{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.294 visninger | Oprettet:

Hvad gør man lige ved en sur hest.... {{forumTopicSubject}}

- Jeg har en hoppe, som er rimelig sur når jeg ligger Sadel på, eller rører hende ved bringen, eller derimod under maven / mellem hendes ben. Og sommetider også andre steder, Hvis jeg spænder hendes dækken foran, snapper hun, men ikke sådan at hun tager fat, hun snapper bare ud i luften og har ørerne langt nede. Og hvis jeg noglegange vil rense hendes hove (bagben) det sker sjældent, men sker noglegange at hun løfter benet helt op til sig, og sparker en smugle, og ved ikke hvorfor.

- hun gider heller ikke røres ved, i boksen, så tager hun hovedet væk, eller går ned i den anden ende. Hvad gør man lige? Hun får mange godbider, men det er kun ved disse ting hun er meget sur. Hun vil gerne røres ved når hun spiser i boksen, eller får godbider? så kan jeg sagtens stå at kramme hende!?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør man lige ved en sur hest....
  • #1   17. nov 2013 smerte, boksur, du har en troende adfærd uden at vide det

de tvar lige de 3 muligheder jeg kunne komme på smiley

• #4   17. nov 2013 Hun er rolig, og opmærksom udover det jeg lige har skrevet. smiley Men jeg tror ikke hun har ondt, da hun aldrig har døjet med noget, og tager det fint når man rider. For de burde hun reagere værre på, og det med sadlen, har hun altid reageret træls på, ligesom med dækkenet.

• #5   17. nov 2013 Haha, ja de kan være sure de tøser smiley

• #6   17. nov 2013 Det i boksen kan godt være fordi din hest ønsker privat liv, og det må du respektere - boksen er hestens ''sted hvor de kan lukke døren efter dig''

Og det andet kan måske være grundet din hest er kilden el. lig.n, det er meget normalt. Selvfølgelig kan din hest også godt have ondt, men uden at vide det og uden at gøre mig klog på noget, vil jeg da ikke umiddelbart sige at den har det - og ja, ellers har de jo alle sammen nogle små særheder smiley

Min den røde kan f.eks. heller ikke lide man røre ham ved koderne/dernede omkring på bagbenene når man f.eks. renser hove, så derfor bliver jeg nødt til at holde lidt længere oppe, også er der ingen problemer .-)

• #7   17. nov 2013 Hopper kan nogle gange være de værste hystader i verden! Tror hun kunne have godt af at få lidt massage og en masse rolig træning med masser af ros af dig med sadlen og en blød børste mellem forbenene! smiley

• #8   17. nov 2013 Mange hopper er sådan.. Min Tiva var den sødeste mest snaksaglige hest og blev aldrig sur dengang hun var med mig på efterskole. Nu er hun hjemme i den gamle stald igen og er altid sur, vil ikke snakke, bider hvis man rører hende de samme steder som du omtaler. Vil hverken nusses eller snakke. Hun er bare blevet depressiv. Vi rider hende ikke længere, da jeg bruger al min tid på en anden hest nu, så jeg tror hun er ked af det (i fare for at lyde idiotisk) For jeg tror virkelig hun savner hendes heste-venner på efterskolen og hun er en helt anden hest nu. Vi har intet tilfælles og på efterskolen var vi soulmates... smiley Det er sørgerligt, men nogle heste ændrer sig

• #9   17. nov 2013 Altså Gallon (som har/har haft en tildens til var være meget gnaven) har Anne bestukket med en mange små godbidder, fx når hun lægger sadel på ham. Så når hun har taget et lille skridt (fx lægge sadelen på ryggen af han) så hun får hun ham til at dreje hovedet om mod hende og giver ham godbidden mens hun roser han meget positivt/glad. Så tager hun et skridt til og gør det samme osv.:) Og langsomt er han begyndt at være betydeligt gladere i stalden. Noget andet er ikke at reagere for meget når hesten er gnaven, altså bare blive ved med at være positiv og ikke "vige tilbage" - men så skal du selvfølgelig også passe på ikke at overtræde hestens grænser smiley
    Nu ved jeg ikke hvordan din hest står opstaldet, men med hensyn til at være sur i boksen, så noget andet der har hjulpet meget på Gallon er at han nu står i boks i en "stald" sammen med kun én anden hest, hvor der heller ikke kommer så mange mennesker forbi og der ikke sker så meget smiley

• #10   17. nov 2013 Nu er det jo en hoppe, de er som regel bestemte damer. Det jeg gjorde med min gamle hoppe 'hun gjorde det samme' jeg knepsede hvergang eller sag 'SLUT' og jo mere hun lyttede jo større chance var der for en hesteguf, men jeg gik også turer med hende, osv! Så vi fik et tættere bånd, hun blev mere sikker på mig, det hjalp. Vi blev så tætte smiley

• #11   17. nov 2013 Haha, fuldstændig enig med Mia!
    Nu er jeg selv den ''heldige'' ejer af fem hystader, så jeg kender det! :). Hopper kan være så pirlige af og til. Er det sådan hun altid er, eller har hun det i perioder?

• #12   17. nov 2013 Ellers for tjekket hende for gjordkramper

• #13   17. nov 2013 Lad vær med at give den godbider!!
    Det er roden til alt ondt, efter min mening...
    Min nye hoppe var også mega hoppe mopset, og har bestemt sine egne meninger om hvor jeg må røre hende.
    Jeg er også bare mega pige stædig, og rører hende lige nøjagtig hvor jeg har lyst! Hun skal finde sig i alt, det gør vores andre heste, så det skal hun også bare. Jeg rører hende over alt, og er der steder hun bliver irriteret over, eller ikke vil ha, så er det helt sikkert der jeg bliver ved at røre.
    Hun har så gået og hygget sig med mange godbidder hos tidligere ejer, uden at lave andet.
    Hos mig er det ligegyldig om det er min hoppe, eller min vallak. Jeg vil kunne røre dem over alt, når det passer mig!
    Det synes jeg giver den bedste og rareste hest..

• #14   17. nov 2013 Hun står med en hest i min stald lige udenfor huset, og hesten er også en hoppe, en shetlænder - Men det er min ældste hest der er en hystade, hun er 19 og var der først, men der går det fint. Hun har altid været sådan smiley Så ved ikke?

• #16   17. nov 2013 Linda N - Jeg har prøvet at nusse hende i længere tid samme sted, hvor hun syntes det er træls, og stille mig foran hendes, og se om hun bider, Hun bider mig ikke? smiley Men, hun snapper ud i luften, og bliver ved. Men hvis hun ser jeg står med en gullerod, som jeg lige nu bruger som godbider, så ser hun glad ud, selvom jeg nusser hende de steder der... >_>

• #17   17. nov 2013 Har prøvet at massere hende, der var hun også lidt sur af og til ;-o Massere tid hendes rygsøjle og hendes skuldre.

• #18   17. nov 2013 Linda
    Kan ikke se hvad der er galt i godbidder (hvis altså ikke hesten bliver totalt overfokuseret på dem). Hesten forbinder lettere/hurtigere det man vil lære den med noget positivt og bliver desuden mere motiveret for at lære det smiley

• #21   17. nov 2013 Jeg bruger det aldrig, vil hellere klappe/nusse min hest som belønning for godt arbejde, og de er meget lærenemme og arbejdsvillige trods de ikke "får" noget.
    Når de får noget er det i krybben, for mine børn skal også kunne kæle med hestene uden at få fingrene bidt af, fordi hestene tror de altid skal ha noget. Synes jeg ser rigtig mange heste nappe, fordi de er vant til at blive belønnet for "ingenting".
    Men det er nok bare min mening. Mine heste er godt tilfreds med et klap, eller at blive aet i panden.

• #22   17. nov 2013 Jamen man kan jo selvfølgelig forstærke ønsket adfærd på mange måder smiley Jeg synes det er lidt helt at udelukke en måde at belønne på, det er jo forskelligt hvad der virker bedst på den enkelte hest - nus, mad, pause osv. smiley

• #23   17. nov 2013 det er lidt en skam - skulle der stå smiley

• #24   17. nov 2013 Hejsa

Jeg ville få en sur hest tjekket af en kiropraktor, kraniosakral-terapeut eller hestefys. Det koster 500 - 800 kr og er bare godt givet ud!
    Min erfaring er desværre at en "sur" hest ofte har smerter - også selvom man ikke mener den har haft nogen skader eller lign. Låsninger i kroppen kan sagtens opstå på fold eller være fra før du fik hende.
    I bedste fald får du en "ny" gladere hest.
    Og skulle det vise sig der ikke er noget galt, så får hesten lidt luksus for pengene. Og så kan du med god samvittighed begynde at arbejde med hendes adfærd.
    VH
    Frederikke

www.rytterkompagniet.dk

• #25   17. nov 2013 Det lyder som min hoppe du beskriver smiley Tror bare du må indse at du har en HOPPE...

• #26   17. nov 2013 Min hoppe har også altid været bokssur - fred være med det. Jeg accepterer at boksen er hendes og hun bliver aldrig striglet, sadlet osv der inde. På staldgangen kan hun også godt blive sur, men det er kun kortvarig og ikke noget af den store betydning. Jeg har jævnligt kiropraktor, da hun er faldet på folden - det har hverken gjort hende mere eller mindre sur, men til gengæld anbefalede mit kiropraktor mig at få hende undersøgt for forstørrede follikler, da hun ikke reagerede på behandlingerne som hun skulle, til trods for jeg trænede og trænede de øvelser vi fik.
    Efter en scanning fik hun så konstateret for store og alt for mange follikler, hun fik også taget en svabsprøve, der viste at hun var uren og derudover sugede hun en smule luft. Alt dette er nu behandlet og de pludseligt opståede gjordkramper, uvillighed til at gå frisk fremad, som hun ellers plejer, og nogle af hendes sure miner er nu forsvundet.
    Så for min hoppe viste det sig at hun faktisk havde rigtig ondt, hvilket jeg ikke havde reageret så voldsomt overfor - for hun var jo trods alt sur i forvejen. Bokssur er hun stadig og også stadig på staldgangen sommetider.

Det er et ofte overset problem og ses oftere og oftere.

• #27   17. nov 2013 For mig indikerer det ubehag når hesten beder os om at lade den være.
    Det kan være rigtig mange ting - jeg ville starte med en kiropraktor/akupunktør el. massør. Eks. på hvad det kan være, en sadel der ikke passer og giver trykninger. gigt, mavesår, gjordkrampe, hesten trænger til tandlæge osv... der er uanede muligheder.

• #28   17. nov 2013 hun lyder som om om hun har en del muskelspændinger!

hvornår er sadlen sidst tjekket af sadelmager?

og så vil jeg anbefale dig at prøve Equine Touch, det ville være godt til hende, da det er blidere men mere effektiv en alm. massage da det virker i dybden og ikke kun på overfladen

hun kan også have et skævt brystben, men ville klart prøve nogle gange med Equine Touch først

• #29   17. nov 2013 min hoppe gør det samme MEDMINDRE hendes opmærksomhed fanger noget andet der lige gør hun glemmer hvad vi har gang i, så tvivler på hun har ondt selvom hun snapper

• #30   17. nov 2013 Hejsa allesammen, og jeg har læst alt det i har skrevet. Tror dog ikke hun har ondt, da hun hele tiden er sådan, og noglegange er meget gladere - Hun har også lige haft dyrlæge pga Astma, og de kan nok se, om der er noget ellers galt da hun også virkede glad hos hende - Men i dag, har jeg været ude og strigle hende, efter hun var færdig striglede jeg hende godt og grundigt på staldgangen, UDEN godbider - Hun så både mere nysgerrig ud, og kiggede mere hvad jeg lavede, og så om jeg havde noget, jeg tror faktisk kun hun lagde ører to gange, hurtigt. jeg kunne kramme hende over ryggen, der var INGENTING? Så jeg ser store fremskridt på de råd i har givet mig allerede, med hensyn til ingen godbider, for hun er meget mere søgende, og nysgerrig efter at se hvad jeg laver og tage den med ro, når jeg ikke ''bestikker'' hende med noget. smiley

• #31   17. nov 2013 Belinda
    Dyrlæger ser ikke alt. Det var kiropraktoren der opdagede min hests problem. Ang follikler er der mange dyrlæger der slet ikke er opmærksomme på det.

• #32   17. nov 2013 Okay - Men jeg tror ikke der er noget med hende, tror bare hun er tvær. Tidligere ejere, har også oplevet det igennem det hele. smiley

• #33   17. nov 2013 Nu kan en dyrlæge ikke vurdere hele hestens almen tilstand ved bare at se på den og udrede den.
    De kan se alt det kliniske ja, men så er det jo også det.

Ja jeg tror ikke på at hesten bare er tvær for at være tvær - jeg tror altid at der er en grund.
    Så er det bare op til os ejere at finde den smiley

• #34   17. nov 2013 Har en hoppe med de samme problemer valgte at få kiropraktor ud og tjekke hende og ganske rigtigt hun havde "noget" i bagerste del af ryggen hun bliver stadig sur når jeg spænder gjord/dækken ordner hende under maven osv tror nu bare at hun er kilden/sensitiv hvad det angår

• #35   17. nov 2013 Tror jeg skam også :-).

• #36   17. nov 2013 En simpel grund til at hesten altid er sur og tvær, kan altså også være forkælelse!! Så simpelt er det nogen gange...

• #37   18. nov 2013 præcis.

Kommentér på:
Hvad gør man lige ved en sur hest....

Annonce