi han knækkede 'en ekstra' efter den første operation..

Ja det var super rart smiley

• #3   23. nov 2013 Ja, det er det - men jeg tror fx ikke, at jeg ville kunne få råd til sådan en operation. :o)

• #4   23. nov 2013 Måske ikke, men jeg synes tit man ser folk der så poster penge i andre skader, mindre summer, men af mange omgange, hvor det så aldrig helt bliver godt og efter en langt forløb må opgives - ved godt at det selvfølgelig afhænger af skadens karakter hvad der kan gøres, men her var det en operation = en udgift - og så var han ready to go igen smiley

• #5   23. nov 2013 Ja, men man ved jo ikke, om operationen vil virke. :o)
    Det er jo ikke sikkert, at den vil virke for alle.
    Så det er mange penge at smide efter noget, man ikke har nogen garanti for virker. :o)

Men selvfølgelig - har man pengene, skal man da gøre det, helt klart - og det gik jo også super godt for jer! Jeg ville nok have valgt aflivning, hvis det var min hest. Jeg har ikke råd til en operation af den størrelse, og jeg kan ikke forlange eller forvente, at mine forældre betaler den slags. :o)

• #6   23. nov 2013 Det er rigtigt at det nok er hunde dyrt, men jeg synes det er dejligt at høre det kan lade sig gøre, så har man dog i det mindste et valg. SÅ tak for din fortælling, jeg håber der er nogen, som kan få gavn af den viden.

• #7   23. nov 2013 Jeg er sikker på, at havde man pengene, ville alt være muligt.
    Og dog, jeg ved fx at min aldrig skal igennem tagmslyngsoperation, brækkede ben og ting der kræver urimelig lang boksro.

Du skal også tænke på hestens bedste, og ik bare på at få den til at fungere igen for enhver pris, også selvom man sku ha råd.

Jeg er der, hvor jeg har råd til en arthroskopi.
    Den kan afklare om hesten skal stå stille i 6 måneder og så være rask, eller om det er så galt, at den ikke skal vækkes fra narkosen.
    Men jeg vil helst ik ha ham i fuld narkose, og jeg har billig boksleje.
    Så nu starter vi lige så stille op med skridtture a 5 minutters varighed.

• #8   23. nov 2013 Dejligt med en sucess historie og godt i ofrede det på din pony:-)

CTS sikke da noget crap at fyre af, mage til jantelovskommentar.... undskyld mig, det er da sagen fuldstændig uvedkommende, og du ved da heller ikke om trådstarter havde råd til det, ku jo være hun måtte i på knæ i banken, hvilket jeg også havde gjort hvis jeg havde en landsstævne hest som der var chance for ville komme sig og dette tilfælde har den opereation vist rigeligt tjent sig selv ind:-)

Når det er sagt, så ser jeg da andre ryttere der bruger formuer på massører, kiropraktik, healere, sadelmager, fodertilskud og krystalkugler i boksen til deres travheste og andet, undskyld mig skravl, da det er deres egen lille stjernehest, de har redet fra at blive ti bøf! Hvilket jeg personligt ikke forstår, men det er jo folks egen sag:-)

Mvh. Søs

• #9   23. nov 2013 Dejligt at høre en solstråle historie! Fantastisk, at der findes så dygtige dyrlæger, at en skade med dét omfang kan laves, så hesten i dag er velfungerende smiley

Vi har selv stået med en hest med et brækket ben = dødsdom, men vores dyrlæge udviste mirakler, og et år efter var hun igen ude og starte jagter smiley

• #10   23. nov 2013 håber at I var/er forsikret.. for puha.. det må ramme 50.000kr?

men hvor er det skønt at I gav ham en chance for livet.. smiley og håber at han har lært trailer udstigning.. smiley

• #11   23. nov 2013 Det viser bare hvor gode vores heste er til at bide smerte i sig... stakkels lille hest smiley
    Hvor er det godt at i så hurtigt fik den opereret og bragt til live igen, om man så må sige. Flot klaret smiley

• #12   23. nov 2013 Jeg hat os en hest Der har haft brækket 4 torntappe 2 steder på hver.
    Jeg kørte til ansager da Højgård ikk kun se der var noget galt kun Ansager tog mit
    Seriøs. Og det viste sig rigtigt. Han lever endnu og der behøves ikk
    Operation til hans da de havde lagt sig pænt lige. Ellers ville de have
    Udført det. Men fedt din er kommet sig over det også smiley

• #13   23. nov 2013 Hvor er det dejligt at din skønne pony er kommet helt over det Emma smiley
    Men jeg tror at flere herinde gerne vil vide hvad sådan en operation kostede, inkl. efterforløbet, så de kunne vurdere om det var en mulighed for dem, hvis situationen skulle opstå...

• #14   23. nov 2013 mon ikke også det havde noget med hesten elite kondi og gode form den var i ,,, den har jo haft nogle gode muskler til at støtte ryggen under hele syge perioden .. men dejligt med en lykkelig slutning

• #15   23. nov 2013 Først - omkring narkose - denne type operation som bliver foretaget i Sverige foregår kun i lokalbebedøvelse og med hesten stående, for at ryggen ikke klapper sammen. De dyrlæger der udfører det i Danmark gør det i fuldnarkose og hvor hesten ligger ned, men det var med vilje at vi valgte operationsformen i Sverige, da der var større garanti for at de fik alt med ud og deres fremtidssigter var også de lyseste. Dyrlægen havde faktisk regnet med at jeg ville være klar til DM i august, men pga. hans ekstra operation så tog det en månede ekstra..

Der er selvfølgelig aldrig 100% garanti for at det virker, men jeg synes nu alligevel at prognosen her var bedre fra start, end på for eksempel en gaffelbåndsskade + da han først var 'rask' var det ikke en skade der kunne springe op igen smiley

Vi havde en rigtig god forsikring ind over og det var blandt andet også dem der støttede os i at han skulle opereres.

smiley

• #16   23. nov 2013 Søs - Ej, så slap da af. Det er da overhovedet intet at gøre med janteloven, gider du lige holde op.
    Jeg skriver bare, at det er skønt at høre, men at alle jo desværre ikke har råd til det. Hvor ser du janteloven i det? Du er da for dum at høre på.

Jeg ville heller ikke have råd til alle de tusind 'ligegyldige ting'. Og jeg ville heller ikke have råd til at låne en stor sum penge i banken lige nu, da jeg ikke ville have råd til at betale af. Men det er jo slet ikke det det handler om. Du laver da en utrolig fri fortolkning af hvad jeg skriver. Mage til uforskammethed, skal man da godt nok lede længe efter.

Til TS - i tilfælde af, at du også misforstod hvad jeg skrev, så var det IKKE ment sådan, som Søs fejlagtigt tror. Jeg er af hjertet glad for at høre, at det gik jer så godt, og at I kunne finde pengene til sådan en operation - og at hesten har klaret det så godt. Jeg håber at det vil hjælpe andre i fremtiden, selvom det jo desværre ikke er alle, der har råd til sådan en omgang. Der var intet ondt i min kommentar, selvom nogle åbenbart får ondt en vist sted, af at få at vide, at ikke alle har lige mange penge. :o)

• #17   23. nov 2013 CTS - en god sygeforsikring hjælper som regel ganske godt - og pengene er godt givet ud til sådan en! Og som TS skriver, så har det også været en hjælp.

Så man behøver såmænd ikke at være mangemillionær for at kunne betale for en operation, hvis forsikringen dækker noget af det.

• #18   23. nov 2013 Kathrine - Selvfølgelig gør den det, det er klart. :o)
    Det er heller ikke det jeg siger - jeg siger bare at det ikke er alle, der har råd til sådan en operation - det er heller ikke alle, der har sygesikring på sin hest.

Har man råd, er det super fedt, og man skal selvfølgelig gøre det - men desværre er der jo bare nogen, der ikke har råd. Uanset hvor godt pengene så er givet ud. :o) Ingen siger noget om at være mangemillionær. Det var blot en konstatering om, at desværre ikke alle har råd.

• #19   23. nov 2013
    Jeg har ikke 20.000 kr til en operation og heller ikke mulighed for at låne pengene, samt pt. ikke en sygeforsikret hest. Og oven i heller ikke en hest jeg ville byde boks ro i flere måneder - jo, hvis jeg ville ha' en bims hest der sled sig selv op imens.

Det er super fedt at andre har pengene, så man kan finde ud af en masse nye ting der kan lade sig gøre. Samt at folk så holde kan holde hesten i live, som måske ikke er så gammel.

• #20   23. nov 2013 - Kinski havde på intet tidspunkt boksro, kun den første uge måtte han kun gå kortere ture.

• #21   23. nov 2013 Hvor er det skønt, når det hele kommer på rette spor, efter en sådan operation! Det må have været en hård omgang for jer begge! ):

CTS: Kan nu heller ikke lige se noget forkert i det du skrev, overhovedet. Udover det er jeg enig med dig (:

• #22   23. nov 2013 Jeg synes også bare, at man skal ha for øje hvad helingsprocessen medfører af ubehag for hesten.

I trådstarters tilfælde har det været minimalt, men det er det bestemt ikke i alle tilfælde.
    smiley

• #23   24. nov 2013 Denne tråd er jo kun for at sige at alt håb ikke er ude i sådan et tilfælde, det skal vi jo være glade for at høre, og ikke negative.
    Nu ved vi at muligheden findes, tusind tak TS, og så kan vi jo hver især tage stilling til hvad vi vil gøre, hvis vi kommer i den situation. Alt det pengepjat, er ikke relevant i den forbindelse, det er noget folk må gøre op med sig selv, når/hvis situationen opstår. Jeg er bare glad for at vide muligheden er der.

Kommentér på:
Brækkede 6 torntappe

Annonce