{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.244 visninger | Oprettet:

At snakke på dressurbane {{forumTopicSubject}}

Er der nogen som er 100% sikker på reglen om at man ikke må snakke på banen til et dressurstævne?

Jeg vil have reglementet for det. Har nemlig altid fået af vide man ikke må, men har også fået af vide det er ændret her de sidste par år.

Men jeg kan intet finde om den regel under DRF´s reglement smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At snakke på dressurbane
  • JJ
    JJ Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 282
    #2   23. okt 2013 Tror bare det er en uskreven regel.
    Men en uskreven regel der kan trække ned i procenterne smiley

• #3   23. okt 2013 Hvis den kan trække ned i procenterne, SKAL den være skrevet ned. Jeg prøver lige at undersøge det smiley

• #4   23. okt 2013 Jeg ved, at før i tiden, blev man diskkvalificeret, hvis der stod nogen ved siden af banen, og snakkede til én under programmet.

• #5   23. okt 2013 det gad jeg faktisk godt at vide! Er for doven til at kigge smiley
    Jeg har nemlig oplevet at der var en der fik afvide at næste gang hun sagde noget ville hun blive disket!

Jeanne N: det gør man stadigvæk smiley

• #6   23. okt 2013 Har aldrig læst den i reglerne, har hørt den mange gange, men du har ret... aldrig i skrift:)

• #7   23. okt 2013 Altså snakke? Til hesten eller?

• #8   23. okt 2013 Hmmm... Jeg kan ikke finde det i reglementerne...

Har søgt inde i både fælles bestemmelser og i dressur reglementet på ordene: "tale", "snakke", "lyde" men der kommer ikke noget op med kommunikation mellem hest og rytter.

• #11   23. okt 2013 Altså det kommer vel an på hvordan du mener snakke? Jeg mener personligt man ikke skal snakke med personer under sit program, hvad skulle man også snakke med dem om? smiley

266.2. Dressurklassens afvikling
    Alle programmer rides efter hukommelsen.
    266.3. Diskvalifikation
    Rytteren må under parcouren ikke modtage hjælp udefra. I givet fald
    diskvalificeres ekvipagen.

• #12   23. okt 2013 Må ikke en gang rose hesten med stemmen hvis den gør det rigtig under programmet?? Hvad gør man hvis den er van til det hjemmefra?? smiley

• #13   23. okt 2013 Men TS har ret. Der er noget med, at man ikke må tale til hesten heller. Hvorfor ved jeg ikke.

• #14   23. okt 2013 Interessant emne. Jeg bruger rigtig meget mundtlige kommandoer, og selvom jeg ikke starte dressur, så kunne det være interessant at vide.

• #15   23. okt 2013 jeg gjorde det til et stævne (godt nok lille klubstævne kun for den klub jeg red ved dengang), og tror godt alle kunne høre det smiley jeg blev ikke disket eller noget, men vandt faktisk klassen. Roste hesten for at gå forbi dommertårnet fordi hun synes det var en smule farligt smiley Men de tager det nok heller ikke så højtideligt når det er et lille klubstævne.

jeg har også hørt noget om at man ikke må snakke til hesten under programmet... hvorfor er egentlig sådan lidt underligt? smiley

• #16   23. okt 2013 Der står i "Fordringer i dressur" følgende:

Brug af stemme eller tungeslag er ikke tilladt. Bliver det allligevel gjort, bør det medføre et fradrag i den eller de øvelser hvori det forekommer. Hvis en rytter gentagne gange i løbet af et program bruger stemmen, bør det ligeledet medføre et fradrag i karakteren for samlet indtryk: Opstilling og indvirkning - hjælpernes finhed..

Ergo = Det er forbudt at sige lyde osv til sin hest under dressur konkurrencer smiley

• #17   23. okt 2013
    Burde det ikke så i reglementet, hvor folk kan finde det selv? Fordringerne er jo nogle man skal ud og købe, det er ikke tilgængeligt for alle - altså ikke noget en hver lige kan vide.

• #18   23. okt 2013 tror bare det handler om det forstyrre helheds indtrykket hvis der sidder en og siger lyde vil dog gerne se en dommer når jeg laver en parade det hedder nemlig parker xD

• #19   23. okt 2013 Jeg har altid lært at rytter ikke må bruge mund på banen. Så nej, heller ikke noget med at rose eller "klikke" med tungen.

Er egentlig ikke klar over om det står i reglementet..

• #20   23. okt 2013 Jeg tror mere at spørgsmålet lyder på om man må kommunikere med hesten under programmet:)

Tror godt man må tale dæmpet til ens hest:)

• #21   23. okt 2013 Det er en gammel regl, men man må godt rose sin hest og hjælpe lidt med stemme. Men igen dressur skal være for fine næsten usynlige hjælpere, derfor skal man som rytter nok ikke snakke overdrevet til sin hest. Men et lille klik med tungen eller et dæmpet "dygtig" skader ikke.
    Men du må ikke snakke til nogen uden for banen.

• #22   23. okt 2013 Man skal holde mund når man rider dressur... Sådan er det bare smiley

Og ja vi kan godt være enige om at det burde stå i reglementet.. Men igen, skal alt stå i reglementet, ender det med at være lige så tykt som bibelen...

• #23   23. okt 2013
    Det er lidt det samme som med facebook sider her på HG. Det står ikke i brugerbetingelserne at det er forbudt, det står i et indlæg man nærmest ikke kan finde.

Man kan ikke forvente, at folk overholder noget, der ikke står i reglerne.

• #24   23. okt 2013 Hvis det ikke står i reglementet, er det jo ikke en gældende regel. Så er det vel bare en uskreven regel?

Og det er snak med krikken. smiley Jasmin er desværre lidt sær pga. hun er flaskeføl, så det at nogle de snakker til hende og bare siger "så gooooodt" under stævne gør hende lige dét roligere, i stedet for hun flejner.

Men jeg kunne ikke lige helt se om der var nogen som fandt noget om det i det nye reglement, eller om det bare er uskrevne regler, der altid er blevet fulgt?

• #25   23. okt 2013 Nu ved jeg ikke hvordan jeg skal formulere det her - bær over med mig hvis jeg får mig formuleret forkert...

Fordringerne i dressur er "almen basis viden", som burde blive ført ind med "modermælken", når man får sine første ridetimer på en rideskole (at man så ikke får det, er en anden side af sagen)...

Men fordringerne er grundpillen i ridning, med trænings skalaen og andre fokus punkter for ridning, og hvordan de forskellige øvelser osv skal rides...

• #26   23. okt 2013 Og snak uden for banen gør jeg ikke i. Jeg kan slet ikke koncentrere mig så, men jeg tænker vel at hverken dommer eller lign. lægger mærke til( eller hører) at jeg med et dæmpet lyd siger dygtig nogle gange igennem programmet?

• #27   23. okt 2013 Uanset om det står skrevet nogen steder eller ej, så synes jeg det er noget fis..

Dressur handler om at kunne danse med sin hest med forfinede signaler, og hvis ikke stemmen er det fineste signal man kan give, ved jeg ikke hvad det er...

• #28   23. okt 2013
    Fordringerne er en bog man skal købe, for sig selv, dvs. ikke tilgængeligt på nettet og for alle. At skrive det der, er lidt som hvis man skrev der i at man ikke må ride med pisk over LC klasserne - folk skal købe bogen for at vide det.

Det holder ikke en meter.

• #29   23. okt 2013 Så det er altså bare noget man gør, siger du? altså på den måde, såsom at for at få hesten til højre trykker du med venstre schenkel, at det er noget man lærer, og så er det sådan? smiley

En anden ting (nu ved jeg du er dressurdommer Sandie :P) , når det gælder bak, er der nogle regler for hvordan man bakker sin hest der? De fleste presser jo med hælene bagud af og tager i tøjlen, mens jeg bare med min ene fod skal have den lige ved armhulen/skulderen og trykke. Men trækker det ned, at man har forskellige måder at bakke sin hest på, så længe det udføres uden stemme?

• #30   23. okt 2013 Det er skam en regel smiley

Jeg er dog meget slem til at overholde den smiley smiley

• #31   23. okt 2013 Nu står der jo rent faktisk i dressur reglementet at formålet med dressur, fordringer og trænings skalaen skal findes i "fordringer i dressur" - samt med henvisning til hvor disse anskaffes... Så lige gyldig om man synes det er fjollet eller ej, så bliver dommere altså oplært i på dommer uddannelsen, at brug af mund er ikke godtaget i henhold til "fordringer i dressur" - og derfor skal det koste på point... Sådan er det bare... Så er det op til den enkelte dommer, at vurdere hvor meget personen går op i regler og bestemmelser...

Munk - nej der er som sådan ingen regler for hvordan de forskellige øvelser skal indlæres hos hesten... Dommeren skal blot dømme om hesten træder korrekt tilbage, og skal jo selvfølgelig bedømme rytterens indvirkning og herredømme over hesten smiley

• #32   23. okt 2013 Niiiice nok - så bliver bak problemet ikke et problem alligevel. Jasmin har jo nemlig lært det ved at jeg smider min ene fod om på skulderen af hende, for det andet forvirrer hende ekstremt, og hun bliver en hidsigprop... Øv at hun er flaskeføl på disse punkter smiley

Tak for svar alle smiley

• #33   23. okt 2013 Sandie, til det vil jeg lige sige, at jeg har gået til ridning på 5 forskellige rideskoler (hvor jeg startede stævne på 4 af dem) og haft 13 forskellige ridelærer, og aldrig har jeg lært at man ikke må snakke under et dressurprogram. smiley

• #34   23. okt 2013 hvis du så har læst længere oppe Lykke, kan du så se at jeg har skrevet i parantes:

(at man så ikke får det, er en anden side af sagen)

Men det var jo også blot en konstatering af hvordan det BURDE være smiley

• #35   23. okt 2013 Nå godnat kære HG...

Den her ged er vidst barberet - det er forbudtski at snakkeski i dressurski...

naaat naaat

• #36   23. okt 2013 Har også hørt det er forbudt... Det er totalt hul i hovedet da stemmen er det fineste man kan bruge. Min trænes på stemme og lyde... Heldigvis skal jeg ikke ud at starte dressur smiley Kan godt forstå man ikke må snakke med nogen udenfor banen men med hesten.. Ærlig talt, sikke en lorteregel! smiley

• #37   23. okt 2013 Arh, my mistake - Så den godt, men troede du mente undervisning - altså at man så ikke får undervisning smiley

Kommentér på:
At snakke på dressurbane

Annonce