{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.309 visninger | Oprettet:

Hvor meget stivelse tolererer du? {{forumTopicSubject}}

Hvad synes du er for meget stivelse?

Jeg står lige pt. i et dilemma. Jeg er MEGET stivelsesforskrækket, og jeg fodrer derfor med et minimum af stivelse.
Men forleden stod jeg med en syg hest pga. fejlgæring. Muligvis grundet græsset. Det fik mig til at tænke lidt, og er kommet frem til at min hest måske har en lidt sart mave, min pony har ikke reageret, og de har umiddelbart spist det samme.

Jeg har derfor kigget lidt rundt efter noget andet foder, og er egentlig glad ved Hippolyts produkter og har fundet et produkt som skulle være godt til sarte heste, udviklet til de nøjsomme og også gode for friesere (som hun er), der er tilført mere zink, så vidt jeg kan forstå, som skulle være godt mod muk og skæl, som hun begge dele døjede med sidste vinter, og jeg kan se at hun begynder at skælle igen.
Men der er bare 13% stivelse i hvis jeg vælger light udgaven - det er Hestamix-serien jeg taler om.
Og jeg synes 13% lyder af meget, men til gengæld skal hun kun have 500g dagligt. Så i det store billede er det måske egentlig ikke så meget, eller hvad?

Hvad mener I? Hvad er jeres max i stivelse, og hvorfor?

Grunden til at jeg er så forskrækket er at jeg har en pony med EMS, og jeg gruer for at det skulle ske med prinsessen også...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget stivelse tolererer du?
  • #1   25. okt 2013 hej.

jeg ville ikke syndes at de 13% er så meget, jeg vil helst heller ikke fordre med stivelse, men hvis man sådan kigger på meget forskelligt foder så er 13% meget lidt, syndes ofte jeg ser nogle produkter med op til 35% i..

• #2   25. okt 2013 13% er ikke særlig meget til en almindelig hest. Havde hesten været forfangen havde jeg nok ikke givet den et foder med så meget stivelse i. I normale fuldfoder produkter er der omkring 25% stivelse i. Men det kommer jo også an på hvor meget korn der er i produktet. Jeg vil dog helst ikke over de 20, så at der 13% i dit foder synes jeg lyder fint smiley

• #4   25. okt 2013 13% er ikke voldsomt meget smiley

• #5   25. okt 2013 13% synes er okay, især når du tænker på at den kun skal ha en meget lille mængde. Jeg synes generelt at man skal huske altid at sætte stivelsens % op mod mængden af foder de skal have.

• #8   25. okt 2013 Det er rigtigt. Hvis man vælger ikke-light udgaven ligger den også på 18%

Og før jeg fik hende fik hun foder med henholdsvis 28% og 26%, og det synes jeg også er rigtig meget, det vil jeg ikke give hende...

• #10   25. okt 2013 Bruger også kun foder med så lidt stivelse som muligt kan ikke lige huske hvad der er i mit foder jeg bruger nu, men mener bestemt det er under 30%

• #11   25. okt 2013 Hov 20% smiley

• #12   25. okt 2013 Birkelund:
    Det er forskelligt hvilket foder man foretrækker. Jeg vil fx ikke bruge Equsanas produkter. Det gav hende hov-problemer.

Hun har levet af vitaminer/mineraler, roepiller og lucerne i AL den tid jeg har haft hende, som så er et år. Og hun ser sådan set super fin ud. Men jeg blev bare lidt bekymret nu jeg stod med en fejlgæring.

Hendes hø er det samme som min EMS-hest spiser, så det indeholder et minimum af sukker og sådan, så på den front er jeg dækket ind.

Hun får pt. ZooLac, som hun fik af dyrlægen, og han anbefalede at give hende noget Irish Mash fra Hippolyt, som egentlig også har et højt indhold af stivelse (ved ikke lige hvor meget), men som skulle være godt til mavekneb. Altså ikke stivelse, men mashen.

• #13   25. okt 2013 Puha, det er ikke et godt emne for mig, at kommentere på, men nu har jeg været lidt på sidelinjen et stykke tid her på hg smiley

Jeg er absolut ikke stivelsesforskrækket! Jeg er enig med, at ren stivelses krybbefoder, ikke er sundt, og man skal aldrig snakke så store rene mængder stivelse.
    Jeg sammenligner det meget med fedt hos mennesker. Huha, det er ih og åh så farligt at spise fedt, og der skal så og så meget til for at forbrænde det.. Nå ja, men hvis man nu ikke kun ser det som en lille djævel, så er hjernen jo faktisk opbygget af fedt, og har brug for fedt. Lige så vel som at kostpyramiden faktisk siger 31% af ens indtag. Det man skal se på, er hvilken slags fedt man indtager, og hvordan smiley

Stivelse som en mængde af et foder, ser jeg ingen problemer i. Jeg er selv lige gået over til hippolyt naturmusli, hvor stivelsen ligger omkring 20%, fra fiberpiller. Han trives ikke optimalt på fiberpiller + salvanas miniraler, så prøvede at skifte. Og han er både begyndt at sætte huld og muskler pludelig, efter et års stivelsesfattigt indtag. Så måske siger teorien noget ét, men praksis siger noget andet.
    Af hippolyts musli skal han have 600g om dagen. Ergo får han 120g stivelse, og det svarer til en enkelt håndfuld korn (behandlet, så de er fordøjelige). Heste er i SÅ mange år (vi snakker ikke bare 100 år tilbage i tiden) blevet fodret med korn, så jeg er slet ikke i tvivl om, at min hest(e) kan trives godt, selvom de får hele en hel håndfuld korn om dagen! Huha, en halv håndfuld havregryn 2 gange om dagen smiley

Nej, det er et følsomt emne, men nej, jeg ville ikke bekymre mig om at give hesten 13% stivelse.

Jeg har arbejdet et sted, hvor de udelukkende fodrede med valset havre og wrap (ingen vitaminer eller andet - gik endda på jordfolde), og nogle af hestene var oppe på en liter gange 3 om dagen. Det synes jeg ikke man kan forsvare! Slet ikke som en større stald, som har mange heste i tilridning mv smiley

• #14   25. okt 2013 Hønsemusen:
    Hmm.. Jeg mener ikke man kan sammenligne vores heste i dag, med dem der var for 100 år siden i forhold til at de kunne tåle korn. For det første lavede de heste væsentlig mere end vores tamheste gør i dag, og for det andet var kornet dengang af en helt anden kvalitet.

Min plag går dog i løsdrift, og jeg forsøger at lave små "spisestationer" rundt om på folden så de også bevæger sig rundt efter maden, så hun får da rørt sig lidt.

Jeg har også kigget lidt rundt på Hippolyts hjemmeside efter forskellige slags foder, og er også stødt på naturmuslien, men synes den indeholder for meget stivelse, og har ikke samme effekt som Hesta-mixen. Havde de ikke haft en light udgave af Hesta-mixen, havde jeg heller ikke overvejet det, da stivelsesprocenten så lå på 18%, og det synes jeg er for meget.

Men fordi det er 13% og ca 500g dagligt tænker jeg om det ikke godt kunne gå an...
    Jeg havde også overvejet om hun skulle på Equgard sammen med min pony for den ligger på 7% i stivelse. Men den har bare ikke den gavnlige effekt i forhold til maven, og hudproblemer som Hesta-mix har.

• #16   25. okt 2013 Men det er jo også helt fint smiley
    Troede bare at du spurgte efter vores holdning til det smiley

• #17   25. okt 2013 Jeg er både stivelse, protein og sukker forskrækket xD
    Jeg fodrer med Hippolyts Equigard, som er kornfri og mener kun stivelse indholdet er på 3 % smiley

• #18   25. okt 2013 Birkelund: I øvrigt, så får hun også loppefrøskaller lige pt, er hun begyndt på efter maveknebene i tirsdags smiley

Jeg må indrømme at jeg ikke er klog nok til at dømme mineralforholdene i hverken det ene eller det andet foder. Og jeg er sådan set heller ikke klog nok til selv at lave en fuldstændig optimal foderplan, men kender en ved Hippolyt som gerne hjælper mig. Også en af grundene til at jeg vælger Hippolyt frem for noget andet. Dengang hun arbejdede for et andet firma, var det det foder jeg brugte, for at kunne få råd og vejledning.

Men selvom jeg kender en ved Hippolyt, vil jeg stadig gerne forhøre mig andre steder om andres meninger smiley

Jeg vil ikke droppe mashen, da jeg fik den anbefalet af dyrlægen til hende. Så det bliver jeg ved med i lidt tid smiley Dog vil jeg gene skifte Irish Mash'en ud med deres nye produkt Glyx Mash, da den indeholder mindre stivelse end Irish, og har samme effekt. Men den er ikke til at få i alle foderstoffer, så det var en jeg skal til at bestille hjem, og det duede ikke, når det var nu jeg skulle bruge den smiley

Hønsemusen: Det er også HELT i orden, jeg værdsætter at du kommer med din mening, selvom jeg måske ikke er helt enig, det er jo som du siger det jeg spurgte efter, og det er et åbent forum, så alle skal have lov at ytre deres meninger smiley

• #19   25. okt 2013 Veo:
    Stivelsen ligger på 7% og sukker på 6% i Equigard.
    Taget fra foderdata.

http://www.foderdata.com/mindre-end-10-stivelse-0---15-kg.html

Helt i bunden. Det er den side jeg har alle mine referencer på sukker/stivelse smiley

• #20   25. okt 2013 Jeg fodrede også så stivelsesfrit som muligt sidste år med lucerne, fiberpiller og vitaminer. Jeg havde svært ved at holde huld på mine heste. Den ene havde lidt en elevatorvægt mellem normalvægtig og tynd. Den anden var meget slank og kunne slet ikke få hende til at tage på. De fik begge wrap/hø ad libitum. De var pæne i pelsen.
    Men nu får den ene NaturMüsli fra Hippolyt og ser godt ud og blank og blød pels. Og den anden får Havens Basis Sportsbrok og endelig har hun taget på! Jeg startede desværre ud med Equsanas cool performance til den anden, og hun har fået en ret grim og fedtet pels. Men hun er meget aktiv på folden og har derfor brug for mere energi og hun virker gladere end hun var sidste år smiley

Så er ikke så stivelsesforskrækket længere smiley

• #21   25. okt 2013 Jeg fodrer bare med Lucerne pellets og mineraler og så fri adgang til hø både inde og ude. Men har før også brugt Hippolyt. Men det går jeg foreløbig ik tilbage til, pga. Min hun holder sig pænt på bare Lucie Pellets fra Simple Balance og så mineraler.

Her et link til Simple Balance. Som går indfor fodring med så lidt som muligt stivelse.

• #23   25. okt 2013 Interessant, læste ellers på en tysk side, at den var på 3 %. Arh well smiley

• #24   25. okt 2013 Bare i orden smiley
    Der er også et rigtig spændende emne smiley

• #25   25. okt 2013 Hanna: Tak for bud, men har fodret med SB i mere end 2 år, men er skiftet, og går ikke tilbage smiley

Kommentér på:
Hvor meget stivelse tolererer du?

Annonce