{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.319 visninger | Oprettet:

Gode råd til badning af hov {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg søger nogle gode råd til at lære min hest at stå stille og samarbejde så jeg kan få hende til at stå med hoven i sæbevand.
Min hoppe på 4 har fået en hovbyld, og hun skal nu står i vand hver dag, men dette har hun overhovedet ikke lyst til. Jeg kan få hende til at stikke hoven i spanden 2-3 gange til at starte med. Men så bliver hun sur og trækker benet op under sig, og står og lægger op til at ville sparke.
Jeg prøvede så at sætte hendes forben i vand i stedet, for at vise at der ikke sker noget (men det kan de jo ikke forstå.) Hun ville godt stål lidt med forbenet og løfter det så.
Har i nogle gode råd til at få hesten til at stå stille og sætte den i vand? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd til badning af hov
  • #2   16. nov 2013 Dengang min skulle, brugte jeg sådan en bred lav gummispand, - altså var det blød. Og når han så endelige var i, så roste jeg og lod ham spise i mens.. Så slappede han af smiley

• #3   16. nov 2013 Hvad temperatur er vandet. ?

• #4   16. nov 2013 Brug en gummispand, sådan en med stor flade hvor hestens hov kan være i, og lav kant. Så er det også vigtigt med den korrekte temperatur af sæbevandet. Selv plejer jeg at koge 1 liter vand i elkedel, så opløser jeg sæbespåneret, og hælder derefter en smule koldt vand i, sådan så du lige kan holde ud at have lillefinger i. Har erfaring med at lunt vand ikke dur, det er ikke lindrende nok.
    Hilsen Mig der har en 2 års der på kun 1!!! År har haft 4 hovbylder! Så han er vandt til at stå i sæbevand

• #5   16. nov 2013 du kan købe en medi-boot, det spænder du faktisk fast på hoven smiley
    som denne:
    http://hovfokus.dk/product_info.php?cPath=21&products_id=32&osCsid=a7ce9dbe68546296b0fb10f409a5bca8

Og ellers sørg for at temperaturen er sådan lunken og evt brug en balje frem for en spand smiley

• #6   16. nov 2013 Jah jeg gør det samme som Maja. Koger vand også sæbe spåner i også lidt koldt vand i til jeg selv kan hole ud og have mine fingre i. Også har jeg så meget vand i så det lige knapt dækker hoven. Jeg bruger almindelig sorte foderstande men har også en yderst vel opdrage pony som bliver stående hvor jeg har sat den selvom jeg går fra den i 5-10 min.

• #7   16. nov 2013 Jeg har brugt varmt vand fra vandhanen i stalden. Jeg synes det er varmt smiley

• #8   16. nov 2013
    Ind med gulerødder i massevis for at distrahere.
    Min havde også en hovbyld og var ingen fan. Brugte iøvrigt sådan en opvaske balje, ikke en spand - så skal de ikke så dybt ned i noget og det er ikke så slemt og larmende hvis de vælter.

Men det var ned i baljen med hoven også eller 117 gulerødder ind i hovedet på hesten hele tiden, så hun ikke nåede og bemærke hvor hoven var.

• #9   16. nov 2013 Jeg brugte klikker til at lære min 3 års det, først da han bare dyppethoven ned i spande, så fik han en klik + godbid, så skulle hoven ned og støtte på bunde igen klik og godbid, de lærer det super hurtigt, og på en sjov og ikke skræmmende måde smiley

• #10   16. nov 2013 har en gummistøvle til hesten som er fin når hesten skal have hoven i vand længere tid
    også brugt til at skåne forbinding da min hest havde hovbyld, så kunne den stadig komme lidt på fold og forbindingen blev ikke slidt op i bunden

• #11   17. nov 2013 Tænker lige her lakrids slikkestenen og evt to personer hvis det er smiley min glemmer seriøst hele verden når den sliksten med lakrids kommer frem.

• #12   17. nov 2013 Hvad med at pakke hov ind i bandage med sæbevand?bare alm dressurbandage.brugte det på vitus da han hove var tørre.evt vat godt med sæbevand i hoven og bandagen udover:-)

• #13   17. nov 2013 Jeg tror virkelig ikke jeg kan få lov at putte noget som helst om hoven. Jeg må knap nok kigge på det sted hvor der er gået hul(hvilket er oppe ved kronranden, øv øv, av av)
    Jeg fik hende til at stå 5 minutter i vand i dag, men så begyndte der er ske for meget i stalden og vi stoppede. Men prøver igen i aften, og håber på at kunne sætte tiden mere og mere op smiley
    Tak for de mange råd smiley

• #14   18. nov 2013 Hold spanden oppe.

Jeg fik det råd af min smed, da jeg skulle have min plag til at stå med benet i vand, at jeg skulle putte benet i og så holde spanden oppe i luften indtil hesten selv sætter det ned. Det virkede helt fantastisk og gik meget mere smertefrit end når jeg har forsøgt at få hestene til at sætte benet ned i spande på jorden.

Kommentér på:
Gode råd til badning af hov

Annonce