{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
831 visninger | Oprettet:

Sadel - go eller no go? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal flytte min hest i weekenden, det er 15 km jeg skal ride så det er lidt langt. Min kære pony har tabt sig og er ikke længere sommertyk, så hun er begyndt og blive lidt spids over ryggen = ondt i bagdelen til mig, ved længere ture.

Derfor har min medopstalder tilbudt mig og låne mig en sadel, da jeg normalt rider uden, har ikke en sadel. Men ville lige få andres mening på om det er noget bæ og ride med. Den skal bare bruges til den tur, planlægger ikke og bruge den i længere tid. Men vil ikke risikere noget, hvis det er af pommerens til.

Samt der vil ligge et trykfordelende underlag under. Af hvad jeg kan se ligger den ok, måske lidt i bagvægt, kunne slutte mere til bag til men helt dårligt er det ikke.

Hesten har på mange af billederne, hovedet nede, hvis det har noget og sige.

Billederne kan ses her;
http://www.heste-nettet.dk/forum/5/658587/658587/

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sadel - go eller no go?
  • #2   16. okt 2013 Den ligger lidt i bagvægt, men når det er for en enkelt tur, ville jeg overhovedet ikke bekymre mig om det, kun hvis det var en direkte skandale, hvilket dette ikke ser ud til at være.

• #3   16. okt 2013 Med trykfordelende underlag eller lignende ville jeg sige ok for den. smiley
    Så længe du er opmærksom på om hesten reagerer negativt på at gå med den. Min erfaring er at man, hvis man kender sin hest godt, kan mærke på sin hest om den synes en sadel er ubehagelig at have på. smiley

• #4   16. okt 2013 det vil jeg godt mene du kan smiley

• #5   16. okt 2013 Jeg ville da bare nøjes med det trykfordelende underlag og så en elastikgjord omkring smiley

• #6   16. okt 2013
    Rider normalt med alm. underlag og elastik gjord men når det kommer til galop så ryger underlaget væk - også selvom jeg syntes gjorden er ret stram.

Vi skal ride igennem Odense by og derefter evt. have noget tempo på - også er det meget rart og sidde fast og et underlag der ikke glider ;o)

Og ja, af hensyn til min bagdel der bliver ret øm.

profilbillede
  • #7   16. okt 2013 Hvis jeg var dig ville jeg lægge en lammepad under sadelen og så bare ride. smiley Når hesten ender med rygskader efter forkert sadel er det jo kun fordi at den er blevet brugt gennem længere tid.
    Så jeg kan ikke se at der er noget galt med at du gør det den ene gang.

• #8   16. okt 2013
    Har intet lammepad, så det er trykfordelende eller normalt :o). Et trykfordelende der ellers bruges til bomløse.

• #9   16. okt 2013 Til en tur på 15 km. synes jeg det er lidt risikabelt pludselig at ride med sadel, hvis hesten ikke er vant til det.
    Du ville fx heller aldrig gå 15 km. som det første i et par nye sko, for du ved, at der er en risiko for, at de vil gnave. Så det er god logik at starte med at gå en mindre tur, for at finde ud af om de skraber.

Jeg ville ride uden sadel, og så evt. hoppe af og gå noget af vejen selv, hvis det er for hårdt for rumpetten.
    Jeg synes risikoen for, at din hest får det rigtig ubehageligt i løbet af turen, er for stor, hvis du rider med sadel.

• #10   16. okt 2013 Ved ikke helt hvordan de ser ud, men vil tro at det er lige så godt, det er jo i bund og grund "bare" får at der er noget til at tage de største tryk, så de ikke går direkte i ryggen på hesten smiley

• #11   16. okt 2013
    Jeg kan selvfølgelig tage en mindre tur med den først og se hvordan reaktionen er ;o).

Men det med bagdelen er nu sådan cirka på hver tur i slutningen af den, så jeg skal have købt et lammepad e.l for det er ikke holdbart at jeg skal ha' ondt i bagdelen til vi får en sadel ;o).
    Hesten har haft sadel på før - bare ikke lige inden for de sidste par måneder, kun to gange i maj tror jeg. Og før jeg ejede hende :o).

Kongebro - hvis du har kigget på billederne, så ved du hvordan det ser ud.

• #12   16. okt 2013 I stedet for en elastikgjord, hvorfor så ikke en ridegjord? Så skulle underlaget helst ikke smutte..

• #13   16. okt 2013
    Fordi jeg ikke vil have stigbøjler i ;o). Jeg har en longegjord jeg kunne proppe uden om, men syntes egentligt de gange jeg tidligere, på andre heste har redet med bare en longegjord eller ridegjord, så har jeg syntes den har fyldt og været i vejen :o)

• #14   16. okt 2013 Stadig .. det er 15 km., det er lang tid at skulle gå med en sadel, hvis ikke den er behagelig for hende at have på.
    Jeg ville ikke gøre det smiley

• #15   16. okt 2013
    Nej, det ved jeg godt og derfor spørger jeg jo også, om det ser helt skidt ud :o).
    Og jeg kan som sagt nå en lille tur inden, for at se om det er noget dumt.

• #16   16. okt 2013 Havde jo kigget billederne, men tænkte bare at det var et alm underlag på det sidste smiley men nu du siger det kan jeg godt se det, og vil mene at det er fint til turen smiley
    Men som det er foreslået så lyder det som en god ide bare at prøve den en gang inden, som oftest kan det faktisk mærkes på hesten hvis den syntes at det er ubehageligt.

Selv har jeg en hest der når sadelen begynder at drille og det er tid til sadel tjek, begynder at bakke lidt mere af, blive sur/irriteret hvis man prøver at presse den frem og til tider også lave et buk eller flere smiley

Det er jo det samme hvis man skal købe nu sadel, så rider man jo også rundt i den inden man beslutter sig (har jeg i hvert fald gjort de 3 gange jeg har haft købt en hos min sadelmager) og når det er ligger sadelen jo ikke som den skal, da det er rytter der skal mærke og beslutte sig om det er noget de vil. Self. er det bedømt om det er en sadel der vil kunne ligge på hesten. Men det jeg vil frem til er jo an man rider en tur i sadelen på hesten inden det efterfølgende bliver tilpasset.

Og i dit tilfælde syntes jeg heller ikke at det ser ud til at være helt galt med sadelen, jo den skal bl.a. løftes bag til men den ligger på ingen måde så dårligt at jeg vil mene at hesten tager skade af at den bliver brugt en gang eller 2 smiley

• #17   16. okt 2013 Hmm sikker på at det trykfordelende også vil ryge bagud? Jeg rider tit sådan og har aldrig haft det problem. Har du måske noget ala de der alca pad underlag til at ligge under, de plejer aldrig at ryge nogle steder smiley

• #18   16. okt 2013 Enig med Equus smiley Sadel puderne (ud fra billedet) ser også ud til at ligge ret tæt oppe ved manken. Jeg tænker at den kommer til at klemme med et underlag under... Men svært når man ikke ser det live...

• #19   16. okt 2013
    Veo - pas det ved jeg ikke :o) Rider med et ganske almindeligt dressur underlag, med stropper på til at sætte fast på den sadel der ikke er.

Indrømmer gerne, at jeg ikke lige har penge til at anskaffe noget nyt nu og her - skal have købt hø, foder og strøelse.
    Så næste projekt er et nyt bid og et tykkere underlag pga. bagdelen :o)

• #20   16. okt 2013 Hvorfor gøre problemet så stort??
    - Så må du jo gå på dine egne ben, hvis du vil din hest det godt, og ikke
    satse dens ryg til sådan et brat.

Så er det jo ikke de 15 kilometer der i min verden skal ødelægge det.

• #21   16. okt 2013
    Det var da skønt sagt ;o). Virkelig konstruktivt!
    Men næ, jeg er ikke meget for at ligge en sadel på min hest men nej, jeg har heller ikke tænkt mig at gå 15 kilometer.

Til gengæld har jeg måske mulighed for at låne en lammeskindssadel, så bliver det nok den i stedet for.

• #22   16. okt 2013 Ellers var en cykel måske en idé? Det tror jeg faktisk, jeg ville have gjort i din situation. Men nu kender jeg jo heller ikke din hest, det kræver jo hun er cykel-sikker smiley

• #23   16. okt 2013
    Skal igennem Odense centrum, eller en ret befærdtet vej så vil foretrække og sidde på hesten istedet for og fylde med en cykel også ;o).

• #24   16. okt 2013 Er gjorden spændt på de billeder du har lagt ind? Fordi hvis gjorden ikke er spændt, kan det sagtens være den kommer til at komme mere "ned" foran ved manken, og derved ligge mindre i bagvægt - også når du kommer op og tilfører din vægt til ligningen.
    Og ville måske supplere med et lammepad også - udover det trykfordelene.

Synes ikke det ser helt skidt ud, men kan sagtens forstå din bekymring, er heller ikke sikker på om jeg ville turde hvis det var min egen. Men helt skidt ser det ikke ud.

• #25   16. okt 2013
    Det mener jeg ikke den er :o).

Men kan jeg låne lammesadelen, så bliver det den i stedet. Godt nok stadig uden bøjler, men lidt mere til bagdelen. Så slipper jeg for bekymring. Ellers må det blive uden sadel men to ekstra underlag på.

• #26   16. okt 2013 Det lyder faktisk som en rigtigt god løsning. Håber jeg du kan smiley

Og så er det altid en god idé at spænde gjorden, så man kan se hvordan sadlen egentligt kommer til at ligge på hesten. På min egen fx. lå sadlen fint når gjorden ikke var spændt, men når gjorden blev spændt og jeg kom op - trykkede den hende så meget ned på manken at jeg ikke kunne få en finger ind. Så stor forskel var der smiley (red selvfølgeligt ikke med den sadel)

Men en lammesadel lyder som den allerbedste løsning til den tur der smiley

• #27   16. okt 2013 Det klarer den i stiv arm!
    Afsted med jer

Til sammenligning gig de 10 rideskoleheste m de samme 5 sadler dengang jeg i tidernes morgen begyndte på ridning, og de klarede sig fint
    Ville ikke gøre det i dag, men at din skal ride 15 km blir den slet ik ødelagt af smiley

God tur!

• #28   16. okt 2013 den er for smal til din hest, så nej jeg ville bestemt ikke ride i den - og slet ikke 15km i mere end skridt

så må du i stedet trække den, eller skifte mellem at ride og gå smiley
    du kan jo evt låne det trykfordelende underlag og så så en longegjord eller elastikgjord som er strammet til (selvfølgelig så hesten stadig kan ånde)

enhver anden løsning er bedre end en sadel der ikke passer

• #29   16. okt 2013
    Nadia - Det er nemlig sådan noget jeg ikke kan se, kan se bagvægt og om den slutter tæt men bombredden er jeg ikke så trænet i.

Jeg ved ikke om du har læst de andre beskeder, så vil du kunne se løsningen.

• #30   16. okt 2013
    Marie Louise - Ja og levede af havre og halm og blev 30 år gamle kombineret med elendig ridning. Men det gør det ikke bedre. Så nu har jeg ikke lige lyst til og bruge sadelen, især ikke hvis den er for smal som Nadia siger, muligt hesten overlever men unødvendigt ubehag vil jeg gerne undgå ;o)

• #31   16. okt 2013 Nu når Nadia siger det, så ja, den er nok lige smal nok smiley

Kommentér på:
Sadel - go eller no go?

Annonce