{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.044 visninger | Oprettet:

Halmpiller/træpiller/spåner {{forumTopicSubject}}

Hej allezusammen smiley

Min dyrlæge har anbefalet mig at få min hest væk fra halmen (som strøelse i boksen) og på noget andet - da hun simpelthen støvsuger hele bunden. Hun får masser af hø, men æder det ekstremt hurtigt (får fyldt op ved godnat tid igen) og så støvsuger hun også lige hele bunden - generelt elsker hun bare halm (skøre hest..)
Jeg vil ha købt en slowfeeder til hende så høet holder længere, da det naturligvis ikke er sundt for hende at proppe sig med 10-15 kg. hø indenfor et par timer som hun gør nu!
MEN jeg skal jo så ud og finde noget godt strøelse, så jeg vil gerne høre jeres erfaringer! Det må som sagt ikke være snittet halm..

men hvad er bedst til pengene: spåner, træpiller, tørv, halmpiller.. ?? Det skal helst ikke koste en formue - men omvendt skal det jo også fungere. Og hvis det er et dyrt produkt man så til gengæld skal bruge mindre af - så er det jo ikke dyrere i længden end så meget andet! kom med jeres erfaringer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halmpiller/træpiller/spåner
  • #1   28. okt 2013 Jeg har været rigtig glad for træpiller, da jeg stod i boks. Det er dyrt i opstart (sådan er det for alle den slags bunde), men det er nemt og billigt at vedligeholde, samt en god sugeevne.

Nu hvor mine står i løsdrift har jeg dog umiddelbart valgt spånerne som løsningen, da de ser lidt blødere og lækrere ud. Men som boks synes jeg de er et helvede at holde og super dyrt.

• #2   28. okt 2013 Jeg bruger spåner til min, det er fint nok, men suger dog ikke helt godt, der vil jeg nok også hellere anbefale træpiller smiley

• #3   28. okt 2013 Er i helt sikre på at det er 10-15 kg hun får? Selv er Jasmin en hurtigæder, men har hun 15 kg så kan hun sagtens gå til næste morgen. Vi fandt nemlig ud af at hun kun fik en 2-3 kg og det var derfor det var væk på ingen tid. Så det fik fulgt op efterhvert at hun fik sine 15 kg og siden da har der ingen problem været, på trods af at hun er grovæder. Eller så må I jo putte det i hønet smiley

• #4   28. okt 2013 Og husk hun stadig skal have halm selvom hun flyttes fra halmbund.
    Selv skal vi over på tørv, som skulle være det bedste, nemmeste og billigste. :o)

• #5   28. okt 2013 Spøner kan blive ret dyrt i længden hvis din hest sviner meget..
    Vi bruger træpiller (fungere godt og de skal bare fjernes klatter i hver dag, så kan du ellers have den samme bund 1 år. smiley
    Halm piller er der nogle heste der spiser, og ikke kan fordærve så derfor kan du få tarm problemer..
    Tørv kender jeg INTET til smiley

- Kan anbefale træ piller. Vi bestiller paller hjem så er det ikke så dyrt. smiley

• #6   28. okt 2013 10-15 kg hø er ret meget ja...

Jeg har ikke været ret glad for tørv. Det er i min verden for mørkt, og dermed svært at muge i. Men det tror jeg meget er en smagssag. Jeg kan bare godt lide en lys bund.

• #7   28. okt 2013 Heidi: Hvis bunden passes ordentligt kan den da gå i "arv" fra sæson til sæson? Jeg har i hvert fald aldrig smidt en træpillebund ud. Nogle gange bundmuger man den da, og får den vendt. Men aldrig har jeg smidt det hele ud smiley

• #8   28. okt 2013 JEanette & Konikken Masca - Okay, det vidste jeg faktisk ikke den kunne!! Så blev jeg da lidt klogere hihi! smiley

• #9   28. okt 2013 Jeg er virkelig glad for træpiller, bunden er nem at holde og den bliver ikke klam eller lugter ligesom halmpillerne kan gøre. Men bunden er dyr i opstart og det er en god ide at blande den med lidt spåner i starten. Også skal man aldrig grave i bund, kun lige tage det øverste lag tis også fyld nyt toplag på, det nederste skal man lade være smiley
    Men har man en god bund så er det også kun toppen der bliver sjappet når den trænger til et nyt lag træpiller.

• #10   28. okt 2013 Heidi: Man vælger jo selv kan man sige.. Men det har jeg i hvert fald ikke gjort smiley

• #11   28. okt 2013 Jeg bruger halm piller. Og vil aldrig bruge andet efter jeg har prøvet det. Det suger godt, og det holder længe. og det er meget begrænset hvad jeg muger ud hver dag.
    Det er dog lidt dyrere end træpiller, men syns det er mere drøjt i brug.
    Det giver en dejlig blød bund, og lugter næsten ikke (det gør spåner)
    Min får så 10 kg hø og har en hø hæk der er fyldt med halm som hun kan æde af hvis høet skulle slippe op, men det er over 14 dage siden jeg sidst fyldte den op.
    Og endnu en ting ved halm piller jeg er fan af, er at der ikke sker noget ved at de æder dem. det er ikke så sundt for dem hvis de æder spåner og træpiller.

• #12   28. okt 2013 Mette: Om de æder træpiller eller halmpiller er lige usundt smiley Men de færreste heste æder dem, har kun oplevet de har smagt på dem første gang de ser sådan nogen. Men altid spyttet dem ud igen.

• #13   28. okt 2013 Jeg er også rigtig glad for træpiller.

Jeg har et lille bokssvin, og med spåner var hans boks fuldstændig uoverskuelig. Men efter han kom på træpiller har hans boks været bedre smiley

• #15   28. okt 2013 mine står på træpiller blande med savsmuld og det giver god madras og en mere luftig bund, dog skal der fyldes savsmuld ind en gang imellem ud over ekstra træpiller, da de forsvinder med tiden. men den ene har fået en hel pakke end og det har hold et godt stykke tid men hun sviner heller ikke. den anden har fået lidt under en halv pakker og skal bruge noget igen

• #16   28. okt 2013 Jeg bruger tørv på 6 sæson, og det fungerer bare til ug+++!
    Kommer ikke på anden strøelse.
    Det er det billigste alternativ til halm, ud fra mine erfaringer og så er det i følge mine dyrlæger også det sundeste for min allergihest..

• #18   28. okt 2013 mine to står på træpillesmuld.
    købte 1100 kg for 1700 kr. inkl. levering og satser på jeg har til ca. 7 måneder.

Indtil videre er jeg super tilfreds med det! (de har stået inde en måned) Det er dejligt blødt og virker rigtig rart. Det suger godt og min hest er faktisk renlig når den står på det.

Jeg startede op med en meget tyk bund og har derfor ikke fyldt så meget ind endnu, men her den første fylder jeg en del ind, så det kan hjælpe med at suge.

Eneste minus er det støver en del. (det er jo en form for savsmuld)
    Men når det har ligget et par det støver det ikke mere end halm gør.

Fortsætter det med at være så lækkert bliver det samme strøelse næste år!

Jeg fandt smuldet en del billigere end hele træpiller, men kan jeg finde billigere træpiller næste år prøver jeg det da det jo ikke støver så meget og er nemmere at håndtere.

• #19   28. okt 2013 Munk og Jasmin: Hun får hø ad libitum, men hun er jo en oldenborger med en god appetit - på folden står hun konsekvent ved høet fra morgen til aften og æder!

• #20   28. okt 2013 Træpiller er super nemt fjerne klatter hver dag jeg vender min bund 1 gang om ugen hvor tis klatterne så ryger ud til opstart kan man jo vælge træpille smuld det er noget billigere

• #21   28. okt 2013 Tak for alle jeres svar smiley Jeg havde meget overvejet halm-piller, men mange her nævner også træpiller.. suger de lige så meget, eller er halmpillerne "drøjere i brug"?

• #22   28. okt 2013 Det gør Jasmin også smiley
    Jeg vil simpelhen anbefale at når det er i boksen at der er en slowfeeder. Hvis hun da er i boksen! :o)

• #23   28. okt 2013 Jeg elsker halmpiller! Det er det bedste min hest har stået på, dog ved jeg ikke prisen smiley

• #24   28. okt 2013 Jeg bruger halmpiller og kommet aldrig til at bruge andet smiley der er en anden luft i boksen end ved dem der står på træpiller der hvor jeg har min hest stående smiley

• #25   28. okt 2013 jeg står på spåner og det er jeg super glad for smiley Jeg kan rigtig godt lide at muge i det, og min pony trives også godt på det smiley det kan varmt anbefales

• #26   28. okt 2013 Tanken er bestemt også at hun skal have en slowfeeder, for at fordele indtaget over længere tid smiley Vi kan jo heller ikke rende ud og fodre midt om natten (eller jo, men det er alligevel for bøvlet!!)

Kommentér på:
Halmpiller/træpiller/spåner

Annonce