972 visninger
|
Oprettet:
Marie-Louise @ nu uden liansvinger @
13. feb 2006 Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
13. feb 2006 Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Ny video af det røde lyn {{forumTopicSubject}}
Han gør stadig fremskridt!
Vi kan begynde at galopere (har tidligere stresset helt op, og ik haft muskler til det)
Øver nu temposkift, langsom, arbejds og hurtigere trav, og stadig bevare roen, rytmen, og at han søger frem og ned, og frem til hånden.
Uha det er altså svært!
20/10:
http://youtu.be/GSG3NIlC2uc
27/9:
http://youtu.be/2Zj1ccc-Tko
Medio august:
http://youtu.be/zVpKVlnpsdA
Han blir dygtigere og dygtigere
Måtte bare lige dele min optur med andre
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
Der er nu alligevel noget, jeg hæfter mig ved, og som jeg ville kigge nærmere på, hvis det var min hest: Han mangler accept på biddet, og jeg ville først og fremmest sørge for, hans tænder blev tjekket (det er de måske også?) Hvis det er i orden, ville jeg vælge et andet bid. Så snart han accepterer biddet, og ikke prøver at unddrage sig det, vil han også begynde at bruge sig korrekt over ryggen
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
dec 2006
Sorry to say, men red du min hest, var du blevet bedt om at ride fremad igen, da jeg ikke synes at resultatet er ønskværdigt..
feb 2006
Videoerne viser ikke alle hans mange problematikker. Han er en kompleks hest.
Der har været låsning af hals, spændinger i lænd, stejl, kasten med hovedet, total unddragelse af bid, ikke accepteret chenkelhjælp, ømhed når runding til højre, og generelt stress
En hest der som ham stresser op, og krøller sig helt sammen, har det været nødvendigt at sænke tempoet, så han stresser ned, og får brugt sine muskler.
Løsningen er ikke fart
Men tak for input.
Han er begyndt at lægge sig rigtigt på bidet i perioder, men det er ikke stabilt endnu, men det kommer. Han blir bedre og bedre hver dag.
Men der er en grund til at han blir redet som han gør, og at jeg accepterer mange ting på ham, som jeg ikke ville på andre. Fokus er på få ting, der er vigtigere end om den går på forparten. Det ændrer vi på hen af vejen.
Jeg gør ikke noget uden der er et formål, og især med ham her skal man vælge sine kampe med omhu.
Vi øver ro og korrekt bæring, både under temposkift og egentlige overgange.
At flytte halsen er det nemmeste i verden, men skal det gøres korrekt, og hvor han i sit hovede kan følge med, er det ik det vi gør nu.
feb 2006
aug 2007
Følger: 84 Følgere: 89 Heste: 8 Emner: 15 Svar: 69
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
Men lige pt går han en del bag lod (måske er det meningen..?) hvilket jeg ikke synes er klædeligt..
Han kommer lidt på forparten ja, men hellere ride afslappet på forparten end stresset i et mislykket forsøg på at komme på bagparten.. hvis kan slapper af under ridningen så skal han nok komme på bagparten med tid og træning..
men en ting jeg lægger mærke til er din opstilling i sadlen, den er godt nok ringe du trænger til at få linien tennem skuldrene og anklerne til at passe, så vil du også kunne give schenkelhjælpen meget bedre og holde dine ben mere i ro
feb 2006
Hvis du ser den ældste video, kan du se den meget mere krøller ind, så ja, det er en fase, og bestemt ikke meningen
Men han blir dygtigere til at gå ud i næsen, efterhånden som musklerne flytter sig.
feb 2006
dec 2006
Et langsomt tempo/snøvle tempo som jeg vil kalde det tempo i sidste video er ikke ønskværdigt i længere tid ad gangen, da det skubber hesten på forparten og den mister gang af det..
Det er fint at han lærer at strække sig ned, det er vigtigt, men det skal ikke være hele træningen igennem.
Siger heller ikke at løsningen er fart, for en træning skal være afvekslende, der skal båder rides frem og tilbage, men pt ligner det kun tilbage ridning og det mener jeg ikke er den rigtige løsning, heller ikke selvom hesten er fremadgående normalt
feb 2006
Den accepterer mere og mere chenkeltillægning (for at runde om chenkler og ikke for hånden, samt at den skal forstå, at når jeg lægger chenkler på, træder den ind under sig, og får ryggen op - og dermed også nakken ned)
Han har i så mange år været vant til hel anden ridning, så alting skal tages i langsom tempo - een ting af gangen, ellers blir det for forvirrende.
Den har enormt svært ved at springe i galop. Det interessante er ikke at den ik kan springe i galop, men hvorfor den ikke kan.
Et korrekt anspring kræver at den har styrke i hele overlinjen, til at kunne træde ind under sig og springe an.
Den skal styrkes i overlinje, og først lære at træde ind under sig, førend vi kan få anspring på plads.
Jeg har lovet ham, at jeg lytter til ham når han fortæller at det er for svært, og indretter min træning så han fysisk og psykisk kan følge med
Ny video af det røde lyn