1.178 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Ååååh den bid jungle... Ååååh den bid jungle...

Så blev det igen min tur til at skulle i gennem bid junglen.... (hvor var det altså bare meget nemmere med den gamle krikke man havde haft i 9 år, hvor man vidste det hele -.-')

I forbindelse med jeg har fået ny hest, skal jeg jo til at finde ud af det hele med ham (bid, sadel osv osv) og nøj hvor er det dog bøvlet..

Jeg fik et bid med til ham og der er ingen tvivl om at det bid (3-delt kugle bid) bare SLET ikke er ham! Han er tydeligt frustreret over at få det i munden, han smasker helt vildt og kaster rundt med hovedet.
Min første tanke var at biddet kunne være for tykt og en smule for langt (det er ikke meget det er for langt, men lidt), så jeg lånte derfor det bid jeg købte til min tidligere part, som er et 3-delt med det "alm" midter stykke, tyndere og passer fint i længden til ham, men det var samme adfærd (begge bid monteret korrekt i forhold til mundvigerne, så de hverken sad for højt eller for lavt)

Nu har jeg så lige læst bogen 'Bag om biddet' (i øvrigt en super god bog jeg klart kan anbefale), og er kommet frem til, at det muligvis kan være fordi han ikke bryder sig om uroen et 3-delt bid kan give, eller ikke bryder sig om tryk på tungen (evt begge dele).

Tanken om uroen havde jeg også inden jeg læste bogen, da jeg i et forsøg spændte biddet lidt op, og det har forbedret konfliktadfærden en smule, men det er jo ikke holdbart i længden.

Jeg er så kommet frem til at et 2-delt eller evt u-delt kan være løsningen, evt med noget tungefrihed. Men for dælen, der findes jo mange af det hele..... Og jeg vil gerne have et nyt bid til ham, inden jeg starter på ridningen (han bliver pt kun longeret).

Så kære HG, i må lige give mig lidt hjælp, hvilke bud har i på bid, med det jeg har fortalt?

Og inden nogen bringer det på banen, nej, hans tænder er ikke blevet ordnet, men bliver det i næste måned. smiley

Har i brug for at vide noget, så spørger i bare. smiley

God weekend og aften til jer alle. smiley smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ååååh den bid jungle...
  • #1   19. okt 2013 du kan jo også ride bidløst:)

• #2   19. okt 2013 Så er de så dejligt let at være bidløs smiley

• #4   19. okt 2013 For mig vil bidløs være den absolut sidste løsning. smiley

For det første siger det mig absolut INTET, og for det andet bryder jeg mig ikke om mange af de bidløse "redskaber". smiley

• #5   19. okt 2013 Min gamle hoppe gik med et tre delt bid der jeg købte hende, hun gik også meget urolig og kastede med hovedet. Jeg skiftede til et to delt D-rings bid, hvilket bare var det bedste jeg kunne gøre, hun fik en utrolig ro fortil.
    Et D-rings bid ligger mere roligt i hestens mund, og det fået også i tre delt smiley

• #6   19. okt 2013 Prøv at bruge bidet fra din gamle hest et par dage. Du kan ikke dømme virkningen af det udfra ét forsøg, hesten skal jo lige vænne sig til det (:

• #7   19. okt 2013 Nu har jeg også haft det samme bid i maaaange år, da jeg kun har haft et bid, så det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med. Men har hørt at et udelt D-ringsbid skulle være godt? Mener det var sådan det var (:

• #8   19. okt 2013 Jasmin kan hellere ikke lide for meget uro i munden, men indtil videre har en HS dynamic anatomisk 3-delt muffebid været det bedste valg. Har I prøvet sådan et? smiley

• #9   19. okt 2013 Sandra: Jeg har desværre ikke mulighed for at bruge det andet bid, da hun bliver redet næsten dagligt af nuværrende part, og vi er der næsten altid på samme tid, det var et rent tilfælde at jeg kunne haspe biddet den dag. smiley

• #10   19. okt 2013 Munk: Det har jeg ikke nej. Men må ærligt indrømme at jeg har virkelig ikke råd til at give omkring 1000,- for et bid, og slet ikke når jeg om et par måneder skal bruge 5000 på sadel, så jeg er nød til at finde et billigere alternativ. smiley

• #11   19. okt 2013 Du må prøve dig frem. Køb billigt/brugt eller lån dig frem. Når du finder det der virker kan du investere i noget dyrere. Hvad str skal den bruge?

• #12   19. okt 2013 Et D-rings bid eller muffe bid kan sagtens findes til under 200 kr smiley
    Jeg mener jeg gav 170 kr for mit i Rider sport i Silkeborg, der er også billigere alternativer til et HS bid smiley

• #13   19. okt 2013 Jeg har selv været i gennem lige præcis det du går i gennem nu. Min løsning var at tage ud til Pernille som er importør af Myler bid og få en bidtilpasning - https://www.facebook.com/pages/Myler-Bid-Skandinavien/566129290082891

Vi brugte to timer derude, hvor hun først målte min hests bidstørrelse, hvorefter vi snakkede lidt om problemerne hvorefter hun så fandt nogle forskellige mundstykker som vi skulle prøve at ride lidt med. Vi red så med de forskellige hvor hun sagde hvilke hesten gik bedst på og til sidst prøvede jeg to bid med det mundstykke han gik bedst med. Nu har jeg så endelig fundet et bid hvor min hest går helt vildt godt med, han rykker ikke i mig, tager ikke tungen over bidet eller noget som helst.

Myler bid er dem som har tungefrihed, men de laver også nogen uden tungefrihed og de har simpelthen så mange forskellige bid. Alle mine går med dem, og de HELT fantastisk med dem. Både bidene og selve bidtilpasningen var vildt god og alle pengene værd smiley

• #14   19. okt 2013 Jeg har samme problem... Tindur blev i februar/marts vænnet til et tyndt tredelt Fullcheek bid. (det blev tilpasset efter hestemund sine anbefalinger mht. plads i mund og str.) Det tog ca 2 uger før han godtog biddet og så var der ro... Så skulle han have ordnet tænder og dyrlægen knækkede en tand osv. der gjorde at han ikke skulle have bid og hovedtøj i før her til september da min ordinære dyrlæge fik det hele ordnet. Da jeg så fandt hovedtøjet frem igen og fik det på han, havde jeg en hest der var meget generet og slettes ikke brød sig om at have det på. Efter nogle gange så begyndte han at slettes ikke ville have hovedtøjet på og begyndte også at vise konfliktadfærd bare jeg kom med kapsunen. smiley
    Dyrlægen sagde dog at han har et umodent tandsæt og at han ikke var færdig med tandskift. Måske det er en medvirkende faktor til modviljen eller er det biddet? Han accepterede det jo i foråret...
    Jeg sidder dog og tænker på hvad jeg skal gøre med evt. bid... Måske prøve det todelte..?
    Sikke en jungle og jeg har desværre ikke penge til at få Christina ud for at hjælpe mig da hun skal have en mindre bondegård smiley

• #15   19. okt 2013 A queen - find en du kan låne, der er sikkert en der har sådan en i gemmerne smiley Ellers kan du købe dem brugt på nettet til 400 kr ca.

Og self skal du prøve først inden du køber bid - det samme gjorde vi, vi havde nemlig prøvet omtrent en 7 bid på Jasmin, og ingen har hun accepteret som med denne - og den er desværre dyr ja - men har aldrig hørt om en hest der ikke kunne fungere på den smiley

• #17   19. okt 2013 Jeg har et Myler bid med tungefrihed. Det er de bedste penge vi har givet ud...Det var som at få en ny pony smiley
    Ved der er flere steder hvor man kan låne bidene, så man har mulighed for at prøve dem inden man investere så mange penge

• #18   19. okt 2013 Tine B: Ja der er nok ikke andet at gøre end at prøve sig frem... Han bruger 12½. smiley

Anja: Og det er nemlig de evt. alternativer jeg bliver nød til at finde, som jeg også skrev til Munk, kan jeg simpelthen ikke finde pengene til et bid til omkring 1000, når jeg inden længe er nød til at ofre 5000 på en sadel, for at jeg vil kunne holde ud at ride ham... Noget siger mig at vi allerede nu er en besværlig equipage... x)

Team Tindur: Ai hvor lyder det øv. smiley
    Håber i finder et bid der passer jer. smiley

Hende med....: Jeg har også overvejet Baucher til ham. smiley
    Kender en der havde store problemer med hendes hingst da han skulle tilrides, som udviste samme konfliktadfærd. Hun havde prøvet gud ved hvor mange forskellige bid, og endte med Baucher biddet. Han går stadig med det idag 3 år efter, og går super flot. smiley
    Og som jeg også har skrevet skal jeg også have ordnet tænder på ham. smiley Jeg tror også det har lidt med det at gøre, men med så kraftig adfærd, tyder det på at det ikke kun er bisserne den er galt med. smiley

Rasmus: Som jeg tidligere har skrevet, har jeg desværre ikke mulighed for at smide så mange penge efter et bid, selvom jeg gerne ville. Så jeg er simpelthen nød til at finde billigere alternativer/kopivarer af evt både Myler og HS. smiley

Men jer med både HS og Myler, i er meget velkommen til at skrive hvilket bid det er i har, så jeg har en idé om hvilken "kopi" jeg skal gå efter. smiley smiley

• #19   19. okt 2013 (link fjernet)

• #20   19. okt 2013 Mange tak Rasmus. smiley Jeg har også sådan et bid med i overvejelserne. smiley

• #21   19. okt 2013 Jeg var heldig at få mit på bud, så jeg gav knap 600 kr. Man kan også være heldig at finde dem brugt smiley

• #22   20. okt 2013 Efter jeg brugte et 3 delt HS type2 turnado fik min mere ro for til. Dog bruger jeg det ikke mere er blevet bidløs smiley

• #23   20. okt 2013 En skam du ikke bor her i KBH så kunne du prøve mit det er 12,5

• #24   20. okt 2013 Er du helt 100% på han bruger så stort et bid?

• #25   20. okt 2013 Tanja - Tillykke med at være bidløs smiley
    TS - Er enig med Mich,13,5 er meget stort.. Min bruger 11,5 smiley

• #27   20. okt 2013 Nu har du jo læst bogen, så du ved nok at hun sandsynligvis ville prøve at lægge et Reinsman Rockin' S Snaffle bid på. Den bruger jeg selv, og det gav min hoppe en del mere ro på. Problemet er jo så at den også ligger i den dyre ende - men du kan måske være heldig at finde en brugt.

• #28   20. okt 2013 Tanja&Gigi: Mange tak. smiley Meeen, det er lidt langt at køre med en hest, der ikke bryder som om at køre. ;P

Mich og Team Tindur: Yep jeg er sikker. smiley Skulle han have en anden størrelse, så skulle det være 13 cm. smiley Jeg havde nemlig også overvejet at prøve Blanca's u-delte bid, men det er 11-11½, men jeg tror simpelthen ikke på at den kan være der, kan selvfølgelig prøve at tage det med der ud idag og prøve den på ham, men jeg tvivler meget på at den passer. smiley

Team Grafik: Mange tak. smiley Jeg har også overvejet at prøve nogle af dem fra Hööks, det er jo nogle fine billige alternativer til både HS og Myler. smiley

Søster: Den har jeg også i tankerne, har dog ikke tjekket hverken priser eller evt alternativer på den. smiley
    Men mange tak for tippet. smiley

• #29   20. okt 2013 Nogle steder kan du leje et bit fit til at måle med

• #30   20. okt 2013 Du skal nok finde det rigtige for jer... Og det behøver absolut ikke koste 1000kr smiley
    Held og lykke med det smiley

• #31   20. okt 2013 http://www.horze.dk/Horze-D-ringsbid/13075,da_DK,pd.html

Prøv lige at tjekke den her, det er billigt smiley

• #32   20. okt 2013
    Brug www.draumur.dk så kan du leje tre myler bid i nogle dage og en bitfit så du kan måle længen :o)

• #33   20. okt 2013 Man kan også lave sin egen bidfit via en tommelstok og to elastikker. Sådan målte jeg mine hesten mund

• #34   20. okt 2013 Jeg må bøje mig i støvet for jer. smiley
    Jeg tog Blanca's gamle u-delte bid med idag (11½ cm), og det passede squ! Det havde jeg virkelig ikke troet! Jeg troede det ville være ALT for lille, men det passede perfekt! smiley
    Og en anden bonus, han accepterede det MEGET bedre! smiley
    Der var stadig en del gumlen og kasten med hovedet, men slet, slet ikke i samme omfang som med det 3-delte! smiley

Så det har nok været uroen han ikke kan tage. smiley
    Han accepterede også meget bedre at der blev taget i biddet. smiley

Og nu hvor jeg roddede med bid alligevel, lavede jeg lige "tjek listen" fra 'bag om biddet', for at tjekke at det nu var som det skulle være. smiley
    Mundvigerne "lapper" pænt over laderne, laderne er ikke voldsomt skarpe, der er en pænt afstand fra biddet og ind til kindtænderne, han har dog ikke voldsomt høj gane, men hvad jeg lige kunne mærke (med en Dakota der var tydeligt irreteret over at jeg pil-rode-ragede i hans mund ;)) har han et pænt lag blødt ganevæv. smiley

Så nu får han lige en 2-3 uger + et tand tjek, til at vænne sig til dette bid, og hvis han ikke acceptere det mere end han gør nu, må jeg prøve at kigge efter et med lille tungefrihed og se om det kan gøre det. smiley

I skal allesammen have 1000 tak for hjælpen. smiley smiley

• #35   20. okt 2013 Godt at høre!

• #36   21. okt 2013 Dejligt smiley Håber jeg snart får styr på også. Det kræver dog at jeg kommer i gang smiley

• #37   21. okt 2013 Åh ja, den med at komme igang...
    Med det vejr her, ville jeg ønske at bassen blev slank af at lave ingenting. smiley
    Nej hvor er det bare ikke motiverende at skulle longere når det er så koldt.. smiley

• #38   21. okt 2013 Jeg longerer i kapsun smiley Så vi træner.. Bare ikke med hovedtøj.... smiley

Kommentér på:
Ååååh den bid jungle...

Annonce