{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
961 visninger | Oprettet:

Hvorfor bliver han ikke rengående? {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg søger nogle erfaringer fra jer.
Sagen er at min 2 års plag Cinero væltede i trailer og kom ud gennem fordøren for 3 mdr siden, han skadede sit højre forben, og havde dyrlæge ud (en søndag - hmf) Hans ben var meget hævet og han havde feber. Dyrlægen gav ham pencilin og smertestillende og ekstra stivkrampe, og så fik jeg at vide at jeg skulle give ham tid.
De sidste 3 mdr har han været on/off halt. Nogen gange skulle man virkelig se nøje efter på asfaldt i trav - andre dage var han meget halt. Jeg bestilte en tid til røngten på Ansager, hvor han pludselig blev stokhalt en lille uge før, og vi blev virkelig bekymret. Igennem hele perioden har han haft en smule hævelse ved knæet, og derfor har vi fokusere på knæet - og deraf uheldet.
Det viste sig så for at det var en dyb hovbyld, som dyrlægen skar ud. Dyrlægen kunne også se resterne af en anden hovbyld for at det ikke skal være løgn smiley Han havde ingen symptomer med varme eller puls i benet. Cinero har i løbet af det sidste år haft to hovbylde på det andet forben, så det vil sige at han nu har haft 4 hovbylde på et år!! Cinero gik også igennem bøjeprøve på Ansager, hvor gradheden af halten ikke blev værre - hvilket jo er positivt smiley Han blev røngtenfotograferet i både hov, pibe og knæ. Og han var ren i røngten smiley - Han har dog en stor vækstlinie - så dyrlægen sagde at det også kunne være grunden til haltheden. Det hævede knæ var gammel arvæv mente han.
I ugen efter Ansager badede jeg hans hov i sæbespåner og satte vat op i blandet jod - og nu for 2 dage siden fik han sko med såler og pakninger på - og han er stadig halt! Dog kan det ikke ses i skridten - men det kan tydeligt se når han traver på folden.
Syntes faktisk at hans halten er blevet værre efter han har fået sko på - men tænker at det er fordi han skal vende sig til at pakningen sidder inde i hullet i hoven på ham?
Det skal lige siges at dyrlægen på Ansager mente at vi skulle give det lang tid, for en senere mulighed kunne være scanning af senerne - men han kunne ikke mærke noget på knæet - og haltheden var ikke blevet værre under bøjeprøven - hvilket var grunden til at vi bare skulle give det lang tid - pga hans alder..

Undskyld at det blev lidt langt.
Nogen der har prøvet noget lign???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor bliver han ikke rengående?
  • #1   8. nov 2013 Det var forresten dyrlægen der mente at sko ville være en løsning for at undgå hovbylder fremover - og smeden var enig.

• #3   8. nov 2013 Han er blevet tjekket igennem af en rigtig dygtig massør jeg bruger til min anden hest - og han mente absolut ikke at der var behov for kiro eller lign, da han intet havde i ryg eller lign - det kom fra benet, det var han slet ikke i tvivl om - og det passer jo meget godt med at dyrlægen siger at der intet er i benet - men at det er pga hovbylderne..
    Han får Solanum Mega Biotin - og har fået det i 3 mdr siden ca smiley

• #5   8. nov 2013 Michael: Det var fordi at de ikke kunne give blokader eller hvad det nu var dyrlægen snakkede om - noget i den stil - pga hovbylden, for så kunne dyrlægen ikke se hvor haltheden kom fra - og så kunne de ikke scanne - noget i den dur. Dyrlægen sagde også til os at han absolut ikke regnede med at der var behov for en senere scanning - netop pga at gradheden ikke blev værre under bøjeprøve og fordi at hans vækstlinie var meget stor - og derfor også kunne være vokseværk.
    Har heldigvis god tid - han er jo kun 2 - men er ikke glad for at han halter - tænk hvis man nu kunne gøre noget ved det..

• #6   8. nov 2013 morkaren *team ulrichsdal* - nej, det er selvfølgelig rigtigt - kunne da godt ske at jeg skulle tage det med i overvejelserne, hvis det ikke bliver bedre.
    Jo - kan sagtens ske at det er vokseværk, men synes ikke det er rart at se sin baby sådan smiley

Han er forresten super frisk og leger helt vildt på folden.

• #7   8. nov 2013 Flere råd/erfaringer?
    Andre med unge heste der er halte pga vokseværk?

• #8   8. nov 2013 Ville få en heste fysioterapeut ud.
    En massør kan kun mærker om der er spændinger i musklerne men ikke om der skulle være noget der sider skævt nogen steder. Efter at den er væltes i traileren kan den sagtens have forskubbet noget i bagparten, ryggen og ikke mindst halsen. Hvis den har det kan det sagtens komme til udtryk i halthed, den kan også have et led i benet der er forskubbet eller gå ud af led som giver haltheden - dette lyder det dog ikke som om når der er taget røntgen..
    Men ja jeg ville kontakte en fysioterapeut - heller bruge lidt penge på den nu inden det sætter sig til noget der måske er endnu værre smiley

• #9   8. nov 2013 Det kunne da godt lige ske at jeg skulle få undersøgt markedet for en heste fysioterapeut i Esbjerg området smiley

• #10   8. nov 2013 Synes du skal prøve og give det tid som de anbefaler.. Bliver det ikke bedre ville jeg bede ansager om at ligge blokader, så dyrlægen kam finde stedet den halter. Det er jo desværre ikke alt man kan se på røngten.. smiley Har de ikke en kiopragter tilknyttet? Så kunne man jo evt forhøre sig der, hvis ikke det bliver bedre med ham.. Men tror du skal lytte til dyrlægerne.. smiley

• #11   8. nov 2013 Det er jo heller ikke ualmindeligt at de kan blive urene når de vokser meget.. Dog synes jeg ikke han skal være uren 3 måneder.. smiley

Kommentér på:
Hvorfor bliver han ikke rengående?

Annonce