Klipning af hest! Klipning af hest!
Hej!
Situation er den at Neisti nu er ved at lægge en god, solid vinterpels og han sveder derfor rigtig meget, hele tiden! Under ridning virker han træt og uvillig, og han sveder efter at jeg har travet et par runder. Men bortset fra det, så virker han frisk nok og spiser som han plejer.
Han står ude fra 8.30 til 14/15 tiden og kommer derefter i boks.
Vi tænkte jo først at trætheden bare skyldtes at han er ved at få vinterpels, men nu har den stået på længe. Han er blevet klippet foran på bringen og under halsen, men det gjorde ham kun lidt friskere en dag eller to.
Aller helst vil jeg jo undgå at give ham dækken på, men omvendt så kan jeg også se at han er ved at blive forkølet og få det skidt! Jeg har læst mig frem til at mange islænderryttere af samme grund så ikke rider "rigtigt" i vintermånederne, men det er ikke muligt for os, da det er tydeligt at han nyder at være igang!
Så hvad ville i gøre i den situation? Klippe hele kroppen (minus ben og hovede) og så give dækken på? Eller simpelthen bare ikke ride i de 6-7 måneder?
Det skal lige siges at han får ulddækken på når jeg har redet, og på trods af at han står 2-3 timer med det, stadig ikke er tør.
Mange tak! Alle råd modtages med smil
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 147 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 512
jul 2009
Følger: 63 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 24 Svar: 161
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Du kan godt klippe endnu mere, uden hesten har dækken på :o)
jul 2010
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 65 Svar: 770
jul 2004
Følger: 4 Følgere: 99 Heste: 5 Emner: 168 Svar: 957
Min pinto er lige kommet på rideskole, og hun svedte helt vild når hun skulle ride i hallen. Hun blev også meget hurtigt forpustet.
Nu har jeg klippet hende over hele kroppen, og har nærmest fået en helt ny hest:-)
jul 2010
sep 2007
Hvis hesten sætter godt med pels og har adgang til hø/wrap eller græs på folden, så ville det ikke bekymre mig og klippe sådan;
http://web65089.ta22.talkactive.net/activebuilderfiles/hesteklip.dk/1159093662.jpg
Heller ikke sporklip 1,2,3 her;
http://dkoksen.wordpress.com/klippegalleri/ også evt. tag ehalsen med også
jul 2010
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 776
Jeg vil dog personligt give min hest dækken på hvis jeg lavede en jagt klip, man kan jo godt nøjes med et regndækken eller 100 g for at undgå hesten får for meget træk. Men nu har jeg også en helt anden race end islænder, som ikke er lige så hårdføre som en islænder
sep 2007
Hvis folden bare er jordfold uden noget at tygge i ( græs, wrap, hø ), så risikere du både med og uden dækken at hesten fryser og skal pakkes ind i flere dækkener. Mad holder hestens mave igang og dermed også hjælper til at holde varmen. Samt står hesten uden noget i mere end 4 timer, begynder den og udvikle mavesår.
jul 2010
Jeg har ikke hesten stående hjemme og har derfor ikke mulighed for at få wrap ud til dem på folden. Når jeg er derude får de wrap lige når jeg kommer og før jeg går, et par timer efter. Så altså gør jeg alt hvad jeg kan for at de får wrap så tit som muligt + der er foderautomater i boksen (:
Klipning af hest!