{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
916 visninger | Oprettet:

Når den engang skal aflives.... {{forumTopicSubject}}

Godaften HG mennesker smiley

Jeg har efterhånden stødt på den en del gange, og vil gerne høre jeres mening.

Flere, faktisk mange, gange har jeg set, at folk har skrevet; "Når min hest engang skal aflives......" og jeg tænker med det samme; "Nå, du regner ikke med at din hest kan dø en naturlig død med sine bedste venner og mennesker omkring sig?".

Hvorfor regner så mange med, at ens hest skal aflives, og ikke have en naturlig død? Er det fordi så mange får aflivet deres hest, når de ikke mener, at der findes nogle ejere i hele verden der er bedre end dem, fordi, at så mange heste bliver aflivet når de bliver erklæret uridelige eller hvad?

Det er noget jeg har undret mig over længe, og vil meget gerne høre jeres mening om det smiley

Jeg selv regner da med at Cindi vil have et langt og lykkeligt liv herhjemme, og jeg håber da også at Arne og Dolf får en værdig afslutning på livet (dermed ikke sagt at aflivning ikke er værdigt....).

Undskylder hvis det er skrevet rodet smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når den engang skal aflives....
  • #1   8. nov 2013
    Fordi en del heste ikke dør af alderdom, sådan er det bare :o) Den opgørelse jeg lavede af dødsårsager af heste, der er en del heste der blev aflivet og meget få der døde selv.

En del blev aflivet af sygdomme der kommer med alderdom, men få faldt bare om i boksen eller på folden.

Og når ja, så kúnne jeg godt finde på at aflive mit kræ hvis jeg ikke følte jeg kunne finde en god nok ejer i min verden. Hun har været igennem en del og er let påvirkelig i sindet, det holder ikke det forkerte sted.

• #2   8. nov 2013 Som krikken siger - sygdom kommer ofte med alderen, 'gemte' skader osv. smiley

• #3   8. nov 2013 Hmm.

Synes du har formuleret dig forkert? Det lyder for mig lidt som om, at du dømmer, os der hellere afliver end sælger..

Jeg har ikke lyst til at sælge min pony. Det kan man ikke.. Han er ikke for alle. Selv min veninde kan ind i mellem have "problemer" med ham, fordi han ikke er tryg ved alle. Og sådan en hest skal bare ikke videre i systemet end på de evige græsmarker.
    Desuden, så tror jeg ikke der er ret mange heste, der dør naturligt, fordi vi ender deres lidelser før det. Det er ligesom med mennesker. Ikke ret mange af os dør en almindelig fredelig død, men skal igennem et langt træls sygdomsforløb.

Hos heste har vi heldigvis muligheden for at give dem sprøjten og ende deres lidelser - både fordi det er vores pligt og etisk korrekt at dyret ikke lider unødigt, men også fordi vi ikke har råd til at holde en syg hest i live, for at den kan dø "naturligt".

• #4   8. nov 2013 De færreste heste dør af alderdom, fordi de før de når så langt får det så dårligt med diverse alders-årsagede sygdomme, at det ville være direkte barbarisk at lade dem leve. smiley

• #5   8. nov 2013 Krikken: Personligt troede jeg faktisk at du kun spurgte om aflivede hestes dødsårsager, altså hvorfor de skulle aflives. smiley

Jeanette: Så må jeg have formuleret mig forkert, for det var ikke min mening med det jeg skrev. Jeg har også en selv der er alt for speciel til at komme videre, men jeg regner da med at hun bliver her til hun dør. Jeg ved ikke hvor du har det fra det med at de fleste dør af sygdom? smiley

• #6   8. nov 2013 Jeg mener det er at være realist, at have taget stilling til hvad der skal ske med ens kære, når den skal dø. De kan blive ramt af sygdom så pludseligt, og så er det ærgerligt at tage en hurtig beslutning man måske fortryder senere, fordi man altid havde kastet tanken om aflivning bort.

• #7   8. nov 2013 ja ganske få heste dør af alderdom, men i virkeligheden tror jeg vi afliver fordi vi ikke nænner at de skal gå med deres skavanker. Min tidligere part blev aflivet fordi han var gammel, han var gammel og slidt, han blev aflivet inden han ikke selv kunne gå og endnu havde lidt værdihed.
    Min hest er i dag lige blevet aflivet, et organsvigt, joo han kunne da også ha fået en naturlig død, men det var ikke etisk korrekt at lade ham leve længere og derfor tog han afsted i dag.

• #8   8. nov 2013
    Spurgte om årsagen, men man kan tit regne ud fra hvilke årsager om hesten er aflivet eller død af sig selv :o). En hest med brækket ben eller kolik dør sjældent af sig selv, men bliver aflivet inden fordi smerterne er for store.

Lige så skrev de, hvor hesten døde af sig selv det. Eftersom man ikke ved hvad hesten døde af, når man bare finder den så skrev folk " Vi fandt bare hesten på folden, så det var nok et hjertetilfælde pga. alderdom ".

• #9   8. nov 2013 Fordi en hest oftes ikke dør af alderdøm, ligesom katte og hunde.

Med alderdom kommer også tit sygdomme, som ikke kan behandles 100% med operation, hvilket jeg heller ikke synes en syg hest skal gennem, hvis ikke der er 100% chance for den kommer sig.
    En hest kan også blive slidt (se bare på konkurrence heste), hvis de døjer med smerter hver dag, trods medicin, er det heller ikke et værdigt liv, så hellere få fred.

Jeg regner med, at Merlin lever i mange år endnu, men hvis hans spat går op, eller der opstår noget uforventet, som ikke kan reddes, så må JEG som ejer tage den tunge beslutning for MIG, at han skal have fred. Hesten tager jo ikke skade af, at få fred, tværtimod.

• #10   8. nov 2013 I må ikke misforstå det jeg har skrevet, har desværre selv lige været nødt til at få en ellers rask pony aflivet pga. forgiftning, så jeg er bestemt ikke imod aflivning.

Det undrer mig bare at man ikke har den 'tro' på sin hest, at den vil kunne klare det, til den af naturlige årsager ikke kan mere? smiley

• #12   8. nov 2013 TS:
    Kan også være at det var mig der misforstod?
    Men min pony er hos mig til han dør.. Det er helt 100. Om det er alderdom, sygdom eller andet. Han bliver aflivet mens han er ejet af mig. Jeg vil ikke have ham videre smiley

Hvad jeg ville gøre med min plag. Det ved jeg ikke. Men pony. Han skal ingen steder smiley

• #13   8. nov 2013 jeg tror det handler om, at de heste der når at blive den alder, hvor de vil dø af alderdom, der får de fleste ejere ondt af hestene inden, og mener ikke dens liv er godt eller værdigt mere, og så tager de beslutningen inden naturen gør - eller pga. penge, fordi de færreste gider betale for at have en gammel ubrugelig hest gående smiley

men som udgangspunkt, tror jeg at de heste der når dertil hvor de kan dø af alderdom (og ikke pga opstået sygdom), der forbarmer de fleste ejerer sig og tænker at deres heste fx ikke kan klarer vinteren fordi den ikke kan tage på, og derfor lader den gå sommeren over, og så slutter det.

• #14   8. nov 2013
    Det er bare lidt logisk for mig, med det ret få antal heste der bliver fundet døde - det er en del oftere folk skriver om heste der skal aflives end heste der er fundet døde ;o).

Så nej, jeg tror ikke folk er negative - det er bare som det er :o). Lidt som at forvente vi mennesker dør i et trafikuheld eller af kræft, det er der en god chance for.

• #15   8. nov 2013 CALLA: Det er vel også fair nok at man tager beslutningen mens hesten stadig er glad, i stedet for at den skal blive slukket inden man tager sig sammen?

• #16   8. nov 2013 Krikken: Men grunden til at så få bliver fundet døde, er vel fordi at de bliver aflivet inden? Heste som vil kunne gå på fold uden at have smerter, men uridelige, kunne da sagtens dø af naturlige årsager istedet for at blive aflivet? smiley

Men nej, jeg tror da heller ikke folk er negative, de har bare opgivet håbet inden hesten har smiley

• #17   8. nov 2013 Jeanette:
    Ja helt bestemt, og hvis jeg følte min hest var samme sted, og dens liv kun vil gå ned ad bakke fra nu af og blive trist, ville jeg nok også tage den samme beslutning.

• #18   8. nov 2013
    Det kunne de, men det er de færreste heste der kan gå rundt på folden med en skade uden smerter. Ligesom det er de færreste mennesker der har råd til og beholde sådan en hest :o).

Og ja, en del heste bliver aflivet - de heste havde med, var ret få pga. de ikke skulle sælge altså pga. sind. Det afgør faktisk en ret lille del af statestikken.
    Overraskende mange heste havde gigt, spat eller andre benskader også kolik eller tarmslyng - det var de største grunde.

Ikke sindet.

• #19   8. nov 2013 jeg vil så sige, at jeg bestemt ikke havde opgivet håbet inde min hest havde, nu syntes jeg det bliver stillet en anelse firkantet op smiley

• #20   8. nov 2013 Mine heste bliver ved med at leve til de får mange smerter, og ikke kan gå uden smerter. Dér synes jeg det er fair at aflive dem.
    Jeg ville ikke kunne klare at mine elskede heste skulle gå med smerter, så er det bare at de kommer et sted hen, hvor der ingen smerter er mere.

Dog synes jeg ikke at det er fair at aflive en rask hest, som ingen problemer har, ''bare'' for de/I ikke kan komme af med den. Der ville jeg også bare give den væk til at godt sted hvor en sød lille pige måske ville have den..

• #21   8. nov 2013 Krikken: Ja, det kan godt være det er rigtigt. Min har nu godt kunnet gå på fold med en skade uden smerter, men generelt set er det vel sådan. Jeg forstår ikke helt det sidste du skriver, men åh den her kunne køres ud mod så mange andre etiske debatter, hehe smiley

Tine: Nej, men du havde vel heller ikke regnet med at det var den eneste udvej for dig og din hest? smiley Jeg havde bestemt heller ikke opgivet håbet for min, inden hun havde, men jeg havde da heller ikke regnet med at hun skulle aflives den nærmeste fremtid.

• #22   8. nov 2013 De færreste dyr i menneskers hænder dør af alderdom - fordi som mange andre siger kommer der ofte en masse sygdomme INDEN alderdommen. Og hvis man pludselig skal proppe bare for at sige det 3000-5000 kr. ind i en gammel hest som måske alligevel lider lidt - hvorfor så ikke give den fred?
    I naturen er det dælme også sjældent at dyr generelt ville kunne dø af alderdom, når de bliver svage og syge vil de jo blive taget af andre dyr. (selvfølgelig er der undtagelser, men forstå mig ret smiley )
    Ang. aflivning i stedet for salg, så ved jeg ikke hvad jeg er mest tilhænger af. Kommer meget an på hesten og situationen! Men i dag bliver mange heste desværre kastebolde og det ved jeg så ikke om jeg kunne leve med at mine heste blev?

• #23   8. nov 2013
    Chancen for at vi mennesker dør af kræft eller i et trafikuheld e.l er meget stor - der er også en større chance for at en hest får en skade eller sygdom og skal aflives, end den dør af alderdom.

Har man lyst til at se oversigten for hobbyheste jeg lavede, er den her;
    https://www.dropbox.com/s/lfsdfooswzp007r/hested%C3%B8ds%C3%A5rsager.pdf

• #24   8. nov 2013 hestepigen: det er fuldstændig fair, det eneste etisk korrekte. smiley

Når man står med en fuldstændig rask hest og siger at den skal aflives engang, kan jeg ikke forstå, hvor man får det fra? smiley
    Det kan godt være de bliver aflivet, men man behøver vel ikke ligefrem at regne med den ikke kan klare det selv? smiley

• #25   8. nov 2013 Jeg har i løbet af de 30 år, jeg har haft med heste at gøre, oplevet 2 heste, som døde af sig selv. Den ene var en 7-års, som (formodentlig) fik en blodprop i hjertet og døde i boksen om natten. Den anden var en ung hoppe, som døde af voldsom kolik, lige da den blev trukket udenfor for at blive aflivet. Jeg har ALDRIG oplevet en gammel hest, som døde af sig selv (og gud ske tak og lov for det).

Samtlige af de ældre/gamle heste, jeg har kendt, som ikke har haft deciderede skader eller sygdomme, er blevet aflivet, og gudskelov for det!!! På et tidspunkt bliver det bare for hårdt for dem. Tænderne svigter, benene værker og de har ikke synderlig fornøjelse af at være til. Hvorfor vente til de kreperer af sig selv? For hvis skyld holder man dem i live? I naturen ville de være blevet ædt af rovdyr for længst...

Jeg kan simpelthen ikke se det humane i at vente på, at hesten dør af sig selv! Bevares, det er da en rar tanke, at hesten bare ligger død i boksen en morgen og forhåbentlig bare er sovet stille ind. Så slipper man selvfølgelig også for den væmmelige oplevelse, det er at aflive en hest. smiley Men hvordan har hestens liv været ind til da? Det er hårdt at blive gammel, og uanset hvor meget man passer og plejer sådan en hest, så vil den tabe i livskvalitet. I mine øjne er man en ansvarlig hesteejer, hvis man siger stop på hestens vegne, inden den bliver alt for affældig.

• #26   8. nov 2013 Fordi at min gamle hest, er for stædig til at ligge sig til at dø.
    Men hendes led (gigt) ka ik så meget længere.
    Og så bliver man nødt til, at ta beslutningen, inden hesten for ondt.
    Desuden mener jeg, at det er godt at ha gjort op med sig selv, hva der ska ske, hvis nu beslutningen ska tages.

• #27   8. nov 2013 Stine: Jeg er enig, det undre mig bare smiley

• #28   8. nov 2013 Nikoline, folk formulerer det vel bare på den måde, fordi de er indforståede med at skulle tage den svære beslutning, inden det bliver uværdigt for hesten. Når man anskaffer sig et dyr, påtager man sig også ansvaret for at give det en værdig exit, og fordi det er så relativt få, som dør af sig selv, INDEN det er synd for hesten at leve, så ved folk godt, at de skal aflive kræet på et tidspunkt ude i fremtiden......

• #30   9. nov 2013 inden min nabo døde sagde han til mig, at hvis tingene ikke gik som det gjorde så skulle hans en hest aflives. Det var min nabos første selvavlet føl, på davarende tidspunkt var den 22, den fejlede ikke noget, men den blev aflivet for det var min nabos ønske at den skulle afsted sammen med ham. Derfor havde jeg heller ingen samvittighedsproblemer over at sende den afsted på trods af den var rask.

Men jeg vil give dig ret tildels, min veninde vil eks. heller ikke sælge hendes hest for hun ved ikke hvor den kommer hen, selvom hun absolut ingen tid bruger på den, men hvis alle sagde det, så havde hun jo heller ingen hest. Men jeg syntes faktisk at det er helt iorden hvis man har en hest som enten ikke har haft det særlig godt et eller andet sted i sit liv, hvis hesten har været kastebold eller hvis hesten er ved at være oppe i årene.

• #31   9. nov 2013 Hvis du tager ud og besøger et plejehjem, er det de færreste af de beboere der er raske og ikke har nogle lidelser. De fleste af dem vil også dø af den sygdom de nu skulle have. Det er præcist det samme med heste, det der er forskel er bare at de må aflives. Det vil sige, at de ikke når at komme så langt ud, at de dør af at være slidt op eller et hjertestop. Jeg må indrømme at, min hest bliver aflivet, hvis hun hverdag går med smerter. Det vil jeg ikke byde hende, det er trods alt min skyld at hun går med de smerter, hun har ikke selv valgt at være ridehest smiley

• #32   9. nov 2013 Jeg havde en gl (30år) knapstrubber hoppe. jeg havde da helst set at hun fik en naturlig død men hun blev først blind, dårlig gående og så meget tynd. set i bakspejlet skulle hun nok have være væk lidt før.
    Min farfar sagde altid: de begynder at lukke ned med organer når de bliver gamle og så er det på høje tid de kommer væk. det sagde min dyrlæge også. så jeg fik en til at komme og skyde hende. daka kom og hentede hende. det syntes jeg er mest humant.
    jeg gør det på samme måde med dem jeg har nu hvis det kommer dertil. men kan se når de ikke vil mere sådan er det bare og så syntes jeg ikke det er forkert at hjælpe dem på vej. hilsen alice

Kommentér på:
Når den engang skal aflives....

Annonce