{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klipning: Hvorfor/Hvorfor ikke?
  • #2   12. nov 2013 Du kan klippe den op langs bringen/halsen samt under maven, da hesten så har mulighed for at komme bedre af med varmen, og den er stadig rimelig beskyttet på de sarte områder, som krydset (-:

  • #3   12. nov 2013 Hvis man klipper den på den måde, skal han så gå med vinterdækken? smiley

  • #4   12. nov 2013 Det er meget individuelt, men nej det ville jeg ikke mene (-:

  • #5   12. nov 2013 Med mindre hesten selvfølgelig ændrer adfærd og konstant står og ryster, så ville jeg smide et dækken på med en lille smule fyld i, så hesten kan holde varmen, men stadig ikke ville stå og svede, men det virker usandsynligt den ville have behov for dækken (-:

  • #6   12. nov 2013 Vi har lige klippet 2 irish Cobs og en islænder igår. De har kun fået klippet halsen. Fra skulderen og op. Så de kan komme af med varmen når da har været ude og lave noget.. specielt islændnderen kunne stå og efter svede længe i boks inden hun blev klippet.

    Og det er ikke sundt at de er våde langtid bagefter. Fordelen ved hals klip er at de ikke behøver dækken.


  • #7   12. nov 2013 Sveder han kun på halsen eller??

  • #8   12. nov 2013 Du klipper ikke hesten bare fordi den sveder. Du klipper hesten hvis den generelt er længe om at tørre igen og dermed har mulighed for at stå at blive kold og blive syg.
    Det er en generel misforståelse/opfattelse at folk altid klipper deres heste om vinteren. Der er efterhånden mange der gør det bare fordi de synes det er pænere end at den har pels. Folk klipper dem jo også efterhånden over hele kroppen hvilket slet-slet ikke er nødvendigt. Personligt gør jeg det ikke med mindre det virkelig er nødvendigt, da jeg tror det er bedre for dem med lidt pels når de går ude på fold om dagen smiley Og det er altså konkurrenceheste jeg har.


  • #9   12. nov 2013 Enig med Lise.
    Jeg har dog selv en pony som er blevet klippet i år, da han får en rigtig tyk pels, som er urolig lang tid om at tørre. Jeg savner den! Men for hans velbefindende blev jeg nødt til at klippe den af....:-(


  • #10   12. nov 2013 Jeg har aldrig klippet heste før, men min nuværende hest sætter simpelthen sindssygt meget pels! Så hun er klippet, ikke fuldt men en jagtklip så hun kan komme af med varmen.
    Jeg synes helt klart det er bedst at klippe dem, hvis de sveder meget og er længe om at tørre. Jeg synes det er rart hun kun er jagtklippet, så er jeg ikke så bange for at hun bliver kold. Hun går med dækken, ca 150 gram nu smiley


  • #11   14. nov 2013 Han sveder på halsen og ved bringen, og også bagved smiley

  • maria l
    maria l Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #12   14. nov 2013 Der var engang en islænding der kom med en god pointe i et interview ang. klipning af heste. Han sagde at man selv skulle prøve at løbe en tur iført det bedste isolerende tøj man havde. Når man var dampet lidt af skulle man blotte sin mave, sin hals, en arm etc. og stille sig ud i haven. Uanset hvor godt man er isoleret på resten af kroppen ville varmeudslippet fra den blottede legmesdel gøre at man i læmgden ville begynde at fryse, da isoleringen blev brudt. Han sammenlignede det med islænderens naturlige perfekte opbygget vinterpels og tendensen til at barbere dem på bringen/halsen for at undgå forkølelse grundet våd pels efter ridning. hans bedste råd : rid dem mindre hårdt - lad dem tørre mest muligt inde inden de kommer tilbage på fold/løsdrift.


  • #13   14. nov 2013 Rigtig godt råd.. men hvad gør man så når hesten er våd/varm efter 20 min skridt tur?????

    Det er jo ikke hvad jeg vil kalde at ride hesten hårdt.. islænderen der hvor jeg står hun kunne stå og eftersvede i mange timer bagefter.. og hun er virkelig i go form

    Er det fair at hun skal stå i boks det meste af dagen fordi hun har været på en stille formiddags tur??? men ikke kan lukkes ud fordi hun bliver mere våd efterfølgende fordi hun ikke kan komme af med varmen?


  • #14   14. nov 2013 Laina: Så skyller jeg hestens bringe (KUN BRINGE) inden træning og sørge for at tøre det inden den kommer ud igen smiley

  • #16   14. nov 2013 det med at skylle bringen er prøvet bla. på min egen Irish cob.. det virker ikke en hat... pelsen er såå tyk og tæt...

  • #17   14. nov 2013 Laila: Tag en svamp og gnub vandet så godt ind i pelsen som muligt ellers er jeg lost

  • maria l
    maria l Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #18   14. nov 2013 laila N: Jeg har ikke svaret smiley Jeg syntes bare det var en tankevækkende kommentar, som jeg godt kan se det logiske i når det bliver pointeret på den måde.

    jeg er ikke imod klipning af hest - det kommer fuldstænig an på brug/niveau etc. Men for for islændere, løsdriftsheste etc. var det en interessant tanke. Jeg har selv islænder. Den bliver ikke klippet eller går med dækken. Den står inde med fleecedækken en times tid efter og det plejer at være fint.
    Men alle heste er jo individuelle og det er træls med en våd kold hest i mange timer!



  • #19   14. nov 2013
    Heste kan nu ganske glimerende holde varmen, selvom de kun er lidt klippet fx på hals og uden dækken - ellers burde de stå og fryse ;o)


  • #20   14. nov 2013 nej nej det siger jeg heller ikke.. du citerer jo bare..

    Men hun kunne stå 3-4 timer med sved dækken der blev skiftet løbende og var stadig meget våd...

    hun er nu klippet på halsen. ligesom min egen irish cob og er nu tør i løbet af 30-45 min afhængig af hvor meget hun har arbejdet..


Kommentér på:
Klipning: Hvorfor/Hvorfor ikke?

Annonce