{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.929 visninger | Oprettet:

"Old School" ryttere. {{forumTopicSubject}}

Hej derude. Ingen er vist i tvivl om at HG er blevet et "stygt" sted, hvor alt andet end cordeo er tabu (ja lånte lige den linje fra et andet indlæg). Nu er jeg nysgerrig, hvem derude er stadig "old school" ryttere, som mig selv, som rider med diverse bid, sporer, pisk osv osv osv og som ikke mener at hesten er lavet af glas. Og hvorfor er I ikke skiftet?
Bemærk dette emne er ikke en debat hvorvidt noget er "synd" eller ej, vil bare gerne høre hvorfor andre også rider som jeg smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Old School" ryttere.
  • #1   5. nov 2013 Uenig, nedladende at os som bidløse og cordeo ryttere lige pludselig synes at alt andet er tabu:/

• #2   5. nov 2013 Altså jeg er stadig den såkaldte "old school" rytter smiley

• #3   5. nov 2013 Hehe min sætning smiley -skrev dog intet nedladende om HG, bare lige til info smiley
    jeg har faktisk altid været en blanding. Dengang jeg var en 8-9 år, red jeg rigtig mange springstævner, og havde en pony som jeg har lært mange øvelser (bla. serie changementer). Engang imellem kunne jeg godt finde på at ride uden udstyr, ja altså uden noget som helst. Dengang var der ikke et navn for det, (andet end hyggeridning)

Og ja, nu rider jeg med sporer, bid, engang imellem pisk, som du kalder Old School.. MEN jeg tager da stadig gerne en tur uden udstyr, ikke for at være Hip eller moderne, men fordi jeg også synets det er hyggeligt engang imellem smiley

• #4   5. nov 2013 Le Uniques - det var IKKE det, det her emne er oprettet for!!! Utroligt

• #5   5. nov 2013 Ja!! smiley Jeg kan sku da godt tage fat i min hest uden den braser sammen........ Styr jer hellige cordeo ryttere smiley (undskyld men jg har fået nok, man kan jo nærmest ikke have en mening mere )

• #6   5. nov 2013 Haha Signe B smiley

• #8   5. nov 2013 Der skal være plads til alle... Og Signe hold lige tonen, ikke alle cordeo ryttere er ''hellige''... det syntes jeg er virkelig fejt skrevet..

• #9   5. nov 2013 Så har jeg misforstået noget Bakkely, men synes det er en uforskammet udtale fra dig Signe B

• #10   5. nov 2013 Jeg er som dig stadig old school rytter. Og det fungere fint for mig de min hest/samt de heste jeg har redet.
    Jeg respektere andre folk vælger en anden form for ride/trænings stil, men forventer også de respektere min.
    Og bare fordi jeg rider med bid og evt pisk eller spore, betyder det jo ikke man ikke kan have have hygge dage, hvor man evt tager en tur bidløst. smiley

Kan egentlig ikke give dig en begrundelse for hvorfor jeg har valgt denne form for ridning, evt fordi jeg er opvokset med denne træningsform og fordi det fungere for min hest og jeg. Gjorde det ikke det, kan jeg ikke udelukke at jeg ville afprøve andre metoder.

• #11   5. nov 2013 Old school her!

• #12   5. nov 2013 Rider begge dele, men misbruger self.. ikke pisk el, sporer.. smiley

• #13   5. nov 2013 Jeg er selv en god blaning! syntes det er vigtigt at lave alt forskelligt med sin hest! hård træning med bid og nogle gange pisk, og andre gange bare hygge i rebgrime, trick eller cordeo smiley
    Jeg giver dig helt ret i at hesten ikke er lavet af glas! nogle er virkelig pylrede med deres heste! (mener dog ikke pylree med at de kun vil ride i cordeo, men at den ikke må lege/slås med andre heste, uden at skulle skifte fold -.- det er jo en del af naturen at finde sin plads i hierkiet)

• #14   5. nov 2013 Så fordi man rider med cordeo, mener man at hesten er lavet af glas? Så er der hva' falde noget jeg har misset... smiley

• #15   5. nov 2013 Jeg tror at halvdelen af hg er dobbelt så hellige i deres udtalelser end de er i praksis.

• #16   5. nov 2013 Jeg er vel også det man kan kalde en old school-rytter - jeg rider dog ikke med pisk og spore, da jeg gerne ville kunne ride hesten uden - det er ikke fordi jeg har noget imod folk der gør, overhovedet - det er bare min præference (:

• #17   5. nov 2013 Smut nu ud af det her emne, hvis I kun er her for at diskutere bidløst! Det er der sgu så mange andre emner til!!!

Og dejligt at se, at der stadig er andre tilbage derude smiley

• #18   5. nov 2013 Ikke at der er noget galt i selve emnet, men det lægger i den grad op til lige at smide en kort kommentar der skal ramme dem der rider bidløst/bomløst/cordeo/hyggeridning/lign

• #19   5. nov 2013 Det er nu ikke det der er meningen! Det er da utroligt, som man skal skære alting ud i pap og forsvare sig herinde. Ville ganske enkelt bare høre, hvem der ellers er derude! Jesus christ altså..

• #20   5. nov 2013 Old-school her! Cordeo interesserer mig ikke. Når der er brug for veksling i mellem ride timerne, vil jeg hellere tage en god ridetur, end en cordeo tur ;).

• #21   5. nov 2013 jeg rider kun med en spring pisk når det er nødvendigt.. men nej mener ikke min hest er lavet af glas :)..

• #22   5. nov 2013 Old School rytter!! smiley

• #23   5. nov 2013 Hvad har du nu med bid/bidløst at gøre?

• #24   5. nov 2013 Hvis Old School rytter kun betyder at ride med bid, sporer og pisk så er jeg det .
    Jeg kunne ikke drømme om at skifte til andet med min nuværende hest, det ville simpelthen blive for farligt .

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #25   5. nov 2013 Jeg er pisse old school, og det vil jeg altid være smiley

• #26   5. nov 2013 Sorry jeg flipper, meeeen føler mig sgu lidt angrebet smiley

• #27   5. nov 2013 Jeg er old school fusion haha for jeg er rider dog ikke med spore og spist men gør det da hvis jeg ride en hest det nødvendigt på..

Men jah rider da også for sjov og hygge og afvæksling i bidløs..

Men til normal trænning er det sadel og trense med bid og mener bestemt ikke min hest er lavet af glas som mange andre vil..

• #28   5. nov 2013 Le Uniques jamen så gå ud og ras ud et andet sted. Har ikke sagt, at jeg ikke accepterer jeres stil, KUN at jeg ville høre om andre. Det er fandeme ufatteligt. SÅ typisk HG smiley

• #29   5. nov 2013 Jeg er old school.

Ærlig talt, så er jeg ligeglad med, hvordan folk rider deres heste.. Hestene skal bare have det godt.

• #30   5. nov 2013 Jeg har redet i 32 år - altid med bid (og sporer ved stævner) smiley
    Hvorfor jeg ikke er skiftet til bidløst? - Fordi jeg ikke ser noget formål med det smiley

• #31   5. nov 2013 ''som ikke mener at hesten er lavet af glas''
    ''Styr jer hellige cordeo ryttere''

Men vi må ikke forsvare os? Hmmm...

• #32   5. nov 2013 Lige præcis, Anja! smiley

• #34   5. nov 2013 Ego - hvorfor så nærtagende? Hvad med alle de emner, hvor vi "andre" bliver beskyldt for både at være dyremishandlere osv osv. Take a chill pill and leave, please.

• #35   5. nov 2013 Men hvis i må komme ud med jeres mening, må vi for guds skyld også?

• #36   5. nov 2013 Og til alle jer, der føler jer "ramt": Så gå dog ud af dette emne, det er ikke et "bid vs. bidløs"- emne.....

• #37   5. nov 2013 Hvem har ikke forstået formålet med denne tråd? Tag jeres debat et andet sted hen

• #38   5. nov 2013 Du skriver du accepterer andres ridestil. Så skulle du måske have formuleret dig på en bare lidt anden måde.
    Måden du har skrevet dit indlæg på lægger rigtig meget op til debat, og kan ses som et angreb på de bidløse fordi vi er 'hellige' og ser hesten som om den er lavet af glas.

NOGEN bidløse er hellige, men langt fra alle.

Men jeg er selv en blanding. Dog rider jeg ikke traditionel dressur osv, men jeg rider stadig med bid en gang i mellem.

• #39   5. nov 2013 TAK Jeanne N.

• #41   5. nov 2013 Old school rytter her smiley

Men lad være med at tage noget op på HG der kan diskuteres, folk er blevet så fucking emsy smiley Hvis man ikke vil hagles ned, så skal man ikke oprette et emne herinde smiley

• #42   5. nov 2013 Jeg er O_O

• #43   5. nov 2013 TS
    I det emner hvor i bliver ''beskyldt for både at være dyremishandlere osv osv'' som du selv siger har i også ret til at komme og forsvare jer selv, hvilket vi tydeligvis ikke har her.

• #45   5. nov 2013 Oh god, forstå nu at det ikke er bidet vi snakker om her!

Det rager mig en papand om jeres heste har bid i munden eller ej, om man hiver den i munden eller næseryggen kan vel være det samme.

Jeg har valgt bidløs af den ene grund at det fungere for OS!

• #46   5. nov 2013 Sacha&Natash åh undskyld, vidste ikke at det nu er min retskrivning, der er under angreb? WTF??? Hvis I føler jer så truffet, så smut dog ud af emnet! Vi bliver sgu også så tit angrebet, så det går vist BEGGE veje med ikke at acceptere andres ridemåder. Jeg er personligt hamrende ligeglad med, hvordan folk vælger at ride, er KUN interesseret i at høre fra andre, der rider som jeg selv!

JESUS F*CKING CHRIST, HG! smiley

• #47   5. nov 2013 Der startes i emnet med et blive generaliseret noget så grusomt.. Så er det da klart at vi (vi = bidløse) føler os trådt over tæerne når der straks blir' givet udtryk for, at vi er de hellige, og vi mener at hesten er lavet af glas.. Så er det da klart at vi går i "forsvarsposition"

• #48   5. nov 2013 Jeg forstår slet ikke, I føler jeg så "angrebet". Hvis I rider bidløst med god samvittighed, hvorfor så hidse sig sådan op?

• #49   5. nov 2013 Må endelig huske at hidse mig op og spamme andres emner, når jeg ikke rider på samme måde som dem. Uh hvor er jeg fornærmet - eller noget, pff

• #50   5. nov 2013 Det ikke bidet der er mit problem, det er hvordan folk rider deres heste jeg ikke er enig i.

Men jeg kan kun passe mig selv i det tilfælde...

• #51   5. nov 2013 smiley

• #52   5. nov 2013 Yep, bid, 4cm lange spore, og indimellem også pisk. Dressurundervisning efter "old school" principer, og også meget gerne DRF's dressurstævner.
    Og jeg eeeelsker det smiley

• #53   5. nov 2013 Jeg er old school rytter smiley
    Rider med en masse forskellig bid, spore, og næsten altid en pisk med. smiley

• #54   5. nov 2013 Jeanne
    For det første er jeg ikke udelukkende bidløs. Det er kun på min fjordhest og kun fordi han fungerer bedst sådan.
    Og grunden til at vi ''hidser os op'' (for mit vedkommende er jeg skam helt rolig) er fordi at bare fordi vi rider bidløst så er vi hellige og mener at hesten er lavet af glas.

• #55   5. nov 2013 Hvis I ikke selv føler jer som nogle af de "hellige" - for de findes herinde!, hvorfor så være så nærtagende?????

• #56   5. nov 2013 Prøv nu lige at skrive ordentligt.. Der er ingen grund til at bande.

JEG synes dit emne er dårligt formuleret. Det lyder provokerende.
    Mange bidryttere skærer alle bidløse over én kam. Og JA det gør bidløse også ved bidryttere. Så ja, jeg er enig, den går begge veje.

Men når du skriver på den måde som du gør i dit første indlæg, så er det klart at du får kommentarer fra begge parter.

• #57   5. nov 2013 Fordi der straks blir' generaliseret, og jeg gider da ikke blive set som en af de der hellige bidløse rytter, når jeg langt fra er det. smiley Ikke fordi jeg er spor ophidset eller noget over emnet, men synes det er skidt formuleret, og kan godt ses som et angreb på de bidløse.

• #58   5. nov 2013 Ego: Nu er der jo ingen, der har sat navne på - så ingen grund til at føle sig trådt på smiley

• #59   5. nov 2013 smiley

profilbillede
  • #60   5. nov 2013 Det var da et underligt emne.
    Jeg rider uden bid fordi min hest tydeligt viser at han ikke er fan af biddet. Jeg ville da være et forfærdeligt menneske hvis jeg bare ignorerede det for egen vindings skyld. Så det gør vel at jeg er udelukket fra "old-school klubben".
    Synes det her dem vs. os er hjernedødt. Alle skal passe på deres heste, sørge for at de ikke lider overlast og ride dem på den måde der er bedst for den enkelte hest. End of story!

• #61   5. nov 2013 Det rager mig en høstblomst, hvilken optømning folk bruger, men jeg hader, når folk sætter andre i bås - den evige bid/bidløs diskussion er kun en ud af mange ... jeg rider med bid på min hest, fordi det er det, han er vant til, og fordi han fungerer godt sådan, og jeg red bidløst på min gamle hest, fordi hun bare fungerede bedst sådan. Jeg giver igen, når min hest bider mig, og jeg jager den væk, når den går ind i mig, ligeledes får den altså en i røven, hvis den vælger at gå imod min hånd og brase ud på landevejen alligevel.
    Jeg synes, der er rigtig mange (ikke bidløse, men bare generelt mange mennesker), som er blevet alt for hellige, og som mener, at man aldrig på nogen måde må dominere hesten. Min hest er dog meget dominerende til tider og vil gerne bestemme selv, og hvis man bare "skubber hans hoved blidt væk", når han bider, eller fortæller ham lige så pænt, at han ikke må gå ind i en, så får man edderbankemig en farlig hest at omgås til sidst. Så ja, jeg er ikke ræd for at slå min hest, når den bider mig, for det gør den, og det skal den ikke have lov til. Ligeledes bestræber jeg mig på at ride med så blød hånd som muligt, men går det helt af sporet, tøver jeg heller ikke med at tage fat.

• #62   5. nov 2013 Hvorfor kan i da ikke bare lade hindanden være altså...
    Hvorfor skal der hele tiden sættes en kamp op om hvem der er bedst og hvad der er bedst?
    I ridning er der ikke kun 1 måde at ride på hvis i ikke skulle havde bemærket det.. lad være med at sige den ene er hellig. -For det er vi sgu alle sammen i sidste ende..

• #63   5. nov 2013 Panacea: Hvor bliver jeg ked af det på hestens vegne, når folk behandler den sådan smiley

• #64   5. nov 2013 det kommer an på hvilken hest jeg rider på altså ham jeg har part på rider jeg bidløst fordi han går bedst sådan smiley men jeg rider også "old school" på andre heste

• #65   5. nov 2013 Synes bare at folk skulle stoppe med at diskutere for i sidste ende vil vi alle kun gøre det bedste for hesten.. om man rider med bid eller ej smiley smiley

• #67   5. nov 2013 Jeanne - jeg lyder lidt voldelig, som jeg har stillet det op, nu jeg læser tilbage, haha ... men ja, min hest er ung, hingstet og vil rigtig gerne bestemme selv, hvis han kan slippe af sted med det; det indebærer, at han er fræk og anmassende, og han napper, og jeg vil altså ikke have en hest, der tror, den kan bide mig, når det passer den. Det hjælper ikke at være blid mod min, han er pisse ligeglad for at sige det lige ud, og han bliver bare ved, medmindre man er meget konsekvent. Men ja, du kan synes, hvad du vil, det er trods alt min hest, og jeg kender den og dens grænser bedst smiley

• #68   5. nov 2013 Jeg er old School smiley er så træt af HG og deres hellige overdrivelser.

• #69   5. nov 2013 Jeg er bestemt ikke "old School" rytter, fordi min hest ikke fungere med det.
    Ja, og så fordi jeg igennem årene har taget masser af kurser og deltaget i andre begivenheder, der har lært mig en masse om hestens adfærd og krop.
    Jeg er ligesom blevet klogere...
    Jeg rider som jeg gør FORDI JEG KAN, i modsætning til hvisse andre...

• #70   5. nov 2013 Panacea: Alle heste vil bestemme, hvis vi ikke sætter grænser. Men med vold får du aldrig en hest, der har tillid til dig, og kan stole på dig. Men det er en helt anden diskussion, og ikke det, det her emne handler om......

• #71   5. nov 2013 Emma: Hvad er det, du mener, du kan i forhold til "visse andre" ?

• #72   5. nov 2013 Gør hvad jeg vil og syntes hvad jeg vil smiley
    Syntes der er mange ***** i verden, men siger det ikke til dem, men syntes det stadig nogle gange er der bare folk der har brug for at komme ud med det smiley

Tag det ikke tungt budløse ryttere, eller "oldschool" ryttere!
    Syntes folk skal gøre det de vil ligemeget hvad andre så siger, så længe det er lovligt og følger de normerne her i verden smiley

Vær jeres egne, mennesker!

//Stephanie N M Poulsen

• #73   5. nov 2013 Istedet for at føle dig nedgjort af bidløse så tænk på hvordan os bidløse har det når du uddyber dig på den måde du gør.
    Du får dig selv til at fremstå som hellig i vores øjne, derfor kommer der svar om hvorfor dit og dat og bid vs bidløs osv osv osv.

Jeg er 50/50. Jeg er fuldkommen ligeglad med hvad hesten rides med, så længe det passer til hesten. Jeg har dog set lige så mange tråde hvor folk nedgøre bidløse. Jeg har også set bidløse kalde bidryttere for mishandlere og det ser jeg jo så heller ingen grund til hvorfor det skulle være sådan.

Jeg er ikke 'old school' rytter. Jeg rider engang imellem dressur, det er dog uden spore og pisk.
    Ikke fordi jeg vil spille hellig overfor de hjælpemidler, men simpelthen fordi jeg ikke har grund til det.
    Jeg har aldrig brugt spore. I alle de 7 år jeg har redet, selv på rideskole. Aldrig har jeg brugt spore, for har aldrig haft brug for dem. smiley
    Pisk synes jeg ikke rigtig heller jeg har brug for, for i mit syn ser jeg pisk som en forlænget arm og ikke fremdrift.

Synes det giver sig selv at bidløse vil komme og forsvare sig. Hvis de oprettede en tråd om hvor onde og modbydelige bidryttere var, ville I så ikke også komme og forsvare jer selv? (Ikke fordi at I siger bidløse er dumme, bare et eksempel)

Ja, min mening er udtrykt nu, så ja.

Og så synes jeg, bid som bidløse, kan alle være hellige. Men vi kan ikke ændre hinandens mening om hvorledes hesten fungere for hinanden. Så kan vi ikke lade vær med at kalde hinanden dumme og hellige for én gangs skyld? Vi kan alligevel ikke ændre noget.

• #74   5. nov 2013 Jeg er "old school". Rider både med, sporer, bid og nogle gange pisk. smiley At andre vælger at ride bidløst, eller whatever, må de sådan set helt selvom. Det er ikke min hest eller mit valg, så selvfølgelig respektere jeg at de vælger at gøre sådan, men så forventer jeg så sandelig også, at de respektere mit valg og at man ikke bliver overfaldet med diverse ord som: "dyreplager", "onde menneske" osv. smiley

• #75   5. nov 2013 HaHa tak! smiley

• #76   5. nov 2013 smiley

• #77   5. nov 2013 "Der gives kun få mennesker der ved alt, men mange der ved alt bedre"

• #78   5. nov 2013 Det jeg mente var, at forstå sin hest. Altså virkelig kunne se selv de mindste, fineste signaler, både fra ryggen og fra jorden. Desværre har jeg kun mødt få af disse indtil videre...
    At kunne forudsige hestens næste træk er møgsvært, men satme om det gi'r pote i sidste ende smiley

• #79   5. nov 2013 Emma: Du har stadig ikke svaret på, hvad det er du kan "i forhold til visse andre"?
    Nu skriver du så ydermere: "Jeg mener at alle fok kan ride "ligesom mig", hvis bare de giver sig tid til at forstå hesten "
    Jeg kunne godt tænke mig at få uddybet, hvad det er, du kan.

• #80   5. nov 2013 Jesus Christ, læs lige min kommentar. Den sidste med signalerne smiley

• #81   5. nov 2013 Så du kan forudse en hest næste træk? smiley

• #82   5. nov 2013 Emma Friis: Kun få mennesker, der kan forstå og forudse deres egen hest, næste træk? Jeg vil da mene, at har man en hest, så bruger man tid med den og lærer den at kende (ved godt det ikke er sådan alle steder), men synes ikke du kan tillade dig at skrive, at det kun er få mennesker. Det passer altså ikke. Jeg har mødt en del på min vej, og er heldigvis selv en af dem. smiley

• #83   5. nov 2013 Emma: Måske du også skulle tage et kig på hvordan du formulere dig, for der er pænt mange nedladende ting i den kommentar du kom med (;

• #84   5. nov 2013 Du sparer mig for en masse kræfter Kathrine L er 100% enig smiley

• #85   5. nov 2013 Jeg er et lysår fra at være perfekt, men det her er noget jeg interessere mig for, jeg kan sidde i timevis og glo på min hest (stakkels krikke, hæhæ).
    Forresten, da jeg skrev "ligesom mig" mente jeg at ride noget der ligner. Ikke for at lyde hellig eller noget, det var bestemt ikke meningen. Bemærk de fine streger "" smiley

• #86   5. nov 2013 Old school rytter her også, min hest er sku ikke lavet af glas, for så var den gået i stykker smiley

• #87   5. nov 2013 Sorry, sådan skulle det ikke forståes smiley

• #88   5. nov 2013 Stephanie N M Poulsen: Haha, jamen "velbekomme" smiley smiley

• #89   5. nov 2013 Åh ha... Stald Bakkely - sikke et "farligt" emne at tage op - ingen kan blive enige alligevel... smiley

Går Hackemore ikke ind som bidløst? - i så fald er der mange "old School" ryttere, som også til tider er bidløse - hvis dette fungerer til hesten smiley

Jeg selv rider med bid (hackemore, hvis hesten er bedst på dette - og også redet med kombi af dette), samt andre hjælpemidler, såsom sporer, pisk og hjælpetøjler - HVIS dette er nødvendigt - og kan hjælpe mig og hesten til en bedre "forståelse" og en bedre harmoni i den daglige ridning. - bl.a. bruger jeg ordet "motivtionskæmp/pind", om pisken. smiley

og Panacea - vil give dig helt ret i, at man må træde igennem hos hestene - vi skal jo bruge deres sprog - og der er vidst ingen heste, som er blide ved hinanden, når de er uenige... smiley - Skal ikke forståes som om at jeg tæver hesten - overhovedet smiley

• #90   5. nov 2013 Emma: Roooolig nu - dit svar blev postet imens jeg skrev spørgsmålet 2. gang. Jeg ser nu mange ryttere, der kan det samme som dig. For mig at høre, mener du selv, du er et unikum, (og jo, jeg har læst, du har skrevet, du er lysår fra at være perfekt). Og så har det jo i øvrigt intet at gøre med at være bid-rytter eller være bid-løs, hvor vid man kan fornemme de mindste, fineste signaler fra hesten.

• #91   5. nov 2013 Haha, easy. Jeg er helt enig med dig! Det er fuldstændig ligegyldigt om du rider med eller uden bid, det kommer jo helt an på hesten. Ingen heste er ens smiley

• #92   5. nov 2013 Emma: Okay. Undrede mig bare, da dette: Jeg rider som jeg gør FORDI JEG KAN, i modsætning til hvisse andre... Kom lige efter dette: Jeg er bestemt ikke "old School" rytter, fordi min hest ikke fungere med det.
    Ja, og så fordi jeg igennem årene har taget masser af kurser og deltaget i andre begivenheder, der har lært mig en masse om hestens adfærd og krop.
    Jeg er ligesom blevet klogere...

Her lyder det jo, som om, du mener, du kan en masse, fordi du rider bidløst.

• #93   5. nov 2013 Old School, og jeg kan rigtig godt lide det!
    Men jeg kan også tit finde på at ride en lille skridt tur i kapsun i skoven, men kun fordi jeg er hundred procent sikker på at min part intet gør. Normalt føler jeg mig ikke sikker uden et bid, det er underligt. Ja.

Rider også med pisk, men i en bomløs sadel - uden knæpuder og uden andre støtte midler, udover for og bag min numse for at jeg ikke glider ud af sadlen. Og når min part og jeg kommer sp langt med vores dressur begynder jeg også at ride med kandar. Fordi jeg vil give så små signaler som det er muligt, og min underviser samt ejerne af hoppen regner med at jeg kan komme langt i dressuren.

Så helt klart old School over here.

• #94   5. nov 2013 Sorry, men jeg blev bare så udfordret af emnet, jeg bliver selv set meget ned på pga. min ridestil smiley

• #95   5. nov 2013 Må nok tilslutte mig ''old school'' rytterne smiley høre til gruppen der også kaldes dressur rytter og rider med hvad der dertil høre smiley dog ikke altid spore/pisk smiley

• #96   5. nov 2013 smiley

• #98   5. nov 2013 Jeg er old school ryttere, ja smiley
    Men synes også at cordeo rytterne er herreseje! smiley
    Så jeg holder med begge ridestiler. Synes de er seje på hver deres måde smiley

• #100   5. nov 2013 Jeg er vel også det man betegner som en old school rytter, åbenbart smiley Det har jeg nu aldrig hørt før. Men jeg træner med bid, og til tider pisk - meget sjældent spore. Dog skal det lige siges at jeg også rider bidløst, når jeg lige føler for det.

Jeg syntes det er frygteligt at man ikke kan acceptere, hvordan hinanden vælger at have hest og hvordan man rider dem. Jeg syntes det er fedt at folk rider bidløst, og har stor respekt for dem. Samtidig ønsker jeg også samme respekt tilbage, og ønsker ikke at få afvide jeg er ond ved min hest, ligesom jeg ikke siger at de f.eks. er useriøse med deres. Det er forfærdeligt at man ikke bare kan finde den gensidige respekt, og sige "fedt, at det går godt for dig med bid - jeg har lige haft verdens bedste tur i cordeo idag!" uden at der skal startes den største diskussion, om hvad er der "rigtigt" og "forkert".
    Folk vælger hvad de selv vil, og hvad de syntes er bedst for DEM og for DERES hest, og gør hvad de finder nødvendigt for at opnå deres mål - og det respektere jeg, om det er så er med kandar eller cordeo.

• #101   5. nov 2013 Hæhæ, jeg er ingen af delene... Jeg er westernrytter smiley yay!

• #102   5. nov 2013 Det var dog forfærdeligt som der bliver generaliseret i dette forum smiley men må tilslutte mig de bidløse. Synes godt nok ikke, at det kun er de bidløse, der er hellige.
    Er selv bidløs western inspireret horsemanship rytter, men engang imellem, skal hesten lige strækkes ordenligt ud, med en smule dressur.

• #103   6. nov 2013 Bare fordi man bruger lettesignaler og Cordeo er man ike hellig!

• #104   6. nov 2013 Hvorfor skal der være en cordeo lejr, og en Rollkur lejr?

Man skal tage det der virker fra alle ridestile, og bruge i egen ridning og smid resten over skulderen.

Jeg rider m bid.
    Men hesten skal uddannes korrekt til at lave øvelserne. Han har pt enormt svært ved at springe an.
    Det interessante er ik at få den i galop alligevel, men finde ud af hvorfor den ik kan.
    Han er ik stærk nok til at træde ind under sig, og lave anspringet uden det strammer og blir ubehageligt.
    Så mmå den uddannes i trav, så den blir stærk nok.

• #105   6. nov 2013 hmm... vi er kuske her i huset og vi bruget liverpoolkandarbid på vores små søde uskyldige shettere... simpelthen af sikkerhedshensyn, og for at kunne justere linerne i tospand til dem begge...
    Jeg har aldrig givet mine børn lov til at ride uden bid, uden for hegnet (og det passer så ikke helt, de har redet rundt i haven i grime) for jeg mener det er uansvarligt... for på det punkt er jeg OLD SCHOOL og ikke bange for at sige det... hestene er nogle seje krabater der godt kan sige fra... men hvis vi viser dem respekt og bruger udstyret med fornuft og omtanke er et bid ligeså fint som en cordeo eller en grime... synes jeg!!!

Jeg vil aldrig tage en pony ind i tilkørsel hvis det forventes at den køres bidløst, da jeg ikke mener det er forsvarligt... jeg har nemlig slet ikke erfaringen i brug af bidløse trenser og dermed vil jeg måske bruge dem forkert... hvem ved... jeg vil heller aldrig få erfaringen i det, da jeg jo ikke bruger det...

TS... old school eller ej så rider/kører vi vel alle med et formål: at opnå noget... harmoni, respekt, placeringer, hygge, leg ja hva der nu er formålet med brugen af hestene så har det et formål og man bruger vel det man føler for... dermed ikke sagt at dem med cordeo er bedre eller ringere... det er deres måde at gøre det på...

jeg bruger bid og det vil jeg fortsætte med... vi bruger ikke pisk, for så kommer det til at gå alt for stærkt...! - men den er med!

• #106   6. nov 2013 Jeanne - nu er det heller ikke, fordi jeg tæver min hest, hver gang den gør noget forkert. Du har ikke set min træning eller min omgang med min hest, men har blot det, jeg informerer om her (og misforståelser er altid størst på skrift). Hvis min hest bider, nøjes jeg ikke bare med at skubbe ham væk så blidt som muligt, som mange mener, man bør gøre, for så bliver han bare ved og ved, og så bliver han altså farlig at omgås til sidst. Når han bider, får han et rap over mulen, og så holder han også op - ikke mere der, for jeg vil ikke have en hest, de tror, den kan gå i min lomme, når det passer den.
    Jeg er af den holdning, at mange er blevet alt for "hellige" - ikke kun bidløse - med at man aldrig må "gå til" hesten, aldrig dominere, aldrig slå den (igen mener jeg ikke at gennemtæske den, fordi den træder forkert, men f. eks. et dask over mulen, når den napper), ikke bruge bid, medmindre det er nødvendigt, man må absolut KUN ride for sædet osv... det gør mig ret muggen, for det et måske 1 ud af 100, der overhovedet formår at ride sådan, trods mange påstår, at de kan.

• #107   6. nov 2013 Er enig med dig Panacea... har også meget at sige hvilken type hest du har med at gøre... en hingst eller en vallak der stadig tror den er hingst skal "holdes nede" ikke underkues, men forstå at den er nummer 2 i hierakiet...! meget vigtig hvis alle skal kunne færdes sammen uden skader...! samme gælder jo for hopper, men de er dog hurtigere til at acceptere deres plads... hingsten er jo af natur villig til at tage kampen op flere gange i håbet om sejren, og derved hopperne... derfor har du ret i hvad du siger... de skal kende deres plads, men man skal ikke bruge VOLD... el klap eller dask eller hvad der nu skal til er på sin plads ... igen hvis det bruges med fornuft... sådan er jeg opdraget med hestene, og sådan lærer jeg mine og andre børn (dem der omgås mine heste) at behandle hestene... ingen af mine heste har mistet tilliden fordi jeg har sat mig i respekt...! ingen... men der er jo også stor forskel på at give dem en over mulen, hvis de bider til at klaske dem en fordi de går en smule for stærkt eller drejer lidt før man havde TÆNKT de skulle... husk nu altid tydelige og ens signaler...

Igen med henvisning til vores køreponyer...

samme kommando til alle tre både for at gå frem dreje stoppe rose eller bare fordi... altid det samme så går ingen galt i byen... vi bruger foreksempel ikke "kliklyden mange bruger på ridehesten" da to ud af 4 herhjemme ikke kan sige den,,... vi bruger "mys mys lyden" for at de skal gå frem... så kan alle være med... hvilket jo også er vigtig når jeg kører ponyer til for andre...! lyde alle kan sige så kan alle kontrollere dem efterfølgende... og de forstår udmærket hvem der er alfahoppe herhjemme...! mig og sådan skal det være...!
    Selv ponyer på en meter kan være farlige hvis de ikke har respekt, og hvis man ikke viser dem respekt...!

• #108   6. nov 2013 og for at relatere til emnet, så er det meget oldschool den måde jeg opdrager ponyerne på... de skal have det godt og alle basisbehov skal være dækket (socialt og mentalt, samt fysisk) derefter kommer opdragelsen til at begå sig i arbejde...
    Ikke kæft trit og retning men konsekvent og konstant... med respekt...

• #110   6. nov 2013 Birkelund: Jeg er så enig.
    Jeg rider med pisk, alm dressursadel og.... sidepull *giisp*.
    Jeg bruger præcis de samme signaler, som jeg altid har gjort, som jeg også brugte da jeg var konkurrencerytter i mine yngre dage, dog med den lille justering, at jeg har luret at det med, at hesten skal gå til biddet ved at rytteren lirker på tøjlen, som var alm praksis, da jeg startede med at ride for mange år siden, måske ikke er det mest hensigtsmæssige i verden.
    Så jeg hører ikke til i nogen bestemt gruppe. Jeg rider på den måde som jeg synes passer til mig og min hest. Så jeg er vel gruppe-løs, piv! smiley

• #111   6. nov 2013 Jeg må nok også melde mig som såkaldt Old School rytter.

Synes dog at der findes mere old school, end at ride det. smiley

• #112   6. nov 2013 Tjo så er jeg vel også old school rytter, med den forksel at jeg stadig husker på det er et levende dyr og fejlene ALTID ligger ved mennesket. Samt synes det er dovenskab at benytte skarpe bid på lukket område.

Man er vel ikke hellig, bare fordi man ikke ser en hest som et vandrene sportsredskab, men rent faktisk som et dyr og partner? Eller fordi man er imod at smække dyret et pga en egne fejl?

Personligt rider jeg både med og uden bid, med spore og pisk, bruger min tøjle, kan tydeliggøre mine spore, give et rap over næsen hvis de går ind i mig osv. Men derfor er det vel tilladt at være logisk tænkene at det er et dyr med følelser, og ikke vores redskab til stævner.

• #113   6. nov 2013 Så enig Puf!

Derfor har jeg skrevet at der findes mere old school. smiley

• #114   6. nov 2013 Hvis definitionen på "old school" er at ride sin hest med sadel, pisk og bid, så falder jeg under kategorien. Normalvis er det ellers, hvad jeg for alt i verden forsøger at undgå i min omgang med heste - at være gammeldags, vanebestemt eller uimodtagelig overfor nye metoder. I min verden er en sådan indstilling det værste, der kan overgå et hestemenneske.

Jeg har dog ikke tyet til tricks eller cordeo, men hengivet mig til forskningen. Der laves konstant nye undersøgelser og gøres opdagelser, der bringer os i besiddelse af viden, som kan optimere velfærden for vores dyr - og det er for mig at se den bedste vejledning til at fastlægge de rammer, der fysisk og mentalt præger tilværelsen for hestene. Så når jeg undlader et skift i optømningen til fx cordeo, er det ikke for at værne om gamle metoder eller gøre en dyd ud af at være "old school", men simpelthen af den fysiologiske årsag, at man efter min stærkeste overbevisning ikke vil kunne opbygge den nødvendige samling og elasticitet i hestens krop, hvis man anvender cordeo som fast optømning - ud fra den viden, vi igennem forskningen har om de biomekaniske sammenhænge i hestens krop.

Så ganske vist rider jeg ofte med bid og sjældent i rebgrime, men derfor vil jeg på ingen måde betegne mig selv som old school - da jeg altid bestræber mig på at være så modtagelig som muligt overfor ny viden/metoder fra troværdige kilder. Og jeg ved da, at jeg ikke er den eneste, der arbejder ud fra de principper - så jeg synes det er et unødigt ekstremt skel, du i denne tråd sætter op, imellem old school bidryttere og hellige cordeoudøvere. Men spændende emne smiley

• #116   6. nov 2013 Omg.

• #117   6. nov 2013 Jeg er old school rytter. Bid, spore, pisk, Drf stævner! Alt det hyggerytterne hader! Hehe smiley
    Hvor lang tid går der mon ikke, før at det man bare starter et DRF stævne, er dyremishandling??

• #118   6. nov 2013 For vi bidløse synes også at DRF stævner er mishandling, jep. Og hader alt der hedder bid, spore, pisk osv. smiley

• #119   6. nov 2013 Jeg rider både med bid, sporer og engang imellem pisk. Og mine sporer er nogle lange banditter, for jeg har sat røv for tidligt, så jeg sidder og flagrer rundt over sadelklapperne (Overdrivelse fremmer forståelse), så jeg skal have lidt hjælp til at nå godt ind til hesten.

Pisken har jeg med efter behov.

Jeg er fuldstændig fløjtende ligeglad med om andre rider i cordeo, sidepull eller hvad de foretrækker og om de står på hovedet på deres hest. Så længe krikken er under kontrol og jeg kan ride rundt i fred, så kan folk sgu ride med hvad de har lyst til.

Jeg sender ingen dømmende blikke til den bidløse rytter eller hyggerytteren, det er mit liv sgu for kort til. Jeg vil bare gerne passe min egen ridning i fred og ro.

• #120   6. nov 2013 jeg er totalt skyldig!! Old-school rytter her smiley
    Mine heste skal kunne gå med pisk og spore, og det er sgu om jeg bruger dem eller ej smiley med hensyn til de der bid du omtaler, jeg tilpasser det efter hesten smiley er hesten følsom i munden så er det måske bedst ikke at ride med bid hvergang smiley

• katrine
    katrine Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 36 Følgere: 14 Svar: 228
    #121   7. nov 2013 Jeg vil da så tage fat i en anden sætning som også poppede op i cordeo-emnet: Jeg syntes at vi skal stoppe denne krig.

Og det er da ret svært, når men hele tiden prøver at pådutte andre sin egen mening (uanset om det er indirekte eller direkte). Heste er ikke lavet af glas, men knogler kan brække og kød kan bløde, uanset om hesten rides med bid eller uden.
    Størstedelen af jer prøver at forsvare jeres egen ridestil, men den ene er vel ikke mere rigtig end den anden. Hvis du vil ride med bid så gør det - hvis du vil ride med cordeo så gør det. Helt ærligt hvor er problemet? smiley

Når det er sagt, så er det jo heller ikke sjovt at alle er enige. Så ville der ikke være nogen diskussioner og verden ville være møgkedelig smiley

• #122   7. nov 2013 Jeg er begge dele...

HVAD FANDEN I HELVEDE ER PROBLEMET MED JER?!

Kan old school ryttere ikke bare hode sin ridning for sig selv og kan bidløse ryttere ikke bare holde sin ridning for sig selv.. Det jo ligefør i laver d. 3 verdenskrig smiley

• #123   7. nov 2013 Det er sådan nogle emner her som altid har en truende tone med
    <i>"Det I andre laver er ikke korrekt"</i>
    bag sig. ALTID. Fordi det er et holdningsspørgsmål. smiley

• #124   7. nov 2013 Jeg er nok en smule begge dele - Rider bidløst til afveksling engang imellem, og langt størstedel af tiden rider jeg uden pisk. Dog næsten altid med sporer, for at forfine signalerne.
    Hvorfor jeg ikke har skiftet? - Biddet fungere fint for mig, og desuden er jeg stævnerytter og må derfor ikke ride uden smiley

• #125   7. nov 2013 Ja altså, det her emne er da mærkeligt? Tror da ikke der er særlig mange, der mener at cordeo og bidløs er den eneste vej frem.

• #126   7. nov 2013 Bliver nødt til at kommenterer " old school"-ryttere...

Jeg er oldschool-rytter. Startede med at ride for 40 år siden, så bliver fornærmet, når ridning under lod osv bliver betegnet som dette.

Ridning under lod med tøjlen er nymoderne dressur!

• #127   7. nov 2013 JEg rider med bid, ikke fordi jeg ikke vil ride uden, men jeg har det bedst med at have fat i hestens mund.
    Jeg rider også med pisk, men sporer gør jeg ikke. Jeg rider islænder, så det er ikke rigtig nødvendigt. ^^

• #128   7. nov 2013 Heste er ikke lavet af glas, men knogler kan brække og kød kan bløde.

Med det mener jeg "Jeg er skide ligeglad om du rider med bid eller ej, bare du behandler din hest ordenligt"

• #129   8. nov 2013 Jeg er old school rytter. Jeg rider min hest efter "old-school" dressurprincipper og den er uddannet med vægt på korrekt grundridning.
    Jeg ser ingen grund til at skifte fra bid, da hesten jo skal rides bagfra frem mod biddet.
    Min hest bliver trænet i middelsvære øvelser og jeg kan ikke se, hvordan jeg ville kunne ride øvelserne korrekte uden bid.
    Summa summarum jeg rider med bid, sporer og pisk, da det er hjælpemidler smiley

• #131   9. nov 2013 Hvorfor ligge og skændes om det her? Nyd nu jeres søde heste og rid den måde i rider på og nyd livet smiley

• #132   9. nov 2013 Ankesenamu: Der er ingen, der skændes - vi debatterer smiley

• #134   9. nov 2013 Hold da op for et emne - først og fremmest, øv hvor er det ærgeligt at man ikke kan tale pænt til hinanden og argumentere fagligt for sine holdninger. Syntes det er mangel på respekt og empati. Desuden syntes jeg det er dårlig stil at nedværdige andre og tro man selv er bedre.

Dernæst syntes jeg ikke man kan dele verden op i sort og hvid, der er altid gråzoner smiley

Jeg er old school på en måde og på en anden måde ikke. Ja jeg rider med sadel og trense, ind imellem en pisk. Sporer til stævne.
    Men jeg er ikke så old scool at jeg ikke vægter hesten før mig selv. Jeg lytter til mine heste og alt foregår på deres præmisser. Der tages hensyn til deres fysiologi og anatomi, ja sågar deres psyke.

Så jeg hverken det ene el. det andet - jeg tager det jeg kan bruge og det der passer til mine heste, uden at påføre dem smerte.

Lige et citat med på vejen fra mig:
    "Husk hvis du vil se fejl, så brug ikke en kikkert, men et spejl"

• #135   9. nov 2013 Det er ok at ride bidløst... så længe man kan styre sin hest, har erfaring og ved hvor farligt det kan være! der skal tages hensyn til andre.

• #136   9. nov 2013 Jeg er skiftet fra bid og pisk, spore og holdning til den mere frie ridning hvor jeg er sikker på at min Hest også syntes at det er fedt.. Vi rider bidløst og har det super sjovt smiley

• #137   9. nov 2013 Old School forever! Har både pessoabid og glidetøjle i mit skab, sporer på mine støvler og render i ridehus 24/7, jeg er ikke bange at sætte mig igennem overfor min hest men på en ordenligt måde. Syntes alt er blevet for "ih nej lille hesti nu bed du mig igen det må man ikke, men bare husk det til en anden gang?"

• #138   9. nov 2013 Rontana - Så du slår altså din hest? smiley

• #139   9. nov 2013 Som nogle har skrevet ovenover:

Heste er ikke lavet af glas, men knogler kan brække og kød kan bløde. og evnen til at føle tvivl og smerte...

• #140   9. nov 2013 Arg ikke med mindre den er ved at æde mig eller sparke mig ned hvilket jeg ikke har oplevet endnu smiley

• #141   9. nov 2013 Jeg forstår bare ikke hvorfor slå hesten når det er ens egen skyld? smiley

• #142   10. nov 2013 Ens egen skyld hvis hesten bider? Nu er der aldrig nogen af de heste jeg har der har bidt eller sparket, men jeg tænker at det ikke er okay at hesten hugger ud og bider fuldstændig uden grund(mine heste kunne aldrig gøre sådan men oplevet heste der kan finde på det bare man kommer gående forbi)

• #143   10. nov 2013 Stald Limira: Ja, hesten er lavet af kød og knogler, men når 500 kg. af det pludselig går imod en, så går alt der der pusse nusse bidløs noget altså ikke smiley Hvis man hele tiden er ultra blid mod hesten, så vil mange på et tidspunkt finde ud af at "hvis jeg nu ikke gider at arbejde idag, så løber, bider og sparker jeg da bare, for det må jeg jo gerne."
    Jeg har også på et tidspunkt været super blid og ville aldrig kunnet have været streng og vise hesten at den skulle have respekt for mig! Hesten havde så lidt respekt og dårlig opdragelse, at den begyndte og løbe når jeg trækkede med den, bare løb rundt og ind i mig når den stod på staldgangen, hele tiden stoppede og vendte om når jeg red den. Det levede jeg med i ca. 1 år, for jeg ville ride bidløst og i bomløs sadel og ikke være streng mod hesten. Men min grænse gik altså da den valgte at løbe mig ned på vej ind fra fold. Jeg var klar over at hesten blev skræmt af de andre, men der var altså ca. 1-2 meter omkring mig til begge sider, hvor der ingen stod.
    Sådan en situtation skal jeg i hvert fald IKKE ud for igen, men jeg har set tonsvis af piger som er ved at komme i samme situtation, for de vil jo bare gerne være ligesom de seje horsemanship folk smiley

• #144   10. nov 2013 Bare fordi man rider bid- eller bomløs, betyder det nu ikke at man ikke kan være streng over for hesten :). Bare lige, for det lyder som om det er det du siger, Felina.

• #145   10. nov 2013 Hov hov!! Ingen siger man ikke må sætte grænser eller være stram af regler overfor sin hest! Jeg undres bare over hvorfor man slår hesten når det er ens egen skyld? Det er jo det samme som at spise sin vens chokolade og derefter gi ham en lussing?

Det er ALTID rytterens EGEN skyld! LIGEMEGET HVAD!!! At hesten bider kan være et adfærdsproblem, som eksempel at den beskytter sit teritorium, hvad hjælper det at smække hesten en fordi DU fek.s tvinger den til noget den ikke vil?!

Og ja jeg har slået min egen hest? Men fandt sku da også hurtigt ud af det var skide forkert? Har aldrig slået min hest siden! Hvis den laver noget jeg ikke vil have er det bedre at forholde sig roligt og finde ud af hvad problemet er end at smække den!

Så ja.. der er en anden mulighed end at slå den.. vold hjælper ikke en skid.. læs dog problemet!

• #146   10. nov 2013 FELINA:

Det bliver jeg simpelthen nødt til at kommentere på.

Hesten er ikke af natur et aggressivt dyr - og en aktivering af dens forsvarsmekanismer vil aldrig være første mulighed, og udelukkende indtræffe i situationer, der er så pressende eller truende, at der ikke er andre muligheder. Vi kan forhåbentlig hurtigt blive enige om, at træningen med mennesket ikke bør høre under den kategori - alligevel er det dit postulat, at hesten vil ty til angreb, i forsøg på at slippe for menneskekontakt, hvis den finder ud af at den er stærk nok til det. Er det virkelig tilfældet, må der være noget fuldstændig grundlæggende galt i træningen af pågældende hest - for i så fald er den på ingen måder positivt motivet for arbejdet, hvilket jo ellers er alfa og omega i hestetræning.

Det kan lade sig gøre, at motivere en hest for træningen, hvis man arbejder korrekt. Dyr holder af at blive stimuleret intellektuelt og socialt, holdt aktive, få opgaver og blive belønnet. Hvis man formår at inddrage og engagere sin hest frivilligt, vil den ikke have de fjerneste behov for at gå i forsvar. Og har man fået etableret et dårligt grundlag for sin træning, således at kommunikationsvanskeligheder opstår - så er det ligeledes træningen, der skal omlægges radikalt, frem for uholdbare forsøg på at tvinge sine intentioner igennem via fysisk magtudøvelse.

• #147   10. nov 2013 Når ja, bare fordi jeg rider med bid, sporer og pisk, betyder det ikke at jeg slår hesten eller trækker den bag lod. Jeg har ikke lyst til at slå min hest og ridning langt bag lod er ikke ridning i min optik, det er vridning.

Jeg benytter mig heller ikke af glidetøjler eller andet i den dur.
    Jeg bliver aldrig bidløs, da jeg gerne vil ride stævner og så længe at hesten trives og jeg ikke er grim overfor min hest og påfører den smerte, så kan jeg ikke se hvorfor der er noget galt i at gøre noget som JEG vil.

Igen, mine sporer er ikke fordi jeg ikke kan få hesten frem uden. Det er en simpel hjælp til mig selv og mine bette ben, så jeg ikke skal sidde og bumle rundt i sadlen, for at nå ind til hesten.

• #148   11. nov 2013 Ja men nyd da jeres heste smiley i stedet for det her

• #149   11. nov 2013 Jeg rider med det som gør MIN hest glad og harmonisk. Om det med eller uden er fløjtende lige meget. Så længe jeg har en glad hest, som trives og er livs glad og vi respektere hinanden. Så jeg lige glad om det med eller ude . smiley

• #150   12. nov 2013 Jeg rider min hoppe med bidløs i dressur smiley
    Men ik i spring smiley
    Men i dressur rider jeg nogen gange med både pisk og spore smiley
    Men bruger dem bare ik altid på tur rider jeg også med bid!
    Og syns ihvertfald ik det er dumt at ride med bid!

• #151   12. nov 2013 Felina:
    Wau, det må jeg nok sige. Vi er i hvert fald slet ikke enige smiley
    Og i den forbindelse kan man jo lige reflektere lidt over følgende citat:
    “The horse is a mirror to your soul… and sometimes you might not like what you see"

Og en lille sidebemærkning, Jeg er sgu altid blid imod min hest og han har da aldrig nogensinde antydet at han ville bestemme eller på nogen måde været aggressiv, løbet mig ned osv. Tværtimod da, han er rar som dagen er lang og altid samarbejdsvillig!

• #152   12. nov 2013 Jeg. har også altid redet med bid!
    undtagen på denne her hippe i dressur!
    jeg holder miig altså til old school rytterne! de har sgu ret og hvorfor starte en diskussion om bidløst ,hver rytter har sin egen hest/pony og rider som han/hun ha lyst til!!
    altså ingven@ ting er forkert hackmore bidløst eller ej jeg synes det er RØV ligemeet. vi er aller gode ryttere og vil elsker alle sammen vores hest!
    mvh Nikoline og Sandy!<3

• #153   12. nov 2013 Jeg har altid redet med bid (udenfor banen), ofte med pisk og somme tider med sporer... Jeg ser op til de der kan styre sine heste uden bid.. Synes det er så sejt smiley Jeg er ved at finde det rigtige bid til min dreng til han skal tilrides.. Dette fordi jeg gerne vil starte jagter og jeg er nødt til at have 100% kontrol på ham i feltet smiley Havde også planer at ride lidt bidløst i fremtiden..Har dog problemer med at finde et bid han vil trives med.. Finder jeg ikke dette bliver jeg nok bidløs fra dag 1 og må bruge Hackamore til jagt.. Har dog alle dage redet med bid og synes det er det tryggeste men det handler jo om træning og indlæring af signaler.. Så hvis andre kan ride bidløst og være "hippie rytter" så hvorfor skal ikke jeg kunne smiley
    PS - Han er ikke lavet af glas.. Han går uden dækken, i flere flokke og har ikke sko smiley Ingen pivskid her i gården smiley

• #154   12. nov 2013 Og psst.. Jeg smækket min hest i røven i dag med pisken fordi han blev ved med at tage hovedet i jorden og ville spise græs selv om jeg havde givet flere tydelige signaler på at det ikke var nu vi spiste.. Ja han havde sin mening og jeg havde min.. Når vi "arbejder" så spiser vi ikke.. belønningen og spiseriet kommer bagefter..
    Så jeg er nok rigtig ond i manges øjne fordi jeg gav min hest et rap i røven fordi han ikke hørte efter...

• #155   13. nov 2013 Sig b: Nej det er vi vidst ikke smiley Det må da være rigtig rart med sådan en dejlig hest! smiley Men alle heste er jo langt fra ens.

• #156   13. nov 2013 Team Tindur: Hvordan kunne du dog?! Hesten kan jo tydeligvis ikke lide hverken bid eller sadel!! Du må hellere skynde dig at tilkalde både dyrlæge, massør og kiropraktor!!

Håber at du bemærker ironien smiley

• #157   13. nov 2013 Han havde hverken bid eller sadel på.. Kun grime.. Må nok hellere få en hestevisker på banen.... Det kunne jo være et traume fra hans forrige liv.. smiley

• #158   14. nov 2014 Tror jeg er Old School smiley
    Men syntes det er meget hyggeligt at trisse rundt i ridehuset uden sadel!! smiley

• #159   14. nov 2014 Mine heste går med bid, fordi det er sådan jeg føler de arbejder bedst. Har også eksperimenteret med bidløs, men manglede den helt fine kontakt til hesten. Pisk rider jeg også altid med.

Så jo jeg er old school rytter. Rigtig old school vel at mærke - dvs sådan som det foregik i gamle dage inden bag lod og LDR blev moderne. Det andet nymodens cirkusridning vil jeg ikke udsætte mine heste for.

Kommentér på:
"Old School" ryttere.

Annonce