{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.017 visninger | Oprettet:

Underlig opføresel pludseligt. {{forumTopicSubject}}

Hej alle Hg'er.
Jeg skriver dette emne fordi min pony pludselig har ændret sig.
Jeg har tænkt meget over hvordan jeg har skulle formulere det her opslag for at det skal lyde rigtigt. Det er min pony Emmely det handler om, Emmely har før haft perioder hvor hun lige skulle prøve og se om hun kunne løbe om hjørner med mig, men det har fejlet hver gang - Så det droppede hun igen.
Det som er kommet til hende nu er noget hun kun har gjort i det her år - jeg vil tro det startede omkring sommer, sådan i de små.
Det hun gør er:
Når hun skal have sadel på 'knitre' eller trækker ligesom musklerne sammen i ryggen og på skulderne når jeg så spænder gjorden (langsomt) begynder hun at lave en form af kramper ikke noget hun gør længe bare lige så sadel har rykket sig frem - for langt frem så kan jeg så lægge den tilbage.
Når jeg rider så kan hun godt finde på at gøre det overstående igen men stopper igen og kan fint gå i alle gangarter. Men hvis jeg læner mig ned mod højre side eller noget rør hende der, spænder hun strakt op og løber til den anden side et par skridt.
Hun har også reageret sådan over dækkener, det der med at trække skulderen til sig når dækkenet skal glide ned på den højre side (fra venstre)

*NYT* Hun blev klippet i fredags og eftersom jeg har skriftet dækkener op til et par gange hver dag siden er dette dog ikke rigtig problemer mere.

Mit spørgsmål lyder naturligvis på om nogen af jer nogensinde har oplevet lign, hvor i fik stillet diagnose? Eller kunne forestille jer hvad der var galt.
*Jeg er igang med at få fat i et nummer til en ret godt omtalt kiroprakter til heste med problemer som at de stikker af, stejler og mm.*

Håber at hører fra nogen af jer.
Mvh Annika og Emmely smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Underlig opføresel pludseligt.
  • #1   11. nov 2013 OBS hendes sadel er blevet udskifter med en bredere siden sommer men det havde dog ingen effekt da det jeg tænkte kunne volde problemet. PT rider vi uden sadel og træner sådan. smiley

• Silje Hagen
    Silje Hagen Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 78
    #2   11. nov 2013 Jeg ved ikke hvad det kunne være. Men det lyder rigtigt det du gør, og jeg vil ønske dig held og lykke med at det går over. For det lyder ikke ret rart smiley

• #4   11. nov 2013 Inden jeg læste din kommentar tænkte jeg "sadlen" smiley men i gang med kiropraktor eller fysioterapeut, tænker det er sadlen der har skabt dette, men at det ikke er gået væk efter du har fået den skiftet ud.

• #5   11. nov 2013 Det var også det der slog mig først, og derfor skiftede jeg sadel men da det ingen ændring havde valgte jeg så bare at ride uden sadel.
    Men min mening er også klar at få hende kigget igennem af fys eller kiropraktor smiley Ville bare udvide min viden hvis andre havde oplevet noget lign.

• #6   11. nov 2013 Ellers, og ved ikke alle er enige, så er jeg af den opfattelse at opførsel som det din pony har kommer et sted fra, fx sadlen, men at den ikke nødvendigvis forsvinder når årsagen gør det. Og i så fald ville jeg gå i gang med at vænne den til sadlen forfra, er i gang med lignende med min hest og hans bid

• #7   11. nov 2013 Bare fordi man skifter sadlen er det ikke ensbetydende med den nye er beder, andet den virkelig passer;-) jeg ville få fys og massør på og evt give 1 mdr pause hvor der ikke kommer rytter på men kun longe

• #8   11. nov 2013 Hun er 14 år så det burde ikke være fordi hun synes det er noget nyt med sadlen.

Men nej du har ret Jamie, men man har vel lov at håbe at det var fordi den lå dårligt. Ja det lyder også som en god ide, jeg vil i hvertfald starte med at få fat i fys/kiro og få hende kigget i hoved og røv.

• #9   11. nov 2013 Det lyder som om den evt kan have trykkede ribben eller endda brækkede ribben - den kan ske ved et styrt på folden.
    Min har haft 3 trykkede ribben for flere år tilbage - hendes måde at reagere på var ubehag ved ved gjordopstramning, når jeg lagde schenklerne til og var meget utilfreds når jeg kastede dæknet over hende og ville spænde.
    - Skal dog ikke kunne sige er det er det som er i vejen, men det kunne være en mulighed, ud fra det du beskriver.. - jeg fik en kiropraktor til at hjælpe smiley

• #10   11. nov 2013 Mente ikke det var nyt med sadlen, blot at adfæren var blevet en vane, hvis årsagen er fjernet. Men ville også som du selv siger lede efter fysiske årsager først

• #11   11. nov 2013 Ja okay forstår jeg nu nikita. smiley

Ja det du skriver der Heidi, det lyder selvfølgelig voldsomt men det har sat min tanke i gang. Tak for svar smiley

• #12   11. nov 2013 min egen er redet til med et bid der gav ham tømmerlus i begge sider af munden og han vil derfor ikke have hovedtøj på, har skiftet bid og tømmerlusne er væk, men han er stadig ikke glad for bidet. Det træner vi nu så.

Ved ikke om det forklarer hvad det var jeg mente smiley

• #13   11. nov 2013 Jo forstår dig godt nu - det kan godt være det er en god ide.

Men før jeg starter noget nyt træning op, vil jeg have en til at kigge på hende.
    Tak for svar smiley

• #14   11. nov 2013 God ide at få hende tjekket igennem og sadlen ligeså smiley

Tænker nemlig sadel som det allerførste... Opdater gerne i denne tråd smiley

• #15   11. nov 2013 Eftersom vi er flere der tror det er sadlen vil jeg klar lægge den væk og få tjekket hende smiley

Jeg opdatere så snart jeg finder problemet - evt løsning.

• #16   11. nov 2013 tænker sadelen, men få det tjekket smiley

• #17   11. nov 2013 hvad med gjorden, passer gjordtypen til hesten? ikke alle heste fungere lige godt med alle gjorde

ellers en gang massage er en god ide for at de spændinger der gør musklerne kramper

Kommentér på:
Underlig opføresel pludseligt.

Annonce